Van een onzer correspondenten.

In de zoektocht naar persoonlijke expressie van angst over het klimaat, heeft de klimaatbeweging er een nieuw actiemodel bij: neem een tube snellijm, smeer het op je vlakke hand en plak je zelf aan een schilderij.

Twee jeugdige activisten klonken zich deze week zo vast aan het schilderij ‘Perzikboom in bloei’ van Vincent van Gogh. Men vindt dat de wereld van de kunsten zich moet uitspreken tegen de olie-industrie onder de titel ‘Just Stop Oil’.

Het protest is niet tegen olieverf als zodanig gericht, hoewel van Gogh ook met olieverf werkte op basis van procedés uit de textielindustrie, maar wil aandacht vragen voor de grote droogte in de Provence, het gebied waar Van Gogh ooit woonde en werkzaam was.

Voor de argeloze mediaconsument kost het hoofdbrekens om de logica te zien tussen een getormenteerde kunstenaar in de vorige eeuw toen, en het uitblijven van regen anno 2022. Er is aandacht en dat is voldoende bij acties van dit kaliber. Zo lijmde een actievoerder zich recent vast aan de microfoon waarmee hij geïnterviewd werd.

Schermafbeelding YouTube.

Eerder deze maand plakten ook bezorgde klimaatactivisten zich aan een museumvloer vast en kreeg de Mona Lisa pardoes taart in het gezicht gegooid uit zorg om de toekomst van de aarde.

Of de vastlijmacties doorzetten is de vraag. In 2019 lijmden Britse klimaatactivisten zich aan treinen, bruggen en zelfs aan het tuinhek van toenmalig Labourleider Jeremy Corbyn.

***