Onveilig, smetvrees, angstige zorgen vooraf

Onveilig, smetvrees, angstige zorgen vooraf

De hang naar schijnveiligheid van de ANWB eist haar tol bij de natuurlijke en landschappelijke rijkdom van ons land, zo melden de Bomenridders nu de provincie Zuid-Holland mogelijk 6000 laanbomen op de kaplijst zet. Eerder labelde de ANWB alle provinciale wegen met bomen langs de rand als ‘onveilig’, terwijl ik nog nooit een boom voor mij op de weg zag springen. Als mensen tegen een boom aanrijden is dat meestal omdat ze dronken zijn of te hard rijden, het ligt aan de bestuurder. Daar kan die boom niets aan doen.

De keuze is hier dus tussen schijnveiligheid en schoonheid.

Gestimuleerd door een club, de ANWB, die zich moet profileren met een plannetje, waarschijnlijk bedacht op de marketingafdeling. In plaats van zich te beperken tot de enige reden waarom je lid bent: de Wegenwacht.

Kaart met ongegronde ANWB-angsten

Kaart met ongegronde ANWB-angsten, smetvrees en kaplust

De doorgeslagen veiligheids- en voorzorgscultuur leidt tot monotonisering en kaalscheren van het landschap, dat de ANWB tegelijk melkt voor haar toerismefolder de Kampioen. Die voorzorgsmanie is overigens dezelfde cultuur van angst die de milieubeweging drijft.

Er zijn veel effectiever manieren voor het ophogen van de verkeersveiligheid. Je zou voor de verkeersveiligheid bijvoorbeeld beter de minimumleeftijd van verkeersdeelnemers kunnen ophogen in plaats van ze al op hun 17e voor hun rijbewijs te laten gaan. Je kunt verder lobbyen voor een inhaalverbod voor vrachtwagens. Die slingeren namelijk plots voor je op het moment dat je 130 rijdt, zodat iedereen pardoes op de rem moet trappen. Zo brengen ze automobilisten in gevaar en veroorzaken files, doordat ze minutenlang bij zo’n inhaalmanoeuvre de verkeersstromen blokkeren. En jaaaa, haal ogenblikkelijk die 45 km-autootjes van de weg, en een scooterverbod kan er ook wel bij. Dat ontneemt de multiculti-criminele bontkraagjes tegelijk hun belangrijkste transportmiddel.

Dat zou pas veiligheid stimuleren. Maar daar zal de ANWB niet voor lobbyen, omdat ze betalende leden dan voor het hoofd stoten. Het is ze dus niet werkelijk om veiligheid te doen, maar zelfprofilering via de weg van de minste weerstand.

Persoonlijk vind ik die ‘veiligheidsmaatregelen’ op B-wegen om je snelheid af te remmen veel gevaarlijker. Die duiken plots midden op de weg op, en gaven me al meerdere bijna doodervaringen. Als iets me een gevoel van onveiligheid geeft dan is dat de overdreven hang van ambtenaren naar veiligheid.