hoezo_opwarming

Gisteren vroeg ik me in 13 procent Nederlanders gelooft in opwarmingstheorie voor de zoveelste keer hardop af waarom De Telegraaf het nog steeds niet aandurfde, om uit de voortdurende stroom van climatgates eens iets met chocoladeletters op de voorpagina te plaatsen. Lees die passage nog eens terug. En dan vooral waar ik vermeld dat Minister Cramer de euvele moed heeft gehad de parlementaire redactie van de Telegraaf – “Paul Jansen cum suis” – ad hominem aan te vallen. Eerder maakte Cramer deze ultieme PR-blunder als eens door te gaan reageren op het tegenblog van Richard de Mos. Toen dat de media haalde, werd ze snel teruggefloten door naar wij hebben begrepen Diederik Samsom.

Maar wat je dus echt niet moet doen als je ook maar een basiscursusje mediarelaties hebt gevolgd, is de hoofdredactie van de grootste krant van Nederland gaan aanvallen. Weet je wat, ik herhaal mijn passage uit mijn bericht van gisteren hier even. Inclusief de links naar Cramers blog en Jansens hoofdredactioneel:

Met deze toch wel opmerkelijk verhouding (zou die 13% ook ongeluk brengen?) is het niet zoals Minister Cramer gisteren in haar weblog in een reactie op het hoofdredactionele commentaar van Paul Jansen (download) beweerde: “Maar dit alles is aan Jansen cum suis niet besteed. Hun mening hierover is in steen gebeiteld, welk bewijs hen ook wordt aangedragen.” Allerminst zelfs. De Telegraaf heeft weliswaar nooit de puur alarmistische lijn van de Duitse evenknie Bild gekozen – er waren incidenteel wel eens wat sceptische geluiden te vinden de laatste jaren – maar de krant van wakker Nederland deed verder lekker mee in de bangmakerij. En gelooft ook volop in de groene economie met juist dit jaar twee vaste groene pagina’s in een zaterdagbijlage.

Jullie mogen het zeggen
Als je naar de het tijdstip van deze post kijkt en weet dat ik vandaag om de mondiale plantengroei wat te bevorderen over een compleet ingesneeuwd Duitsland heen en weer vlieg naar Innsbruck voor een bijzondere persconferentie in Sölden inclusief 2 uur skiën op een gisteren heerlijk bepoederde gletjser, moge duidelijk zijn dat ik niet in de gelegenheid ben om het Telegraaf openingsartikel “Duizenden weerstations opgeheven – HOEZO OPWARMING” nu al te lezen laat staan uitgebreid te becommentariëren. Dat laat ik graag aan de vele intelligente reageerders (we zijn ontzettend blij met jullie!). Dus help het noodlijdende vandaag eens erg moedige Telegraaf-concern en koop een krant of neem een dagabonnement op telegraafi.

Het verhaal van de opgeheven weerstations en gemanipuleerde weerdata is natuurlijk niet nieuw. Gemist? Lees dan snel nog even mijn artikel Amerika nu zijn eigen climategate en bekijk de video daarin, stel jezelf snel op de hoogte van het subsidieloze titanenproject surfacestations.org en lees voor de grap eens deze recente onthullingen over de Nieuw-Zeelandse temperatuurdata.

Op de dag dat bekend is geworden dat nu ook Greenpeace om het terugtreden van Pachauri vraagt, resteert de grote vraag: kan Cramer deze PR-blunder van de eerste orde nog wel rechtbreien? Of wordt zij nu snel gevogelaard? Een van mijn eerste artikelen op deze website had als titel een vraag: “Is Climategate de ultieme PR-catastrofe?” Cramer zal het antwoord snel weten.

Print Friendly, PDF & Email