Van een onze correspondenten.

Milieuactivisten en klimaatbevreesden zien een pijnlijke ironie in de keuze van Egypte om het Amerikaanse pr-bureau Hill+Knowlton Strategies in te huren om de communicatie te leiden op de klimaattop COP 27.

Men ziet Hill+Knowlton de leiding nemen over briefings en persconferenties tijdens een evenement dat is volgens klimaatbevreesden in oorsprong is bedoeld om collectieve actie te stimuleren over de klimaatcrisis.

Hill+Knowlton behoort tot de top vijf van meest gebruikte PR-bedrijven voor gas-, olie-, kolen- en nutsbedrijven – waaronder Saudi Aramco, Exxon en het Oil and Gas Climate Initiative.

In de aanloop naar COP 27 schreef een groep wetenschappers naar Hill+Knowlton en WPP en stelde dat het werk van het bedrijf voor ‘Big Oil’-klanten ‘onverenigbaar was met zijn rol als leider van de openbare communicatie tijdens de jaarlijkse klimaatbesprekingen van de Verenigde Naties.’

Het public relations-bedrijf is al lang scherp bekritiseerd vanwege wat volgens critici een lange staat van dienst is in het verspreiden van desinformatie namens zijn ‘Big Oil’-klanten.

Zo hielpen Hill+Knowlton in 2017 en 2018 bij het maken van advertenties die de rol van Shell lieten zien bij het aandrijven van de Londense bussen met biobrandstoffen die deels zijn gemaakt van koffieafval. Het PR-bureau zei dat de campagne ‘alle verwachtingen overtrof’ toen het een wereldwijd verhaal werd, met bijna 1.200 nieuwsberichten en 11,9 miljard media-impressies. Critici noemden dit echter ‘greenwashing’ waarbij Shell over de hele wereld aanzienlijke olie- en gasactiviteiten heeft.

Een woordvoerder van Hill+Knowlton reageerde niet op een verzoek om commentaar en het moederbedrijf van Hill+Knowlton, WPP, gaf geen antwoord op de vragen van CNBC.

***

Bron hier.

***