Iedereen heeft ervaring met de volgende verkeersergernis. Je rijdt lekker door, samen met je medeweggebruikers die ook van lekker opschieten houden. Dan zwaait plots zo’n king of the road voor je auto die net 0,005 km per uur harder kan dan de truck die hij wil inhalen. Je moet plots van +/-130 naar 80 remmen en dan begint het trommelen op je stuur.
Met de vlam in de pijp sjokt trucker Kees voort met zijn ‘I love Patricia’-bordje en Loeki de Leeuwknuffel bij het dashboard, om na minuten rijden de bumper van zijn voorganger te bereiken….
Duitse truckers hebben soms uitdagende stickers voor vrouwen met teksten in het Pornoduits als ‘hey Du, lust auf ein quicky?’Een vluggertje…Schiet liever op.
Na ongeveer een half uur heeft de king of the road met zijn slingerende trailer de voorganger ‘let op zwenkt uit 18 meter’eindelijk ingehaald en kun je weer doorrijden. Ondertussen is een verkeersopstopping achter je ontstaan.
-
Nu is mijn simpele vraag: waarom mag dit nog op onze overvolle wegen?
Een inhaalverbod voor vrachtwagens spaart benzine (goed voor ‘het klimaat’ lieve duurzame mensjes!), je hoeft niet steeds te remmen en op te trekken. Ik weet zeker dat inhalende vrachtwagens een file-oorzaak zijn. Want er blijft een groot deel van de wegcapaciteit steeds onbenut aan de rechterzijde, iedereen die wil doorrijden zit links om de trage treuzelaars in te halen. Het spaart ergernis. En het voorkomt ongelukken. Inhalende vrachtwagens zijn bijna net zo link als veiligheidsmaatregelen die lokale overheden nemen: uit het donker plots opdoemende halve wegblokkades om je snelheid te remmen in bebouwde kom.
Nu wil ik niet gaan truckerbashen, alles dat je koopt is door een vrachtwagen gebracht. Ze zijn nuttiger dan zondagsrijders als ik, die wat voor eigen plezier/werk van hot naar her vliegen. Maar geef ze dan een paar kilometer extra per uur die ze harder mogen in ruil voor ons rijcomfort en voor minder files: 100 of zo, als ze dat niet allemaal al doen.
Mee eens, al zijn er al tig inhaalverboden van kracht. Maar vervolgens zijn er ook nog een ontelbaar aantal klojo’s in personenauto’s die eerst achter een vrachtwagen hangen en dan met 90 kmh gaan inhalen en dan pas weer terug op de eigen helft gaan wanneer hun imaginaire aanhanger van een meter of 150 die vrachtwagen ook eindelijk is gepasseerd. Wat doen we daar mee? Of die links blijven hangen met de cruisecontrol op 120 kmh, ‘ want je mag hier toch niet harder’, of die 5 km voor een splitsing, 10 kmh langzamer dan de maximum snelheid, alvast voorsorteren midden op een driebaans, om de weg daarmee de facto te devalueren tot eenbaans. Of die niet de spitsstrook nemen, ‘want over 10 km moet ik er echt niet af, hoor’. Het houdt niet op. Ik erger met ook helemaal groen en geel.
Ik denk daarom eigenlijk: strepen verwijderen en zoveel baans rijden als dat de snelheid toestaat. Bij 10kmh kun je dan met zn 5-en naast elkaar rijden en bij 120 kmh met zn 3-en. Mensen zijn helemaal afgericht op het rijden volgens de baan-verdeling. Totaal overbodig en dat leidt ondermeer tot ergernissen als de jouwe en de mijne..
Rypke
Er is een zeer groot verschil in remweg bij vrachtwagens die 80 of vrachtwagens 100 rijden. Ik denk dat je bij opvoeren van de maximum snelheid veel vaker stil zult staan bij ongevallen.
Reken eens uit hoeveel verschil dat is in kinetische energie
De formule is dacht ik
E is 1/2 m .v kwadraat.
Ik denk dat je niet echt blij zult zijn als je er een op je af ziet denderen.
80 is hier in de praktijk al 84 en dat is hard zat met meer dan 20 ton aan gewicht.
Een inhaalverbod prima
Jij bent gek,
stop die inhaalverbod samen met die begrenzer maar in jullie reet