Gratis reclametijd op de NPO voor het ecofascisme

Gratis reclametijd op de NPO voor het ecofascisme

Wanneer je de tweets van bestuurders ziet van Wereld Natuur Fonds en persberichten van Natuurmonumenten lijkt het alsof ze maar blijven groeien. Dus even de realiteitscheck: het Wereld Natuur Fonds slankte ook afgelopen jaar weer met 11 duizend leden af, Natuurmonumenten slonk in aanhang. Koning van leegloop is Greenpeace: dat verloor afgelopen jaar liefst 8 procent van haar totale aanhang, 34 duizend opzeggers.

Draagvlak milieuclubs is kunstmatig dankzij loterijmiljoenen en overheidsubsidies, brokkelt toch af

Vroege Vogels monitorde het aantal opzeggingen voor 1 december 2015. Draagvlak milieuclubs is kunstmatig dankzij multi-miljoenenmarketing, loterijmiljoenen en overheidsubsidies

De Groene Kerk loopt langzaam leeg, ondanks alle kritiekloze steun van media en de miljoenen euro’s van Postcodeloterij en overheidssubsidies. Tientallen miljoenen euro’s reclame kunnen zij er per jaar tegen aan smijten, dat is meer dan enig ander bedrijf in ons land, het veelvoudige van wat de grootste politieke partij van ons land per verkiezing kan besteden. En toch prikken steeds meer mensen door hun leugens heen.

Cognitieve dissonantie bij Johan van de Gronden: Johan, je club verloor er weer 11.000, in 2012 zelfs 60 duizend hahahahahahaha

Cognitieve dissonantie bij Johan van de Gronden: Johan, je club verloor er weer 11.000, in 2012 zelfs 60 duizend hahahahahahaha

Cognitieve dissonantie
Bedenk dat deze professionele marketingorganisaties het gros van hun budget besteden aan reclame voor zichzelf, het werven van leden, hameren op eigen noodzaak en dat verpakken als ‘voorlichting’. Het Wereld Natuur Fonds krijgt daarbij gratis reclametijd van de NPO met ‘Zet de Aarde op 1’. Dus met publiek geld mogen ze hun eigen ledenbestand spekken, terwijl het Wereld Natuur Fonds bijzonder slecht is voor het milieu dankzij hun sektarische kijk op energie en klimaat. Toch casht het WNF daarnaast ook nog eens 2,5 miljoen euro subsidies per jaar. Ik zie het niet als publiek belang dat zij ons land helpen de economische afgrond in te duwen, met sektarisch energiebeleid.

Ook Greenpeace mag lekker fondsen werven op de NPO met Floortje Dessing samen bij BNN, en daarbij achterhaalde propaganda voeren tegen visserij. Wat is daar het publieke belang van?

Cognitieve dissonantie bij marketingclub Natuurmonumenten met haar budget tussen 20-30 miljoen euro en 76 FTE communicatie-personeel

Cognitieve dissonantie bij marketingclub Natuurmonumenten met haar budget tussen 20-30 miljoen euro en 76 FTE communicatie-personeel

We verliezen leden, dus zijn leden geen goede indicator meer
Natuurmonumenten slaat in de ontkenningsfase. Dat zou ik ook doen, wanneer ik zoveel in marketing stak en de leden bleven maar weglopen. Zij besteed jaarlijks tussen 20 en 30 miljoen euro aan zelfpromotie, ledenwerving, reclame voor de eigen noodzaak en lobby, dus al het geld dat leden bij elkaar brengen (16 miljoen euro per jaar) gaat op aan reclame voor de noodzaak van Natuurmonumenten. Natuurmonumenten krijgt jaarlijks ook nog eens 40-50 miljoen euro overheidssteun.

Volgens Vroege Vogels verloor Natuurmonumenten maar 6.500 leden, ik weet zeker dat dit er meer moeten zijn.

Waarschijnlijk tellen ze er ook donateurs bij, dus mensen die ze eenmalig geld afhandig maakten via 1 van de vele fondsenwervingsacties, die mainstream-media ze gunnen. Hoe dan ook. Marc van den Tweel werd bij het WNF weggehaald naar Natuurmonumenten om het aantal leden te doen groeien. En daarin faalt hij weer voor de derde maal op rij. Ook al maakte hij van de ooit sjieke natuurorganisatie een marketingvehikel.

Dus wat voor bonus zal hij komend jaar krijgen? Wij kunnen alleen maar hopen dat steeds meer mensen de schellen van de ogen zullen vallen, dat zij door de miljoenenmarketing heen prikken van deze clubs.

Wat ook grappig is: Stichting de Noordzee heeft minder leden dan wij dagelijkse lezers hebben. Toch bekostigt het Ministerie van Infractructuur en Milieu 10 procent van hun begroting van een half miljoen euro.

Print Friendly, PDF & Email