Elektrische auto's leveren de rijke landen niets op om elites in staat te stellen om te pronken met hun politiek correcte levenswijze.

Elon Musk. Foto Shutterstock.

Auteur Bjørn Lomborg (Denemarken).

Op dit moment zijn subsidies voor elektrische auto’s iets dat rijke landen zich kunnen veroorloven om elites in staat te stellen om te pronken met hun politiek correcte levenswijze.

De elektrische auto-industrie is opgetogen over de aankomende Biden-administratie omdat deze belooft om subsidies voor elektrische auto’s uit te breiden en te verhogen om de klimaatverandering tegen te gaan. Evenzo beloven leiders over de hele rijke wereld financiële prikkels om vervanging van benzineauto’s te bevorderen.

Deze week kondigde de Britse premier Boris Johnson een verbod aan op de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto’s vanaf 2030. Helaas zullen elektrische auto’s slechts een kleine emissiebesparing opleveren tegen een zeer hoge prijs. Elektrische auto’s zijn zeker aantrekkelijk, maar kosten bijna overal tijdens hun levensduur meer dan hun benzine-tegenhangers. Daarom zijn grote subsidies nodig. En consumenten zijn nog steeds niet enthousiast vanwege het korte bereik en de lange oplaadtijden.

Ondanks dat de VS tot $ 10.000 ($ 13.700) subsidie verleent voor elke elektrische auto, is minder dan 0,5 procent van zijn auto’s elektrisch. En bijna alle steun gaat naar de rijken. Negentig procent van de eigenaren van elektrische auto’s heeft ook een auto die op fossiele brandstoffen rijdt, waarmee ze langere afstanden rijden. Elektrische voertuigen zijn inderdaad meestal een tweede auto, die wordt gebruikt voor kortere ritten en ‘deugdsignalering’.

Als je de elektrische auto voldoende subsidieert, kopen mensen hem. Bijna 10 procent van alle personenauto’s in Noorwegen is elektrisch vanwege een ongelooflijk royaal beleid, waarbij de meeste kosten worden kwijtgescholden, van belastingen tot tolgelden. Ook zijn er privileges voor parkeren en filevermijding.

Tijdens zijn levensduur kan een auto van $ 30.000 voordelen ontvangen ter waarde van meer dan $ 26.000. Maar deze benadering is voor de meeste landen onbetaalbaar. Zelfs het superrijke Noorwegen begint zich zorgen te maken en verliest elk jaar meer dan $ 1 miljard aan vrijstellingen.

Technologische innovatie zal elektrische auto’s uiteindelijk zuinig maken, zelfs zonder subsidies, maar de zorgen over de actieradius en het langzaam opladen zullen blijven bestaan. Dat is de reden waarom de meeste wetenschappelijke prognoses laten zien dat elektrische auto’s in de verkoop zullen toenemen, maar mondiaal geen dominant alternatief zullen vormen. Een nieuwe studie toont aan dat in 2030 slechts 13 procent van de nieuwe auto’s elektrisch zal zijn.

Wanneer regeringen voorstellen om tegen die tijd auto’s op fossiele brandstoffen te verbieden, verbieden ze in wezen 87 procent van de consumenten om een auto te kopen die ze willen. Het is moeilijk voorstelbaar dat dit politiek haalbaar zou kunnen zijn.

Het Internationaal Energieagentschap schat dat tegen 2030, als alle landen hun beloften nakomen, de wereld 140 miljoen elektrische auto’s op de weg zal hebben, ongeveer 7 procent van het wereldwijde wagenpark. Toch zou dit om twee redenen geen significant effect hebben op de uitstoot.

Ten eerste hebben elektrische auto’s grote accu’s nodig, die in China vaak op kolen worden geproduceerd. Alleen al het produceren van de batterij voor een elektrische auto kan bijna evenveel als een kwart van de broeikasgassen uitstoten die een benzineauto tijdens zijn hele levensduur uitstoot.

Ten tweede wordt de elektrische auto opgeladen met elektriciteit die bijna overal aanzienlijk op fossiele brandstof is gebaseerd. Samen betekent dit dat een elektrische auto met een lange actieradius de eerste 60.000 km meer CO2 uitstoot. Dit is de reden waarom het hebben van een tweede elektrische auto voor korte ritten een hogere totale uitstoot kan betekenen.

Als we de elektrische auto en de benzineauto vergelijken, schat het IEA dat de elektrische auto gedurende zijn hele levensduur zes ton CO2 zal besparen, uitgaande van de wereldwijde gemiddelde elektriciteitsuitstoot. Zelfs als de elektrische auto een korte actieradius heeft en de accu in Europa voornamelijk met hernieuwbare energie wordt gemaakt, zal de besparing maximaal 10 ton bedragen.

De elektrische auto wordt opgeladen op elektriciteit die bijna overal overwegend op fossiele brandstof is gebaseerd. Wanneer Joe Biden de volledige belastingvermindering voor elektrische auto’s wil herstellen, betekent dit dat hij in wezen $ 7500 zal betalen om de uitstoot met maximaal 10 ton te verminderen. Toch kan hij Amerikaanse energieproducenten ertoe brengen om 10 ton te bezuinigen voor slechts $ 60. Zijn uitgaven aan subsidies voor elektrische auto’s hadden 125 keer meer CO2 kunnen besparen.

Als de hele wereld doorgaat en tegen 2030 140 miljoen elektrische auto’s bereikt, schat het IEA dat het de uitstoot met slechts 190 miljoen ton CO2 zal verminderen – slechts 0,4 procent van de wereldwijde uitstoot. In de woorden van IEA-directeur Fatih Birol: “Als je denkt dat je het klimaat kunt redden met elektrische auto’s, dan heb je het helemaal mis.”

We hebben een realiteitscheck nodig. Ten eerste moeten politici stoppen met het uitschrijven van enorme cheques alleen omdat ze geloven dat elektrische auto’s een belangrijke klimaatoplossing zijn. Ten tweede is er een veel betere en eenvoudigere oplossing. De hybride auto, zoals de Toyota Prius, bespaart gedurende zijn hele levensduur ongeveer evenveel CO2 als een elektrische auto. Bovendien is hij nu al concurrerend met benzineauto’s, zelfs zonder subsidies. En cruciaal, het heeft geen van de nadelen van de elektrische auto, geen nieuwe infrastructuur nodig, geen angst voor actieradius en snel bijvullen.

Ten derde maakt het voor de klimaatverandering niet uit waar CO2 vandaan komt. Personenauto’s zijn slechts ongeveer 7 procent van de wereldwijde uitstoot en elektrische auto’s helpen maar een klein beetje. In plaats daarvan moeten we ons concentreren op de grote uitstoters van verwarming en elektriciteitsproductie. Als we onderzoek en ontwikkeling van groene energie in deze gebieden zouden kunnen stimuleren om goedkoper te worden dan fossiele brandstoffen, zou dit een gamechanger zijn.

Elektrische auto's leveren de rijke landen niets op om elites in staat te stellen om te pronken met hun politiek correcte levenswijze.

Bjørn Lomborg.

Op dit moment zijn subsidies voor elektrische auto’s iets dat rijke landen zich kunnen veroorloven om de rijke elites le laten pronken met hun politiek correcte levenswijze. Maar als we het klimaat willen verbeteren, moeten we ons concentreren op de grote uitstoters en innovatie stimuleren om betere CO2-arme energie te creëren uit kernfusie, kernsplijting, geothermie, wind, zonne-energie en vele andere mogelijke manieren om vooruit te komen. Innovaties die slechts één ervan goedkoper maken dan fossiele brandstoffen, betekent dat niet alleen goedbedoelende rijke mensen een beetje veranderen, maar dat voor iedereen, inclusief China, India en landen in Afrika en Latijns-Amerika, grote delen van hun energieverbruik verschuift naar nulemissies.

***

Over Bjørn Lomborg.

Bjørn Lomborg is voorzitter van de Copenhagen Consensus en visiting fellow bij de Hoover Institution, Stanford University. Zijn nieuwe boek is False Alarm: How Climate Change Panic Costing Us Trillions, Hurts the Poor, and Fails to Fix the Planet.

Bron The Australian hier.