MSC draait op logo-exploitatie. Wie MSC niet afneemt, mag niet meer in supermarkt liggen dankzij kartelafspraken Christien Absil met Sligro, Jumbo enz

MSC draait op logo-exploitatie. Wie MSC niet afneemt, mag niet meer in supermarkt liggen dankzij kartelafspraken Christien Absil met Sligro, Jumbo enz


Zojuist ontvingen wij de MSC-nieuwsbrief van het keurmerk voor ‘duurzame vis’, dat door WNF en Stichting de Noordzee via kartelafspraken dwingend aan supermarkten als Jumbo maar ook de Plus wordt opgelegd. Het keurmerk draait voor 70 procent op logo-expoitatie van de mensen die gedwongen door mediadruk van WNF en SDN – de MSC-promotoren- het MSC-logo moeten voeren.
We drukken de hele nieuwsbrief van MSC Benelux voor oktober integraal af, en oordeel zelf: dit is toch gewoon een commercieel bedrijf, gericht op marktexpansie onder de vlag van het goede doel? Ik vind Mercedes een goede auto, hun fabriek houdt zich ook aan Europese veiligheidseisen, Mercedes zal ongetwijfeld vinden dat ze de beste zijn en mag dat ook in haar reclame-uitingen ventileren. Maar dat geeft ze nog niet het recht om de verkoop van BMW uit de handel te blokkeren via kartelafspraken, onder de vlag van het Goede Doel. Waarom zou de Postcodeloterij de lobby van Mercedesrijders moeten spekken? Vele auto’s zijn ook goed, en laat de consument toch beslissen wat hij wil. Of ben ik nu gek….
MSC BV eist het monopolie op de goedgedragsmarkt voor visserij

MSC BV eist het monopolie op de goedgedragsmarkt voor visserij

Welkom bij de MSC najaarsbrief, waarin we u op de hoogte brengen van enkele belangrijke resultaten in het MSC programma van het afgelopen kwartaal.

Het was een bijzonder drukke periode. Op 8 september ging onze gezamenlijk campagne met ASC en WNF; de Bewuste Visweek van start. Daarin werd voor de tweede maal met de overgrote meerderheid van de Nederlandse supermarkten en A-merken samengewerkt om duurzame vis onder de aandacht te brengen. Ook werd het Oesterseizoen geopend diezelfde week, waarin de MSC gecertificeerde oesters aan het publiek werden gepresenteerd. Volop aandacht voor MSC in september dus! Op internationaal vlak werden ons jaarverslag 2013/2014 en het rapport over de effecten van het MSC programma gepubliceerd.

Zeer recent kon MSC, na twee jaar van voorbereiding, de nieuwe versie van de visserijstandaard presenteren. Deze nieuwe standaard is aangepast aan de laatste stand van de wetenschap en van beste visserijpraktijken, geheel overeenkomstig met de richtlijnen van de FAO (So what? De nationale regelgeving bepaalt de visserijpraktijk, MSC heeft vooral marktaandeel waar de visserij toch al onder strenge regelgeving staat, wat voegtt MSC nu toe? Zie ook FSC dat vooral keurmerkjes slijt in landen die toch al strengere bosbouwwetgeving hebben…RZ) . De standaard is nu al beschikbaar en zal vanaf 1 april 2015 worden toegepast in alle nieuwe visserijen die aan het programma deelnemen.

In de afgelopen periode bleef het aantal visserijen in het programma groeien. Zo konden we onder meer blauwe wijting in het assessment programma verwelkomen, konden we IJslandse koolvis aan het gecertificeerd aanbod toevoegen en toonde de Heekvisserij uit Zuid-Afrika haar ecologische en economische voordelen sinds ze het MSC certificaat hebben ontvangen.

Ook de komende periode zullen we weer actief zijn om meer MSC gecertificeerde aanvoer van vis te realiseren, en om meer consumentenvraag naar duurzame MSC gecertificeerde vis te stimuleren. Zo zijn wij binnenkort aanwezig bij de visserijbeurs op Urk en het culinaire festival De Tasty in Utrecht.

MIjnheer Nieuwenhuis, wij wachten op antwoord. Geen gezeik over ‘de toon’ van climategate of andere goedkope uitvluchten om inhoudelijke discussie te ontvluchten: je mot je gewoon verantwoorden met je bedrijf.

Waarom mag 1 keurmerk onder de vlag van het goede doel de hele markt domineren en bepalen wat wij wel en niet mogen kopen? Wij blijven deze vraag herhalen tot wij van MSC een fatsoenlijk antwoord krijgen. Ik heb niets tegen MSC, maar ik wil wel zelf kunnen kiezen en hoef mij niet door een paar Groen Linkse betuttelaars te laten vertellen wat wel en niet goed is.
Wij zijn hier bepaald niet achterlijk, sterker nog: ik steek dat groen linkse spul intellectueel 10 x in mijn broekszak. Dus: Als de herkomst van het product bekend is, en ik weet welke visser voor mij het uit zee haalde: wat heeft MSC daar in godesnaam mee van node, of de firma WNF BV.

Voor vis ga ik toch al niet naar de supermarkt maar de Urker Vishandel, het raakt mijn leven verder niet maar ik vind toch dat die vraag over consumentenvrijheid gesteld dient te worden.