De wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) bracht afgelopen donderdag een advies uit getiteld: ‘Klimaatbeleid voor de lange termijn: van vrijblijvend naar verankerd’.
Ik pik er enkele elementen uit en voorzie ze van commentaar, waaruit blijkt dat dit rapport aan alle kanten rammelt.
Samenvatting
Het Nederlandse klimaatbeleid ontbeert een helder langetermijnperspectief. Dit is wel nodig, om richting, samenhang en bestendigheid te geven aan beleidskeuzes. In deze policy brief stelt de WRR voor om een ambitieus emissiebudget voor broeikasgassen vast te leggen in een nationale klimaatwet. Die wet voorziet tevens in de instelling van een Klimaatautoriteit voor advisering, monitoring, coördinatie en maatschappelijke dialoog. Belangrijke randvoorwaarden zijn een publieke investeringsbank en versterking van de klimaatrelevante kennisinfrastructuur. Een toekomstbestendig reguleringskader biedt op decentraal niveau ruimte voor de ontwikkeling van nieuwe technieken en businessconcepten. Op Europees niveau is versterking van het emissiehandelssysteem nodig. Grootschalige inpassing van hernieuwbare energiebronnen vraagt om Europese coördinatie van de elektriciteitsmarkten en van grensoverschrijdende energie-infrastructuur.
Eenvoudige oplossingen zijn er niet voor een complex vraagstuk als klimaatverandering. Er zijn vele sociale, institutionele en infrastructurele barrières. Maar met een wettelijk verankerd doel, een sterke institutionele structuur en zowel politieke als maatschappelijke betrokkenheid kunnen grote ambities gerealiseerd worden.
Aldus de samenvatting.
De hoofdtekst begint als volgt:
Wereldwijd verandert het klimaat als gevolg van de uitstoot van broeikasgassen door de mens.
Dat is niet aangetoond. Het wordt slechts verondersteld.
De tekenen van klimaatverandering zijn onmiskenbaar en de snelheid waarmee die zich lijkt te voltrekken zet het aanpassingsvermogen van samenlevingen wereldwijd onder druk.
Die tekenen zijn helemaal niet onmiskenbaar. Sinds 1998 is er een vertraging in de opwarming opgetreden: de opwarmings’pauze’ ofwel hiatus. De mainstream van de klimatologie kan die niet verklaren.
In december 2015 hebben 195 landen in Parijs een akkoord gesloten om de opwarming van de aarde te beperken. “We hebben onze kinderen en kleinkinderen een grote dienst bewezen,” verklaarde staatssecretaris Dijksma na afloop van de onderhandelingen.
Het resultaat van de overeenkomst van Parijs is dat de optelsom van de ambities van de deelnemers nog steeds tot een verhoogde uitstoot van CO2 zal leiden. Zie hier.
De afspraken van het Klimaatakkoord van Parijs zijn niet vrijblijvend.
Dat zijn ze wèl. Het zijn intentieverklaringen. Indien landen de zelf-gekozen doelstellingen niet nakomen, staat daar geen straf op. Bovendien kunnen landen besluiten uit te treden uit het verdrag.
Om in 2050 een emissiereductie van 80 procent te bereiken is een snellere afname van de koolstofintensiteit van de economie nodig …
Dat zal het einde betekenen van de welvarende samenleving, zoals wij die nu kennen. Fossiele brandstoffen blijven nog vele tientallen jaren van cruciaal belang voor onze welvaart en economische groei (conform de projecties van het IEA). Grote CO2-emittenten, als China en India, zijn zich daarvan bewust en hebben verklaard hun groeiende energiebehoefte nog lange tijd te willen dekken door fossiele energie. De voorgenomen Nederlandse, of zelfs Europese, vermindering van CO2-uitstoot is daarbij vergeleken kruimelwerk.
Scenario’s die voldoen aan het tweegradendoel in vergelijking met scenario’s zonder klimaatbeleid …
De scenario’s zijn gebaseerd op niet-gevalideerde klimaatmodellen, die sinds 1998 fors uit de pas lopen met de werkelijkheid. Zij kunnen niet eens het verleden voorspellen (‘hindcasting’), laat staan de toekomst (‘forecasting’). De wetenschappelijk basis voor deze scenario’s ontbreekt derhalve.
Er zijn verschillende broeikasgassen, waarvan CO2 (koolstofdioxide) verreweg het belangrijkste is. …
Dat is onjuist. Waterdamp is verreweg het belangrijkste broeikasgas. Daarop kan de mens geen invloed uitoefenen. De schattingen over de bijdragen van verschillende broeikasgassen lopen fors uiteen. Volgens Wikipedia bedraagt die voor waterdamp 36% -72 %; voor CO2: 9% – 26%. Bij deze laatste cijfers dient te worden bedacht dat de antropogene component daarvan op 5% wordt geschat.
“Het belangrijkste is dat er eindelijk een stabiel en breed gedragen beleidskader komt dat tot voldoende actie leidt om het langetermijnperspectief van 80 tot 95 procent CO2-reductie in 2050 binnen bereik te houden,” zo verklaarde de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu al in 2012.
Afgezien van het feit dat hiermee de democratie buiten spel wordt gezet, is het nadeel hiervan dat als de wetenschappelijke basis van het klimaatbeleid – de AGW-hypothese (AGW = ‘Anthropogenic Global Warming’) – niet blijkt te kloppen – zoals hier herhaaldelijk is betoogd – een dergelijk beleidskader aanpassing aan nieuwe wetenschappelijke inzichten kan belemmeren. Als men op een kronkelweg rijdt, is het niet verstandig het stuur vast te zetten.
Waarom is een langetermijnperspectief in beleid zo lastig? … Zo weegt in de menselijke cognitie de korte termijn doorgaans veel zwaarder dan de lange termijn, waardoor een zekere bijziendheid optreedt.
Ernstiger is dat er volgens de klimaatsceptici sprake is van stelselmatige cognitieve dissonantie (ook wel tunnelvisie of groepsdenken genoemd) bij hen die verantwoordelijkheid dragen voor het klimaatbeleid. Opvattingen en observaties die niet in het grote catastrofale opwarmingsverhaal passen, worden genegeerd, zelfs als ze van het VN-klimaatpanel (IPCC) komen, zoals het geval is met het SREX-rapport van het IPCC over weersextremen.
De media spelen hierbij een belangrijke rol, vanwege de preferentiële aandacht voor actuele gebeurtenissen boven tragere, diepgaandere, maar op korte termijn veel minder zichtbare ontwikkelingen.
De media stellen zich al járen op als fanatieke apostelen van het broeiskasevangelie. Klimaatalarmisten zouden daarover niets te klagen mogen hebben.
De Nederlandse economie is sterk verbonden met fossiele brandstoffen, niet in het minst vanwege het eigen aardgas. Ruim 98 procent van de huishoudens is aangesloten op het aardgasnetwerk, energie-intensieve industrieën zijn goed voor ruim 12 procent van het bruto binnenlands product, en de Nederlandse staatskas is via aardgasbaten en belastingen voor energie-intensieve bedrijven voor circa 20 procent afhankelijk van fossiele brandstoffen.
Ja, daarom dient daarmee uiterst behoedzaam te worden omgegaan. ‘Decarbonisering’ zal ons land zwaarder treffen dan vele andere landen. De welvaartsvermindering zal navenant groter zijn. En het klimaateffect van dat alles? Niet aantoonbaar, zelfs niet over 100 jaar.
Langetermijnbeleid heeft lang een slechte naam gehad, vanwege de associatie met een hoge mate van staatsbemoeienis en overmoedige modernistische planning.
Terecht! Bovendien wordt daarmee de democratie buiten spel gezet.
Over de invloed van de mens op de verandering van het klimaat bestaat brede wetenschappelijke consensus …
Dit is het hardnekkigste en meest succesvolle sprookje dat de klimaatalarmisten hebben weten post te doen vatten. Maar het is niet waar, zoals verschillende studies hebben uitgewezen. Zie bijvoorbeeld hier.
Ook de uitkomst van de bijeenkomst van de Nederlandse Natuurkunde Vereniging van een jaar geleden, toonde ondubbelzinnig aan dat er geen consensus bestaat onder Nederlandse natuurkundigen. Zie hier. Hoe gezaghebbend wil je het hebben?
Nederland gebonden aan het Klimaatverdrag van de Verenigde Naties (1992), dat uitwerking heeft gekregen in de vorm van het Kyoto Protocol (1997) en het (nog niet geratificeerde) Klimaatakkoord van Parijs (2015). [Noot HL: Inmiddels wèl geratificeerd.] Deze internationale overeenkomsten zijn of worden vertaald in een reeks van Europese (langetermijn) doelstellingen en afspraken waar Nederland ook aan gebonden is.
Ja, maar de klimaatovereenkomst van Parijs is vrijblijvend, in zoverre dat deze geen bindende verplichtingen per land bevat.
Door uitstel van beleid gaat de accumulatie van broeikasgassen door en neemt de kans op economische schade als gevolg van klimaatverandering toe.
Van economische schade is tot dusver niets gebleken. In veel wetenschappelijke literatuur wordt het huidige niveau van CO2-concentratie zelfs als sub-optimaal beschreven. Meer CO2 zou beter zijn voor de plantengroei en dus ook voor de fauna en voedselproductie. In dit verband wordt vaak gewezen op de vergroening van de Sahel.
Klimaatverandering kan leiden tot onomkeerbare ecologische effecten, waardoor op termijn alsnog een reactieve (in tegenstelling tot een anticiperende) economische aanpassing nodig zal zijn.
Dit zijn de bekende ’tipping points’ (kantelpunten), die deel uitmaken van de paniekmantra van de klimaatalarmisten. In de serieuze klimaatliteratuur worden deze zelden genoemd.
Een doelstelling zoals afgesproken in Parijs legt in feite een plafond op de hoeveelheid fossiele brandstoffen die nog verstookt kan worden, waardoor de resterende voorraden in theorie geen waarde meer hebben. Deze ‘carbon bubble’ kan leiden tot grote afwaarderingen in economieën met een sterke afhankelijkheid van fossiele brandstoffen, zoals Nederland. Excessief waardeverlies kan worden vermeden door een langetermijnbeleid dat bedrijven en huishoudens in staat stelt tot geleidelijke in plaats van schoksgewijze aanpassing.
Dit is een meer recente trouvaille van de decarboniseringslobby. De wetenschappelijke basis daarvoor ontbreekt. De bepleite meer geleidelijke aanpassing zal eveneens excessief waardeverlies met zich brengen.
Klimaatverandering vormt een bedreiging voor internationale vrede en rechtvaardigheid.
Daar is tot dusver niets van gebleken. Het zijn factoren die niets met klimaat hebben te maken, die daarop een dominante invloed uitoefenen.
Klimaatbeleid voor de lange termijn is geen vraagstuk van autoritaire of technocratische planning, maar een politiek vraagstuk, dat afhankelijk is van de inbreng en inzet van tal van maatschappelijke actoren.
Dat zou mooi zijn. Maar het rapport pleit voor een aanpak die wèl in die richting gaat. Wat de actoren betreft moet worden vastgesteld dat critici van een pro-actief klimaatbeleid tot dusver op manipulatieve wijze buiten de discussie zijn gehouden.
Voor een bestendig klimaatbeleid is het van belang dat de ‘waan van de dag’ niet de koers voor de lange termijn overheerst.
De AGW-hoax ís n.m.m. de ‘waan van de dag’. Het zou inderdaad mooi zijn indien die niet de koers voor de lange termijn overheerst.
Voorts pleit de WRR voor de instelling van een klimaatwet, die een langetermijndoelstelling voor reductie van broeikasgasemissies vastlegt en die de institutionele vormgeving biedt voor de uitvoering van het klimaatbeleid voor de lange termijn. Die klimaatwet zou een emissiebudget dienen te specificeren voor broeikasgassen als langetermijndoelstelling.
Een maximale opwarming van 2 graden C vertaalt zich in een mondiaal reductieniveau voor broeikasgassen van 50 procent ten opzichte van 1990; voor ontwikkelde economieën zoals Nederland betekent dat op termijn een emissiereductie van 80 à 95 procent. Deze percentages krijgen pas werkelijk betekenis in de vorm van een zogenoemd emissiebudget, dat wil zeggen: het totaal aan broeikasgassen dat nog kan worden uitgestoten om aan de 2 graden-doelstelling te kunnen voldoen.
Een dergelijk beleid zal met aanzienlijk welvaartsverlies gepaard gaan en een economische crisis veroorzaken. Ik vermoed dat geen enkele regering dit zou overleven.
De WRR stelt de instelling van een Klimaatautoriteit voor, met als missie het op koers houden van het Nederlandse klimaatbeleid, door advisering, monitoring, coördinatie en het aanjagen van maatschappelijk debat.
Conform onze bestuurlijke traditie vindt er in dit rapport ook weer een vlucht in nieuwe instituties plaats. Naast Ed Nijpels, die waakt over de uitvoering van het energieakkoord, zouden we nog een nieuwe bewaker moeten aanstellen? Is dat niet een beetje te veel van het kwade? En wat te denken van het ‘aanjagen’ van het maatschappelijk debat? Daar hebben we inmiddels ervaring mee. Tot dusver betekent dit het buitensluiten van klimaatsceptici in het debat en het opdringen van de plaatsing van windmolens aan een bevolking die zich daartegen tot het uiterste verzet.
Het Energieakkoord is een voorbeeld van een akkoord waar partijen zich vrijwillig, maar niet vrijblijvend aan hebben gebonden. Het is de uitkomst van een consensusgericht onderhandelingsproces met de SER als facilitator.
Ingenieurs, die bij uitstek over kennis beschikken over de technische mogelijkheden en beperkingen daarvan, zaten daarbij niet aan tafel, net zo min als de burgers die de rekening moeten betalen.
De Klimaatautoriteit bewaakt de inhoudelijke consistentie van het langetermijnklimaatbeleid met andere beleidsterreinen.
Zoals ik vaak eerder heb geschreven gaan de voorstellen in de richting van een meer planmatige economie, ofwel planeconomie voor een van de belangrijkste sectoren van onze samenleving: energie. Historische ervaring met communistische planning heeft aangetoond dat het welvaartscheppend vermogen daarvan inferieur is aan dat van de markteconomie. We zouden dus niet die weg op moeten willen gaan.
Voorts bepleit de WRR de oprichting van een nieuwe publieke investeringsbank voor aanvullende financiering van het langetermijn klimaatbeleid.
Op nationale schaal kan een publieke investeringsbank instrumenteel zijn in het vrijmaken van privaat kapitaal voor maatschappelijke vraagstukken met een verre tijdshorizon. Een publieke investeringsbank richt zich met ‘geduldig kapitaal’ op substantiële financiering van klimaatprojecten die commercieel nog onvoldoende interessant zijn, maar die op langere termijn wel essentiële maatschappelijke waarde genereren.
Het gaat hier dus om de financiering van risicovolle projecten waarvan de rendabiliteit hoogst onzeker is. Wie betaalt de onvermijdelijke verliezen?
Het emissiehandelssysteem is de hoeksteen van het Europese klimaatbeleid. Sinds 2005 is het Europese emissiehandelssysteem (EU ETS) het belangrijkste beleidsinstrument voor de reductie van broeikasgasemissies.
In 2015 stegen de Europese CO2- emissies weer licht ten opzichte van 2014. Dat geldt ook voor Nederland. Zie hier. Met zo’n hoeksteen heb je geen andere demolitiewerktuigen meer nodig.
Om voldoende zekerheid te bieden voor klimaatinvesteringen met een lange tijdshorizon zijn structurele maatregelen ter versterking van het EU ETS nodig. Duidelijkheid over de inrichting en ambitie van het EU ETS in de periode 2030-2050 is daarbij cruciaal. Een minimumprijs bij het veilen van emissierechten is dringend gewenst. Uitbreiding van de markt naar andere sectoren en landen kan ook bijdragen aan versterking van het EU ETS. Voorts is aandacht nodig voor versterking en Europese harmonisatie van de handhavingspraktijk door de nationale emissieautoriteiten.
De WRR pleit dus voor het aandraaien van de duimschroeven. De ervaring leert dat plafondverlaging van het ETS tot toenemende spanningen leidt binnen de EU. Het betekent een extra belasting voor de Europese industrie en dus de samenleving. De kosten zullen hoog zijn; het theoretisch berekende klimaateffect zal zó gering zijn dat het niet aantoonbaar is.
Om zonne- en windenergie soepel in het energiesysteem in te kunnen passen is het zaak om fluctuaties in elektriciteitsvraag en -aanbod over een zo groot mogelijk gebied te kunnen uitmiddelen. Dat vraagt om uitbreiding of verzwaring van grensoverschrijdende verbindingen, die toegang verschaffen tot energieopslagfaciliteiten en flexibele elektriciteitsvraag elders in Europa.
We hebben inmiddels vele jaren ervaring met windenergie. De gedachte dat lokale verschillen in windkracht binnen Europa zouden zijn ‘uit te middelen’ blijkt illusoir. Uitbreiding van grensoverschrijdende verbindingen blijkt te resulteren in ‘export’ van instabiliteit van het elektriciteitsnet in het ene land naar dat van de buurlanden. Resultaat? Afwentelen van moeilijkheden naar buurlanden.
Bij dit soort rapporten dient men er altijd op gespitsts te zijn op datgene wat er niet in staat. De niet-gestelde vraag is: wat kost het en wat levert het op.
Gisteren schreef ik over de astronomische bedragen die het klimaatbeleid in Nederland en Duitsland kost: respectievelijk 100 miljard en 520 miljard voor de komende tien jaar. In Duitsland heeft dat tot dusver een onbeduidende invloed gehad op de uitstoot van CO2. Volgens het WRR-rapport zou de uitstoot van broeikasgassen in de Nederlandse ETS-sectoren in 2015 met bijna 6 procent zijn gestegen. Kortom, dat schiet niet erg op.
Maar wat leveren al die astronomische uitgaven aan CO2-reductie en ander klimaatbeleid nu op aan afkoeling?
Volgens de UNFCCC (United Nations Framework Convention on Climate Change) zal men als men alle ingediende INDC’s (‘Intended Nationally Determined Contributions’) bij elkaar optelt slechts een marginale vermindering van de toename van de CO2-uitstoot krijgen.
Bij dit alles dient te worden aangetekend dat al deze scenario’s kritisch afhankelijk zijn van de veronderstelling dat CO2 (van welke oorsprong dan ook: natuurlijke of menselijke) een dominante invloed uitoefent op de gemiddelde wereldtemperatuur. Deze veronderstelling wordt op basis van feiten/waarnemingen/metingen door klimaatsceptici bestreden. M.i. terecht!
Met hoeveel graden zal de aarde minder opwarmen als alle landen de afspraken van het klimaatakkoord van Parijs ( 2015) zullen nakomen. De bekende Deense onderzoeker, Bjørn Lomborg, heeft berekend wat het effect zal zijn van de tot 2030 te nemen maatregelen. (Lomborg: Impact of current climate proposals, 2015.) Hij komt tot de conclusie dat al deze maatregelen in het jaar 2100 de temperatuur op aarde met minimaal 1/20e en maximaal 1/6e graad Celsius zullen beperken. Dat is zo weinig, dat geen mens het zal merken. Maar dat onmerkbare temperatuurverschil zal wereldwijd zo onnoemlijk veel miljarden kosten dat je verstand er bij stilstaat. Aldus Pieter Lukkes.
Is niemand van de beleidsmakers en hun ambtelijke/wetenschappelijke adviseurs daarvan op de hoogte?
Je zou toch denken van wèl. Immers staatssecretaris Sjaron Dijksma (PvdA) heeft in een brief aan de Tweede Kamer erkend dat miljardeninvesteringen in klimaatbeleid geen aantoonbaar effect hebben.
Staatssecretaris Dijksma in haar brief over de Urgenda-zaak:
Het ‘emissie aandeel’ van Nederland in de wereld is met 0,35% zeer klein. De reductiekoers in de wereld wordt door nationale maatregelen slechts minimaal beïnvloed. Een modelmatige berekening toont aan dat de extra reductie zoals bevolen door de rechtbank 0.000045 °C minder gemiddelde wereldwijde opwarming tot 2100 tot gevolg zou hebben. Dit effect, dat wegvalt tegen alle onzekerheden die met een dergelijke berekening samenhangen, heeft geen meetbaar effect op het gevaar van klimaatverandering.
Aldus Sjaron Dijksma.
Men vraagt zich toch af hoe het komt dat een dergelijk WRR-rapport, dat aan alle kanten rammelt, door de interne collegiale toesting binnen de Raad is gekomen. Is daar dan geen enkele scepticus meer die de vele balonnen die in dit policor-rapport worden opgelaten, kan doorprikken?
Op hetzelfde moment dat de directeur van het KNMI, Gerard van der Steenhoven, zich als klimaatactivist heeft ontpopt, is het triest te moeten constateren dat het klimaatactivistische virus zich nu ook al in de WRR heeft genesteld. Obscurantisme in plaats van Verlichting – een zeer zorgwekkende ontwikkeling!
Voor mijn eerdere bijdragen over klimaat en aanverwante zaken zie hier, hier, hier, hier en hier.
Hans, je overtreft jezelf met een keurige opsomming en factcheck. Helaas ging het klimaatdebat nooit om feiten maar om autoriteitsredenering, propaganda en intimidatie
Er zal dus wederom niets aan gedaan worden, men zal de naam ‘Wetenschappelijke’Raad voor Regeringsbeleid dan ook gebruiken als het IPCC: als autoriteitsredenering om slecht geinformeerde en door massamedia gehersenspoelde Kamerleden de lust tot tegengas te ontnemen, want wie kan er tegen DE wetenschap zijn…
In 25 jaar zijn we afgegleden richting een gecorrumpeerde oligarchie waar belangenclubs op de stoel van de overheid plaatsnemen. Ook geweld en opstand kan dat tij niet keren, want het is een mentaliteit in de hoofden van mensen, niet 1 autoriteit of gezicht waartegen je kunt richten.
Mensen zijn gaan geloven in de leugen dat zij zelf ”goed mens’ zijn, en dus zijn goede intenties de maatstaf in plaats van goede daden
“WRR
De raad bestaat uit minimaal vijf en maximaal elf leden. Zij worden door het kabinet benoemd voor een periode van vijf jaar. Alle raadsleden zijn tevens werkzaam als hoogleraar. Er wordt gestreefd naar een evenwichtige samenstelling van de raad wat betreft relevante wetenschappelijke disciplines. Besluiten van de raad worden gemeenschappelijk genomen.”
http://www.wrr.nl/raad/raad/
Huh?
De huidige samenstelling heeft geen enkele relevante relatie met de problematiek.
Hoe werkt de WRR: http://www.wrr.nl/raad/werkwijze/
Wie zit in WRR: http://www.wrr.nl/raad/raad/
Wie oefent invloed uit op WRR: http://www.wrr.nl/raad/adviserende-leden/
In wel internationaal netwerk opereert WRR: http://www.wrr.nl/raad/internationaal-netwerk/
De WRR is een Niet Gekozen Organisatie (NGO) annex Quasi Niet Gekozen Organisatie (Quango) met een wettelijke KRITISCHE taakstelling
Houdt de WRR zich aan haar KRITISCHE taakstelling?: ““De Raad heeft tot taak ten behoeve van het Regeringsbeleid wetenschappelijke gefundeerde informatie te verschaffen over ontwikkelingen die op langere termijn de samenleving kunnen beïnvloeden en daarbij tijdig te wijzen op tegenstrijdigheden en te verwachten knelpunten, probleemstellingen te formuleren ten aanzien van de grote beleidsvraagstukken, en beleidsalternatieven aan te geven.”
Wederom een encycliek.
Nederland is nu toch echt een theocratie geworden.
prima woord: encycliek !
De ‘wetenschap’ is écht stuk he?
Of liever gezegd: verrot tot op het bot.
Geen redden meer an.
Kapotstuk tot in alle voegen.
En weet je wat ik nog het meest erg vind? Dat mensen, ook zogenaamde ‘wetenschappers’, mensen die normaal gesproken een hoog aanzien zouden moeten hebben, er kennelijk ALLES voor over hebben om in godsnaam hun baantje maar te (be)houden.
Wel, ‘geachte’ WRR, houdt u er wel rekening mee dat er hier iemand zit die de Moeder Mavo wél heeft afgemaakt? Ik noem geen naam maar het begint met een W.
En eindigt op iersma. Zou u ook eens moeten doen. Die MM afmaken dan, ik doel niet op naamsverandering. Dat uw naam ineens ook met een W begint zeg maar. En of eindigt op iersma. Tja, ik leg het maar even extra duidelijk uit want dat lokt u zelf uit.
Lieve schatten van de WRR. Legt u mij maar een suit hoe het in Godsnaam mogelijk is dat één molecuultje CO2 op één MILJOEN moleculen lucht jaarlijkse stijging de aarde zou kunnen opwarmen, waarbij aarde bij het zelfde volume zo ongeveer 500 tot 7000 keer zoveel moleculen bevatten. (aarde/rots/beton/bomen/water/autos/schepen/asfalt etc)
Ergo: legt u mij eens uit hoe één molecuul CO2 1 tot 7 MILJARD moleculen ‘aarde’ EXTRA kunnen opwarmen.
Zal ik u eens wat zeggen? Dat kunt u niet.
U doet niet eens uw best om dat met simpel uit te voeren -laboratorium – proeven aan te tonen.
Beste WRR: ik loof wederom een beloning van 1 miljoen uit als u dit WEL
kunt aantonen.
Als 100 ppm CO2 de aarde met 1,5 graden kan opwarmen, toont u mij dan maar aan dat 200 ppm de aarde met 3 graden kan opwarmen.
En 1000 ppm (=0,1% CO2 in lucht) met 15 graden, en 10.000 (=1%) met 150 graden, en 100.000 (=10% CO2) met 1500 graden, en 1.00.000 met 15.000 graden enzovoorts.
(hockeystick/ ‘versterkt effect’ nog niet eens meegerekend).
Zullen we het zo doen? Lukt het u wel krijgt u van mij een miljoen, lukt het u niet dan krijg ik van u een miljoen dollar/euro, waarvan het grootste deel opgaat om uw sprookjes/hersenspinsels/GoedVolk/wens/groeps/denken van internet te verwijderen.
Maar ja joh… lees voor de ‘gein’ het belasting debacle van Wiebes maar eens…
Kneuzen
cabaretkabinet that is.http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2016/10/eric_lieges_lichtte_kamer_verk.html
Nederland. Ooit was het wel wat geloof ik maar er is niet zoveel meer van over krijg ik het idee. Van gidsland naar plaatsvervangende schaamte.
Op zich best knap als dat de bedoeling was om dat in een paar jaar voor elkaar te krijgen.
Dat je je eigenlijk keihard schaamt voor je geboorteland.
Well done boys, well done.
Todd Rundgren: Fascist Christ: somebody took our God away.
https://www.youtube.com/watch?v=Qo4svCu9vMI
Het wordt langzamerhand tijd dat we de God-kaart gaan trekken jongens…
Voordat ‘zij’ het doen.
Want als alles dood is, politiek, wetenschap, rede, logica, media, blijft alleen God over.
En de kunst gaat dit helaas niet redden. Too big for them.
En welles-nietes CO2 grafiekjes al helemaal niet…
Als God gewild had dat CO2 een plaag was voor de aarde, planten, mensen en dierlijk leven had hij planten en bomen wel laten smelten tot koolstof meren voordat ze konden vergassen tot CO2.
Toeval?
De wettelijke verankering van klimaatbeleid is een gevaarlijke ontwikkeling. Inderdaad: je moet het stuur niet vastzetten als bochtige wegen worden bereden. Want om dit dubieuze beleid tzt teniet te doen zijn dan onwettige middelen nodig.
Uiteindelijk gaat het erom de juiste beslissingen te nemen. Een (politiek) systeem is goed als het tot die beslissingen komt. Gegeven dat er altijd kwakzalvers en valse profeten zullen zijn is het de kunst om deze parasieten buiten de deur te houden. Mijn conclusie is dat ons immuunsysteem thans faalt. Ik stel mij voor dat over enkele jaren, na een zware blackout met massale plundering, het leger de macht overneemt. Want steeds is het leger de laatste rationele strohalm temidden van religieuze waanzin.
Hoe denken de mannen van het KNMI een beleid te verankeren aan voortdurend naar plaats, hoogte en seizoen wisselend co2 gehalte ?
Of ze stellen zich de vraag niet.
Of ze weten niet van welk kerkgenootschap ze lid zijn.
Dus terug naar de Romeinen die in elk huis een huisgod hadden.
En elk van dat soort Goden had een naam
Het westen heeft nu geen God meer en dan maar terug naar een onderwerp god .
Moet eigenlijk in dichtvorm.
Maar kan dat tegenover een wetenschappelijk Instituut ?
Een gigantische black out na sluiting van gascentrales en er is niemand meer die op deze weg wil doorgaan.
Een kwestie van wachten. Tussen nu en 5 jaar als de windindustrie operationeel wordt zijn we van die onzin af.
Jaren geleden werkte ik in de zomervakantie in een psychiatrische inrichting. Daar liep een man rond die mij ervan probeerde te overtuigen dat hij Napoleon was. Ik was toen nog zo naïef dat ik geprobeerd heb hem ervan te overtuigen dat hij Napoleon niet was. Succes bleef uit. Gekken proberen te overtuigen is onmogelijk. Kijk in de geschiedenis. In alle culturen tref je collectieve gekte aan die vanzelfsprekend werd. Je moet wachten tot de gekken uitsterven, waarna er weer andere gekken komen. De mens is gek.
En dat is wel ongeveer de beste samenvatting waarom de ” sceptici” de waarheid blijven ontkennen.
Als de “waarheid” van “hernieuwbaar” een massale, massieve propaganda nodig heeft dan is het een opvallend ordinaire leugen.
Alfavaten klinken het holst.
Gelukkig ben in een betta.
En als “sceptici” nu eens een werkbaar alternatief zouden aandragen om snel en goedkoop de uitstoot van CO2 te verminderen dan zouden ze een plekje kunnen verdienen aan de tafel, nu klagen ze vooral dat ze niet mee mogen spelen (maar weigeren de realiteit onder ogen te zien)
Zoiets Henk? https://www.youtube.com/watch?v=0G5ZX2eggFY&feature=youtu.be
Ja henk je hebt gelijk, aluhoedje?
Ik ontken dat we ook maar enigszins onze welvaart kunnen behouden met zon, wind en biomassa.
Dat is geen geloof maar fysica. En het klimaat? Geen idee. Maar de aarde bestaat miljarden jaren, daar ontleen ik mijn optimisme aan.
Ja, bewustzijn heeft een nare bijwerking.
Het is verontrustend te constateren dat de ene na de andere organisatie zich voegt naar het klimaatgroepsdenken en elke vorm van kritiek loslaat, terwijl er voldoende reden is voor kritiek. De uitingen van dergelijke organisaties die een knieval doen, wijzen stelselmatig in de richting van voornemens tot planeconomie en andere vormen van dwang. De reden is eenvoudig. Hun kritiekloze knieval gaat mee in het wensdenken waarmee de klimaathoax gepaard gaat. Onrealistische wensen kunnen alleen door dwang tot “realiteit” worden geforceerd. Dit was het geval bij de 2 grote dictaturen van de 20e eeuw. Dit gaat een poos goed, maar ooit zullen de feiten zichtbaar en onmiskenbaar worden. Het nazisme moest eerst platgebombardeerd worden om het bewijs te leveren dat de Übermensch een fictie was. Het communisme bezweek onder de superieure Westerse economische realiteit. Hoe de toenemende dictatuur van het klimatisme kan worden gestopt, is een probleem geworden. Dit is de reden waarom het steeds hameren op verifieerbare feiten of een afkoeling (of hopen op een black-out) zo belangrijk is (al prefereer ik niet graag afkoeling). Constateren dat wij beland zijn in een dictatuur van aangestuurd groepsdenken, is op zich correct, maar brengt niemand verder bij de oplossing van de vraag: hoe keren wij het oprukkend klimatisme?
Het ligt voor de hand het klimaatalarmisme met andere ideologische narigheid in het verleden te vergelijken. Het nazisme werd er met knokploegen ingeramd. Nu zijn de energiemaatschappijen de zondebokken, een perverse omkering want zij leveren juist onze vrijheid. Klimaatalarmisme is er ingeramd met de nieuwe maar even virtuele hel, pest en duivels: klimaatverandering. Geestelijk terrorisme. Het wordt tijd om een waarheidstoets verplicht te stellen. Wie iets beweert moet de mate van onderbouwing erbij vertellen. Zodat het KNMI niet meer kan liegen over het klimaat en het ECN geen onzin meer kan verkopen over energie.
David,
Gied voorstel, begin bij jezelf en natuurlijk om ook op Climategategate.nl om onderbouwing van argumenten te vragen.
Dus kom op met de wetenschappelijke onderbouwing van je mening en niet alles wat je niet bevalt als geloof ter zijde te schuiven
Er is een gekkie Henkie met een alu-hoedje op, die “iets” probeert tegen zo’n 5000 IPCC-klimaat-opwarmings-kritische-blogs op climategate.nl in te beweren en stelt dat hij een beta is. Bête zal hij bedoelen. Henkie, kom eens met iets zinnigs, maar verdiep je eerst eens in de sceptische feiten en argumenten. Dag Henkie!
Het is niet erg wetenschappelijk van De Wetenschappelijke raad voor het regeringsbeleid dat ze stellen dat “De Nederlandse economie is sterk verbonden met fossiele brandstoffen,” maar allerminst “vanwege het eigen aardgas.” Als ze het tegenovergestelde willen betogen dan dienen ze eerst hun taalwetenschap bij te spijkeren.
” De Nederlandse economie is sterk verbonden met fossiele brandstoffen, niet in het minst vanwege het eigen aardgas. Ruim 98 procent van de huishoudens is aangesloten op het aardgasnetwerk, energie-intensieve industrieën zijn goed voor ruim 12 procent van het bruto binnenlands product, en de Nederlandse staatskas is via aardgasbaten en belastingen voor energie-intensieve bedrijven voor circa 20 procent afhankelijk van fossiele brandstoffen.”
Niet alleen de Nl se economie, maar de wereldeconomie is voor 100 % afhankelijk van fossiele brandstoffen. (Ik kan het voorrekenen op de achterkant van een bierviltje aan de dames en heren van de WRR ) Die worden dus versneld opgemaakt met het bouwen van zeer inefficiënte installaties binnen in een zeer efficiënte elektriciteitsvoorziening, waardoor die ahw van binnen uit word opgevreten. In medische termen zouden we spreken van het opzettelijk en weloverwogen toedienen van een dodelijk virus.
Overigens lijkt jet me wel een interessant experiment om maatregelen om de ‘ opwarming van de aarde’ tegen te ‘institutionaliseren’, want inderdaad, als er geen wetten zijn met de nodige sancties, kunnen mensen zich gewoon blijven onttrekken aan de maatregelen en zo kan je geen beleid maken . Ik stel me voor dat burgers dan een soort CO2 paspoort krijgen . Hoe meer ze uitstoten , hoe meer ze moeten betalen en zelfs dat ze enig moment moeten stoppen met ‘uitstoten ‘ . Moeten sommige mensen ineens de auto laten staan en kunnen ze niet meer op vakantie , want het budget is op .
mensen : ‘ enjoy life while you still can ” ( james lovelock . ( 97) )
Joggers en sporters iha moeten dan meer CO2 rechten kopen. In mijn tuin staan twee grote bomen, een eik en een larix. Levert dat punten op of korting op mijn CO2 rechten? En een hennep plantage in de kelder moet nu in een ander licht worden gezien: CCS toch?
En nog een puntje: als het de bedoeling is om 24/7 betrouwbaar stroom te leveren en die stroom komt in 99% van windmolens en 1% van kolen dan ben je nog steeds 100% van fossiele brandstoffen afhankelijk.
Volgens mij klopt jouw stelling niet @ David, want niet – sporters eten veel meer hamburgers en die zijn heel erg CO2 – intensief; vlees produceren kost heel veel fossiele energie ( kunstmest = 3 % van de wereldwijde productie van gas ) Dus hamburger – eters moeten meer rechten kopen . Zo lost het probleem van obesitas zichzelf ook op , want arme mensen hebben geen geld om rechten te kopen, dus ook geen hamburgers meer. Geniaal. Niet ? Eindelijk zal dat vermaledijde Mc Donalds logo dan verdwijnen uit ons blikveld. :-) en obesitas uiteindelijk worden overwonnen: weg met die energie-vretende multinational die ‘onze’ kinderen ( en onszelf :-) vergiftigt, zou het advies van de WRR hebben kunnen luiden, maar ze leuteren maar een end raak op basis van wat we graag willen horen . De politiek maakt daar strakst wetten over, maar niet tegen Mc Donalds hoor ! Dat weet ik nu al 100 % zeker.
Oh ja @ David : Die larix en Eik in jouw tuin dienen zo snel mogelijk gekapt te worden volgens de adviezen van de WRR. Dat snap je toch wel ?
Ik wacht op een bod van Ed Nijpels, die nu ongetwijfeld met de Amercentrale aan het onderhandelen is. Maar wellicht is het handig even te wachten tot de spoorwegen groen gaan rijden. Dan brengen mijn bomen vast veel meer op.
Of zullen ’the have’s’ dan meer CO2 rechten mogen kopen dan de have not’s . ?
Min of meer op de vraag van Hetzler en vele anderen: “hoe keren wij het oprukkend klimatisme?”
Hierbij misschien een idee.
ALS CO2 substantieel de aarde opwarmt dan zou dit DIRECT te testen moeten zijn.
Hoe?
Bouw een kas. Of zoek er een , die je tijdelijk mag gebruiken. Hij moet wel een beetje luchtdicht zijn af te sluiten.
De test die je gaat uitvoeren is zo simpel dat je er achterlijk van wordt.
Op een zonnige dag ga je namelijk de temperatuur meten in die kas. Desnoods meerdere metingen tegelijk in hoogte, en ook de bodem.
Dit laat je even gaan.
Vervolgens voer je het CO2 gehalte in de kas op.
Als 100 ppm extra CO2 de temperatuur volgens de warmista’s als met 1 graad C kan doen laten stijgen dan zou ELKE stijging van CO2 in lucht de temperatuur navenant moeten doe laten stijgen.
Dus: begin je met ‘gewoon lucht’ van 400 ppm CO2, dan voer je dit langzaam op met – laten we zeggen- 100 ppm per half uur.
CO2 kun je gewoon kopen bij de gas boer.
CO2 meters heb je ook.
Wel: that’s it! Ingewikkelder is het niet!
Als CO2 de aarde dan zou opwarmen doet het dat per DIRECT!
Straling komt en gaat nu eenmaal met de snelheid van het licht.
Het zou uiteraard nog mooier zijn als je twee gelijkwaardige kassen hebt.
De een laat je zoals die is, de ander vul je steeds met meer CO2.
Kijk, het is geen laboratorium opstelling, maar dat is de aarde ook niet.
Waar het om gaat is dat ‘zij’ zeggen dat 100 ppm de aarde met 1 graad opwarmt, en als dit een lineair proces is dan zou 1000 ppm CO2 de kas DIRECT (of over een half uur oid, een kachel heeft ook altijd even tijd nodig om een ruimte op te warmen) al met 10 graden C moeten opwarmen.
U en ik weten wel dat die ruimte NOOIT 10 graden warmer zal worden door 1% extra CO2 maar dat is wat ‘zij’ beweren. Wel, laat het ze maar aantonen dan! Een supersimpele en goedkope proef.
Kunnen ze het niet aantonen?
Wel, exit klimaat hysterie dan!
Optie 2 is dat een universiteit deze proef gaat doen onder laboratorium omstandigheden. Kosten hooguit een paar mille. Een schijntje vergeleken met alle miljarden die nu ‘als sneeuw voor de zon’ verdwijnen naar allerhande fop onderzoek.
ALS CO2 dan zo’n isolator is, zou dat DIRECT te merken en te meten moeten zijn.
’s Winters zonder jas naar buiten is direct meetbaar. Voor de spiegel gaan staan is ook direct zichtbaar. Je huis isoleren met glaswol, piepschuim, alufolie oid is ook direct meetbaar, net als dubbelglas etc. Het licht aan doen is ook direct merkbaar en meetbaar. Een bewolkte of onbewolkte dag is ook direct meetbaar.
De palm van je hand natmaken/likken en er overheen blazen is ook direct voelbaar.
Optie 3 is dat Climategate en vergelijkbare sites &friends een crowdfund actie gaat opzetten om een dergelijk (laboratorium) onderzoek te gaan uitvoeren.
Een paar lagere schoolkinderen uit Denemarken hebben een zelfde soort supersimpel
proefje gedaan met bakjes tuinkers irt GSM straling.
http://www.lexnaturalis.nl/?p=407
Samengevat: als je de strijd tegen de klimaat hype wilt winnen dan is het uitvoeren van simpele proefjes misschien een manier om die te stoppen.
Ik bedenk me nog wat: iemand/CO2 science heeft ook een simpel proefje gedaan met meer CO2 is meer planten groei.
‘Seeing is believing’.
https://www.youtube.com/watch?v=P2qVNK6zFgE
My 2 cents.