UPDATE 25-11 10.48u: Marjolein Niestadt heeft me gebeld en aangegeven dat een en ander puur onder tijdsdruk is gebeurd. Er is volgens haar geen pressie uitgeoefend door wie dan ook. Ze verdedigt zich door te zeggen dat de laatste twee alinea’s van het nieuwe artikel ongewijzigd zijn. Ze neemt voor de toekomst mee dat het misschien niet helemaal de juiste journalistieke methode is om een artikel ineens een diametraat tegengestelde titel te geven. Ik heb haar op het hart gedrukt dat BNR nog aandacht moet gaan besteden aan Marcels boek.

Oordeel zelf of je het journalistiek ethisch vindt om een om 6 uur ’s ochtends gepubliceerd artikel met een scherpe titel compleet te vervangen door een ander artikel met een titel die het tegenovergestelde beweert, daarbij de oorspronkelijke url omleidend naar het nieuwe artikel.

In mijn vorige blogpost “IPCC: Ook gij Yvo” staat de volledige oorspronkelijke tekst van het BNR artikel. Ook Google Cache weet raad. Hierboven het oude en het nieuwe artikel over elkaar. Wil je ze rustig lezen zie dan oud en nieuw. We hoeven er niet te veel achter te zoeken, want de audio van het gesprek met Yvo de Boer is ongewijzigd beschikbaar gebleven. Geen complottheorie vanavond dus.

Wel is het journalistiek gewoon not done om op deze wijze een artikel te verwijderen. Er had gewoon een nieuw artikel moeten komen als opvolger van het vroege bericht. Een update in het oorspronkelijke bericht kan ook, maar dan moet je dat duidelijk vermelden. De titel zwaar aanpassen is al behoorlijk bedenkelijk.

Hoe een en ander is gegaan hoop ik morgen van BNR te horen. Ze gaan me terugbellen. Hieronder drie suggesties. Verder mogen de reageerders de fantasie de vrije loop laten.

Drie opties:

  • BNR is door het Ministerie teruggefloten;
  • De BNR advertentieafdeling heeft de hoofdredactie laten weten dat met dergelijke berichtgeving belangrijke groene adverteerders zullen afhaken.
  • De PR-afdeling van Greenpeace heeft hemel en aarde bewogen en ook nog het nieuwe fotootje ingebracht dat naast de aangepaste kop prijkt.
Print Friendly, PDF & Email