Wij moeten van Christien en vriendinnen maar op kantoor komen, terwijl ze ook de onderbouwing kunnen sturen maar dat willen ze niet. Ik heb het alvast druk

Wij moeten van Christien en vriendinnen maar op kantoor komen, terwijl ze ook de onderbouwing kunnen sturen maar dat willen ze niet. Ik heb het alvast druk


In deel 5 van ‘Zet de VisWijzer in het Rood’, waarin wij op geheel eigen wijze de Bewuste Visweek vieren: Stichting de Noordzee wil bij de Jumbo het monopolie voor MSC-vis te bestendigen via ‘3 jaar samenwerking’.

Stichting De Noordzee zal alle visproducten van Jumbo beoordelen op duurzaamheidskenmerken. Het gaat hier om het complete assortiment van verse vis tot diepvries/conserven en alle andere producten waar een viscomponent in zit. Christien Absil van Stichting De Noordzee“Wij zullen bij de beoordeling onder andere kijken naar vangsttechnieken, kweektechnieken en bijvangst. Vervolgens zullen we Jumbo adviseren over visproducten die nog niet voldoen aan het duurzaamheidsbeleid.

Waar is de keuzevrijheid van de consument?
Het is niet aan de smaak en literatuurselectie van een NGO te beoordelen wat wel en niet visserijbiologisch verantwoord is, dat is aan de wetgever en onafhankelijke wetenschappers te beoordelen. Niet aan Stichting de Noordzee, dat vooralsnog weigert haar ‘wetenschap’ achter hun smaakoordelen over wat duurzaam mag heten openbaar te maken.

Zo dwingt een privaat belang ons consumenten om hun handel af te nemen (met merk-monopolisme van MSC onder de vlag van Algemeen Nut) en kunnen we straks alleen nog bewuste vis eten met geheven vinnetje van Groen Links (2 zetels): het is daarom niet een dienstverlening van Stichting de Noordzee om de door ons gevraagde onderbouwing openbaar te maken of teken van goede wil, maar een plicht richting consument die gedwongen wordt hun handel af te nemen.

Vraag het anders Mark Janssen van het CBL
De kwaliteit kan best goed zijn, maar het gaat hier over individuele keuzevrijheid die Absil/Groen Links BV de consument ontneemt. Ik sprak in dit verband Mark Jansen al van het CBL (waar Jumbo bij zit aangesloten)- mediavertegenwoordigers die hem willen spreken, ik heb zijn 06 voor je- en die stelde dat plaatselijke supermarkten zelf de vrijheid houden de aard van hun inkoop te bepalen. Maar hij weigert verder zich te verantwoorden voor de keuzevrijheidsbeperking die zij zich laten opleggen door een politiek gemotiveerde organisatie.

Mogen wij ook weten waarom een Niet Gekozen Organisatie (NGO) uit een zeer politiek bepaalde hoek voor vervangende overheid mag spelen, en in de supermarkt mag verbieden via lobby en mediadruk wat wettelijk verkocht mag worden en waar gewoon vraag naar is van consumenten. En waar consumenten zeker voor zouden kiezen wanneer ze minder eenzijdig danwel onjuist voorgelicht worden door politiek gedreven marketingorganisaties als Stichting de Noordzee (=Greenpeace in nettere jas).

Merk-monopolisme onder de vlag van idealisme en algemeen nut

Merk-monopolisme onder de vlag van idealisme en algemeen nut

  • In dat kader is er nu ook goed nieuws te melden: Stichting de Noordzee belooft nu de onderbouwing
  • Waar bloggen al niet goed voor is: onze lezer Klaas Janssen drong sinds april bij Stichting de Noordzee aan om de wetenschappelijke onderbouwing bij hun VisWijzer openbaar te maken. Het bleef oorverdovend stil.
    Nu wij wat publieke druk zetten krijgt hij plots antwoord waarbij ze blijven aandringen dat hij maar op kantoor moet komen om thee te drinken met het excuus (voor een marien bioloog….) dat het te technisch is terwijl wij nou niet bepaald in de stress schieten bij het zien van wetenschappelijk Engels, tenzij de onderbouwing controleerbare referenties ontbeert (mijn gok, want de VisWijzer is een smaakoordeel van Groen Links stemmende wereldverbeteraarsters):

    Beste Klaas J. We hebben u uitgenodigd om bij ons op kantoor de beoordelingen in te zien en daar uitleg bij krijgen. Deze uitnodiging staat nog steeds. Zoals we u hebben uitgelegd, is dit onze gebruikelijke manier van werken.(so what?) Dit was altijd naar ieders tevredenheid, omdat persoonlijke uitleg bij de zeer technische informatie waar de VISwijzer op is gebaseerd juist wordt gewaardeerd (hartstikke lief, maar wij kunnen daar best zonderRZ). Wij delen de informatie van de boordelingen met belanghebbenden, zoals visserijhandelaren (oh ja, wie dan?), en de beoordelingen van de vissoorten die voor de Nederlandse visserij van belang zijn, hebben wij in het verleden in conceptfase gedeeld met de sector. Pas zeer recent zijn er verzoeken om de beoordelingen ook op andere manieren toegankelijk te maken. Daarom plaatsen wij binnenkort de analyses van de voor Nederlands belangrijkste vissoorten (die jullie selecteren?RZ) op goedevis.nl, zodat die voor iedereen direct toegankelijk zijn. Vriendelijke groeten, Lisa.

    Wij van Climategate.nl zijn veel te duurzaam om die CO2 de lucht te blazen om op kantoor te komen kletsen. Als je zegt dat je die onderbouwingen hebt, én dat je ze op een website openbaar kunt maken, dan betekent het dat je ze ook per email kan toesturen maar dat wil je blijkbaar niet. Dus: is dit weer communicatietactiek? Kunnen zeggen ‘wij hebben ze uitgenodigd maar ze wilden niet’, en een belofte van openbaarmaking doen zonder datum/deadline te geven? Ik vrees van wel, maar hoop van niet: kom maar op Christien, wanneer komen ze beschikbaar? Of willen de dames ons zo dolgraag ontmoeten en wacht ons nog een spannende verrassing? Ik hoef geen Absil in lingerie te zien, jij wel Klaas?

    Heh bah, bewuste vis, heeft u ook gewoon lekkere vis?
    Dus wat wacht mij straks in de Jumbo als vis van de maand: Een Bram van Oijk-baars of feministische heek die het hele mariene leven in de oceaan aan de kop zeurt met zijn/haar ‘idealen’? Alle vis in zee slaakt een zucht van verlichting wanneer zo’n MSC-zeikvis in zo’n duurzaam netje uit de plomp wordt getrokken: heheh blub, daar zijn we vanaf…Dus doe de mariene biodiversiteit een deugd, en zet je mes in de Bram van Oijk Duurzame zeurbaars in augurk, nu tijdelijk met extra lastenverzwaring en stijgende stroomrekening voor de zuurzaamheid.

    Print Friendly, PDF & Email