Tesla’s Elon Musk: visionair ondernemer of fantast?

elon-musk

Het zit Elon Musk de laatste tijd niet mee. De ondernemer die wel met de succesvolle Steve Jobs van Apple werd vergeleken, weet maar steeds geen winst te maken, ondanks miljardensubsidies van de Amerikaanse overheid. In de afgelopen periode heeft hij tegenslag op tegenslag moeten incasseren. Onder de titel, ‘Het waren de ‘ergste weken ooit”,schreef Michael Persson over hem onlangs in de Volkskrant:

Elon Musk moet hoorbaar slikken op de telefonische persconferentie zondag over de nieuwe software voor de automatische piloot van zijn paradepaardje, de Tesla model S. Of de afgelopen weken lastig waren geweest, was de vraag. Musk, de baas van de elektrische autopionier, somt de problemen op. De overname van de zonnepaneelfabriek Solar City loopt stroef, de fabriek van zijn nieuwe model-3 auto’s komt niet op stoom, en vorige week ontplofte er een raket van hem tijdens de lancering, en …

Wat hem niet in de koude kleren is gaan zitten, is de dood van een Tesla-rijder, dit voorjaar in Florida. De automatische piloot zag een overstekende vrachtwagen over het hoofd. ….

Aldus Michael Persson.

Zie ook hier.

Maar de pijn zit dieper. Zo rapporteerde Robert Bradley Jr. onder de titel, ‘Investors Confront Tesla’s Energy Fantasy’, voor Forbes:

Musk’s various ventures have received almost $5 billion worth of government assistance. Nevada recently chimed in with $1.3 billion to incentivize Tesla to build its “gigafactory” — a new battery producing facility — near Reno.

Each car sold by Tesla receives a federal income tax credit of $7,500. And California allows an additional $2,500 rebate to its citizens.

Even the White House is throwing cash Musk’s way. President Obama just announced $4.5 billion in loan guarantees for electric vehicle entrepreneurs. According to the president, the money will help fill garages with EVs and make charging stations ubiquitous.

Elon Musk retorts that his subsidies pale in comparison to those given to the oil and gas companies. But Tesla’s cronyism to date exceeds what the entire oil and gas industry receives in a year (about $4 billion). In fact, subsidies for Tesla, with all its government rebates, add up to about 15% of the consumer price. Gas and oil subsidies, on the other hand, amount to one-third of 1%.

And unlike the wind, solar, and ethanol industries, oil and gas have never counted on subsidies to survive.

EVs are a political solution to a nonproblem. The oil and energy security concerns of past decades have been happily refuted by the U.S.-led oil and gas production boom.

There is no real market failure at the pump, just an imaginary one in the minds of an energy intelligentsia. Gasoline and diesel fuels are affordable, convenient, and reliable by any measure. And Americans are driving more and buying more fuel. Last year, according to the U.S. …

Peak demand, like peak oil, is an exaggerated notion from those who want to use government intervention to keep oil in the ground. …

“Tesla Talks Big, Falls Short,” read a headline last week on the front page of the Wall Street Journal. The subtitle: “Car maker has failed to meet more than 20 of CEO Elon Musk’s projections in the past five years.”
Surely combining two wrong businesses won’t make a right one. True, they’re both politically correct. But they’re economically incorrect.

Tesla’s operating losses, along with its fishy accounting practices and unrealistic investor promises, have led Devonshire Research Group to liken the car company’s business model to Enron’s.

Aldus Bradley in Forbes.

Zie verder hier.

enronEn we weten op wat voor dramatische wijze Enron aan zijn eind is gekomen.

De econoom Schumpeter kwalificeerde het marktproces ooit als ‘creative destruction’. Maar daarbij ging het om de vervanging van oude technologieën door nieuwe, betere en goedkopere. Dat is hier niet het geval. Bovendien gaat e.e.a. gepaard met een massale verspilling van geld van de belastingbetaler. Hoe lang kan dat nog doorgaan?

Voor mijn eerdere bijdragen over klimaat en aanverwante zaken zie hier, hier, hier, hier en hier.

Door |2016-09-12T17:49:59+00:0013 september 2016|22 Reacties

22
Reageer op dit artikel

avatar
  
smilegrinwinkmrgreenneutraltwistedarrowshockunamusedcooleviloopsrazzrollcryeeklolmadsadexclamationquestionideahmmbegwhewchucklesillyenvyshutmouthzonboemokg
Afbeeldingen
 
 
 
Andere bestanden
 
 
 
9 Reacties
13 Discussies
0 Volgers
 
Grootste discussie
Meest gelezen reactie
12 Auteur reacties
TurrisLabohm's foute vazallenbert Pijnse van der AaDavidBoels Recent comment authors

  Abonneren  
Abonneren op
Hugo Matthijssen
Gast
Hugo Matthijssen
Offline

Visionair? Tesla s6 Het vlaggenschip van de groen gelovigen Gewicht 2108 kg Batterij weegt 800 kg Bagageruimte 150 l Meer informatie http://www.autozine.nl/overzicht/modellen_techniek.php?uk=69494 en http://www.anwb.nl/auto/model/detail/t/2/uitvoering/a6470888-06ce-4677-89ea-99b3232d7cbf/nieuw/true Wat we zien is een elektrische tank van 2100 kg waarvan het gewicht van de accu alleen al 800 kg bedraagt. Een zware elektromotor met een zeer groot koppel is ook niet echt iets nieuws. Bagageruimte marginaal en voor een rit naar Limburg en terug vanuit het noorden moet je 2x aan de laadpaal. Ik heb… Lees verder »

Boels
Gast
Boels
Online

Zo’n muskmusk is louter bedoeld voor hippe rijkelui met te veel vrije tijd.
Het gaat voorbij aan het woon-werkverkeer (de grote “vervuiler”) van de gewone arrebeier.
Geen visionair, gewoon een welbespraakte fantast.

David
Gast
David
Offline

De Tesla automobiel is een cultvoertuig: 500pk, optrekken van 0 tot 100km/uur binnen 3 seconden. Het ding zeult 550kg aan batterijen mee, die de helft van de prijs van het voertuig (plm 100.000 euro) uitmaken. Per jaar schrijf je €5000 af op de batterijen. Het vraagt dus een flinke mate van ideologische verblinding om tot aanschaf over te gaan. De verzekering is 8 * duurder dan van een benzine auto, omdat bij een aanrijding al gauw ook beschadigingen aan het… Lees verder »

Hans Labohm
Gast
Hans Labohm
Offline

David,
Karel Beckman behoort tot de organisatoren. Die heeft zijn sporen verdient als klimaatscepticus. Dus misschien dat je te pessimistisch bent over de aard van de bijeenkomst.

Zie:
https://www.amazon.com/Karel-Beckman/e/B001JXPYEY

Hetzler
Gast
Hetzler
Offline

Wat mij steeds verwondert is dat dergelijke projecten zo zwaar worden gesubsidieerd Om de een of andere reden vindt Vadertje Staat het meteen nodig om bakken geld richting die wereld op te sturen, terwijl het simpelweg gaat om een feitelijk onvolkomen techniek gaat. Subsidie voor ontwikkelkosten kan ik billijken, maar net doen of die ondeugdelijke auto’s zo onmisbaar zijn voor het bestrijden van een niet bestaand probleem vind ik beangstigend. Welke griezelige anti humane krachten gaan hier toch achter schuil?… Lees verder »

Andre Bijkerk
Gast
Andre Bijkerk
Offline

Ook interessant is te zien tot welke weelde-uitwisseling de Tesla deel was van in Amerika ( https://wattsupwiththat.com/2015/08/29/the-hood-robin-syndrome/ )

Zie hoe inkomens boven de twee ton meer dan 50% tot meer dan 80% van de subsidies opstrijken terwijl inkomens onder de 40K niets of nauwelijks terug zagen. Het omgekeerde Robin Hood syndroom. Stelen van de armen om het aan de rijken te geven.comment image

Het blijft een absoluut raadsel dat juist politiek links zo voor deze anti-nivellering is.

Turris
Gast
Turris
Offline

Het overall wereldwijde succes van de invoer van de elektrische auto is primair afhankelijk van de afschaffing van “duurzame” weersafhankelijke elektriciteit en daarvan inplaats de wereldwijde implementatie van nieuwe CO2loze veilige kernenergie.

bert Pijnse van der Aa
Gast

En ondanks al het bovenstaande liggen de mannen en vrouwen investeerders in een deuk. De koers van Tesla is in precies 5 jaar gestegen van 25,80 op 16 september 2011 tot 196,05 gisteren . Vestas idem.
De koopman wint het van de dominee hoe walgelijk ook en hoe tegen alle logica en natuurwetten in.

Labohm's foute vazallen
Gast
Labohm's foute vazallen
Offline

Over de heer Robert Bradley Jr. Dit anti-Tesla verhaal komt rechtstreeks uit de koker van een pleitbezorger van de fossiele energie-industrie die boekjes heeft geschreven waarin hij de zegeningen van olie bezingt. Kijk maar even op wikipedia. Natuurlijk wil hij angst, onzekerheid en twijfel zaaien over elektrisch rijden. Daar wordt hij voor betaald. Labohm’s copy-paste stukje is wederom niet serieus te nemen. Wanneer je leer je nou ’s kwalitatieve bronnen te citeren Hans? Je komt echt altijd met van die… Lees verder »

Conform ons Privacybeleid maken wij gebruik van Cookies om onze website beter te laten werken. OK