Moet iedereen straks verplicht vis van MSC eten, omdat anders de overheid bij je komt invallen? Die indruk schept de Nederlandse Voedsel Waren Autoriteit (NVWA, voormalig AID) wel, door op haar eigen website een link te plaatsen naar de MSC-keurmerk (Antony Burgmans Unilever WNF) promotiegids van anti-visserij activiste Christien Absil, zonder ook naar andere keurmerken te verwijzen. Voor dat plaatsen van die link zijn vele excuses te verzinnen, behalve een legitieme. Want wij kunnen van de overheid commerciele neutraliteit eisen.

Screen Shot 2015-02-20 at 08.16.27Er zijn vele andere initiatieven van visserijkeurmerken, ik noem Friends of the Sea, voor kweekvis zijn er diverse ecolabels die volgens onderzoek van de Universiteit van Victoria ‘How Green is your Ecolabel’ BETER presteerden dan ASC, en ook Friends of the Sea kwam hier uit als goede middenmotor. Dit ASC-keurmerk wil de bij Absil afkomstige Esther Luiten nu aan de markt opleggen als enige kweekvis-standaard, waarbij ze geen mogelijkheid nalaten om FOS (de concurrentie) zwart te maken, danwel visserijen aan te vallen die nog niet onder MSC/ASC-knoet vallen. De palingsector bracht Dupan voort, het duurzame palingfonds dat net nog in Bionieuws uitlegde wat ze doen. Een keurmerk vanuit de sector zelf, dat investeert in bestandsherstel en dat ook steun van de overheid krijgt. Ook hier blokkeren WNF en Stichting de Noordzee de deur naar supermarkten voor Dupan. Omdat deze loterijgeldclubs WNF/SDN geen concurrentie willen op de keurmerkmarkt, en met hun miljoenenmarketing alle concurrentie kunnen platslaan.

Moraal van het verhaal voor de NVWA: Dus OF je zet een link op de NVWA site naar ALLE bestaande keurmerken, OF je zet er GEEN link op.

Via geheime afspraken die de keurmerk-concurrentie uit de schappen weren, duperen Christien Absil en haar vriendinnen keurmerk-initiatieven van de sector zelf

Via geheime afspraken met supermarkten die de keurmerk-concurrentie uit de schappen weren, duperen Christien Absil (Good Fish Foundation/Stichting de Noordzee) en haar vriendinnen keurmerk-initiatieven van de sector zelf. Ordinair marktmonopolisme onder goede doelenvlag, met COMMERCIEEL oogmerk

De teksten van de websites van de NVWA worden overigens gewoon bij-eengeshopt door ingehuurde krachten zonder dossierkennis van het Ministerie van Algemene Zaken, die in alle onschuld dachten ‘oh een visgids, da’s met vis, gaan we linkeh jonges’. Ik heb daar zelf wel eens een maandje gewerkt. Laten we die inhuurkrachten dan even beter informeren:

Inmiddels komt 70 procent van de MSC winsten uit logo-exploitatie

Dit is van 2012, in 2013 kwam 70 procent van de MSC winsten uit logo-exploitatie

MSC is- zoals wij blogden gewoon een commercieel bedrijf dat onder dekking van goede doelenstatus haar inkomsten voor 70 procent (in 2014) trekt uit logo-exploitatie. Hun directeur vangt een salaris van 2,3 ton. De Viswijzer is daarnaast ontransparant en onwetenschappelijk, en met het opleggen van dit particuliere keurmerk aan supermarkten via geheime afspraken overtreedt het supermarktwezen het consumentenrecht. Maar de ACM weigert hier tot nu toe aandacht aan te besteden. Zie verder ook de negativistische tekst op de NVWA-site die regelrecht van een actiegroep afkomstig lijkt, maar die van onze overheid is:

Consumenten moeten vis en visproducten veilig kunnen eten. Tegelijkertijd gaan veel visstanden achteruit en veroorzaakt het vangen en soms ook het kweken van vis milieuproblemen. (…..) Er gelden dan ook strikte regels voor de vissector.

VisBEstanden kunnen wel achteruit gaan, de visstand is een ander verhaal. Verder zit de belangrijkste prooi voor Nederlandse visserij de schol op een hoog niveau dat in decennia niet meer is vertoond, garnalen zijn booming, haring enz. Verder is het de OVERHEID geweest, die uitbreiding van de vloot en motorvermogens stimuleerde vanaf de jaren ’60, en is falend overheidsbeleid de belangrijkste reden voor overbevissing. Dat kun je al lezen in de Sustainable Fisheries Guide, die ik schreef voor de SWNM, waarbij ik ook inga op de (in NL afwezige) toegevoegde waarde van MSC/ASC.

Hier nog een reclame aankondiging voor de firma MSC/ASC, die een promotiedag houdt in Scheveningen op 9 april, dat illustreert dat we hier gewoon met een particulier BEDRIJF van doen hebben:

Hierbij ontvangt u de uitnodiging en het programma voor de partner bijeenkomsten van MSC en ASC op donderdagmiddag 9 april. Graag willen we met u in gesprek gaan over onze programma’s en hoe we samen meer impact kunnen bereiken.(= ons marktaandeel vergroten op de keurmerkmarkt RZ)

De middag staat onder leiding van Peter van der Geer van debat.nl die u actief zal betrekken bij de discussie.

Antony Burgmans, voormalig CEO van Unilever en één van de grondleggers van de Marine Stewardship Council, zal ons prikkelen met zijn visie op de uitdagingen voor MSC.