RZ14kindoctrinatie
De Global Warming Policy Foundation liet bloggers Andrew Montford ( schrijver van The Hockeystick Illusion) en John Shade een kritische blik werpen  op de politieke agenda die eco-activisten via het Britse onderwijs opleggen aan kinderen. Het resultaat ‘Climate Control, Brainwashing in schools’ geeft vele herkenbare voorbeelden die ook in Nederland opgaan.

Zoals ‘Warme Truiendag’, waarin Klimaatzuster kindjes laat kleumen in de klas om ze een schuldcomplex aan te praten over het klimaat, of de voorleessessies op de Dag van de Duurzaamheid van Urgenda en Greenpeace, de schoolboeken waarin de ijsbeer door onze schuld zou uitsterven in Engelse les, de via het Rotterdams Milieucentrum opgelegde indoctrinatie op scholen van klimaatonderwijs010.nl. Enzovoort

Kinderen als instrument om ouders te intimideren
Zoals Rajenda Pachauri al stelde, voorzitter van klimaatpanel IPCC en schrijver van soft porno-roman met zichzelf in de hoofdrol:  De klimaatagenda  moet via kinderen werken, waarbij kinderen op school worden beinvloed om de door hem (voor anderen) gewenste maatschappelijke verandering te brengen, kinderen als instrument…

to shame adults into taking the right steps’

Broeikasgas en klimaatverandering of Groeikasgas en klimaatveraangenaming
Dat soort ‘educatie’ komen we ook in 1984 van George Orwell tegen, en de geschiedenis zit vol met dit soort voorbeelden. Zie de foto van het affiche dat ik maakte in het Prora Museum op Rugen en lees mijn verhaal over Prora in NRC Handelsblad, nu ook op 1000.things.org. De CO2=vervuiling-meme wordt er nu overal ingehamerd, terwijl groeikasgas CO2 ook vele voordelen heeft voor de landbouw bij lage klimaatgevoeligheid. Het zou aardig zijn in Nederland eens wat systematischer de ontmoediging van zelfstandig nadenken en groene groupthink in kaart te brengen die de groene beweging en de overheid opleggen, waarbij analyse wordt ingeruild voor groepsgevoel.

Voorleesboek op 'Dag van de Duurzaamheid'

Voorleesboek op ‘Dag van de Duurzaamheid’

Meer voorbeelden en cases zijn zeer welkom, stuur ze naar ons.

– Onderwijs volgens het idee dat CO2 vergif is in plaats van een levensbrengend groeikasgas,

— dat een warme wereld enkel de hel op aarde zal brengen ’tenzij we radicaal onze levensstijl veranderen’

– de natuur als broos vaatwerk in plaats van uitbundig en flexibel, reeds miljarden jaren meegaand

Kortom eenzijdige ‘opwarming is ellende en jouw schuld’-retorica, terwijl wetenschappers de warme periode toen de Alpen ijsvrij waren en het zeeijs nog honderden kilometers verder was teruggetrokken zo rond 6000 tot 8000 jaar geleden nog Holocene Optimum noemden. Een optimum. Met taal kun je veel van je wereldvisie onthullen.

Meester Vijlstra: hoe het wél moet
Hoe belangrijk en van levenslange invloed gezonde natuureducatie is ken ik uit eigen ervaring. We hadden op de lagere school in de derde klas, groep 5 Meester Vijlstra. Die had roofvogelplaten van HJ Slijper in de klas, die ik wilde natekenen. Hij zette een voederplank voor het schoolraam en bracht mij zo aan de vogels (de koperwieken in de bessenstruik, kramsvogels, kan ze nog herinneren), en natuur in het algemeen. Waar het al standaard Friese opvoeding was om de landerijen in te trekken, boompjes klimmen en nesten plunderen. Hij zag mijn interesse en stimuleerde dat.

Aan het eind van het jaar gaf ik ‘m als dank een werkstukje met overtrektekeningen over de havik, ik weet nog dat ik daar 30 jaar geleden een fout in schreef: de havikman zou 28 centimeter zijn (dat is de sperwer), ipv rond de 50 cm.

Jozef en Maria met F16
Bij deze alsnog dank meester Vijlstra. De volgende meester Van der Bijl deed juist hard zijn best dat te ontmoedigen (hoewel die weer het schaken stimuleerde, wat ik nog steeds in de kroeg doe). Ik kon zijn onverhulde ‘alweer die stomme vogels’-reactie ook wel voorstellen want iedere tekenopdracht van mij- zelfs van Jezus, Jozef en Maria- kreeg steevast een vliegende slechtvalk, arend of havik er boven. In groep 3 tekende ik Jozef en Maria en de kerststal met een F16 er boven: als ventje wilde ik piloot worden. Hoe interesses veranderen door mensen die je op een bepaalde wijze stimuleren. Alle F16 platen ( THe Fighting Falcon) aan de muur verruilde ik voor de slechtvalk.

Uiteindelijk is de natuur één van mijn geluksbronnen geweest en gebleven, als manier om oog te hebben voor de schoonheid van de dingen om zichzelf, en niet om hun sociale functie. OP de zelfde wijze kun je dus ook kinderen voor het leven afstompen over natuur en milieu door de nadruk op angst te leggen en groepsdwang in plaats van inspiratie, schoonheid en verwondering.

Als vader van het kind in mijzelf en favoriete oom ben ik voldoende gemotiveerd om die smurfen tegen de Jan Rotmansen en Anne Marie Pronks van deze wereld te willen beschermen. Dus als de behoefte daar is kunnen wij een vergelijkbaar rapport maken en naar analogie van het verhaal van Jezus en de tempelreiniging er de zweep door halen…

 

  • Ook zoiets: ik herlees net het Oude Testament 2 Samuel hoe koning David eerst Bathseba van haar man afneemt en zwanger maakt, van God op zijn kop krijgt: leugenachtig gedrag kan de Heere slecht teen. Maar dan na een tijd van rouw doet David weer wat de Heere wel goeddunkt: de steden van de Ammonieten leegroven, en alle inwoners door midden  hakken en zagen. Hoe kregen onze onderwijzers het voor elkaar om deze barbaarse taferelen als Gods woord en wil uit te leggen…. Geen wonder dat de Manicheers alleen het Nieuwe Testament wilden aannemen, omdat het Oude zo barbaars was en niet van God kon zijn, zoals Tom Holland schrijft in ‘Het Vierde Beest’.