Het was vanochtend weer sneeuw vegen en ijs krabben. Tegelijk publiceerde het Reformatorisch Dagblad het artikel ‘alarmisten en sceptici in de clinch over het klimaat‘, om de klimaatconferentie van de Verenigde Naties in Doha niet ongemerkt voorbij te laten gaan. Over Climategate, 3 jaar na dato.
Eerst even door slecht geinformeerde journalistenmeuk heenbijten
Een dagbladjournalist ontdekt in 2012 dat dit fenomeen een artikel waard is, dankzij een twijfelachtig boek ‘Na 2 dagen regen volgt maandag’van Axel Bojanowski. Bojanowski herkauwt de onwaarheden die Greenpeace en Co over sceptici de wereld in slingeren, en die hun waarheidsgehalte moeten ontlenen aan de kracht van herhaling. En het genre journalisten die dat verhaaltje slikken omdat het lekker klinkt en dus vast waar is:
De loopgraven zijn betrokken. In het ene kamp staat een relatief kleine groep invloedrijke klimaatwetenschappers. De tegenstander is een machtige industriële lobby gesteund door rechtse politici en enkele eigengereide klimaatsceptische wetenschappers. En daartussenin wordt een grote middengroep gegijzeld
De dag dat journalisten hun huiswerk doen..
Beste Bart van den Dikkenberg (auteur van artikel), dat is met alle respect: volkomen slap gelul. De tegenstander van alarmistische onderzoekers Phil Jones, Michael Mann en co was in Climategate geen ‘machtige industriële lobby’: dat was één gepensioneerde statistisch onderlegde onderzoeker en blogger, Steve McIntyre van Climateaudit, en nog een wiskundige Britse blogger.
Postmoderne journalisten’logica’: hij zegguh geel, die zegguh rood, dan schrijf ik oranjuh en ben ik genuanceerd want de waarheidliginnuhmidduh
Journalisten die geen zelfstandig feitenonderzoek doen, kiezen vervolgens voor de veilige optie. Ze gaan ‘in het midduhh’ zitten omdat het cliché luidt dat de waarheid in het midden ligt. Het klinkt heel genuanceerd, en dan kunnen ze een beetje met kritische posé, de hand onder de kin kijken als ‘iemand die het doorheeft’. Als leverancier van dagelijks amusement en het doorgeven van ANPtjes hebben journalisten toch hun maatschappelijke functie.
En ik wil toch positief zijn.
Volgens mij is Bart van den Dikkenberg een sympathieke kerel. En verder in het artikel volgt zowaar een verslag over Climategate dat de werkelijkheid geen grof geweld aandoet. Dus we zijn- 3 jaar na Climategate- nog niet blij met een dooie Reformatorische mus. Maar het gaat vooruit..
Maar bij nader inzien Bart van den Dikkenberg: wij sceptici liggen helemaal niet in de clinch met alarmisten.
Er is in 3 jaar nogal wat gebeurt enzo. Ik zou voor de gein eens kijken bij het initiatief dat onze Theo Wolters en Marcel Crok opzetten samen met alarmistische wetenschappers Climatedialogue.org. En je zou mijn liefdevolle emailwisseling met Bart Strengers eens moeten zien. Eén en al verbroedering. En op de Klimaatconferentie in Rijsoord op 8 december: ook weer één en al verbroedering.
Dus, de titel van dit blog is eigenlijk veel te positief voor je schrijfschrijf. Maar men roept wel eens dat ik ‘positief’moet doen/de werkelijkheid geweld aandoen omdat ik dan meer vrienden maak. Maar dan nog, ik mats je. Voor een dagbladjournalist is het al heel wat om 3 jaar na Climategate te ontdekken dat er iets aan de hand was. We helpen je graag verder.
Mooie quote uit de rest van dat artikel:
Er zijn journalisten die bij gebrek aan kennis en diepgang op niet in staat zijn op inhoudsniveau te schrijven en toch moet de krant vol iedere dag. Dat lijkt me een tantaluskwelling op deze manier
@bouke, ja verrek, dat staat er echt…..
Lees Michael Ruse 'the evolution creationism struggle' en dan snap je de herkomst van 'creation science' beter. Ach, vergeleken met het wereldbeeld van Greenpeace vind ik die Refo's nog best meevallen
Mijnheer Zeimaker,
Ik zou die lovende woorden voor die journalist Bart v.d. Dikkenburg maar snel inslikken, want wat ik vandaag toch in dat RD lees. Heeft hij een interview met die malle Vellinga en schrijft keurig op wat die man uitkraamt over zeespiegelstijging. Onbegrijpelijk dat iemand zo dom kan zijn….
Sorry, ik gaf de verwijzing niet aannaar dat artikel van Bart v.d. D.
http://www.refdag.nl/achtergrond/natuur-techniek/…
Wat een dom verhaal van meneer Vellinga.
Het oude bekende dreuntje. Vreemd dat meneer Vellinga telkens hetzelfde deuntje draait. Al jaaaaaren lang. Geeeuw. Het lijkt wel een reklamebureau dat denkt dat herhaling de kracht van reklame is.
Heeft iemand van zijn kaliber dan echt niets nieuws te vertellen dan telkens de verhalen van de fraudeur Hansen et al. er bij te halen?
Heeft meneer Vellinga eigenlijk zelf ooit klimaat onderzoek gedaan?
Hij staat in ieder geval niet op mijn lijstje van klimaat deskundigen.
Het is ook opvallend dat dit soort mensen de laatste tijd alleen nog gehoord wordt in kranten met een minimale oplage. Hun populariteit daalt kennelijk zienderogen dat ze oninteressant geworden zijn voor echte kranten met een oplage.
Misschien iets voor reclamebureau Vellinga?
Sea Level Rise Has Slowed 34% Over The Last Decade!
op
http://notrickszone.com/2012/12/06/meteorologist-…
Een mens is immers nooit te oud om wat te leren.
Vahrenholt over Climatedialog.org van Marcel en Theo, op
http://www.kaltesonne.de/?p=7024
In Trouw vandaag:
NS stapt over op groene stroom. straks dus bij minder dan windkaracht 4 een aangepaste dienstregeling.
Tjonge. alleen Steve McIntyre en een Britse blogger waren de tegenstander van de beste climate scientists ?
Niemand anders had enige tegenstand ?
Waar hebben Steve McIntyre en die Britse blogger die tegenstand dan in de wetenschappelijke pers gebubliceerd ?
En wie is die Britse blogger dan, en waar is zijn wetenschappelijke publicatie als "tegenstand" tegen de publikaties van Jones en Mann (en duizenden andere wetenschappers) ?
@Rob Dekker
Wetenschappelijke publicaties van McIntyre? Een blik op Wikipedia helpt je al aardig op weg.
Willem, je begrijpt het niet. Wetenschap is alleen wetenschap als er wetenschap op staat. Dus als wetenschappers uit een bepaald vakgebied je accepteren en je toegang geven tot hun media. Dus een blogger kan met alle gelijk van de wereld een artikel schrijven, het is pas wetenschap als het door Mann cs wordt geaccepteerd.
Willem,
Je geeft 7 publicaties van McIntyre.
Laten we er eens een bekijken in meer detail.
Welke van die publicaties vondt je het meest overtuigend ?
En wie is die Britse blogger dan, en waar zijn z'n wetenschappelijke publicaties die blijkbaar de enige “tegenstand” tegen de publikaties van Jones en Mann (en duizenden andere wetenschappers) is ?
@Rob Dekker, wat wil je hier aantonen behalve dat je intelligentie die van ons blijkbaar verre overtreft. Als je kritische inbreng wilt geven ben ik daar erg voor, anders wordt het hier eenheidsworst en dat vind ik saai. Maar vind dan nieuwe lijnen van redeneren ipv op de oude reflexen terug te vallen die slechts dienen om JOUW goed te laten uitkomen. Vind het dan niet gek dat onze reaguurders een beetje onvriendelijk worden
Dat gezeur over 'waar heeft mc intyre gepubliceerd'is een klein beetje flauw voor wie de geschiedenis kent en is al eeuwig uitgekauwd. (wo de wijze waarop Nature zijn kritiek weerde) Maar goed, dan nog in GRL. De rol van McIntyre is vooral belangrijk bij het verkrijgen van openheid van data, en de moeite die een vaste kliek zich troostte om deze NIET vrij te geven,
Of McIntyre onfeilbaar was, dat is natuurlijk een onzinnige vraag en een zwak excuus om zijn hoofdintentie te willen ondergraven
Volgens mij was die Britse blogger Doug Mc Keenan, en als je zo'n standaard afgezaagde milieusnor bent vraag je dan: wat zijn zijn publicaties wat zijn zijn credentials. Het probleem hier was nu net dat de zelfbenoemde 'autoriteiten'zich misdroegen en door buitenstaanders gecorrigeerd moesten worden. Het zelfreinigend vermogen van de wetenschap kwam gewoon tekort, en ipv blij te zijn met betrokken buitenstaanders werden die slechts belachelijk gemaakt of volkomen door het slijk gehaald.
De wetenschappelijke gemeenschap heeft de implicaties van Climategate nog onvoldoende zelf opgepakt, meestal volledig genegeerd, al is er met Climatedialogue een klein begin.
Ik zie een analogie met de corrumpering van het bankwezen die in de kredietcrisis uitbarstte en tot in de onderlagen van de maatschappij, de slopende voetbalsupporters: allemaal een gevolg van DE ziekte van het Westen, genaamd 'waardeloze mentaliteit'. Blijkbaar hebben de meeste mensen het nodig dat de moraal er wekelijks wordt ingeramd door pastoor of dominee, anders zijn ze alleen goed als het ze goed uitkomt: de Grote Politieagent kijkt niet meer mee dus kom je er mee weg.
Het is onzinnig te denken dat dit morele verval de wetenschap voorbij zou gaan, omdat academici zichzelf zo ethisch verheven en slim vinden. Moreel verval uit zich hier hooguit geraffineerder dan het doodschoppen van een grensrechter, maar de schade die men aanricht is er niet minder om. Je ziet het ook binnen de journalistiek en politiek. Een combinatie van intellectuele en morele leegte
Het probleem is al een kwart eeuw: wie iets alarmistisch roept krijgt een fluwelen behandeling in de journals en wie iets sceptisch hard maakt moet eerst door een muur van kritiek. massamedia spelen hierbij een belangrijke rol, veel wetenschappers die nu succesvol worden zijn dat dankzij een op massamedia toegesneden boodschap: die komt niet noodzakelijk overeen met de werkelijkheid. (ook bij visserij is dat zo, de Pauly's van deze wereld krijgen met voor ingewijden aantoonbaar falende methodiek continue een podium in Science en eredoctoraten)
Had een sceptischer iemand het kaliber onwaarschijnlijkheden uitgekraamd dat Vellinga uitkraamt, dan was die al lang met pek en veren afgedragen. Men vindt het kortom wel best zo, want alarmistisch zijn levert onderzoeksgeld op. Waar men wél kritisch op elkaar is, dan gaat het over punten en komma's in een zeer nauw gedefinieerd specialisme, niet in de algemene wetenschappelijke praktijk van promotie, peer review tot onderzoeksgeld. Modelleurs beoordelen modelleurs, maar alleen op toepassing van parameters, niet op de feitelijke geldigheid van onderliggende aannames: een stukje wetenschapsfilosofische reflectie lijkt afwezig. BIj klimaatbiologie zie je dat: juist de veldcologen kunnen hier de klimaatenvelopmensen op de vingers tikken. Maar die heten dan 'geen expert'omdat ze minder wiskundig zijn onderlegd: toch zitten ze dichter bij de waarheid van waarneming en toetsing
Je ziet het ook weer in WG2 AR5, waarvan ik het rapport in handen heb. De ergste schreeuwers (Hoegh Gouldberg enz) die hun credentials misbruiken voor het rechtvaardigen van activisme voor eigen gewin zijn weer hoofdauteur en ze komen er mee weg,
En steeds zie je de zelfde reflexen vanuit het gecorrumpeerde establishment: wie kritiek op deze reele praktijk uit, wordt weggezet als 'gek', 'obscuur'blabla enz
@Rob Dekker, gisteren vroeg je waar McIntyre in de wetenschappelijke pers "gebubliceerd" heeft, waarmee je leek te suggereren dat hij geen wetenschappelijke publicaties op zijn naam heeft. Ik gaf je een Wikipedia-link waaruit het tegendeel blijkt.
Je wil nu blijkbaar de doelpalen verzetten en voor de zoveelste keer een discussie starten over de hockeystick van Mann. Dat is niet het thema van dit blogbericht en ik heb daar noch de tijd voor, noch zin in.
prediker,
Dank je wel voor je mening, en ik hoop dat je ziet dat je hele verhaal alleen mening uit.
We kunnen natuurlijk eeuwig praten over meningen, jouw mening, mijn mening, en de mening van zo veel anderen, maar zoals we hier in de US zeggen : "opinions are like arseholes; everybody has one".
Punt is dat ik liever over feiten praat. Makkelijker te testen.
Dus als Hajo zegt :
dan kan het je niet verbazen dat ik dan vraag naar de feiten van McIntyre en die wiskundige Bitse blogger.
Wat hebben ze wetenschappelijk als "tegenstand" aan te dragen tegen de studies van Phil Jones en Michael Mann ?
Als het antwoord NIETS is, waar anders dan intimidatie van wetenschappers gaat die hele climategate hoepla dan over ?
Rob ik zal het antwoord geven.
Dat de 'hockeystick.' flauwekul is.
Dat het stedelijke warmte eiland een veel groter effect heeft dan werd aangenomen.
prediker uit een mening, zonder een wetenschappelijke onderbouwing.
Willem haakt af als er gevraagd word om eens een van McIntyre's publicaties nader te bekijken.
Gelukkig heeft weerisnietklimaat, een "antwoord" :
En natuurlijk, zoals gebruikelijk schijnt te zijn hier op climategate.nl, gaat die mening weer eens niet gepaard met een wetenschappelijke referentie….
Erg overtuigend zijn de argumenten hier op "Neerlands meest gelezen en besproken online platform over klimaatverandering" niet, moet ik zeggen.
Het is nu wel erg duidelijk dat gasten als McIntyre en Mc Keenan legale haaien zijn, die wel goed zijn in FOIA requests filen (meer dan 60 in totaal), en wetenschappers van "fraud" beschuldigen zonder bewijs, in wetenschappers intimideren ("do this or else I'll file a formal complaint with your employer"), wetenschappers publiek aan het kruis nagelen en besmeren op hun blog, en zelfs tot de drijgen met climinele actie bij de organisaties die wetenschappelijk onderzoek financieren.
Wat ook duidelijk is, dat McIntyre's wetenschappelijke publicaties tegen MBH99 (de "Hockeystick") vol met problemen zaten die al jaren geleden zijn weerlegt in de wetenschappelijke pers, en dat Mc Keenan HELEMAAL NIETS wetenschappelijks heeft gepubliceerd.
Wat niet duidelijk is, waarom er nog er veel lui zijn die blijkbaar McIntyre's Mc Keenan's argumenten als zoete koek slikken, en als een blinde papagaai herhalen.
Dus nogmaals : Waar is de wetenschap achter je mening tegen de wetenschappelijke studies van Jones en Mann ?
Willem ? weerisnietklimaat ? prediker ? Hajo ? Anybody ?
Rob Dekker schreef:
Mooi, dan kunnen de resultaten van modellen even terzijde geschoven worden.
Blijven de fysieke waarnemingen over.
Is de kwaliteit dusdanig dat een extrapolatie over decaden geoorloofd, cq. wetenschappelijk verantwoord is?
VOor de archieven
StollmeyerEU (@StollmeyerEU)
08-12-12 22:08
Wow, nu toch #Doha in het @NOS journaal / #Nieuwsuur. Gelukkig heeft de toekomst van onze planeet toch voldoende nieuwswaarde.
@ Rob Dekker. Je plaat blijft in de zelfde groef steken: ga voor klimaatpunten en komma's naar Climatedialogue en beantwoord mijn vraag: op welke 'wetenschap' zou ik mijn journalistieke waarneming moeten baseren van conferenties omgang met studies, bekentenissen van wetenscahppers enz: wanneer noem je iets wetenschap eigenlijk? Mijn indruk: wetenschap is voor jouw een symbolistische bezwering/autoriteitsberoep bedoeld om logisch-rationele kritiek te omzeilen en een debatveld af te bakenen dat alleen in een zelfgeorganiseerd en zelfcontrolerend wereldje dient plaats te vinden waarover jij blijkbaar de waakhond bent, zonder dat correctie van buiten mag optreden
Er verschijnt veel onzin in Nature, dat 'wetenschap'heet omdat het in Nature verschijnt maar in gespecialiseerde vakbladen nooit door de review was gekomen: tenminste wat visserij betreft, en dat zeggen vele vakspecialisten mij, die zo mijn eigen waarneming al versterkten: Nature is in veel opzichten een sensatieblad die zaken doorlaten volgens politiek welgevallige lijnen.
Wetenschap is geen magie voor ingewijden waar slechts een beperkte kring getrouwen over kan oordelen , iedereen die zich goed inleest in een veld kan er over meepraten zonder dat hij zelf in de pierievjoetlitjetjur hoeft te publiceren( lees Wildavsky's But is it True: het is de plicht van de geinformeerde burger in de informatiemaatschappij kennis te nemen van wetenschapsvelden en hij geeft ook een handleiding hoe: die stemt exact overeen met de praktijk van deugdelijke wetenschapsjournalistiek)
Een typische Rob Dekker -wedervraag; 'nou euh, die Wildawsky heeft niets in de pierivjoelitjutjur over klimaat gepubliceerd euhhhh dus diemoezichstilhouweuhhhhhhh en dus ben ikkuhslim en hishijeh domm eeuhhh'
Beste Rob, ik zou gewoon eerst het boek lezen en je muil houden tot je het uit hebt
Rob Dekker, wel eens van de blogs genaamd Desmogblog en SkepticalScience gehoord? Ga er eens heen en zie wat die doen. Wat betreft die "climinele acties", volgens mij hebben McIntyre en Keenan geen relatie met Greenpeace, tenzij je kunt aangeven welke criminele acties bedoelt worden?
Voor wat betreft de FOI, dit is door de overheid in het leven geroepen om de belastingbetaler de gelegenheid te geven te controleren wat er met het belastinggeld gebeurt, is niets misdadigs aan. Dit wordt door beide partijen (óók door Greenpeace, maar daar hoor ik je niet over) gedaan en als sommige wetenschappers de gegevens nu eens vrijgeven dan is die FOI helemaal niet nodig. Het hoge aantal FOI aanvragen komt vanwege dat de heren wetenschappers niet reageren.
@Rob Dekker
Als ik zo lees, Rob, ben je gewoon een beetje stapel op het werk van die Mann en Jones. Wij niet. Bij jou slaat het vonkje over. Bij ons niet.
Die Mann valt – voor velen hier- toch een beetje in dezelfde categorie als Stapel. Slecht gebruik van statistiek. En gebruik van middelen om druk uit te oefenen, die niet bij een wetenschapper passen.
Daarop is Mann gewoon betrapt. Toen Marcel Crok een stuk schreef voor NWT over de hockeystick (en de statistiek daarbij), vond de heer Mann het nodig om Marcel Crok met een proces te dreigen als hij het artikel zou publiceren. NWT publiceerde toch. Marcel kreeg er – terecht – de prijs van de beste wetenschapsjournalistiek van dat jaar voor.
In een van de engelse (witkwast) onderzoeken naar climategate zijn er – als je goed leest – opmerkingen over dat een gebruikte hockeystick curve in een van de IPCC rapporten ronduit misleidend was. „Dat had beter gemoeten“. Een goede lezer weet genoeg.
Het onderzoek van Penn State. Daarbij liet men Lindzen opdraven om hem wat vraagjes te laten beantwoorden over hoe hij onderzoek doet. Dat had men elke onderzoeker kunnen vragen. De climategate-emails doorspitten vond die commissie niet nodig. Het interviewen van klimaat-scepticus Lindzen is een mooi rookgordijn om gebalanceerd over te komen. Het gesprek dat men had met Lindzen is wel opgenomen in het rapport, evenals zijn kritiek dat de commisie de Emails niet onderzocht. Maar dat leest toch niemand.
Voor sommige (nog) slechte(re) lezers, die alleen op de namen afgaan, heet het dan dat ook Lindzen in de commissie zat (was niet zo – hij werd bevraagd) en dat de commisie Mann vrijpleitte. Lindzen merkte later op dat het zelfreinigend vermogen van PennState blijkbaar niet groot was.
Dan University of East Anglia/CRU/Jones, die „slordig geweest waren met de originele temperatuur-datasets“. Zodat voor andere onderzoekers niet een twee drie meer na te gaan is hoe men uit de ruwe data die „gecorrigeerde“ data verkreeg. Waarop kritiek was. Komt dat effe goed uit, dat die datasets („sorry weggegooid“) er niet meer waren.
Bovendien blijft het vreemd, dat het wegpoetsen van de MWP ineens zomaar in een IPCC rapport verschieen. Terwijl die ervoor wel werd genoemd en ook in de periode dat Mann met zijn wegpoets artikel kwam, waren er nieuwe publicaties die MWP opnieuw bevestigde. Hoe kon dat wegpoetsen nou gebeuren.
En met het IPCC ben ik dan aanbeland, op mijn gevraagde reactie naar aanleiding van het besluit op de laatste UNPCC meeting in Doha dat men NF3 (stikstof tri fluoride) op de lijst van broeikasgassen gaat zetten. NF3 word o.a. gebruikt bij de productie van (bepaalde) zonnepanelen, het is echter 17200 maal erger dan CO2. Was al in 2008 bekend. En de Duitse regering de afgelopen jaren maar subsidie geven op die dingen.
Dus mijn vraag aan jou: hoe ga je daar als proponent van de AGW-hypothese mee om. Wat vind je daar nou van.
En dan hebben we nog het biobrandstof drama in Tanzania (bioshape) en elders in Afrika. Wat vind je daar nou van? Louise Fresco was er vernietigend over. Maar volgens Jan Rotmans – transitie-professor aan de Erasmus universiteit – deugt die mevrouw weer niet, omdat ze niet tegen genetische modificeren is.
En wat vind je nou van de „windturbinegekte“. Echt vriendelijk voor vogel en vleermuis? Operationeel een ramp (regelmatig onderhoud is noodzaak). En dan wil men het liefst nog groter en een beetje goed uit de kust, de doggersbank (paaigebied voor vissen – maar die zijn vaak wel gevoelig voor laag frequent geluid, dat een grote windturbine onder water wel goed afstraalt) bijvoorbeeld. Wat vind je nou van die grootse plannen? Hoeveel koper aan leidingen denk je nodig te hebben, hoeveel neodymium. Denk je dat dit echt van de grond komt…dat het wat bespaart….dat het een verstandig idee is?
Daar ben ik (en velen met mij reuze benieuwd naar) wat je daar nou van vindt.
boels069 zet een "strawman" :
Sorry, boels, maar niemand zegt dat een extrapolatie over decaden geoorloofd is.
Rypke's vind uit dat "het is de plicht van de geinformeerde burger in de informatiemaatschappij kennis te nemen van wetenschapsvelden". Welnu, Rypke, hier is je kans : Laten we eens een van McIntyre's wetenschappelijke studies (Willem gaf er 7) nader bekijken, zoals ik al voorstelde in mijn december 10th, 201209:26at post.
Welke van McIntyre's publicaties was het meest overtuigend voor jou ?
Amadeus Gould :
Ja, toch weer een en al "mening", zonder enige referentie naar een onderbouwing, veel "red herrings" om maar van onderwerp te veranderen, en zelfs erg veel vragen naar mijn mening.
Zoals ik al eerder vermeldde : "We kunnen natuurlijk eeuwig praten over meningen, jouw mening, mijn mening, en de mening van zo veel anderen, maar zoals we hier in de US zeggen : "opinions are like arseholes; everybody has one"."
Dat geen van jullie de wetenschappelijke publicaties van McIntyre wil bespreken spreekt boekdelen.
Maar wat me nog het meest verbaasd is hoe makkelijk jullie oordelen vellen zonder ook maar een schrijntje bewijsmateriaal aan te dragen.
Over rode haringen gesproken….
Je schijnt grote problemen met McIntyre's publicaties te hebben, derhalve lijkt het me meer relevant dat jij begint met die te bespreken, liefst zonder cut-n-paste uit skepticalscience etc a.u.b.
TINSTAAFL zegt
Er zijn er 7. Welke vondt je het meest overtuigend ?
Amadeus Gould zegt :
Dit is toch wel interressant.
Ik begrijp dat Michael Mann een brief heeft gestuurd naar de redactie van NWT terwijl Marcel aan zijn McIntyre artikel werkte in 2005. Is die brief on-line beschikbaar ? Zoniet, wat weten we over wat er in die brief geschreven is ?
Ik ben erg benieuwd wat Marcel wist en wat hij niet wist in 2005, want tot nu toe geef in Marcel Crok (als journalist) de voordeel van de twijfel.
Ik neem bijvoorbeeld aan dat Marcel niet wist dat McIntyre's 2005 publicatie de PC methode verkeerd gebruikte, en ook niet wist dat als McIntyre de PC methode correct had gebruikt dat de verschillen in resultaat met Mann's 1998 reconstructie nauwelijks meetbaar zijn, zoals later door von Storch en Wahl and Ammann in wetenschappelijke publicaties is uitgelegd.
Maar als Mann in een brief al aan Marcel heeft uitgelegd wat de problemen waren met McIntyre and McKitrick 2005, en hij toch publiceerde, dan is dat toch belangrijk om te weten.
Nogmaals : is die brief van Mann aan Marcel beschikbaar ergens ?
Rob Dekker schreef:
Helder.
Waar komen de schattingen van de globale temperaturen in 2050 en 2100 dan vandaan?
Zonder duidelijk inzicht in de kwaliteit van de waarnemingen die gebruikt zijn in de publicaties: geen enkele.
Maar dat geldt voor alle publicaties die gebruik maken van meteogegevens.
Heer Rob Dekker, u bent wel erg eenzijdig met uw conclusies over McIntyre. En naar ik vrees bent u hierbij ook erg gekleurd. De Principale Componentenanalyse kent vele stappen en instelknoppen en het komt dan ook regelmatig voor dat verschillende toepassers tot verschillende conclusies komen. Ten tijde van de controverse tussen Mann en McIntyre & McKitrick heeft de National Academy of Science de gerenommeerde statisticus Edward Wegman verzocht zijn visie daarop te geven. Ik heb delen van zijn rapport gelezen en hij geeft op meerdere punten aan waar Mann te kort door de bocht is gegaan. Vanuit de klimaatshoek zijn daar later weer replieken op gekomen, maar in deze vind ik het oordeel van een vakstatisticus toch vertrouwenwekkender. De discussie toont ook minstens aan dat er de nodige haken en ogen zitten aan het toepassen van PCA op historische temperatuurproxies en dat de stelligheid van Mann en al zijn navolgers (zoals ook u) over hun resultaten op zijn minst vreemd is te noemen.
In dit kader lees ik overigens net in Wikipedia het volgende over de hockey stick: "Arguments over the graphs have been taken up by fossil fuel industry funded lobbying groups attempting to cast doubt on climate science." Dit is voor mij een bewijs dat Wikipedia stinkt. Alsof er geen kritiek kan zijn vanuit eerbied voor de wetenschap. Bah !
@Rob Dekker
– Wat wil je nu eigenlijk zeggen. Dat we hier op climategate.nl geen meningen er op na mogen houden. Het citaat dat je gebruikt waarbij je „een mening vergelijkt met een achterste“ is wat een despoot ook zou zeggen over andere meningen.
Gelukkig mogen we dat hier wel, en dat is climategate.nl: opinies, meningen, leed en vermaak, een lach en een traan bij de klimaatkatastrofe, die maar uitblijft (of zich volgens Neven – wellicht al – voltrekt, waarvan ik dan weer niets merk en dus voor mij reuze meevalt ;-) ).
– En ondanks het feit dat jij climategate.nl en ons heeeulemaal niks vindt, blijf je maar berichtjes achterlaten. Hoe komt dat toch? Je vindt ons wellicht vermakelijk tijdverdrijf en komt gezellig een beetje „trollen“.
– Je suggereert verder dat ik niets onderbouw. Welnu, ik geef genoeg handvaten. Vooruit dan maar over Crok vs. Mann
http://climategate.nl/2010/07/09/mann-gaat-op-oud…
http://climategate.nl/2010/07/16/beluister-het-he…
Verder ging Marcel gedegen te werk. En zo verifieerde hij ook wat de climateauditblogger schreef bij Dr. (nu prof.) Mia Hubert te Leuven.
De rest zul je toch zelf moeten doen.
– Het is natuurlijk mijn mening, maar ik vind dat een wetenschapper die een boek schrijft met als titel „de hockeystick en de klimaat oorlogen, berichten van het front“ wel een beetje „stapel knots knetter” is.
http://www.amazon.com/The-Hockey-Stick-Climate-Wa…
Nou denk ik dat jij dat boek van Mann onmiddelijk gaat bestellen. ;-)
Goed dan nog deze
http://climategate.nl/2012/08/23/schitterende-jur…
– Ja, ik heb een mening. Jij wellicht een andere. We agree to disagree. Time to move on.
Tijd om Rypke’s nieuwste blog berichten te lezen.
Boels069 zegt :
Als je nu eens zegt welke schattingen je het over hebt, dan kun je waarchijnlijk zelf het antwoord op je vraag vinden.
Paul zegt :
Paul, niemand ontkent dat er een verschil ontstaat als je PC analysis doet die over verschillende tijdsperioden is gecalibreerd. Hier is zijn de twee resultaten van PCA volgens Mann et al 1998 (calibratie over 1850-1900) versus McIntyre et al 2005 (calibratie over de volle periode) :
http://www.realclimate.org/images/WA_RC_Figure1.j…
Er zijn duidelijk verschillen, en Wegman heeft die verschillen ook benadrukt.
Tot dus ver hebben we geen verschil in mening.
Onafhankelijk van de vraag welke centering techniek nu meer "realistisch" is, blijkt uit deze vergelijking (gedaan door Wahl and Amman 2006) dat de verschillen tussen McIntyre's methode en Mann's methode nauwelijks meetbaar zijn, laat staan significant. Waaruit dus ook blijkt dat McIntyre's wetenschappelijke kritiek op MBH98 niet significant is.
Is het nog geen bedtijd Dekker?
@ Dekker: Waar is de IPCC-klimaat-hockeystick gebleven, sinds 1998?
Amadeus Gould zei :
Waarop Rob vroeg :
Waarop Amadeus Gould antwoordde :
Amadeus, je hebt het recht om je mening te uiten, en nergens heb ik anders gesuggereerd.
Maar de uitpraak "vond de heer Mann het nodig om Marcel Crok met een proces te dreigen als hij het artikel zou publiceren" is niet een mening. Het is een "statement of fact".
Als je geen onderbouwing voor je mening geeft dan is je mening gewoon nog niet geldig.
Maar als je een statement of fact geeft, zonder dat je bewijs hebt, dan zit je gewoon dingen te verzinnen die gewoon niet waar zijn. Sommige mensen noemen dat "fraude".
Dus nogmaals : Waar is je bewijs dat "de heer Mann het nodig (vond) om Marcel Crok met een proces te dreigen als hij het artikel zou publiceren" ?
Ik heb even gezocht naar zo'n brief van Mann aan Marcel Crok, maar het enige dat ik vond is deze brief :
http://www.nwtonline.nl/nl/nieuws/2299/het-antwoo…
waar interessant genoeg Mann haarfijn uitlegt aan Marcel Crok waarom McIntyre's analyse niet correct is (fails in validation), en waarom de kritiek die wel correct is niet een significant verschil maakt met MBH98 (zoals von Storch al direct had opgemerkt). Bovendien geeft Mann een verwijzing naar andere wetenschappers (zoals Wahl en Amman) die deze problemen met McIntyre's analyse al hadden gereproduceerd.
Dus Marcel wist van de problemen met McIntyre's analyse, zelfs VOORDAT hij het artikel schreef in NWT !
En TOCH publiceerde hij alsof McIntyre iets heel belangrijks had ontdekt.
Het wordt nu wel toch ERG interressant !