[silverlight: http://embed.player.omroep.nl/sle/ugslplayer.xap, 530, 306, version=sl.1.7.15#seriesID=5615#LinkID=124807]

Na het afkraken van de VPRO-serie Beagle (wel erg mooie website trouwens), vandaag het ophemelen van KRO Reporter en dan met name de nu lopende 4 delige documetaireserie KRO Reporter International gewijd aan de potentaten Poetin, Berlusconi, Karzai en Blatter. Gisteravond de uitzending over Berlusconi. Op een nieuwe 42inch TV zat ik gisteren met toenemende verbazing en onthutsing te kijken. Wat een prachtige onderzoeksjournalistiek en wat een schokkende feiten.

Politiek light
Wat heeft dit allemaal met klimaatverandering en klimaatbeleid van doen? Om te beginnen iets heel persoonlijks. Met een in 1953 als 10-jarig meisje uit de DDR gevluchte moeder ben ik net even iets gevoeliger voor alles wat naar een totalitair systeem riekt. En tenminste vรณรณr het nu niet meer te dichten lek van Climategate voelde ons “vrije westen” voor mij op klimaatgebied als een bizar en bedreigend politiek toneelstuk. Maar met wat we nu kunnen weten over het Italiรซ van Berlusconi hebben we midden in de EU een totaal maffiose machiavellistische mediacratie waarbij vergeleken ons gehakketak over windmolens en CCS politiek light is.

CDA of VVD?
De tweede reden om hier even zwaar off-topic te gaan is dat er mogelijk stemmers zijn die nog twijfelen tussen het rentmeesterschap van het CDA en de liberale beginselen van de VVD. Laat me het je dan makkelijk maken: bekijk deze documentaire integraal, zie de rol van Balkenende en Wim van de Camp (CDA) en zie de rol van Hans van Balen (VVD). Ik ga hier even niet verklappen welke partij “collaborerend” en welke partij “controlerend”ย optreedt. Wel verklap ik dat de collaborerende partij met een handvol stemmen een cruciale anti-Berlusconi wet in het Europees parlement had kunnen aannemen. Had….

Hieronder de CV’s van de journalisten van KRO Reporter en een wens van mij aan hen…


Hoofdredactie:
Marc Josten (1961) is eindredacteur van KRO Reporter. Na zijn studies bestuurskunde en rechten trad hij in 1986 in dienst bij het weekblad Vrij Nederland. In 1997 stapte hij over naar Reporter. Daar werkte hij onder meer aan biografieรซn van Frits Bolkestein en Wim Kok. Sinds 2000 is Marc Josten eindredacteur van KRO Reporter. Gedurende een korte periode (2001-2003) combineerde hij deze functie met het hoofdredacteurschap van KRO Netwerk. Vanaf 2005 vervult hij ook het eindredacteurschap van de biografieรซnrubriek Profiel, een programma dat KRO maakt in samenwerking met de Humanistische Omroep.

Redactie:
Bart Nijpels (1960) volgde de academie voor journalistiek in Tilburg. Hij begon als freelance schrijver voor onder andere HP, De Tijd en het Vrije Volk. Daarna maakte hij de overstap naar televisie; werkte voor de NOS (TV3), en voor “Ook dat nog” van de KRO. Begin jaren negentig werkte hij drie seizoenen voor Reporter en maakte daarnaast een spraakmakende documentaire over de zelfdoding van een vriendin (Lucy). Na een paar jaar verslaggeving bij Brandpunt en later Netwerk, keerde hij uiteindelijk weer terug bij Reporter/Profiel, waar hij als programmamaker werkzaam is.

Jos Slats (1959) volgde een opleiding aan de School voor de Journalistiek in Utrecht. Met het diploma op zak kreeg hij in 1981 toegang tot het Walhalla van de Nederlandse journalistiek: de stadsredactie van de Amersfoortse Courant. In 1984 trad hij als redacteur/verslaggever in dienst van het weekblad Vrij Nederland. In 1990 werd hij algemeen verslaggever bij de Volkskrant. In 1995 keerde hij terug naar de redactie van Vrij Nederland. Sinds september 2000 is hij als programmamaker verbonden aan Reporter/Profiel.

Jacco Versluis (1971) brak een rechtenstudie af en schreef zich, na vervulling van de dienstplicht en een half jaar kibboets, in bij de School voor de Journalistiek in Utrecht. Hij liep stage bij de Gorcumse Courant en NOVA en begon in 1998 bij Netwerk (NCRV). In 2000 maakte hij de overstap naar KRO Reporter/Profiel.

Dirk Schouten (1964) wilde popmuzikant worden. Maar ondertussen verdiende hij zijn brood vooral als hefttruckchauffeur en medewerker parasolfabriek. Voldoende aanleiding om alsnog te gaan studeren. Hij voltooit in 1993 de studie sociale geografie aan de Universiteit van Amsterdam. Daarna werkt hij als freelancer bij o.a. VARA, Holland Festival en KRO. In 1999 begint hij bij KRO Reporter als redacteur. Uitzendingen uit die periode zijn ondermeer een reconstructie van de Lockheedaffaire en een portret van het Endemol-imperium. Daarna volgen omzwervingen bij ondermeer Heilig Vuur (NCRV) en Netwerk (KRO). Bij Netwerk maakt hij ondermeer een opzienbarende uitzending over de Poule des Doods, een dichterscollectief dat eenzame uitvaarten opluistert en een tweeluik over de gezondheidszorg. Dit jaar keert hij als programmamaker weer terug op het oude honk.

Productie:
Hedy Uilenberg (1965) wilde na de middelbare school fotograaf of fotojournalist worden. Na 3 keer te zijn uitgeloot (School voor Journalistiek Utrecht), werkzaam geweest te zijn bij een fotostudio en in een kroeg, werd ze in 1987 aangenomen bij Video Editing Holland in Hilversum. Hier heeft ze het video- en televisievak geleerd. Elf jaar werkte ze met veel plezier in zowel technische als organisatorische functies voor het bedrijf. Daarna volgde zes jaar Palazzina Productions in de functie van producer voor programmaโ€™s als City Cabs (Discovery), Euro 2000 (KRO), Dierbare Honden (RTL) , De Mooiste plek van Nederland (NCRV), GGZ kopzorgen, Kinderpsychiatrie (Teleac/NOT), Holland Avenue (Avro) e.v.a. Vanaf september 2005 maakte zij als productieleider het laatste jaar van KROโ€™s Netwerk mee en kwam tot de conclusie dat de journalistieke en documentaire kant van tv maken haar (wederom) aantrok. Vanaf januari 2007 is zij met veel plezier aan het werk voor KROโ€™s Reporter en Profiel.
Mijn droom: laat dit team misschien straks als Marcel’s boek uit is ook eens een indringende documentaire over de milieubeweging van Rachel Carson tot Climate Change maken!