Van een onzer correspondenten.
Volgende week wordt er in het Europees Parlement gestemd over een verordening die bepaalt dat er om de 60 kilometer een laadpaal te vinden is. De verordening is dwingend voor EU-landen.
Er rijden bijna 5 miljoen elektrische auto’s op de Europese wegen. In 2030 zijn dat er 65 miljoen volgens de prognoses. Die auto’s moeten allemaal worden opgeladen. Europarlementariër Caroline Nagtegaal van de VVD heeft hard aan het voorstel gewerkt.
Voorkomen moet worden dat automobilisten ‘laadstress’ kunnen krijgen.
Onder het motto ‘geen woorden maar laden’ zette Caroline Nagtegaal de afgelopen maanden in op het verbeteren van de Europese laadinfrastructuur om elektrisch laden aan te jagen.
De laadpalenproblematiek op de Europese wegen is niet zonder zorg. Niet zelden kunnen automobilisten de afstand niet goed overbruggen en staan halverwege stil. Nagtegaal ziet voorlopig in de bijstand van de ANWB een goede oplossing. Maar ook wil zij, om de veiligheid te waarborgen, bij laadpalen een noodknop. Niet zelden staan de palen nog afgelegen en met name voor vrouwen zou het gevoel van veiligheid toenemen door direct met een meldkamer contact te kunnen hebben. Voorkomen moet worden dat automobilisten ‘laadstress’ kunnen krijgen.
Nog niet duidelijk is hoe de dwingende laadpalendichtheid uitpakt voor landen met zeer lange afstanden, zoals Finland. Mogelijk dat dit soort landen een uitzondering krijgen in de beginfase. Maar de Green Deal is in de uitvoering dwingend en in die zin zou een ‘laadpaus’ in elk land de zaak kunnen stroomlijnen, aldus de EU-liberale.
Gezien de toenemende zorgen om de capaciteit van het stroomnet, moeten de lidstaten daarnaast onderzoeken welke aanpassingen nodig zijn om het elektriciteitsnet te verbeteren.
Binnenkort, waarschijnlijk binnen enkele weken, volgt een plenaire stemming in het Europees Parlement. De kans lijkt echter groot dat het plan ook dan wordt goedgekeurd, zeker nu het zo goed door de transportcommissie is gekomen.
Zelf gebruikt Nagtegaal voor de vakanties nog een auto op benzine, zo liet zij op de radio weten.
***
***
Ach ja, weer dwingende cultuur vanuit Brussel, het zou je kind maar wezen.
Ik ben benieuwd, energie is heden zo duur dat menig een het al zonder verwarming moet doen.
Rutte heeft al aangekondigd dat ze echt nog niet weten of de compensatie op energie wel zal blijven voortbestaan nu er geen vooruitzichten zijn op goedkope energie, een leugen natuurlijk want er zit nog genoeg goedkope energie in Nederlandse bodem.
De strateeg van de Triodos bank vind het niet erg dat bedrijven failliet gaan die de rekening niet kunnen betalen.
Economen vrezen dat Duitsland en Italië de eerste landen zijn die gebukt zullen gaan onder hyperinflatie, en dan komt het domino effect.
Goede reis voor de veelverdieners, daar was het ja ook om te doen.
Laadpalen en geen energie om de massa te bedienen, ieder leeft in hun eigen waan, en bestuurd uit hun ondoordachte waan.
Flinke verarming is flink minder uitstoot, doel bereikt.
Tja, je moet toch een manier vinden om jezelf in Europa ergens op de kaart te zetten.
“Onder het motto ‘geen woorden maar laden’ zette Caroline Nagtegaal…..”
Wellicht nog wat directer “geen woorden maar palen”.
“Niet zelden staan de palen nog afgelegen en met name voor vrouwen”
Tja misschien moet het streven zijn “iedere vrouw haar eigen paal”
En voor de rest ik zal er niet wakker van liggen
Zo werkt marketing nu. In dit geval om het vrouwelijke gedeelte mee te krijgen. Op school is het urgenda dat de juffen en meesters leert te vertellen dat papa een elektrische auto moet kopen en dat papa’s en mama’s die dat niet doen ‘slecht ‘ zijn.
Bij het Drenths museum, Omniversum en zellfs het NEMO leren kinderen dat stroom komt van zonnepanelen en windmolens.
De 750 parlementsleden van het EU parlement tekenen blind bij het kruisje . Maakt u zich geen zorgen.
Want dan daalt de CO2 uistoot he :-)
Trouwens die grote rode wormen of touwen die op het trottoir liggen moet je die ieder keer zelf meeslepen?
Op vacantie blijft de tesla thuis. Dan nemen we de bmw x5 wat normaal de boodschappenwagen is.
Je kan ook de BMW aan de trekhaak van de tesla hangen. Als de accu dan leeg is, hang je de tesla aan de BMW en kan je verder rijden. Ook een vorm van hybride vervoer.
R. En wat doe je als je alleen een X5 hebt?
In zijn 1 zetten en dan niet de koppeling intrappen tijdens het starten. Hij rijdt dan ook op een elektromotor via de accu en dat is dus ook hybride.
Moet je hem wel aanpassen want de moderne auto’s starten niet als je de koppeling niet intrapt.
Om de 60 km een laadpaal? Dat schiet op. Als we nederland even beschouwen als een rechthoek van 240 km hoog en 180 km breed. Dan hebben we over de lange zijde 5 palen staan en over de korte zijde 4 palen. Totaal 20 palen. Eigenlijk moet je het hele land als een honingraat indelen om de optimale plaatsing te bepalen, maar dat schiet nog niet op. Zelfs als het niet om een enkele paal gaat maar om een laadstation, zijn de getallen niet indrukwekkend.
Laadstress, een nieuwe ziekte die alleen voorkomt onder rijders van EV’s.
Daar is een probaat middel tegen.
Er zijn genoeg wagens van ongeveer hetzelfde gewicht (2500 kg) waar je niet voor in de rij hoeft te staan om te tanken.
Het verbaast me dat het nog geen laadcrisis wordt genoemd.
Nog nooit gehoord van Bart Somers van de universiteit Eindhoven die Nagtegaal, die aantoont dat de nieuwe diesels op dit moment het schoonst (alles meegerekend) zijn, waar het vnl. CO2 betreft.
Dat zal wel zo zijn, maar wanneer tegenwoordig iets politiek ‘ niet past’, ook al lijkt iets wel zo te zijn, dan wordt dat dus als a-wetenschappelijk gezien, dus het is gewoon a-wetenschappelijk, wat er over diesels gesteld wordt, niet bewezen, ongepubliceerd. En als het wel gepubliceerd is, zal het wel in de Donald Duck of zo geweest zijn. (Cynisme off)
Wetenschappelijk denken is nieuwdenken. Wie dat niet kan is af. Die is onderontwikkeld op dat vlak. (Cynisme off)
Taalkundig is het wel leuk hoor, al die voorspellingen van ongenoegen.
Laadstress, laat me niet lachen
Oh jeetje, ik moet er niet aan denken zeg … er komt een vloedgolf op de blanke top der duinen af en ik heb mijn auto nog niet opgeladen
Ik heb er nu al stress van.
Ik heb een laadpaal en mijn vrouw is er blij mee. Of ik mij paus mag noemen, daarover kan ik niet oordelen. Sorry, kon het even niet laten. Maar zij met een laadpaal zijn momenteel koning in Frankrijk.
Om de 60 km een laadpaal als doelstelling? 135.470 km openbare wegen in Nederland delen door 60 = 2257.
Dan kunnen maar 2257 e-cars tegelijk laden uitgaande van een 1 uur snellaadtijd x 24 uur beschikbaarheid zijn 54188 laadpalen nodig.
Echter ’s nachts vooral thuis laden of in de straat bij voorkeur.
‘De haalbaarheid’ van 28 miljard elektrische autokilometers in 2030 berekend door PWC:
PwC : Uitgaande van Nationale Agenda Laadinfrastructuur gaan we ervan uit dat er in 2030 1,9 miljoen volledig elektrische auto’s rijden. Gezamenlijk rijden deze dan ongeveer 28 miljard kilometer, bij voldoende laadpalen.
https://www.pwc.nl/nl/actueel-en-publicaties/diensten-en-sectoren/automotive/verkoopstop-nieuwe-brandstofautos-in-2030-is-haalbaar.html
PwC: De elektrificatie e-mobility in Nederland is ‘haalbaar’ : Hun schatting is dat zo’n 1 miljoen laadpalen in Nederland ‘voldoende’ moet zijn in 2030 voor 1,9 miljoen E-cars. Tot op heden 2021 zijn in Nederland totaal zijn 120.000 laadpalen, waarvan 32.000 laadpunten van particulieren thuis. Komende 8 jaar tot 2030 ieder jaar 110.000 laadpalen installeren.
Het wegennet van Nederland is een van de dichtst vertakte wegennetten ter wereld. Nederland beschikt over ongeveer 135.470 km openbare wegen (2007). Hiervan zijn 5.012 km rijksweg, de provinciale wegen hebben een lengte van 7.899 km, en de overige (lokale) wegen 122.559 km.
Hoe optimistisch / twijfelachtig / onbetrouwbaar / begoocheling is de PwC berekening?
Laten we dan meteen ook de ‘hernieuwbare’ elektriciteitproductie per dag benodigd n Nederland berekenen!
Wie durft?