Matt Ridley: Tien redenen waarom groene agenda van Boris gewoon fout is Onze  leider is van de berg afgedaald met een plan van 10 geboden.

Cartoon Josh 2020.

Auteur Matt Ridley.

Onze onverschrokken leider is van de berg afgedaald met een plan van 10 geboden voor een groene industriële revolutie. Voor £ 12 miljard zal hij alle Britten in elektrische auto’s laten rijden die worden aangedreven door windturbines op de Noordzee en hun gasboilers opgeven om hun huizen te verwarmen met grondwarmtepompen.

Hij gaat emissievrije vliegtuigen en schepen uitvinden. Deze enorme onderneming zal 250.000 banen creëren. Ik ben een trouwe aanhanger van de premier, maar dit beleid van Ed Miliband slaat nergens op.

Hier zijn 10 redenen waarom. Ten eerste, als we op zoek zijn naar banen, dan is het veel om £ 48.000 per baan uit te geven. Goedkoper, zoals Lord Lawson het uitdrukte, om dezelfde werkgelegenheid te creëren door in elke stad een standbeeld van Boris op te richten. Hoe dan ook, het is omgekeerd: het zijn niet banen bij het opwekken van energie die tellen, maar banen die er gebruik van maken. Door goedkope, betrouwbare energie te leveren, kan de particuliere sector gratis banen creëren voor zover het de belastingbetaler betreft.

Ten tweede begrijpt hij niet hoe innovatie werkt, een onderwerp waarover ik net een boek heb geschreven. Innovatie zal de komende 10 jaar voor geweldige, onverwachte dingen zorgen. Maar als je innovaties op bestelling zou kunnen oproepen in elke sector die je wilt, zoals elektrische vliegtuigen en goedkope manieren om waterstof te maken, gewoon door geld uit te geven, dan zouden de beloften van mijn jeugd zijn uitgekomen: routinematige ruimtereizen, persoonlijke jetpacks en vliegende auto’s. In plaats daarvan hebben we meer dan 50 jaar in 747’s gevlogen.

Ten derde onderschat hij de kosten enorm. De windindustrie beweert dat de kosten dalen. Maar uit de rekeningen van windenergiebedrijven blijkt dat zowel de kapitaaluitgaven als de bedrijfsuitgaven van offshore windparken blijven stijgen, zoals Gordon Hughes van Edinburgh University en John Aldersey-Williams van Aberdeen Busines School hebben geconstateerd.

Windbedrijven ondertekenen contracten om goedkope elektriciteit te leveren, maar de straffen voor het weglopen van die contracten en in de toekomst hogere prijzen te eisen van een wanhopig net, zijn minimaal en hun investeerders weten dat. Groot-Brittannië heeft al een van de hoogste elektriciteitsprijzen voor bedrijven in Europa vanwege de £ 10 miljard per jaar die betalers van elektriciteitsrekeningen uitgeven aan het subsidiëren van de rijke kapitalisten die windmolenparken bezitten. Door ze verder te verhogen, zullen veel meer dan 250.000 banen verloren gaan.

Ten vierde zal dit beleid de uitstoot van het land niet significant verminderen, laat staan ​​die van de wereld. Door de accu is er veel meer uitstoot nodig om een ​​elektrische auto te maken dan een benzinewagen. Dit wordt meestal gemaakt in China. Als de batterij 160.000 kilometer meegaat – wat optimistisch is – en de elektriciteit waarmee hij wordt opgeladen gedeeltelijk met gas wordt gemaakt, is er volgens Gautam Kalghatgi van de universiteit van Oxford slechts een kleine besparing in uitstoot gedurende de levensduur van de auto.

Matt Ridley: Tien redenen waarom groene agenda van Boris gewoon fout is Onze  leider is van de berg afgedaald met een plan van 10 geboden.

Matt Ridley.

Ten vijfde maakt het plan de elektriciteitsvoorziening minder betrouwbaar. Dit najaar waren er al bijna-ongevallen met stroomuitval en in 2019 was er een zware black-out. Dure dieselgeneratoren kwamen ons te hulp, maar het wordt steeds moeilijker om het elektriciteitsnet stabiel te houden, en in zowel Australië als Californië komen black-outs vaker voor omdat afhankelijkheid van hernieuwbare energiebronnen. Slimme meters die de batterij van uw elektrische auto leegmaken om ervoor te zorgen dat de lichten van anderen blijven branden, kunnen helpen. Maar als je denkt dat dat populair zal zijn, Boris, veel succes, en wacht tot de lichten uitgaan of de kosten voor het verwarmen van je huis door het dak gaan.

Bron hier. Rest achter betaalmuur.