Frans Timmermans, Foto PvdA.

Elektrificatie autopark vanaf 2035 leidt tot chaos.

We zitten al in een diepe energiecrisis en met wat Brussel nu gaat doen – vanaf 2035 zijn alleen nog maar elektrische auto’s toegestaan in de EU – wordt ook nog eens ons stroomnet opgeblazen. Het gevolg zal zijn black-out na black-out. De vraag is nu: gaan we dit accepteren? Een column van Guus Berkhout, emeritus hoogleraar geofysica.

 

Door Guus Berkhout.

Een stroomnet kan vrijwel geen energie opslaan. Wat erin komt van de energieleveranciers, moet er vrijwel gelijk weer uit naar de energiegebruikers. Leveranciers dienen zich dus voortdurend aan te passen aan de vraag. En dáár zit het probleem. We zijn in de afgelopen jaren steeds meer onvoorspelbare energieleveranciers aan ons stroomnet gaan hangen. Zonnepanelen en windmolens zijn voorbeelden van zulke volledig onvoorspelbare leveranciers. Hoe meer van die dingen, hoe groter de problemen voor het net.

Bergafwaarts

Maar helaas, de werkelijkheid is nóg erger. Ons energiebeleid heeft van energiegebruikers ook nog eens onberekenbare energieleveranciers gemaakt. Kijk bijvoorbeeld naar de teruglevering van zonnepaneel-eigenaren aan het net. Dat creëert een onhandelbare situatie voor de netbeheerder (Tennet). Die waarschuwt politici al jaren voor de negatieve gevolgen. Geen verrassing dat in ons land de wachtlijsten voor een stroomaansluiting snel toenemen. Wie had ooit gedacht dat het met ons vijf-sterren stroomnet zo snel bergafwaarts zou gaan?

Brusselse dwang

Wat de Brusselse bestuurders nu willen doen – ons dwingen elektrisch te gaan rijden – maakt de chaos op ons stroomnet compleet. Dat is snel uitgelegd. De gemiddelde opslagcapaciteit per elektrische auto is 50 kWh. Als we rekenen met 10 miljoen auto’s, hebben die een totale opslagcapaciteit van 10 miljoen x 50 kWh = 500 miljoen kWh. Die 500 miljoen kWh aan onvoorspelbare vraag moet nu van Brussel ook aan ons net worden gehangen. Dus krijgen we te maken met sterke pieken en dalen aan de aanbodkant én sterke pieken en dalen aan de vraagkant. Met die combinatie blazen we gegarandeerd ons hele elektriciteitsnet op.

Batterijpakketten

Maar er is nóg iets. Weet u hoeveel extra kilo’s batterijpakketten erbij moeten komen? Zoals ik hierboven al aangaf heeft een gemiddelde elektrische auto een opslagcapaciteit van 50 kWh. Het pakketgewicht is 10 kg/kWh. Dus het totale pakketgewicht bedraagt 50 x 10 kg = 500 kg. Voor de elektrificatie van onze 10 miljoen auto’s moeten er dus 10 miljoen x 500 kg = 5 miljard kg aan milieuonvriendelijke batterijpakketten met zware metalen worden geïmporteerd! Wat zijn de garanties dat (een deel van) al die zware metalen niet in ons milieu terechtkomen?

En wist u dat een batterijpakket voor een gemiddelde elektrische auto minstens €10.000 kost? Dus Nederland wordt gedwongen om minstens 10 miljoen x €10.000 = €100 miljard aan batterijpakketten te gaan inkopen! Waar zijn we mee bezig?

Braafste jongetje

Aanhangers van de Brusselse maatregel zeggen dat we tijd genoeg hebben om ons voor te bereiden, omdat het verbod pas in 2035 ingaat. Tja, dat is een nogal naïeve redenering. Het nabije verleden heeft laten zien dat ons land vele stadsbestuurders kent, die graag de braafste jongetjes en meisjes van de klas willen zijn. Die willen voorop lopen en al veel eerder dan 2035 hun stad afsluiten voor brandstofauto’s, om daarna te kunnen rondbazuinen: “Wij zijn de groenste stad van Europa”. Amsterdam heeft dat al aangekondigd.

Wat heb je nog aan je vertrouwde brandstofauto als je er nergens meer mee mag komen? Wie gaat er met dat vooruitzicht nog een brandstofauto kopen? Het Brusselse verbod zal zijn schaduw ver vooruitwerpen.

[Voor meer informatie en illustratie, klik op de tweet.]

CO2 verbannen

Terug naar de diepere oorzaak van al deze ellende: de verbanning van CO2 uit onze samenleving. Immers, volgens de politieke leiders leidt de uitstoot van het ‘vervuilende’ gas CO2 tot een ramp voor mens en natuur. Vandaar het urgente net-zero klimaatbeleid van Brussel. Ze verwijzen daarbij graag naar de wetenschappelijke rapporten van het Intergovernmental Panel for Climate Change (IPCC). Maar klopt dat wel? Wie niet alleen de politieke samenvattingen leest (SPM’s), maar zich ook in de wetenschappelijke artikelen van het IPCC verdiept, die zal zien dat de IPCC-wetenschappers helemaal niet zeggen dat CO2 rampzalig is.

De meest recente wetenschappelijke inzichten laten zien dat CO2 wel een opwarmend effect heeft, maar dat de invloed relatief klein is en dat er veel meer aan de hand is. Daar is nog heel veel onderzoek voor nodig. De bekende uitspraak “The Science is Settled” is dan ook een statement van politici die er geen enkel verstand van hebben.

Zegen

Echter, we weten wél heel goed dat CO2 een zegen is voor alles wat op onze planeet leeft. Het is de levensmolecuul die planten van voedsel voorziet. Zonder CO2 zijn er geen planten en zonder planten kan er vrijwel geen dierlijk leven zijn en zeker geen menselijk leven. De conclusie is dat we juist méér CO2 nodig hebben om de wereld van voldoende voedsel te voorzien. De bekende uitspraak “CO2 is a Polluting Gas” is dan nog zo’n statement van politici die er geen enkel verstand van hebben.

[Voor meer informatie en illustratie, klik op de tweet.]

Disproportionele maatregelen

Samenvattend: de alarmerende CO2-doctrine volgt niet uit de wetenschap. En vanuit een sociaaleconomisch standpunt zijn de CO2-maatregelen disproportioneel. De meest recente klimaatmaatregel van Brussel – elektrificatie van het totale autopark – is daarvan een schoolvoorbeeld. Niemand schiet daar iets mee op.

Het klimaat niet, want ca. 80% van de elektriciteit wordt opgewekt met kolen, aardgas en hout. En de natuur ook niet, want we zitten met vele miljarden kilo’s aan milieuonvriendelijke batterijen. De burger dan? Wel, die wordt opgescheept met een gammel elektriciteitsnet. Bovendien kost een gemiddelde elektrische auto €50.000. Dus Jan Modaal kan in de toekomst een eigen auto wel vergeten.

Advies

Guus Berkhout.

Nog een advies aan de politiek. Een veel verstandiger aanpak is om elektrificatie te richten op micro-mobiliteit. Dat is haalbaar en kent vele voordelen. De elektrische fiets is al een eclatant succes. Doe dat ook met bromfietsen en snorscooters. En voorts ook met stadsautootjes. Voor vrachtvervoer is elektrificatie geen verstandige keuze. Daar is schoon en goedkoop gas als brandstof – gemaakt met kernenergie – de toekomst. Opslag en distributie van dat nieuwe gas kan geschieden via ons bestaande aardgasnetwerk.

***

Bron: OpinieZ hier.

***

Voor het recente boek van Guus Berkhout klik hier.