Door Jo Nova.

Vertaling: Martien de Wit.

De industriële spiraal des doods groeit: Europa is de koning van de hernieuwbare energie en het heeft ook de duurste energie in de wereld, wat het voor de EU onmogelijk maakt om de producten te maken die het nodig heeft om het NetZero -doel te behalen.

De EU verloor al jaren geleden haar zonnepaneelfabricage aan China en de windindustrie was bang dat ze dezelfde weg zou gaan als de zonnepanelen-industrie. Een paar maanden geleden gaf de baas van Vestas toe dat ze geld verloren op elke windturbine die ze verkochten. (Nog een bof dat hun orders inzakten?)

Nu waarschuwt het hoofd van Volkswagen dat alles zo duur is, dat het binnenkort ook niet meer rendabel zal zijn om elektrische auto’s en batterijen in Europa te maken – wat toch een beetje een nare verrassing moet zijn, aangezien ze net begonnen zijn met de bouw van de eerste van zes geplande batterijfabrieken in Europa.

Hoe snel de balans kan veranderen …

Natuurlijk roept de hele industrie om meer subsidies. Blijkbaar kunnen ze niet vragen om wat ze echt nodig hebben: goedkope energie.

We zijn aan het watertrappelen: een energiecrisis laat de Europese industrie stilvallen terwijl de VS en China voortrazen, waarschuwt Volkswagen. (Tristan Bove, Yahoo News.)

Europa’s energiecrisis brengt de industrie van het continent tot stilstand en de grootste autofabrikant zegt dat concurrenten vooruit racen omdat de EU-regeringen niet genoeg steun bieden.

“Op het internationale toneel verliezen Duitsland en de Europese Unie snel hun aantrekkelijkheid en concurrentievermogen”,

schreef Thomas Schäfer, CEO van de Duitse autofabrikant Volkswagen, maandag in een LinkedIn-post.

Schäfer zei dat Volkswagen en andere Europese autofabrikanten, door de hoge energieprijzen achterop dreigen te raken bij concurrenten in de productie van elektrische auto’s, omdat de crisis de hele Europese industrie op achterstand zet.

“We zijn aan het watertrappelen”, schreef hij. “Ik ben zeer bezorgd over de huidige ontwikkeling met betrekking tot investeringen in de transformatie van de industrie. Dit moet dringend prioriteit krijgen – zonder bureaucratie, consequent en snel.”

Hij waarschuwde ook dat Volkswagen het zich niet kan veroorloven accu’s in de EU te produceren:

VW-directeur zegt dat hoge energieprijzen de productie van auto-accu’s in Europa de das om zullen doen

“Als we er niet in slagen de energieprijzen in Duitsland en Europa snel te verlagen, zullen investeringen in energie-intensieve productie, of voor nieuwe batterijcelfabrieken, in Duitsland en in de hele EU niet langer haalbaar zijn,” zei hij.

Misschien is het geen toeval dat Volkswagen op zoek is naar nieuwe locaties voor accufabrieken in Canada?

Het is een bloedbad in Europa voor de windindustrie

De Europese windenergie-industrie heeft een moeilijke periode doorgemaakt.

Haley Zaremba, Oilpatch

…in heel Europa rapporteren grote windturbinefabrikanten enorme verliezen en ontslaan grote groepen werknemers. Deze maand nog meldde het in Denemarken gevestigde Vestas Wind Systems, de grootste fabrikant van windturbines ter wereld, een verlies van 147 miljoen euro over het derde kwartaal. General Electric, een andere grote producent van windturbines in de Verenigde Staten en Europa, meldt dat zijn divisie voor hernieuwbare energie aan het eind van het jaar waarschijnlijk een verlies van 2 miljard dollar zal rapporteren. Het Spaanse Siemens Gamesa Renewable Energy, een in Madrid gevestigd bedrijf dat een toonaangevende producent van offshore-windturbines is, rapporteerde een jaarlijks verlies van 940 miljoen euro en heeft bezuinigingen aangekondigd waardoor 2.900 banen verloren zullen gaan – ongeveer 11% van het personeelsbestand van het bedrijf.

Hier is een aanwijzing waarom windenergie niet kan concurreren:

Volgens de CEO van Siemens Energy zijn de toeleveringsketens het probleem.

“Vergeet nooit dat hernieuwbare energiebronnen zoals windenergie ruwweg 10 keer zoveel materiaal nodig hebben als conventionele technologieën”, zei Christian Bruch in een interview met CNBC’s “Squawk Box Europe“. “Dus als je problemen hebt in de toeleveringsketen, raakt dat … windenergie extreem hard en dit is wat we nu zien.”

Met een tragere productie als gevolg van problemen in de toeleveringsketen zit de windindustrie vast – nog steeds bezig met het leveren van orders uit het pre-Covid tijdperk tegen prijzen die onmogelijk zijn, aan een publiek dat krap bij kas zit en een product verkoopt dat niemand echt nodig heeft.

***

Bron hier.

***