Bomen langs de weg: 'Onfaailig!'

Bomen langs de weg: ‘Onfaailig!’

We beginnen positief, de wegenwacht van de ANWB is een fantastische service die mijn vroegere 2de hands pechauto’s met regelmaat weer aan de praat kreeg.  Die zelfde ANWB die ook haar leden op de mooiste plekjes wijst van het land en daarbuiten, lanceert een veiligheidsmanie-campagne tegen bomen, en daarmee tegen de schoonheid/biodiversiteit van ons land, ook hier in de voormalig mooiste provincie van NL: meer dan 60 procent van de B-wegen hier zou ‘onveilig’ zijn, bijvoorbeeld omdat er binnen 5 meter langs de kant bomen staan, en gedeputeerde Sietske P. nam al de petitie in ontvangst van de rijwielbond. Voor uw en onze faailighaait.

Zware tijdenvoor bomenknuffelaars
Als fulltime-bomenknuffelaar hoor je de kettingzagen al snerpen, wanneer het leger Empatecdebielen uit de remise wordt getrokken om deze ‘onfaailighaait’ te bestrijden, met als weldadige bijkomstigheid dat dit ook weer onderhoudskosten scheelt.Kortom, het zijn zware tijden voor bomenknuffelaars. Wat de verkeersveiligheid betreft: ik kan daar een boompje over op zetten, met recht want ik ben twee jaar geleden bijna dood gereden door een motorrijder op zo’n B-weg hier: eenmaal bij bewustzijn, terwijl ik mezelf van het asfalt losrukte was de eerste schrik: kut, nu haal ik de deadline van mijn opdracht niet.Dat krijg je als Zelfstandige Zonder Pensioen, als ik het niet meer doe mag ik daklozenkranten verkopen, je bent direct Zelfstandige Zonder Pegels. Want een spaarvarken ben ik nooit geweest.

Roadpizza
Mijn verwerking tot Roadpizza vond niet plaats omdat er bomen stonden op 5 meter langs de kant. Maar bijvoorbeeld omdat het niet verstandig is zo hard mogelijk het gas open te gooien en geil door een bocht te scheuren met minimaal 85 kilometer per uur (de eigen opgave) waar je maar 60 mag en waar ook kinderen fietsen. Hij die zonder zonde is… ik liep met mijn hondje los (foei) en wilde Trudy voor de motorfiets vandaan halen, voor ze geplet zou worden. Kortom, mensen rijden structureel te hard op B-wegen, ik bezondig mij daar ook aan. Wanneer ik een bekeuring krijg is dat dus terecht. En een beetje onverantwoordelijke debiel kan zo een boom op 10 meter van de weg raken. Geen enkel punt.

Deze bomenlaan gaf de doorslag: ik ga in Langweer wonen...Misschien dat ze ze daarom omzagen, dan gaat ie eindelijk weg

Deze bomenlaan gaf de doorslag: ik ga in Langweer wonen…Misschien dat ze ze daarom steeds omzagen, dan gaat ie eindelijk weg

Ik ging in Langweer wonen, na door de hier getoonde prachtige eikenlaan van de Langweerderweg te rijden: die extra allure gaf de doorslag. Het wordt Langweer, een dorp dat ik alleen kende na er letterlijk met een vriendin uit Amsterdam verzeild te raken: zij kon zeilen, Zeilmaker niet. Het is in voorjaar en zomer één van de meest mondaine dorpen van Friesland met veel domheid verdunnende import in vakantiehuisjes. Een eikenlaan zoals je die ook ziet als je richting Den Ham rijdt naar Foto Konijnenberg, die geel kleurt in de herfst, met zuilen waar het avondlicht de schaduwen viert.

>> GERELATEERD BERICHT >>  Het klimaatbeleid wordt zes maal zo duur als Wiebes en PBL aan de Kamer verteld hebben

Hier langs de weg zie je tenminste 3 herdenkingsstenen van mensen die tegen een boom sneuvelden. Hoe erg ook, zoiets gebeurt meestal als mensen

a. een slokje op hebben

b. te hard rijden

c. een combinatie van beide

.. of gewoon niet uit hun doppen kijken, of eigenlijk te jong zijn om aan het gemotoriseerde verkeer deel te nemen. Waarom mag je bijvoorbeeld al voor je achttiende voor je rijbewijs, op aanmoediging van de ANWB terwijl de meeste verkeersongelukken in de jeugdcategorie plaatsvinden. We kennen allen nog het relaas van Patrick Kluivert die zijn eerste Mercedes kreeg….Ik heb nog nooit een eik van honderd jaar plots voor een auto zien springen. Kortom, waar is hier de realistische afweging van risicofactoren gebleven?

Conclusie: De ANWB-oorlog tegen bomen is dus een symboolcampagne, ontstaan op een communicatie-afdeling waarmee de ANWB zich weer in de pers wilde laten zien als ‘bezorgd om uw en onze veiligheid’, waarbij ‘veiligheid’ zo’n thema is waarmee je automatisch critici een ad baculum argument door de strot kunt duwen: dus jij vindt het niet erg dat mensen zich dood rijden….(politici gebruiken dat constant). Niet doen jongens, ga gewoon auto’s met pech repareren, vakantiebestemmingen voorproeven en auto’s testen.. Liever wat minder schijnveiligheid en wat meer schoonheid in een wereld die met steeds meer beton, staal en asfalt aan elkaar hangt.

Voor een paar mooie bomen kun je me altijd wakker bellen, Prinses Irene kan niet in mijn schaduw staan als bomenknuffelaar

Voor een paar mooie bomen kun je me altijd wakker bellen, Prinses Irene kan niet in mijn schaduw staan als bomenknuffelaar

Print Friendly, PDF & Email