Van een onzer correspondenten.

Ondanks de druk op multinationals om tot ingrijpende vermindering van CO2 uitstoot te komen, is de effectieve bereidheid dit te doen zeer laag bij grote bedrijven. Uit een studie naar 25 van de grootste bedrijven in de wereld blijkt dat de wil om opgelegde klimaatdoelen te willen nastreven amper aanwezig is. Een onderzoeker van het New Climate Institute, dat klimaatactie propageert en het onderzoek heeft verricht, stelt:

‘Naarmate de druk op bedrijven om actie te ondernemen tegen klimaatverandering toeneemt, ontbreekt het in hun ambitieuze beweringen maar al te vaak aan echte inhoud, waardoor zowel consumenten als de regelgevende instanties die hun strategische richting moeten bepalen, misleid kunnen worden. Zelfs bedrijven die het relatief goed doen, overdrijven hun acties.’

Slechts de netto-nul belofte van één bedrijf werd beoordeeld als zijnde ‘redelijk integer’, drie met ‘matig’, tien met ‘laag’ en de resterende 12 werden beoordeeld als zijnde ‘zeer laag integer’.

De volgende groep bedrijven die door het ‘climateaction’-gedreven instituut als ‘laag integer’ moeten worden beschouwd zijn: Amazon, Deutsche Telekom, Enel, GlaxoSmithKline, Google, Hitachi, IKEA, Vale, Volkswagen en Walmart. Als ‘zeer laag integer’ geldt de groep van Accenture, BMW Group, Carrefour, CVS Health, Deutsche Post DHL, E.ON SE, JBS, Nestlé, Novartis, Saint-Gobain en Unilever.

Maersk kwam uiteindelijk als beste uit de bus, met een ‘redelijke integriteit’, gevolgd door Apple, Sony en Vodafone met een ‘matige integriteit’.

Het onderzoek was bedoeld om ‘zoveel mogelijk navolgbare goede praktijken’ aan het licht te brengen, maar bleek in de ogen van de onderzoekers tot hun verbazing zeer teleurstellend. De bedrijven zijn nog niet van de zelfbenoemde wetenschappers af:

‘Met vage doelstellingen komen we nergens zonder echte actie, en het kan erger zijn dan niets doen als het publiek erdoor wordt misleid. Landen hebben laten zien dat we een nieuwe start nodig hebben bij het aannemen van de Overeenkomst van Parijs, en bedrijven moeten dit weerspiegelen in hun eigen acties.’

Multinationals zelf zitten met ingewikkelde productielijnen. De spijkerbroeken van Levi Strauss worden gemaakt in China, Pakistan en India en deze landen draaien op kolencentrales. Ook het vervoer gaat per dieselmotor aangedreven schip of vliegtuig met kerosine aandrijving.

Hoe sterk het realisme bij beursgenoteerde bedrijven is, blijkt uit de Standard and Poor’s-index 500 bedrijven. Een derde zegt klimaatdoelen na te streven maar de rest van de bedrijven doet niet aan klimaatdoelen en houdt het hoofd koel.

***

Bronnen: New York Times, newclimate.org.