We lieten al zien dat Plus Supermarkten via geheime contracten Stichting de Noordzee het consumentenrecht mogelijk overtreedt zoals in ACM-criteria verwoordt. Een commercieel gezien beter argument voor Plus om Christien Absil met een dikke laars de schappen uit te schoppen is van commerciele aard: luister deze uitzending van BNR Nieuwsradio waar onderzoeker Ilona de H0og van Wageningen UR vertelt over Amerikaans onderzoek, dat onthult hoe consumenten groene marketing juist wantrouwen omdat dit naar verhouding tot de prijs juist aan kwaliteit zou inboeten.Die consument weet dat bedrijven in de eerste plaats voor maximale winst gaan, en dat als groen/groenwassen meer kost, dit ergens ten koste van moet gaan. Het product en de producent bijvoorbeeld moeten inboeten.
Dat is exact ons punt in relatie tot MSC-certificering bij Hollandse visproducten. De consument heeft er NOOIT om gevraagd, het is een politiek/commercieel dingetje van een clubje dat politiek gezien maximaal 2 zetels heeft, en dat een bearmarket schiep met eenzijdige paniekverhalen over de Lege Zee, die qua schol nu in de Noordzee tjokvol zit met in 2013 een derde hogere quota. Meer nog: het jaagt onze vissers nodeloos op kosten zonder meerwaarde toe te voegen. (groen gaat dus ten koste van de vissers en de consument die meer moet betalen voor de zelfde vis, maar dan omdat MSC graag geld wil zien)
Hoewel BNR recht in de leer van de Groene Kerk is, slagen ze maar niet om het boerenverstand van de vrij kiezende consument te torpederen, Ilona de Hoog heeft hier een sterk punt. Wij berichtten ook al vaker over suggestieve enquetes van Schuttelaar en Partners waarin werd ‘ onthuld’ dat consumenten groen ZOUDEN WILLEN, maar dat is nogal iets anders dan wat ze daadwerkelijk kopen. Alsof je een man in bijzijn van zijn vrouw vraagt: gaat u wel eens vreemd? Neuhhhhh. Uitslag groene enquete: 100 procent van de mannen bepleit absolute huwelijkstrouw. In werkelijkheid is slechts 5 procent van de consumenten geinteresseerd in groen geblabla, het is de meesten voldoende te weten of de kwaliteit goed is. Wanneer op supermarktvis MSC staat laat ik het alvast liggen. Dan weet je dat vissers nodeloos zijn genaaid met vier jaarlijkse accreditatiekosten van tonnen euro’s. En die tonnen moeten door extra bevissing uit zee komen.
Kortom: weg met de betuttelingsindustrie van Christien Absil en haar Stichting De Noordzee. Wij kunnen zelf prima beslissen wat we wel en niet willen eten. Ondertussen staat de uitnodiging aan Plus nog steeds open om op adequate wijze mijn vragen te beantwoorden, in plaats van mij met een kluitje het riet in te sturen. Dat deed de overheid ook eerder inzake visserij, en het gevolg is nu een zaak bij de Raad van State. Het is maar wat je wilt.
Supermarkten zijn winstmachines, op elk product zit een maximaal haalbare winst (inkoop-logistiek-verkoop-winstmarge). Door een schapverdelingsprogramma staan de producten met de maximale winstmarge altijd op ooghoogte. Vaak is dat eigen het merk/label om het merkartikel uit de markt te kunnen drukken. Bij Plus is dat het merk Perfect . (http://www.superunie.nl/index.php?id=44 ). Als je er op gaat letten is er een apart schap nu bij elk zich respecterende supermarkt met het uithangbord : “Biologisch = Duurzaam”. We weten allang dat biologisch bij uitstek juist niet duurzaam is, zoals de Wageningen Universiteit reeds lang betoogt. Onthoudt: BIOLOGISCH IS NIET DUURZAAM en óók niet gezonder, óók niet meer smakelijk. Biologisch is een slechts marketing hype voor supermarkten. Biologische geproduceerde landbouwproducten hebben minder opbrengst per Hectare landbouwgrond, en zijn daardoor zo’n 30% duurder in productie. Bovendien betaal je extra voor biologische producten, omdat het als een hype en luxe artikel kan worden aangemerkt in de supermarkt. De supermarkt wrijft in zijn handen bij het steeds groter wordende assortiment “biologisch”. Naast echte biologische producten is 80% van het aangeboden assortiment “biologisch” niet biologisch, valselijk gelabeld. Toch is een biologische Sirloin-steak en groeten uit de moestuin van het biologische restaurant zeer speciaal. De ambiance, het verhaal van de chef-kok , de zelf gemasseerde koe, en óók de afrekening (ook duurder)! Kortom de consument wordt belazerd met duurzaam, zoals de Keuringsdienst van Waarde op TV al een keer aantoonde! ( http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/seizoenen/2013/afleveringen/26-09-2013 ) Oh ja, “biologisch” Spelt-brood? Een oer-graan-hype (Mesopotamië had destijds niet anders) met met de laagste graan-opbrengst per Hectare.