httpv://youtu.be/OzWzIM_AcLc

Kijk deze BBC-docu 60 minutes! Groot voorbeeld van hoe je échte milieujournalistiek bedrijft blijft Magnus Gudmundsson. In tegenstelling tot de progressief urbane mainstreammedia- die werken als cheerleaders van Niet Gekozen Organisaties (NGO)- ging de IJslandse onderzoeksjournalist de campagnes en beweringen van Greenpeace controleren op feitelijke juistheid, en hij trok een beerput open. Daar kan mijn onderzoekje naar het Wereldbestuurfonds niet aan tippen.

In scene gezet: De jonge doodgeknuppelde zadelrob en zijn rouwende moeder
De mate waarin wij allemaal zijn geïndoctrineerd door Greenpeace en haar campagnes kan ik illustreren met een voorbeeld uit eigen jeugd: het doodgeslagen jonge zadelrobje in close up in de jaren ’80 waar de moeder achteraan hobbelde. Ik was nog een smurf en het filmpje maakte mij razend op de jagers: zo werkt emotiemarketing! Greenpeace had haar doel bereikt. Máár juist rond dit filmpje wist Gudmundsson – mede door analyse van het camerawerk- de achtergronden te achterhalen: het was in scene gezet, speciaal voor de campagne.

Voor uw historisch besef, over Samsom zijn achtergrond



Geldmaschine Greenpeace
Terwijl ongeveer alle films van internet zijn te rippen was ‘Survival in the High North’nergens te vinden. Bijna niemand kent de docu. Nu is het werk van Gudmundsson weer terug te zien: kijk en huiver! Veel van de door Gudmundsson gedane observaties ondervinden Nederlandse vissersgemeenschappen nu- 20 jaar later- weer. De club is in haar tactieken niet wezenlijk veranderd.

Greenpeace claimt een rol in het debat over olieboringen bij de Noordpool, maar ter plekke zijn wél honderden NGO’s en native-belangengroepen betrokken maar heeft Greenpeace geen enkele constructieve rol. Maar haar machtige marketingapparaat en het verzamelde onbenul der vaderlandse journalistiek -Trouw voorop- laten u geloven dat zij daar enige zeggenschap hebben of verdienen. Zie verder de site van één van de oprichters Patrick Moore Greenspirit.org die Greenpeace verliet omdat hij een constructieve rol wilde spelen.

Der Spiegel is – met Gudmundsson- één van de andere uitzonderingen geweest met haar hier te downloaden reportage ‘Geldmachine Greenpeace’ over dit fondsenwervende miljoenenbedrijf, Firma Angst BV. Dus Brandpunt, jullie belden al eens: hier is een opstapje om deze dubieuze organisatie die al zoveel schade aanrichtte (zie biobrandstofbeleid, door Greenpeacecampagnes aangewakkerd) eens kritisch te belichten.

Een mooie satire op één van de militantere Greenpeace-oprichters Paul Watson is door South Park gemaakt: ‘whale whores’. ‘Fuck you dolphin and whale’!!!
httpv://youtu.be/kPTckinmjLE