Senior persvoorlichter Dylan de Gruijl (WNF) komt direct aansnellen op de gebruikelijke wijze (kom eens bij ons op kantoor en ervaar onze vriendelijke kant, zoals Stichting de Noordzee al deed bij onze Klaas Janssen) om een binnenbrandje te blussen bij Foodlog. Het uitstekende voedselblog stelt de vraag: in wiens belang handelt het Wereld Natuur Fonds met haar MSC-keurmerk. Het is de reagerende voedingsjournalist en droogkloot Wouter Klootwijk die de essentie van MSC treft die wij al in ettelijke blogs onderstreepten, en min of meer een letterlijke weergave van het antwoord van vraag 10 van de Duurzame Visserij Wijzer die ik voor SWNM maakte:
Het Marine Stewardship Counsel is een initiatief van Unilever en het Wereld Natuur Fonds. En is een moloch geworden. De certificering is administratief, maar veel erger, goede vissers moesten opeens gaan betalen voor een officiele erkenning alsdat ze goed visten. Ook landen met een streng visserijbeleid, beter dan wat MSC verlangde, werden opeens gedwongen te gaan betalen, miljoenen euro’s, voor certificering. De vis werd er niet beter van, met de bestanden zat het al goed.
Goed zo Klootwijk, ook visserijbiologen als Hilborn en Kearney uiten die kritiek al
ASC-keurmerkje opdringen: 7000 dollar lastenverzwaring per Vietnamese teler
Opdat u het ook eens van een ander hoort. Ik las net een verhaal in Visaktua, dat WWF het zelfde kunstje flikte bij pangasiuskwekers in Vietnam in 2011, om ze het ASC-keurmerkje door de neus te boren.
De telers hadden al het Global GAP-certificaat (Good Aquaculture Practice), en de Vietnamese telers gaven geen gehoor bij WWF dat haar ASC-merk (mede met geld van Ministerie van Buitenlandse Zaken NL CBI, IDH Sustainable Trade zoals wij blogden) kwam opdringen. De certificering zou telers zo’n 7000 dollar extra kosten zonder dat de standaard iets toevoegde. Dat veranderde toen WWF een mediacampagne tegen Vietnam-panga begon met Duits tv-station NDR, ‘De Pangasius Leugen’, waarna de markt in Europa instortte. En toen moesten ze wel… Het doel van WNF/Ministerie van Buitenlandse Zaken IDH Sustainable Trade was om met ASC voor 2015 een marktaandeel van 15 procent te veroveren.
MSC neigt naar een commercieel bedrijf
Zoals wij al stelden gedraagt het Wereld Natuur Fonds met Stichting de Noordzee zich nogal schimmig door aan het CBL-supermarktwezen MSC/ASC als enige standaard op te dringen terwijl er vele andere duurzaamheidsstandaarden zijn. Wie is het WNF om voor consumenten en visserij te bepalen wat duurzaam is? En wiens belang dienen zij met MSC, dat zoals wij aantoonden gewoon een commercieel bedrijf lijkt dat 70 procent van haar inkomsten haalt uit de exploitatie van logo-licenties?
Op Foodlog gaat de discussie vooral over wie er groener dan de paus is. Wanneer Dick Veerman zijn politiek correcte veren afschudt, kan hij nog veel betere vragen stellen, zoals:
- – welk effect in de natuur heeft het beleid dat WNF/WWF voorstaat
- – hij zou er ook goed aan doen mijn twee eerdere rapportjes ‘Het Wereld Bestuur Fonds’ deel 1 (financien en organisatie) eens door te nemen over de bestedingen van het Wereld Natuur Fonds en deel 2 over hun resultaat in de natuur.Het is niet goed voor je naam om met mijn politiek incorrecte persoontje geassocieerd te worden natuurlijk, de politke correcte fatsoensridders schreeuwen dan meteen ‘populisme’, maar los van gezeur over imago of ‘de toon’ (lees, kijk ons eens de hogere beschaving voorstaan…)staan de daar vermelde feiten op zich.
Veerman, begin je klimtocht uit de krochten van politiek correctheid
In plaats van de vraag te stellen wie er groener is dan de paus, is een veel betere vraag mogelijk: wat geeft Ngo’s het recht om voor ons keuzes te maken op basis van hun normen, waar deze steenrijke organisaties vooral hun eigen financiele belang dienen. Greenpeace is niet BETER dan Wereld Natuur Fonds maar veel erger, wanneer we kijken naar wat zij met hun campagnes voorstaan en wat het effect daarvan is in de harde realiteit. Maar goed, laten we niet te hard van stapel lopen.
Dick Veerman moet ergens beginnen bij zijn klimtocht uit de krochten der politiek correctheid. En wie weet is hij over 5 jaar ook zover: de moderne milieubeweging van fondsenwervende campagnebedrijven als WNF/Greenpeace richten netto meer schade aan het milieu aan, wanneer je de bredere context in beschouwing neemt. Er is geen werkelijk conflict tussen Greenpeace en WNF, ze overleggen onderling gewoon met elkaar bij campagnes, WNF financierde ook de Rainbow Warrior. WNF doet alsof ze met bedrijven door een deur willen, en als de bedrijven niet willen staat Greenpeace voor de deur….Het is één pot nat.
Overigens niets ten nadele van Foodlog: ik vind het één van de beste blogs van NL, dus keep up the good work.
@Rypke . Op foodlog word gesmeten met niet uit te spreken woorden en termen. Maaaar lees ik het goed dat er haarscheurtjes ontstaan bij WWF en MSC.? ASC ? Zijn de inkopers van retail Nederland nog op enige manier betrokken in deze discussie? SDN is heel stil op het ogenblik…..Is daar nog ruis op dd lijn ?
Ik lees veel namen, aannames en mogelijke verbindingen. Maar kan u harde cijfers en feiten produceren? De troijka WWF/Unilever/MSC is een feit, en ze doen het, vanuit hun visie goed. Ben je het er niet mee eens moet je met wat anders komen! Het is natuurlijk van de zotte dat individuele landen, danwel internationale en transcontinentale organisaties (EU/NAFO) hun wet en regelgeving niet kunnen implementeren (en afdwingen) in hun dagelijkse verantwoordelijkheden! Feitelijk ondermijnt de MSC/ASC certificatie het gezag van de gevestigde nomenclature (bv NVWA/FDA enz) en drijft daarmee de aanvoerders tot het maken van extra kosten en wordt het een politieke entiteit.
na een korte hevige griep ben ik weer inzetbaar. WNF en Noordzee staan gezamenlijk te prijken op de Viswijzer. Dat is dus een een tweetje van die gasten. Nu schreef Rypke laatst dat Noordzee die Viswijzer vaarwel gaat zeggen. De tijd zal ons leren welke kant het opgaat. Die Viswijzer is een rommeltje daar heb ik Rypke een uitgebreide mail over gestuurd. Wordt vervolgt………
Die vissers moeten hun bondsbonzen op straat smijten, de boel overnemen en een eigen een certificaat in het leven roepen.
Hoe je dat onder de aandacht brengt? De haven van Rotjeknor blokkeren.
Ik las laatst iets over een succesvolle groen gecertificeerde camping aan de rivier de Prüm. Die sticker drijft hoofdzakelijk op door mij betaalde Voodoo-voltaïsche dakpannen, een handvol lichtsensoren en een rijtje kranen die automatisch afslaan. Oh ja en ze kopen natuurlijk alleen maar “groene stroom” in (met bruinkool – backup).
Minister van wiertsjaft erbij om de plaquette op te hangen, u kent dat wel.
Ik heb gewone dakpannen, dat wil zeggen duurzaam lei (1690), want monumentenzorg. Ik pleeg waterbesparende maatregelen, heb een moderne verwarmingsketel, doe aan afvalscheiding enz. etc. Maatregelen die deels worden afgedwongen, deels uit bedrijfseconomische overwegingen.
vervolg wordt helaas niet geplaatst