imageNiet alleen bij Plus Supermarkten, ook bij Jumbo laat de bedrijfsleiding door Groen Linkse betutteltrutten van Stichting de Noordzee bepalen wat ‘duurzame visserij’ mag heten en in de schappen mag liggen. Op beeldschermen adverteert de grootgrutter daar nu mee: alleen MSC/ASC, het commercieel gedreven keurmerk (2/3de inkomsten uit logo-exploitatie) dat activisten van Groen Links/Stichting de Noordzee met overheidssubsidies aan de vismarkt opdrongen via de Viswijzer ten koste van de vele andere kwaliteitsstandaarden voor zeevoedsel en kweekvis.

Jumbo verkoopt dit als 1 van de 7 zekerheden, terwijl ze niet een simpele vraag kunnen beantwoorden als: wie bepaalt wat duurzame visserij is, en wat duurzaam eigenlijk betekent behalve slap geouwehoer… Waarom heet Hoki uit Nieuw Zeeland duurzaam want MSC maar onze eigen op MSY duurzaamheidsnorm gevangen Noordzeeschol niet?

Zo’n MSC labeltje geeft schijnzekerheid die de consument het recht op mogelijk betere alternatieven voor producent en consument ontzegt, via particuliere belangen van de politiek zeer bepaalde betuttelindustrie. Als je de herkomst weet is dat meestal voldoende.

MSC legt producenten vooral lastenverzwaring op vanuit door NGOs in media opgehitst producentenwantrouwen. Het zijn niet milieuclubs maar nationale overheden die het visserijbeleid bepalen en de weg naar houdbare visserijdruk op draagkracht.(een zinvoller definitie van duurzame visserij, waarbij ook de rentabiliteit voor vissers telt) Ook zijn er vele alternatieve strategieen voor natuurbescherming dan de bekrompen en ondeskundige opvattingen die Christien Absil en haar vriendinnen ons opdringen.

Msc logo als monopolie op duurzaam

Msc logo als monopolie op duurzaam