Van een onzer correspondenten.
Voor de tweede graad secundair van het katholiek onderwijs zal aardrijkskunde straks een ‘klimaatvak’ worden. Het doel: leerlingen de complexiteit van de klimaatproblematiek meegeven zodat ze een mening kunnen formuleren. Maar wat denken studenten zélf over deze hervorming? Naomi Izabela (18) en Oskar Seuntjens (23) geven openhartig hun mening.
Door Samira Atillah
Naomi Izabela (18), voorzitter Antwerpse Jeugdraad:
‘Mag ik gewoon shooten? Voor mij moet er geen lesvak klimaat uitgetekend worden. Er bestaat immers al een vak dat het klimaat behandeld: aardrijkskunde. Laten we het daar dan ook gewoon bij houden. In het vak aardrijkskunde speelt het klimaat momenteel al een grote rol. In die lessen worden wetenschappelijke onderzoeken en resultaten al gekoppeld aan het menselijk handelen.
Wat er wél moet gebeuren, en daar ben ik het mee eens, is dat we nog meer moeten inzetten op feiten, data en onderzoek. In relatie met het menselijk handelen. Bovendien moeten leerlingen ook de juiste leerhouding meekrijgen. Ik bedoel dan dat bepaalde vaardigheden moeten aangeleerd worden , en bepaalde attitudes bewust in vraag moeten worden gesteld. Leerlingen moeten dus zo competent mogelijk gemaakt worden voor de samenleving van vandaag en morgen.
‘Ik zou niet van al die trends een vak maken.’
Het vak aardrijkskunde beschikt – als ik me niet vergis – trouwens al over nieuwe (vakgebonden) eindtermen. Dat gaat dan ook over klimaat en klimaatverandering. Ik ben ervan overtuigd dat iedere aardrijkskundeleraar ook wel weet wat het onderscheid is tussen klimaat, milieu en duurzaamheid, en daar zou ik het op houden.
Maar als het vak er toch komt, dan is het belangrijk dat leerlingen alles goed begrijpen, en weten wat er technologisch allemaal mogelijk is als het gaat over bijvoorbeeld een duurzame transitie. Ook van tel: leerlingen moeten zelf kunnen nadenken over wat er allemaal gaande is.
Klimaat is bovendien ook een beetje een hot item nu. Ik zou niet van al die trends een vak maken. Dat zou dan ook moeten voor bijvoorbeeld racisme. Waarom wordt daar dan geen vak van gemaakt? Nu, ik hoop gewoon dat aardrijkskunde of het klimaatvak geen politieke doeleinden zal hebben of ondersteunen. Leerlingen moeten dus zelf kunnen blijven nadenken. We moeten overigens ook vermijden dat leerkrachten in dat kader zelf met oplossingen komen. Ik geloof heel hard in de competenties van jongeren. Ze moeten hun eigen stem kunnen gebruiken in het hele klimaatdebat.’
Oskar Seuntjes (23), voorzitter Jongsocialisten:
‘Ik vind het op zich geen slecht idee, maar ik zou het zelf niet op deze manier hebben aangepakt. Het klimaat is een superbelangrijk onderwerp en we moeten daar veel meer over weten, maar het is té belangrijk om dat snel in een vakje te gieten. Ik denk dat het klimaat in meerdere vakken een plaats moet krijgen. In het vak aardrijkskunde kan er geleerd worden wat klimaatverandering is, wat de oorzaken zijn en zo meer. Maar er kan evenzeer bij geschiedenis over klimaat gesproken worden. Dan denk ik aan de rol van de industriële revolutie op klimaatverandering bijvoorbeeld. Of leerlingen in humane wetenschappen kunnen de sociale impact van klimaatverandering en de gevolgen op migratie bestuderen. In een wetenschapsrichting kunnen ze dan weer leren hoe technologie een wapen kan zijn om de opwarming te beperken.
‘Ik vind dat ook leerkrachten opgeleid moeten worden over het klimaat.’
‘Bovendien kunnen leerlingen in de lagere school al notie krijgen van klimaatverandering. Dat kan stapsgewijs ingebed worden, en hoeft dus niet enkel voor de tweede graad van het secundair onderwijs een vak te zijn.
‘Toen ik op de middelbare school zat, was er amper sprake over klimaat. Het was te oppervlakkig om er echt iets uit te leren. Leerkrachten spraken toen enkel over kleine dingen, zoals het licht uitdoen als je een kamer verliet. We leerden niet wat de oorzaak was, wie de verantwoordelijkheid droeg, wie de gevolgen draagt… In dat opzicht is dit idee een stap in de goede richting. Al denk ik dat de leerstof niet genoeg zal blijven plakken als dat maar in één vakje wordt gegoten.
Veel wetenschappers hebben ondertussen duidelijk gemaakt dat het klimaat de komende decennia een van de grootste uitdagingen wordt. Daarom moeten we mensen nu opleiden zodat ze er later mee aan de slag kunnen. Er is geen betere plaats om dat te doen dan op school.
En last but not least: ik vind dat ook leerkrachten opgeleid moeten worden over het klimaat. Het onderwerp klimaat kan daarom best opgenomen worden in de lerarenopleiding, net zoals andere maatschappelijke problemen.’
***
Bron: De Morgen.
kijken op npo1 buitenhof, frans timmermans over zijn energie plan voor europa. ons gas vervangen door zonnepanelen. europa gaat alleen werken als de zon schijnt tussen 11 en 14 uur, terwijl het dan net siesta tijd is.
Nee, want als de zon te hard schijnt, gaan de converters uit omdat de netspanning te hoog wordt. Maar goed, wij worden bestuurd door onbenullen van astronomische omvang.
Op zich geen slecht idee om het omvangrijke en rijke vak Aardrijkskunde te vervangen door het vak Klimaat.
Immers, het IPCC heeft volgens de MSM en onze globalistische politici vastgesteld dat de planeet maar één belangrijke parameter kent en dat is CO2. Wanneer het CO2-gehalte in de atmosfeer laag is dan is de aarde gezond. En als CO2 hoog is gaat het heel slecht met de aarde. Dus ja, meer hoef je eigenlijk ook niet te leren op school. Het vat het allemaal samen. Efficiënt!
ja de leraren moeten ook aan het klimaat, met mijn lesbevoegdheid voor natuurkunde kom ik er niet. de moderne natuurkunde die nodig is voor de verklaring van positieve terugkoppelingen van water in de thermodynamica heb ik nooit gehad. elektrische spanning opwekken en niet laten stromen omdat in te zetten voor groen certificaat omdat dit dan te gebruiken wanneer de bron niet werkt heb ik ook nooit geleerd. economie en subsidie kunde is ook een kandidaat om volledig over te gaan in klimaatonkunde.
In de eerste klas van de toenmalige HBS hadden wij al het weer als onderwerp in het vak aardrijkskunde. Nu waarom gaat het ? De jeugd vertellen dat hun ouders en zij zelf verantwoordelijk zijn voor het klimaat ? het klimaat in de klas kan je sturen maar dan ben je nog afhankelijk wat er buiten de klas gebeurd. Als het regent en stormt dan zal niemand het in zijn/haar hoofd halen om de ramen te openen.
Men wil de vreselijke opwarming voorkomen maar zijn daar alle aardbewoners het daar mee eens ? Ik kan mij voorstellen dat boeren in Canada en Noord Amerika een langer groeiseizoen omarmen. Ik kan mij niet voorstellen dat de Spaanse horeca ineens op koelere zomers zitten te wachten want dan is er geen reden om naar de Costa’s af te reizen. Bananenboeren zitten ook niet op meer regen te wachten, Sigatoka problemen (schimmelziekte). Zitten wij op koudere winters te wachten terwijl wij door “geleerde” mensen beweerd wordt dat het wel ergens waait, dus electricitiet genoeg hebben ? Wanneer het vak klimaat al deze wensen tegen het licht houdt dan zou het nut hebben.
In plaats van ‘klimaat’ zouden ze ‘sprookjeskunde’ kunnen introduceren met als hoofdthema “de kleren van de keizer”
https://klimaatgek.nl/wordpress/2022/05/20/slik/
Waanzin of humor? Klimaatkunde op de scholen i.p.v. aardrijkskunde en natuurkunde. Lesstof klimaatkunde geschreven / gedicteerd door Donald Pols, dat lijkt mij niet erg heilzaam voor het niveau en aanzien van de school.
Ook humor dit bericht: ‘Inspectie gaat onderzoek doen naar verwijderen sms’jes door premier Rutte’.
https://www.ewmagazine.nl/nederland/achtergrond/2022/05/inspectie-gaat-onderzoek-doen-naar-verwijderen-smsjes-door-premier-rutte-885265/
Ik kan mij herinneren, dat nieuwe stagiaires op kantoor op hun eerste werkdag uitgestuurd werden naar de administratie afdeling met het verzoek de map met de zoekgeraakte stukken te mogen meenemen voor de directie.
In de ideologie van VVD, SP, D66 en PvdA zou het m.i. beter passen bestaande vakken in takt te houden en te bepleiten op christelijke scholen bijbellessen door klimaatlessen te vervangen.
Voor de ander partijen zijn er meer opties, zoals vrouwenstudies, discriminatie, inclusiviteit enz, keus genoeg.
Aardrijkskunde moet echt behouden blijven, anders weten de kinderen straks niet, waar al die oorlogen plaatsvinden, of wat klimaat eigenlijk met ons te maken heeft.
Topografie Kees? Welnee joh. Google maps, Tomtom, Garmin, Mio, Waze … klaar.
Les 1
Ben je het eens dat er een klimaat crisis is gecreëerd alleen door de mens, denk je dat er nu een klimaatcrisis is?
Dan beginnen we volgende week aan les. 2 De container, alles wat jullie bezitten, mobieltjes want die zijn pijnlijkste, scooters, bromfietsen, auto’s, eigenlijk alles wat met fossiele brandstoffen heeft te doen, en uiteraard geen vliegvakanties.
Nu ik zo nadenk, ook niets meer eten, tractoren, vrachtvervoer enz, alles werkt op fossiele brandstoffen.
Gaan we volgende week door met les 3?
les 3: hoe maken we onderscheid tussen feiten en fictie?
les 3: hoe maken we onderscheid tussen feiten en fictie?
Ik zou het vak geologie op universiteiten laten verbieden. Het vak behandelt natuurlijke klimaatverandering en dat is niet zoals het hoort.
Wiskunde verbieden is staat al in de steigers omdat het de verschillen in maatschappelijke succes vergroot.
Vulkanisme als oorzaak van verhoogde CO2 declareren omdat de goden boos zijn op de mens.
Meer straf van god op andere gebieden zoals consumptie en CO2 uitstoot , de weigering om insecten paté op tafel te zetten.
Stellen dat onze regeringsleiders een speciale band met de goden hebben, er mogelijk zelf een zijn.
Ik sta open voor nog meer ideeën op dat gebied.
Dit alles riekt naar dezelfde dwaze sfeer als de uitspraak van Sylvana Simons die vindt dat ook de wiskunde gedekoloniseerd dient te worden.
En de idiote zin in een natuurmonumenten reclame film , dat:
“De aarde klimaatproof” moet worden gemaakt.
Les 4. blijf met je jatten van mijn tuin af waar alles door eigen kweek en teelt, ook van eigen zaadgoed, voldoet om het hele jaar eten uit eigen tuin te hebben. Bij overtreding van les vier kun je met een zeer brede haarscheiding naar huis maar voor die tijd wel even gereedschap terug geven aub is nodig voor de volgende gek. sarc.
Een stukje geneeskunde met de focus op sterilisatie lijkt me voldoende voor de aardrijkskundeles.
I have been exploring for a bit for any high-quality articles or blog posts in this sort of space . Exploring in Yahoo I ultimately stumbled upon this web site. Studying this information So i¦m happy to convey that I’ve a very good uncanny feeling I discovered exactly what I needed. I so much indubitably will make sure to do not omit this web site and provides it a glance regularly.