Een bijdrage ‘out-of-the-box’.

Van Freek Dijkstra ontving Climategate.nl onlangs het volgende bericht:

Ik heb iets bedacht dat gemeentes veel geld kan besparen of zelfs kan opleveren.

In Nederland hebben we meer dan 250.000 ton bladafval en in de BeNeLux, Engeland, Frankrijk en Duitsland meer dan 25 miljoen ton.

Deze miljoenen tonnen zijn genoeg om 5.000.000 huishoudens te voorzien van stroom (energie voor een stad 13 x zo groot als Amsterdam).

Na onderzoek door de Hanze Hogeschool in Groningen bleek dat in de bladpellets, die van 100% herfstblad zijn gemaakt, nagenoeg evenveel energie zit als in pellets gemaakt van hout.

Vele energiecentrales laten jaarlijks miljoenen tonnen houtpellets aanvoeren vanuit de USA (Georgia) en Canada. Is het niet beter om de energie dichterbij te halen in de vorm van bladpellets. Voor deze vorm van energie hoeft er geen enkele boom te worden omgezaagd en is de logistiek al aanwezig.

Afgelopen jaar is vier keer de grootte van Nederland aan bos gekapt. Door gebruik van bladpellets blijven de bossen gespaard en hoeven er geen honderden schepen houtpellets te vervoeren naar Rotterdam en dan verder te transporteren door Europa. (Afgelopen jaar werd > 16,4 miljoen ton aan houtpellets aangevoerd vanuit Vancouver Canada, 16000 km!).

Dat bladpellets door een groot publiek wordt gedragen bewijst de publieksprijs die ik daar mee heb gewonnen bij het duurzaam Drenthe Event 2017.

Ik schreef Freek Dijkstra het volgende terug:

Als econoom wil ik altijd weten wat de prijs is van verschillende energieopties. Bijvoorbeeld, hoe verhoudt zich de prijs van jouw bladpellets met die van andere pellets uit de VS, Canada en Oost-Europa.

Zijn antwoord was:

Beste Hans

Hoe de verhouding is weet ik niet precies, maar de logistiek is hier al aanwezig en de bevolking en gemeentes harken/blazen het al bij elkaar. Gemeentes moeten het alleen naar een andere plek afvoeren niet naar A maar naar B, zoals een grasdrogerij waar ze voor ± € 30 euro per ton het blad eventueel drogen en pelleteren (grasdrogerijen liggen anders stil tussen oktober en maart, dus geen verplichte bedrijfssluiting). De gemeentes moeten anders ongeveer € 35,- per ton stort kosten betalen.

Ik denk dus dat het in het geheel vele malen goedkoper is dan bomen te kappen naar de pelletfabriek te transporteren, te verwerken en dan per trein naar de haven, van de haven naar Europa en dan weer binnen Europa te transporteren.

Groet Freek

Bij dit alles dient te worden bedacht dat houtpellets noch bladpellets ook maar één grammetje minder CO2-uitstoot opleveren. Maar een kniesoor die daarop let.

Zie verder hier:

https://www.facebook.com/rtvdrenthe/videos/1561243483901992/?t=0