Niet alleen bij Plus Supermarkten, ook bij Jumbo laat de bedrijfsleiding door Groen Linkse betutteltrutten van Stichting de Noordzee bepalen wat ‘duurzame visserij’ mag heten en in de schappen mag liggen. Op beeldschermen adverteert de grootgrutter daar nu mee: alleen MSC/ASC, het commercieel gedreven keurmerk (2/3de inkomsten uit logo-exploitatie) dat activisten van Groen Links/Stichting de Noordzee met overheidssubsidies aan de vismarkt opdrongen via de Viswijzer ten koste van de vele andere kwaliteitsstandaarden voor zeevoedsel en kweekvis.
Jumbo verkoopt dit als 1 van de 7 zekerheden, terwijl ze niet een simpele vraag kunnen beantwoorden als: wie bepaalt wat duurzame visserij is, en wat duurzaam eigenlijk betekent behalve slap geouwehoer… Waarom heet Hoki uit Nieuw Zeeland duurzaam want MSC maar onze eigen op MSY duurzaamheidsnorm gevangen Noordzeeschol niet?
Zo’n MSC labeltje geeft schijnzekerheid die de consument het recht op mogelijk betere alternatieven voor producent en consument ontzegt, via particuliere belangen van de politiek zeer bepaalde betuttelindustrie. Als je de herkomst weet is dat meestal voldoende.
MSC legt producenten vooral lastenverzwaring op vanuit door NGOs in media opgehitst producentenwantrouwen. Het zijn niet milieuclubs maar nationale overheden die het visserijbeleid bepalen en de weg naar houdbare visserijdruk op draagkracht.(een zinvoller definitie van duurzame visserij, waarbij ook de rentabiliteit voor vissers telt) Ook zijn er vele alternatieve strategieen voor natuurbescherming dan de bekrompen en ondeskundige opvattingen die Christien Absil en haar vriendinnen ons opdringen.
Grootgrutters als Jumbo, AH, inkoop-unie de Superunie (http://www.superunie.nl/index.php?id=11) interesseert “duurzaam” feitelijk geen zier, wel hun product-margewinst en de volume omzet kortingen op te leggen bij die producenten, die door een opgeplakt populair consumentenmerklabel gewild zijn geraakt bij de consument. Groene actie-marktmanipulatie en valse voorlichting door “duurzaam” is jarenlang aan de gang. Van “Dom Bontje” via “Plofkip” en “vrije-uitloop-Ei” naar “duurzame” MSC reclame. Vindt u dat een keurmerk ( http://www.milieucentraal.nl/keurmerken/inhoud/voeding ) niet doet wat het belooft, of valse voorlichting geeft? Dien dan een klacht in bij de klachtenlijn van de VWA: http://www.vwa.nl/organisatie/contact/klantcontactcentrum
Bedenk dat 80% van de huidige voedsel keurmerken “duurzame” flauwekul is en/of valse voorlichting.
Goedkoop voor de consument! Need I say more?: http://www.ad.nl/ad/nl/1100/Consument/article/detail/3824575/2015/01/07/Toename-kiloknallers-in-strijd-met-afspraak.dhtml
Er is maar één probleem voor de Nederlandse en mondiale visserij: Christien Absil met haar leugenzooi (Stichting de Noordzee, Good Fish Foundation, de VISwijzer of welke fantasienaam deze dikke dame er aangeeft)