In de file bij Utrecht. Ik offer graag een paar minuten geduld voor een groener landschap

In de file bij Utrecht. Ik offer graag een paar minuten geduld voor een groener landschap

Door het ontbreken van economische rendementsberekeningen bij de aanleg van meer miljarden euro’s kostend asfalt, is onduidelijk wat de economische opbrengst daarvan is per Nederlandse ingezetene. Vandaag weer een lobbybericht van de EVO die iets roept over ‘economische schade neemt toe’ door meer files. Er is een ‘Nieuw Onderzoek’ van een ‘Gerenommeerd Instituut’ dat dit zegt: 1,1 miljard euro schade. Is dat dan schade door filevertraging of door slordig denken?

Als een fileloos Nederland je referentie-situatie is, zeg maar Utopia, dan kun je altijd wel astronomische schadeposten bij elkaar verzinnen. Je kunt dan ook zeggen: 1,1 miljard euro schade doordat forenzen 2 minuten te laat opstaan. Als de economie aantrekt gaan meer mensen rijden, dus krijg je ook weer meer file. Dus de kop kan ook zijn ‘meer schade door economisch herstel’.

Via marketing die inspeelt op urbane kosmopolieten krijgt de bouwlobby dit er door geramd

Via marketing die inspeelt op urbane kosmopolieten krijgt de bouwlobby dit er door geramd, het 21ste eeuwse Stonehenge

Brainwash groter probleem
Ik gebruik dit asfalt-voorbeeld, omdat het bij milieu exact gelijk werkt, maar dan om partizanen-gedrag te doorbreken. Dat hangt me op dit blog danig de keel uit. Er is altijd een special interest groep met ‘nieuw onderzoek’ van een ‘Gerennomeerd Instituut’ die iets propageert via Wetenschap op Bestelling BV. Prik daar doorheen, en ga vragen stellen.

Je dient daar net zo kritisch op te zijn als bij de propaganda van de Milieubeweging, die volgens het zelfde mechanisme een privaat belang opdringt als maatschappelijk belang: lees, een special interest dat publiek gefinancierd moet. Die honingpot van gratis geld opgebracht door anderen.

Zicht op Urk VOOR aanslag door de bouwlobby en subsidiemiljonairs

Zicht op Urk VOOR aanslag door de bouwlobby en subsidiemiljonairs

Denk zelf na
Of je  ‘Vooooooor’ of Teugeh iets bent dat een ding is – een asfaltweg, een windmolen- is vaak meer tribalisme. Spullen en dingen kun je niet tegen zijn, de context bepaalt het nut. Iedereen is ook voor wereldvrede, en de hemel op aarde. Het innemen van een standpunt kost geen inspanning.

Even onzinnig als de stropop ‘Links’ of ‘Rechts’, een goedkope manier om mensen tegen elkaar uit te spelen. Terwijl de derde hond met het been er vandoor gaat. Standpunten over maatschappelijke kwesties stel je bij, als bewijs een andere kant op wijst. Omdat de werkelijkheid continue verandert is vasthouden aan oude standpunten zelfs stupide.

Veel belangrijker dan ‘de juiste mening’, een standpunt dat geen inspanning kost, is het ontwikkelen van een intellectuele en kritische houding in algemene zin. Dan- bij doorprikken van de hersenspoeling via NOS Journaal en andere media van journozombies zonder technische achtergrond- zou het windturbine-subsidiebeleid ook direct op de helling gaan.

Slechts door hersenspoeling van special interest lobby kwam het Energieakkoord tot stand: 100 miljard euro subsidies voor de bouwsector en constructiefirma’s, de conferentietijgers en subsidieparasieten, die in economisch labiele tijden voor bloedzuiger spelen.

Niets is wat het lijkt, althans in de mediawerkelijkheid waar hersenspoeling en propaganda ons wereldbeeld dicteren. Klimaat en Milieu zijn ‘links’ wanneer je een Telegraaf-zombie bent. Maar het zijn typische rechtse hobbies van de Nijpelitaanse Maffia (VVD). Want ze komen tot stand als nationaal beleid door lobby van de bouw- en infrasector: die hopen op publiek geld binnen te lopen door hun private belang als ‘Maatschappelijke Noodzaak’ te pluggen.

Niet 'het milieuuu' of 'links' of 'rechts' of 'zwarte piet' is belangrijk maar het vermogen tot kritische reflectie

Niet ‘het milieuuu’ of ‘links’ of ‘rechts’ of ‘zwarte piet’- de hersenspoeling via TV is belangrijk maar het vermogen tot kritische reflectie. Dat is omgekeerd evenredig met de mate waarin mensen mainstream-media volgen

Met zo’n Grote Noodzaak valt het onder de permanente Crisis en Herstelwet. En daarmee kun je die lastige boze lokale burger-slachtoffers van asfalt en windmolens platslaan zonder dat zij juridisch verweer hebben. De belastingbetaler is met die wet gebombardeerd tot permanente Hulp in Nood van de bouwsector, en de grootste vijand van de natuur- de overheid- kan lastige natuurregels die de groene ruimte sparen negeren.

Momenteel mag ook de installatiesector met gemeenschapsgeld aan de slag, om de woning van huiseigenaren te ‘verduurzamen’. Velen zullen dat zien als belasting-restitutie voor belachelijk hoge woon- en leeflasten in NL.

In mijn 40 jarige leven stond hier nog nooit 1 file: wat kost dit project? Volgens mij wel een miljard euro

In mijn 40 jarige leven stond hier nog nooit 1 file: wat kost dit project? Volgens mij wel een miljard euro

Miljarden subsidies naar zinloos asfalt
Met ons Ministerie van Asfalt en Windmolens, zonder dat er enige fatsoenlijke kosten- en batenanalyse is gemaakt. Zo ook bij de almaar oprukkende plaag genaamd ‘meer asfalt’ in een reeds overvol land.

  • In Friesland wordt nu de N31 verdubbeld bij Harlingen. Een tweebaanswegje waar in mijn gehele leven dat ik er langsreed nooit 1 file stond. Kosten moeten wel een miljard euro subsidie bedragen, want er wordt een tunnel gemaakt onder een kanaal door en er komt een nieuwe spoorbrug bij voor een niet-renderend boemellijntje. Geen maatschappelijke rendementsberekening, bouwsector blij.
  • De Centrale As kost ook wel een half miljard euro subsidie, dwars door Nationaal Landschap. Geen maatschappelijke rendementsberekening en dikke kans dat deze weg zich lokaal nooit terugverdient, terwijl publieke voorzieningen ondertussen geofferd worden. De bouwsector is er wel blij mee.
  • De Haak om Leeuwarden kostte ook iets van 800 miljoen euro subsidie. Probeer nu via dat asfaltdoolhof nog maar eens in Leeuwarden te komen. Bijna niemand die daar trek in heeft, maar toch. De bouwsector is er wel blij mee.

rz14-friesland-verandert

Braindrain groter probleem
Friese bestuurders zijn net zo gehersenspoeld als in de rest van NL maar dan dommer door decennia braindrain. Zij associeren asfalt automatisch met de foar-oit-gong. Terwijl je misschien economisch beter bereikbaar wordt met een wat opener mentaliteit, betere communicatieve eigenschappen, beter accentloos Nederlands enz.

Vooruitgang en groei gaat via meer wegen dan enkel de wegen van asfalt, zo is mijn punt.

Nu vernielen ze steeds 1 van de zaken waarop Friesland vooruit liep: open groene ruimte. Vanuit die zelfde dommigheid palaveren ze nu wat mee over Skjinne Eenuussieee, waar alle Nuongeld nu aan wordt rondgestrooid. Met kritisch denkvermogen zou dat niet gebeuren. Maar het plebs zit hier even vast aan de desinformatie van massamedia en baseert daar haar wereldbeeld en keuzes op. Vervolgens hebben ze dan ook een meuning die je moe respecteruh. 

Kunstwerkjes, de Nederlandse wegen. Als automobilist ben ik er WEL blij mee. Ik zeg ook niet dat ik TEUGE ben

Kunstwerkjes, de Nederlandse wegen. Als automobilist ben ik er WEL blij mee. Ik zeg ook niet dat ik altijd TEUGE ben

Vakwerk van Rijkswaterstaat
Nu verenigt iedere Nederlandse ingezetene meerdere personen met meerdere belangen. Als automobilist klap ik in mijn handen, nu je als een warm mes door zachte boter rijdt via de vernieuwde A1 bij Muiden naar Amsterdam. Zelfs om half 10 ’s ochtends kom ik gewoon op bestemming in A’dam Noord en zelfs in de spits gistermiddag om een uur of 1730 slechts enkele minuten vertraging.

Ons Rijkswaterstaat weet wel hoe ze wegen moet maken, de beste ter wereld. Applaus! Daar wil je wel die 4×130 euro wegenbelasting per jaar voor betalen. Het mooiste kunstwerkje is wel de overkapping van de A4 bij Zoeterwoude: Hulde. Plots vervalt hier een asfalt-barriere tussen Leiden en het dorp Zoeterwoude, het voortrazende verkeer is weg en je verbetert tegelijk de leefomgeving.

Maar daarmee vervalt de hoofdvraag nog niet: in wat voor land willen wij leven? Hoeveel mensen profiteren nu economisch van dit beleid? Wil ik een paar minuten vertraging betalen in ruil voor een groener land? Wat voor extra voordelen brengt zo’n weg? Waarom is ons openbaar vervoer, de NS zo astronomisch duur?

Het leuke aan Nederland is dat je door een traditie van ruimtelijke ordening en planning nog enige groene ademgaten had. Zodat ik onderstaande Out of Africa foto kon maken in 1 van ’s werelds dichtst bevolkte landen. Dankzij de VVD, de Nijpelitaanse maffia en de gecorporatiseerde NGO-industrie van pseudo-milieuclubs is dat straks ook verpest. rz13hogeveluwe17

Met intellectuele luiheid als de norm ligt de weg open richting een totalitaire staat. De rijkste lobby krijgt het dan voor het zeggen, waarbij ze staatsmacht misbruiken om zichzelf te verrijken en anderen de wet voor te schrijven. Bij de visserij zien we dat al live gebeuren.