Elektrische auto gewoon vies

Elektrische auto's op de Dam in amsterdam

In de NRC verscheen onder ‘NRC Checkt’ een artikeltje met betrekking tot de elektrische auto. Wat we eigenlijk allang wisten, werd daarin nog eens bevestigd. Staatssecretaris Wiebes had ook al spijt van zijn € 6 miljard subsidie, die door de bestuurders van hybride auto’s misbruikt werd door op benzine te blijven rijden – iets dat nu blijkt eigenlijk niets uit te maken voor het milieu. Het NRC-artikeltje ontlokte windturbine- en elektrische autocriticaster Hugo Matthijssen de navolgende verzuchting.

Kijken we naar elektrische auto’s dan blijkt dat die in Nederland rijden op een mix van stroom op het net die bestaat uit “groene en grijze bronnen”. Zie het rapport van CBS hier.

Dat was in 2013 en sinds 2013 is het aandeel gas in de productie van stroom fors afgenomen en de kolenstook toegenomen. Alle bronnen samen in een mix van onze elektriciteitsproductie geeft op dit moment dan ook een CO2-uitstoot van ongeveer 500 gram per Kwu.

Een representatieve elektrische auto van de laatste generatie, met een beetje bruikbare actieradius, is de nieuwste Opel Ampera. Die gebruikt in de dagelijkse praktijk 17,6 Kwu op 100 km. zie de test in Autoweek 25. Dat betekent een uitstoot 8.800 gram CO2 per 100 km of te wel 88 gram CO2-uitstoot per km. In de winter is dat veel meer. Je moet dan rekening houden met een forse vermindering van de actieradius omdat stroom ook gebruikt wordt voor de verwarming.

In de media wordt gesproken over nul-uitstoot maar ook de fijnstofproductie van de elektrische auto is o.a. door de slijtage van de remmen, banden en het wegdek in de praktijk per km. vrijwel gelijk aan de productie van een veel lichtere auto met een euro 5 of 6 motor. Daarbovenop komt nog de uitstoot bij de centrale.

Maar daarmee zijn we er nog niet, in de praktijk wordt de extra vervuiling bij de productie van accu’s vrijwel nooit meegenomen. Die wordt vergeten. Er wordt alleen naar de vermeende voordelen gekeken, maar de vervuiling die vrij komt bij de productie van de accu is ook nog eens fors te noemen. Daardoor vindt er bij de productie van de elektrische auto een stuk meer vervuiling plaats dan bij de vergelijkbare brandstofauto.

En als laatste de productie van de motoren. Daarin zitten permanente magneten in waar neodymium voor gebruikt wordt, waarvan winning en productie extreem vervuilend zijn. Neodymium behoort tot de zeldzame aardmetalen en is een bijzonder materiaal. In combinatie met ijzer en borium kunnen hiermee de momenteel sterkste permanente magneten ter wereld worden vervaardigd. De Britse krant ‘Daily Mail’ veroorzaakte veel opschudding met een rapportage over de Chinese industriestad Baotou, de plek waar een groot deel van de wereldvoorraad van neodymium gewonnen wordt. De rapportage bevatte schokkende foto’s over gifmeren en verhalen van bewoners over gezondheidsproblemen zoals kanker, huidproblemen en uitvallende tanden. Met andere woorden, niet alleen de productie van de accu’s veroorzaakt vervuiling maar de productie van de magneten voor de motoren nog veel meer.

Wil je echt weten wat de productie van deze magneten in de praktijk betekent dan is dat in dit artikel over windmolens heel duidelijk beschreven.

Neem je alles mee dan is de elektrische auto gewoon vies te noemen. Aan de andere kant ben ik blij dat ook de media het nu een beetje door beginnen te krijgen.

Op 24-06 las ik in De Telegraaf, blz. T5 Kringen van Rob Hoogland, de volgende tekst:

Wat er ook tegen hun motieven wordt ingebracht, voor dat soort volk (Pex Langenberg, D66, wethouder Mobiliteit, Duurzaamheid en Cultuur van Rotterdam) is het milieu een religie. Dat de productie aan de batterijen van één Tesla net zoveel CO2 uitstoot veroorzaakt als een benzine-auto in acht jaar, zoals deze week bekend werd, dat schuiven ze onder het arrogantiekleed. U weet bovendien hoe het gaat met religieuzen vooral als ze fundamentalistisch van aard zijn. … etc.

Waard om te lezen!

Aldus Hugo Matthijssen.

Voor mijn eerdere bijdragen over klimaat en aanverwante zaken zie hierhier, hier, hier en hier.

Door |2017-06-29T21:58:55+00:0030 juni 2017|99 Reacties

99 Comments

  1. Tijn 1 juli 2017 om 13:53 - Antwoorden

    Ze mogen dan beide vervuilend zijn maar een belangrijk verschil is naturlijk wel dat een electrische auto zelf niet vervuilt. De vervuilende vervaardiging en recycling alsook het vervuilend opwekken van stroom kunnen allemaal plaatsvinden in een ander land. Op deze manier kun je perfect je eigen stoepje schoonhouden. Dat er per saldo misschien meer vervuilt wordt nemen we graag op de koop toe. Het gaat immers om ons milieu, niet om hun milieu…

    • Dennis 6 december 2018 om 17:24 - Antwoorden

      Oh ik wist niet dat de vervuilende gassen waaronder co2 , weten waneer het de grens van een land heeft bereikt waar het geproduceerd is……..????? Oftewel als ze in Duitsland kolen verstoken tbv Nederland , en de wind staat de kant van Nederland op? Dan is ons straatje toch níet zo schoon haha

  2. Positivo 1 juli 2017 om 23:59 - Antwoorden

    In eerste instantie zijn de elektrische auto s natuurlijk extra vervuilend om te produceren, maar bij het recyclen van die dingen kun je het neodymium gewoon terugwinnen, voor het remmen kun je de motoren gebruiken, en die energie weer hergebruiken, en heb je, indien je een doordacht model hebt, nauwelijks remmen nodig.
    Ook accu s kun je recyclen, daarbij zal bij de accu waarschijnlijk nog heel veel verbetert gaan worden en recyclen is van die dingen ook minder vervuilend dan de eerste nieuwe bouwen
    Elektrische auto s zie ik daarom toch als de toekomst, alhoewel momenteel een dieseltje qua kost/prijsverhouding en gemak natuurlijk veel beter is.

    • Boels 2 juli 2017 om 11:31 - Antwoorden

      Voor recyclen heb je meer energie nodig dan er voor de productie is gebruikt.
      Er bestaan (nog?) geen technieken om het lithium van lithium-accu’s te recyclen.
      Met “hernieuwbaar” redden we het niet, de energiedichtheid is te gering.
      Alleen met nucleaire energie zou je “schoon” kunnen rijden met inductiemethoden.

    • Rommedoe 3 juli 2017 om 16:16 - Antwoorden

      @Positivo
      Elektrische auto’s zijn toekomst als ze geheel elektrisch zijn; geen flauwe kul met aanvullende energiebronnen etc. Wellicht kunnen t.z.t. de Tesla-patenten uit de brandkast van J.P.Morgan worden gehaald.
      Zou er nu al niet een slim elektrotechnisch ingenieur rondlopen die het mensdom een stukje verder helpt. In feite loopt de aandrijftechniek ± 80 jaar achterop. En niet alleen de aandrijftechniek. Windmolens, zonnecellen etc kunnen net als praatpalen, met als uitzondering een enkel museumexemplaar, naar de schroothoop.
      Ook het gezeik over CO2 kan dan ophouden.

  3. Jan Doggen 5 juli 2017 om 10:26 - Antwoorden

    Op het NRC artikel is wel het een en ander aan te merken: https://decorrespondent.nl/6962/elektrische-autos-sparen-het-klimaat-wel-analyse-van-een-mediahype/131667968674-fe916a68. Helaas gaan allerlei mensen meteen met zo’n artikel aan de haal zonder het te checken.

  4. dwk 15 juli 2017 om 10:31 - Antwoorden

    @Hans Labohm

    Hoe is het mogelijk dat Rita dezelfde tekst drie keer geplaatst krijgt?
    De site is duidelijk aan een onderhoudsbeurt toe.

    “Buy the way” Het is wel duidelijk dat Rita er eentje heeft. De vraag is nu: heeft ze ook een windmolen?

  5. Johan Bosman (werktuigkundige) 25 november 2017 om 16:52 - Antwoorden

    Ik zie onder de comments hier heel wat emotionele reacties. Daarom blijf ik nog even in de hoop dat de mensen hier eens een kijkje willen nemen in een nevelkamer die ons de door thorium paarsgewijs uitgestoten alfa-deeltjes toont:

    . https://www.youtube.com/watch?v=e3fi6uyyrEs

    De alfadeeltjes worden met 4 MeV uitgestoten maar komen al na korte tijd tot stilstand: ze worden afgeremd door het medium dat ze doorlopen. Door dit afremmen ontstaat natuurlijk warmte en het is déze warmte die de eigenlijke kernenergie is. Probeer dáár maar eens van af te blijven als je op zoek bent naar energie voor miljoenen jaren: thorium heeft een zeer lange halveringstijd!.

  6. Johannes Greefkes 20 oktober 2018 om 13:57 - Antwoorden

    Zolang de mens iets ontwikkeld, kan dat mogelijk in de toekomst tot iets positiefs gaan leiden. Het is duidelijk dat op dit moment de ontwikkeling van een zelfvoorzienende elektrische auto nog ver weg is… Het motto dat op dit moment elektrisch autorijden schoon is, blijkt volledig onjuist. Dit geldt natuurlijk ook voor de elektrische fiets.. Je fietst op kolen… Maar ook onze energiewinning uit kolen moeten we natuurlijk gewoon door blijven ontwikkelen. Lees de studie voorstellen in mijn profiel…

  7. wim 1 december 2018 om 17:58 - Antwoorden

    electrisch is zeker net zo vervuilend als benzine auto s , en dan willen ze ons als benzine rijder meer belasting laten betalen en accijns op brandstof.
    Tevens is een electrische auto snel afgeschreven, net als een electrische fiets. Ga in protest als de minister ons als benzine / diesel rijders wil aanpakken

  8. Specht 6 december 2018 om 18:09 - Antwoorden

    En dan heeft nog nuemand het gehad over de veel hogere elektromagnetische straling in de elektrische auto, vaak sterk verschillend per zitplaats en merk/type.
    Deze EM straling us redelijk te meten mrt een app op je smartphone.

  9. Rs 7 december 2018 om 05:33 - Antwoorden

    En maar zeuren op die boeren,!!beetje geld verbrassen aan een kansloos project wat eigenlijk wel te verwachten was

  10. Ivo 7 december 2018 om 14:52 - Antwoorden

    4% bijtelling is grofweg 40 cent subsidie per gereden kilometer voor de Tesla rijder. Van diezelfde belastingdienst mag ik maar 19 cent per kilometer belastingvrij declareren en niet eens voor prive kilometers. Ook de Pool die over 5 jaar goedkoop een Tesla kan verkrijgen is zeer te spreken over onze gekke Gerritje in Den Haag.

    • J van der Heijden 7 december 2018 om 14:57 - Antwoorden

      Ivo

      Als hè van mening bent dat subsidie op grote dikke elektrische bakken onzin is dan ben ik het helemaal met je eens

      Met of zonder subsidie zijn over 5 jaar alle nieuwe leasebakken elektrisch

      Oh en die afgeschreven lease Tesla’s blijven heus wel in Nederland

    • Ivo 9 december 2018 om 12:10 - Antwoorden

      Weer een reactie onder mijn naam die niet van mij is

      • Frans Galjee 9 december 2018 om 12:19 - Antwoorden

        Ja Ivo heel vervelend en jammer dat Redactie dit niet oplost door bijvoorbeeld voor en achternaam voor reacties te verlangen. Ook kan men nagaan of gebruikte naam niet al bestaat.

      • Ivo van Gastel 9 december 2018 om 13:38 - Antwoorden

        Sorry Ivo, geen idee dat gebeurde. Zal er rekening mee houden.

    • Boels 10 december 2018 om 09:36 - Antwoorden

      Kijk ook eens wie het geschreven heeft …

      • J van der Heijden 10 december 2018 om 13:40 - Antwoorden

        Iemand die er wek verstand van heeft ?

        Of iemand die wel open staat voor de feiten ?

        Het feit dat de feiten jouw opinie niet bevestigen betekend nog niet dat ze niet waar zijn

  11. John 9 december 2018 om 08:46 - Antwoorden

    Het ontwikelen en de productie levert arbeid (belastinggeld)op, daar gaat het om bij de regering.
    Nu moet ieder onder de noemer “vervuiling” een E auto aanschaffen, vervolgens gaan de prijzen van electra, wegenbelasting, slopen van deze autos omhoog, dus voor de staat is het weer kassa.

  12. Jasper 10 december 2018 om 09:26 - Antwoorden

    Interessant artikel en leuk om die reacties allemaal te lezen..

    Maar, wat is dan wel de oplossing? Klagen dat iets niet goed is kunnen we allemaal als de beste.. Maar, kom dan ook eens met een goed oplossing als tegenprestatie zou ik voor willen stellen:)
    Benieuwd!

  13. Gert Visser 10 december 2018 om 10:02 - Antwoorden

    Hugo Mathijssen schrijft “Aan de andere kant ben ik blij dat ook de media het nu een beetje door beginnen te krijgen.”

    Wat ‘de media’ zelf vinden of snappen is totaal irrelevant. Wat de eigenaar van de Media vind en wat de Opdrachtgever van de Media rondgetoeterd wil hebben, dát bepaalt wat het volk de andere dag leest in de krant, hoort op de radio en ziet op de televisie.

  14. Dirk 10 december 2018 om 23:25 - Antwoorden

    Paard en Wagen

Geef een reactie

Conform ons Privacybeleid maken wij gebruik van Cookies om onze website beter te laten werken. OK