De term climategate maakt furore op het web. Het aantal gevonden pagina’s bij Google bedraagt vandaag 12,8 miljoen en dat is meer dan de 11,3 miljoen hits die global warming zelf oplevert. Pikant gegeven is dat Google de zoekterm ‘climategate’ bewust lijkt te blokkeren als zogenaamde automatische infill. Als je op Google ‘climate’ in tikt dan geeft de zoekmachine een aantal veel gezochte opties zoals ‘climate change’ (die overigens 66 miljoen hits geeft), maar geen ‘climategate’. Bij Google News gebeurt dat overigens weer wel, daar geeft de zoekmachine ‘climategate’ en ‘climategate emails’ wel actief als zoekoptie.

In schril contrast tot de aandacht die climategate krijgt op het web staat het aantal vermeldingen van climategate op de website van de nieuwszenders CBS News, NBC News en ABC News. Welgeteld niks namelijk (peildatum 29 november). Zoeken op climategate bij CNN geeft vandaag nog steeds nul hits.

Geen hits bij CNN in sterk contrast tot het aantal hits bij zoekmachines, zie de balk rechts.

Geen hits bij CNN in sterk contrast tot het aantal hits bij zoekmachines, zie de balk rechts (klik op de afbeelding voor een grotere versie).