Ik blogde dit weekend al over het 10-puntenplan tegen groengas CO2 van ‘Liberaal Groen´. Een groepje VVD’ers dat voor Jolande Sap/Greenpeace wilde spelen met ex-voorzitter van het Wereld Natuur Fonds Ed Nijpels.

Hun voorman is Gijs Dröge, die – hoe kan het ook anders – een adviesbureau runt tegen CO2 : Public Green. Hij is een draagvlakfabrikant voor meer lastenverzwaring tegen CO2, en we lezen op zijn bedrijfswebsite een interview met zichzelf

Dröge: ‘Alle informatie is gemodificeerd. 80 procent van wat je in de krant leest is door de handen van voorlichters en pr-mensen gegaan. Ik vond het interessant om zo heel bewust met een boodschap om te gaan, je doel bereiken met communicatie.’

Wouter van Dieren en Maurits Groen gingen hem voor.
Journalisten die in de groene propagandabusiness verzeild raken. Waarbij je reclame blijft maken voor één in steen gebeitelde visie, in plaats van kritisch onderzoek blijft doen. Eénmaal afhankelijk van een zeer specifiek standpunt kun je bij gewijzigde informatie niet meer bijdraaien, want je prestige en broodwinning gaan dan verloren.

Het blijft een gevaar voor iedere journalist die niet zijn hele leven wat stukjes wil tikken voor een paar dubbeltjes en denkt, ´wat zal ik nu gaan doen´. Moeder de vrouw wil een nieuwe parketvloer, de kindjes gaan studeren, je hebt meer geld nodig en voor je het weet ben je dan ´communicatieadviseur´.

Vooral de meer sympathieke journalisten gaan dat doen.