Ga naar inhoud
Climategate Klimaat Logo

'Wat wordt bedreigd? Het klimaat of de vrijheid?'
Václav Klaus

  • Home
  • ScienceTalks
  • Auteurs
    • Alle Auteurs
    • Redacteuren
      • Hans Labohm
      • Theo Wolters
    • Auteurs A t/m O
      • André Bijkerk
      • Ap Cloosterman
      • Marcel Crok
      • Gerard d’Olivat
      • David Dirkse
      • Arnold Fellendans
      • Jan van Friesland
      • Leonardo da Gioiella
      • Kees de Lange
      • Rob Lemeire
      • Jeroen Hetzler
      • Jan Jacobs
      • Kees le Pair
      • Pieter Lukkes
      • Hugo Matthijssen
      • Martijn van Mensvoort
    • Auteurs P t/m Z
      • Reynier Pronk
      • Arthur Rörsch
      • Paul Scheffers
      • Christoffel Schoneveld
      • Frans Schrijver
      • Hajo Smit
      • Dick Thoenes
      • Fred Udo
      • Gert-Jaap van Ulzen
      • Tjerk Veenstra
      • Dolf van Wijk
      • Martien de Wit
      • Rypke Zeilmaker
  • Doneren
  • Facebook
  • Climategate.nl TV
    • Alle video’s op een rij
    • De kosten van het energieakkoord
    • De waarheid a/h Klimaatbeleid
    • Presentatie Verspilling is zonde
    • Arthur Rörsch
    • 580 Miljard voor CO2 reductie
    • Hans Labohm ICCC4
    • Climate change and policy
    • Windenergie in Waterland
    • KNAW-klimaatbrochure
    • Interview Simon Rozendaal
    • Klimaschutz absurde Idee
    • Klimawandel-Video
    • Geen klimaatcrisis
    • IPCC exposed
    • New Little Ice Age Coming
    • Seeing is Believing
    • Global Warming Panic explained
    • Untapped Energy Resources
    • Environmentalism as a Religion
    • Al Gore Climategate Downfall
    • James Delingpole Watermelons
  • Offtopic
  • Links
  • Informatie
    • Over ons
    • Archief
    • English
    • Links
    • Contact

Ernstige fouten in het IPCC-rapport

Gerelateerd:

  • Boek: 'The Frozen Climate Views of the IPCC'
    Boek: 'The Frozen Climate Views of the IPCC'
  • Raoul Heertje interviewt Hans Labohm (uit de oude doos, 2009)
    Raoul Heertje interviewt Hans Labohm (uit de oude doos,…
  • Marcel Crok over klimaathysterie
    Marcel Crok over klimaathysterie
  • Senator Kennedy vraagt hoeveel minder opwarming het Amerikaanse klimaatbeleid oplevert: geen antwoord
    Senator Kennedy vraagt hoeveel minder opwarming het…
  • Woensdag 14 juni: lezing Marcel Crok over "schokkende fouten in het IPCC-rapport"
    Woensdag 14 juni: lezing Marcel Crok over "schokkende fouten…
Door H. Labohm (HR)|27 mei 2023|75 Reacties

Deel deze pagina!

FacebookTwitterLinkedIn

75 reacties

  1. Ronnie 27 mei 2023 om 21:05- Antwoorden

    Dank Marcel en allen die aan deze video hebben meegewerkt. Dr. Timmermans zal het helaas niet begrijpen.

    16
    2
  2. Peter van Beurden 27 mei 2023 om 21:46- Antwoorden

    Duidelijk betoog. Hoe zou dat nu toch komen. Cherrypicking door het IPCC in het belang van de diverse landsregeringen die wat hopen te ontvangen uit het klimaatfonds? Tuvalu staat al te trappelen van ongeduld om te mogen incasseren.

    14
    2
  3. Peter van Beurden 28 mei 2023 om 10:10- Antwoorden

    Facto = trol. Dezelfde dus onder een nieuwe naam. Niets inhoudelijks te melden

    2
    6
  4. Peter van Beurden 28 mei 2023 om 10:12- Antwoorden

    Facto = trol = slechts bedreven in wedervragen.

    4
    6
  5. Peter van Beurden 28 mei 2023 om 10:15- Antwoorden

    Facto = trol = slechts bedreven in wedervragen. En ernstig is ernstig gestoord. Ontloopt de psychiater.

    5
    6
    • Theo 28 mei 2023 om 10:19- Antwoorden

      Waar ruikt deze schrijfstijl na Peter?, ook een vraag dus, die voor mij al duidelijk is.

      4
      1
      • Peter van Beurden 28 mei 2023 om 16:17

        Theo
        De Vlaamse inslag ontbrak. Het zal Guido wel zijn. Dat is een beroepsontregelaar. Nog uit de tijd van Ollongren.

        3
        2
  6. Johan D. 28 mei 2023 om 10:44- Antwoorden

    Dat gezeur over die wetenschappers. Onze pensioenwet gaat veranderen. Was hoog nodig volgens veel economen, juristen en politiek wetenschapper . Even zo veel deskundigen vinden dat het niet nodig was, in ieder geval niet op de manier die nu in de nieuwe pensioenwet voor ogen staat. Als ik de betogen van beide kanten lees, kan ik me in beide standpunten wel vinden. Kortom, ik weet het niet wat wijs is. Duidelijk dus een onderwerp waar financieel, juridische en politiek deskundigen en wetenschappers het oneens met elkaar zijn.

    En voor Modelleur: Deze deskundigen en wetenschappers zouden volgens jou allemaal aan dezelfde hoogstaande moraal en morele verplichtingen voldoen. En toch wijken de uitslagen van hun onderzoeken vaak ernstig van elkaar af.

    5
    2
    • Willem77 28 mei 2023 om 12:52- Antwoorden

      “Duidelijk dus een onderwerp waar financieel, juridische en politiek deskundigen en wetenschappers het oneens met elkaar zijn.”

      Gezien de grote risico’s zou de politiek het voorzorgsprincipe moeten hanteren bij de WTP en zou de Eerste Kamer het wetsvoorstel moeten wegstemmen.

      7
      1
  7. Willem77 28 mei 2023 om 12:56- Antwoorden

    Judith Curry onderschrijft het rapport van Clintel.

    Een waardevolle steun in de rug.

    Dus nou niet langer zeuren, trollen !!

    9
    4
  8. Modelleur 28 mei 2023 om 15:33- Antwoorden

    Het meest noemenswaardige van de video is wat er niet wordt vermeld, namelijk dat Clintel de AGW theorie omarmt. En dat betekent simpelweg dat Clintel de consensus deelt dat het blijven toevoegen van broeikasgassen (GHG) aan de atmosfeer door de mens tot een opwarming van de atmosferische temperatuur, t.g.v. GHG, leidt.

    Het blijven benoemen van het 8.5 scenario heeft als doel te benadrukken dat ontkenning van AGW en niets doen aan het onderdrukken van het toevoegen van broeikasgassen aan de atmosfeer, bij een explosief groeiende wereldbevolking, (BAU) tot snelle onnatuurlijke mondiale temperatuurstijging zal leiden.

    4
    11
    • Peter van Beurden 28 mei 2023 om 16:03- Antwoorden

      Modelleur
      Zoals jij vergeet er bij te vermelden dat die invloed logaritmisch afneemt.

      4
      5
      • Modelleur 28 mei 2023 om 16:32

        de logaritme van exponentiële groei is lineair.

        4
        7
      • Peter van Beurden 28 mei 2023 om 22:40

        Modelleur
        Ik zal het anders stellen voor de duidelijkheid om te voorkomen dat je anders wegkruipt achter ingewikkelde niet te begrijpen formuleringen.
        Per toegevoegd ppm CO2 neemt de temperatuurinvloed logaritmisch af.
        Kortom het effect van 285 ppm CO2 tot 570 ppm is gelijk aan de verhoging van 570 ppm naar 1140 ppm. In beide gevallen dus 1,1 graad Celsius. en uiteraard zonder neveneffecten die kennelijk nog steeds discutabel zijn.

        2
        1
      • Modelleur 29 mei 2023 om 00:00

        Klopt helemaal Peter, maar helaas kun jij nog altijd niet uitrekenen wat de temperatuurstijging (zonder neveneffecten) dan is bij de huidige exponentiële CO2 stijging.

        2
        1
      • Peter van Beurden 29 mei 2023 om 00:53

        Modelleur
        Je zit weer in je ivoren torentje als gewaande wetenschapper? Je eerst publicatie moet ik nog zien. Ronald was eerder hier de ivoren toren bestijger. Ben jij dat soms?

        Alsof dat uitrekenen iets uitmaakt als je niet kunt bepalen of je er iets tegen kunt ondernemen. Die welvaartsgroei komt er, of er komen nog grotere volksverhuizingen dan nu op gang met daardoor het verdelen van de armoedeen ellende en daardoor toenemende revoltes en oorlogen. Dan heb je ook wéér een middel dat erger is dan de kwaal. Alleen welvaart met goedkope energie kan dat voorkomen. Geneuzel over een graad meer of minder niet.

        Daar zou ik me als ik jou was drukker over maken. Je staat met je rug naar de werkelijkheid. Je kunt ook zeggen dat je met navelstaren bezig bent. Dat lijkt me trouwens echt iets voor wereldvreemde autistische types die je in nerdmilieus tegenkomt.

        2
        4
    • Anne 28 mei 2023 om 16:44- Antwoorden

      Volgens mij heb je de video niet uitgekeken.
      Alles over 8.5 vanaf Trick #4 op 39:54

      3
      4
    • Hetzler 28 mei 2023 om 19:40- Antwoorden

      @Modelleur 28 mei 2023 om 15:33 Je begrijpt het verkeerd. CLINTEL onderschrijft invloed door CO2 op opwarming, maar niet op catastrofale opwarming. De rol van CO2 is inmiddels uitgespeeld en bleef ergens tussen 6% en 11%. Ook dit onderschrijft CLINTEL. Je moet de feiten dus wel juist vermelden zonder je eigen vooroordeel.

      3
      4
    • Hetzler 28 mei 2023 om 19:44- Antwoorden

      Bovendien modelleur volgt de groei van de wereldbevolking een S-curve. sinds 1960 vlakt de groei af. Je moet beter je huiswerk doen.

      3
      3
    • Modelleur 28 mei 2023 om 20:28- Antwoorden

      Hetzler, catastrofale opwarming is wetenschappelijk niet gedefinieerd. Je vindt het dan ook nergens in de IPCC rapporten. Dat de rol van CO2 is uitgespeeld is een sceptisch verzinsel waar zelfs Happer niet in meegaat. Je moet de feiten dus wel juist vermelden en je huiswerk beter doen.

      Verder, zie (Modelleur 28 mei 2023 om 20:14)

      4
      4
      • Peter van Beurden 28 mei 2023 om 23:01

        Modelleur
        “Dat de rol van CO2 is uitgespeeld is een sceptisch verzinsel waar zelfs Happer niet in meegaat.”
        Je blijft moedwillig en foutief verkeerd citeren. Happer en van Wijngaarden beweren dat de rol van CO2 bij verder verhoging vrijwel is uitgespeeld. Kortom je vindt je dubieuze “gelijk” in het bewust weglaten van het woord vrijwel.

        0
        4
      • Modelleur 29 mei 2023 om 00:29

        Hier moet je Hetzler op aanspreken, Peter, hij gaat de mist in, maar dat durf je niet.

        5
        0
      • Peter van Beurden 29 mei 2023 om 00:56

        Modelleur
        Nee, jij brengt dat telkens te berde als ook maar iemand over Happer en van Wijngaarden begint. Op welk punt moet ik Hetzler tegenspreken?
        Je kruipt weer eens weg.

        0
        4
    • Peter van Beurden 28 mei 2023 om 22:50- Antwoorden

      Modelleur
      “namelijk dat Clintel de AGW theorie omarmt”.

      Het is méér op zijn plaats te stellen dat ook CLINTEL erkent dat de mens als één van de biotische factoren, naast de vele andere niet biotische factoren, invloed heeft op het klimaat.

      Dat likt mij een méér precieze weergave van de feiten. Maar Modelleur (of trol) houdt ervan anderen woorden in de mond te leggen die hem goed uitkomen.

      1
      4
      • Peter van Beurden 29 mei 2023 om 00:58

        Modelleur
        CLINTEL is kennelijk in the picture in het VK
        https://www.youtube.com/watch?v=kD9KG-j7C0M

        0
        3
      • Chemical 29 mei 2023 om 09:03

        Ach ja, de klimaat-we-weten-het-al-schappers met hun door god gegeven oververhitte klimaatmodellen (>100) kennen geen twijfel.

        2
        1
      • Modelleur 29 mei 2023 om 09:25

        In de extremen zijn de >100 modellen onderkoeld.

        2
        2
  9. nikos 28 mei 2023 om 15:57- Antwoorden

    “bij een explosief groeiende wereldbevolking, (BAU) tot snelle onnatuurlijke mondiale temperatuurstijging zal leiden.”

    Waarom hebben ze het in de Akkoorden dan nooit over maatregelen tegen overbevolking, enkel over het onderdrukken van het toevoegen van broeikasgassen?

    5
    2
    • Hans Erren 28 mei 2023 om 16:05- Antwoorden

      Voor de zoveelste keer:
      Een explosief groeiende wereldbevolking is een worst case scenario en niet BAU!!!!!!!!
      We zitten op de logistic curve (NIET exponentieel!) die al sinds 1970 aan het afvlakken is.

      5
      1
      • Modelleur 28 mei 2023 om 16:35

        De CO2 groei is exponentieel. Maak maar eens een fit aan de CO2 curve.

        3
        6
      • Hans Erren 28 mei 2023 om 16:40

        De wereldbevolking groeit NIETexponentieel, daar hadden we het over, toch?
        De huidige CO2 groei (BAU) zit keurig op een maximum voor 600 ppm in 2100.

        5
        1
      • Hans Erren 28 mei 2023 om 20:00

        Isabelle, die toekomstige emissietoename zit helemaal op het konto van de non-OECDlanden die vrijgestlkd zijn van het Parijsakkoord.
        Kernenergie werkt beter dan wind.

        Maar wees gerust, met 600 ppm (SSP2-4.5) zitten we op het optimum schema van Nordhaus met de minste netto schade.

        5
        1
      • Modelleur 28 mei 2023 om 20:14

        “De wereldbevolking groeit NIET exponentieel, daar hadden we het over”
        Dat zei ik ook niet. Het feit dat de CO2 stijging groter is dan die van de wereldbevolking is juist verontrustend.

        1
        6
      • Peter van Beurden 28 mei 2023 om 22:54

        Modelleur
        Meer noodzakelijke welvaart om oorlogen te voorkomen vragen om meer groei.
        Daarom is het verstandig als ontwikkelde landen overschakelen op kernenergie.
        En dus niet op wrakke volatiele dubbele energiesystemen waarvan de back-up de vraag volledig moet kunnen vervangen.

        0
        1
    • Hans Erren 28 mei 2023 om 16:10- Antwoorden

      Het zijn juist deze onverantwoorde onmogelijke science fiction rampscenario’s van “wetenschappers” die de XR lieden to hun acties brengen.

      7
      3
      • Modelleur 28 mei 2023 om 16:38

        De exponentiële groei van de CO2 curve stopt niet vanzelf. Daarvoor is echt meer nodig dan nu gedaan wordt. “Too little too late”.

        5
        7
      • nikos 28 mei 2023 om 16:55

        Daarvoor zijn andere maatregelen nodig, want die van de afgelopen decennia blijken de verkeerde te zijn.
        Maar wat wil je ook, als Du. co2 vrije kernenergie inwisselt voor kolen.

        9
        3
    • Peter van Beurden 28 mei 2023 om 16:12- Antwoorden

      Als iets explosief groeit, zoal bijvoorbeeld de instroom, moet je je natuurlijk altijd zorgen maken.
      Bevolkingsgroei, oude gewoonten en medische zorg en informatiesystemen hielden geen gelijke tred met elkaar. Vandaar dat nu iedereen over elkaar heen buitelt om daar op een of andere manier orde in te schappen.

      Die ordening begint bij een nieuw en aan de huidige situatie aangepast vluchtelingen verdrag, waarbij alleen diegenen kunnen blijven die een wezenlijke, langdurige en noodzakelijke bijdrage aan onze samenleving kunnen bieden. Belanghebbenden houden dat tegen.

      Wie dat zijn laat zich moeiteloos invullen.

      3
      1
      • Peter van Beurden 28 mei 2023 om 16:14

        sorry, in te schappen = in te scheppen

        0
        1
      • Modelleur 28 mei 2023 om 16:39

        off-topic

        1
        3
      • Peter van Beurden 28 mei 2023 om 23:08

        Modelleur
        “off-topic”
        Alleen voor mensen die niet verder kijken dan hun leugenachtige neus lang is.
        Nederland is namelijk niet de aarde en degenen die hier komen zijn op hun manier op zoek naar de met fossiele energie gecreëerde welvaart. Alleen degenen die in welvaart baden bieden de ander “welzijn” als troostprijs. Speciaal voor dat doel uitgevonden.

        1
        2
    • Modelleur 28 mei 2023 om 16:33- Antwoorden

      omdat, nikos, broeikasgassen het échte probleem zijn.

      3
      6
      • Hans Erren 28 mei 2023 om 16:41

        Nee windmolens zijn het echte probleem.

        7
        6
      • nikos 28 mei 2023 om 18:45

        @ Modelleur
        Die broeikasgassen worden toch door de groeiende bevolking uitgestoten.
        Bovendien begon je er zelf over: “ bij een explosief groeiende wereldbevolking, (BAU) tot snelle onnatuurlijke mondiale temperatuurstijging zal leiden.”

        7
        2
      • Modelleur 28 mei 2023 om 20:19

        Daarom, nikos, moeten we streven naar fossiel vrij. Alleen een fossielvrije toekomst leidt tot stabilisatie van de CO2 uitstoot bij een groeiende wereldbevolking.

        2
        5
      • nikos 28 mei 2023 om 21:42

        En wat is er mis om ook het probleem van overbevolking aan te pakken, aangezien het verminderen van co2 uitstoot niet erg wil vlotten?
        Van bijna alle problemen die er wereldwijd op dit moment zijn is overbevolking de (mede) oorzaak.

        6
        1
      • Modelleur 28 mei 2023 om 21:52

        Wat is je praktische oplossing daarvoor, nikos?

        3
        5
      • nikos 28 mei 2023 om 22:12

        Dat is een vraag met een vraag beantwoorden.
        Ik constateer dat een van de belangrijkste oorzaken van de huidige problemen, ook van de broeikasgassen, zelfs niet benoemd wordt, laat staan dat er een oplossing voor wordt gezocht.
        Dat kunnen ze beter wel doen , aangezien de maatregelen van nu weinig effect sorteren

        4
        1
      • Peter van Beurden 28 mei 2023 om 22:29

        Modelleur
        Je bent nog steeds niet van de antwoorden. Je lijkt wel de bekende trol. Of ben je dat ook?

        0
        2
      • Modelleur 28 mei 2023 om 22:35

        “Is er een oplossing, dan heeft het geen zin u op te winden. Is er geen oplossing, dan heeft het geen nut u op te winden” (Dalai Lama)

        2
        3
      • Peter van Beurden 28 mei 2023 om 23:10

        Modelleur
        En dat kon je nou net niet bewijzen.
        Ben je daar dan ineens op teruggekomen of ben je toch de enige echte trol?

        1
        3
      • nikos 29 mei 2023 om 10:01

        Even kijken….. inhoudelijk niets.. dan ga ik weer verder.

        3
        1
  10. Willem Jan 28 mei 2023 om 18:08- Antwoorden

    XR is er niet omdat SSP5-8.5 realiteit lijkt te gaan worden. XR is er omdat met het huidige beleid de opwarming ruim meer wordt dan 1.5 én ook 2 graden.

    6
    9
    • nikos 28 mei 2023 om 18:47- Antwoorden

      Inderdaad, Willem Jan, een falend klimaatbeleid, maar dan moeten ze de beleidsmakers lastig vallen, niet de gewone burger.

      7
      2
      • Willem Jan 29 mei 2023 om 07:06

        XR hoopt die burgers die bezorgd zijn over klimaatverandering wakker te schudden. (“Is het dan zo erg dat nodig is?”)

        Jij, die denkt dat het allemaal wel mee valt, valt niet binnen hun doelgroep.

        4
        4
      • nikos 29 mei 2023 om 09:35

        Burgers die al bezorgd zijn hoef je niet meer wakker te schudden en aangezien ze iedereen lastig vallen vinden ze kennelijk dat iedereen binnen hun doelgroep valt.
        Over het falende klimaatbeleid waar ze tegen protesteren zwijg je maar.

        2
        2
      • Hans Erren 29 mei 2023 om 10:21

        XR heeft de regering al aan haar zijde met D66 voorop, het hele land wordt volgeplempt met windmolens en w e moeten van het gas af, vanwaar dan die noodzaak tot ontwrichting? De race is gewonnen.
        En nee, er zijn geen fossiele subsidies, fossiele energie is een belastingmelkkoe.

        1
        2
      • nikos 29 mei 2023 om 12:53

        Even kijken….. inhoudelijk niets.. dan ga ik weer verder.

        1
        2
      • Willem Jan 29 mei 2023 om 13:55

        Inderdaad, inhoudelijk niets, ga gerust verder.

        2
        1
    • Hans Erren 28 mei 2023 om 19:50- Antwoorden

      XR is gewoon een antikapitalistische pressiegroep.
      Er is helemaal geen gevaar voor uitsterven door twee graden opwarming.

      6
      1
      • Willem Jan 29 mei 2023 om 06:59

        De mens zal het wel overleven, maar het uitsterven van veel diersoorten is wel aan de orde als we zo achteloos blijven omgaan met de natuur.

        3
        4
      • WJ 29 mei 2023 om 08:48

        “Er is helemaal geen gevaar voor uitsterven door twee graden opwarming.”
        Maar er is wel gevaar voor enorm veel miserie en menselijk lijden.

        Bovendien zal het niet tot twee graden beperkt blijven als we niet snel een tandje bijsteken in het beperken van broeikasgasuitstoot.

        1
        1
      • Peter van Beurden 29 mei 2023 om 08:57

        Wellem Jan
        Praat je hier uit eigen ervaring of praat je alleen anderen na?
        In het laatste geval doe je prcies wat vele anderen ook doen. Exemplarisch in dat opzicht zijn van der Wal, Klaver, Bikker, Kaag, de Groot en zo nog een hele reeks anderen die “de natuur slechts uit een boekje kennen en kennelijk nooit met natuur in aanraking komen.

        Dan kun je toch echt beter bij Zeilmaker te rade gaan, die weet wél waarover hij het heeft.
        Aan andere is Geesje Rotgers en Jaap Hanekamp. Weeda en Schaminee weten ook zeker waarover zij het hebben, maar die praten en schrijven teveel over wensnatuur.

        Uiteraard is elk gebied waar landbouw en veeteelt bedreven wordt armer aan soorten. Dat is een bewuste keuze.
        Dat kun je met verticale landbouw sterk verminderen. Waardoor er méér natuur overblijft.
        Ecomodernisten pleiten daarvoor. Lees hun boek “ecomodernisme” eens

        0
        1
      • Peter van Beurden 29 mei 2023 om 08:59

        Willem Jan
        reactie in de wacht

        0
        0
      • Peter van Beurden 29 mei 2023 om 09:01

        Willem Jan
        een fragment. Eigen ervaring? Of praat je anderen na? Zoals Tjeerd de Groot

        1
        1
      • Willem Jan 29 mei 2023 om 12:11

        Zo, en waarom kan jij me dan de maat nemen? Ben jij expert?

        1
        0
    • Peter van Beurden 28 mei 2023 om 22:26- Antwoorden

      Willem Jan
      Stel dat het Nederlandse klimaatbeleid faalt zoals jij dat stelt, is Nederland dan verantwoordelijk voor het leeuwendeel van het fossiele brandstofgebruik van andere landen?

      Wat is het fossiele energieverbruik van Nederland voor binnenlands gebruik in totaal ten opzichte van andere landen? je hebt vast wel een link naar de betreffende pagina bij het IEA.

      En stel dat Nederland binnenlands géén fossiele energie meer gebruikt zoals XR graag zou willen, wat scheelt dat dan in het wereldwijde verbruik?

      Graag geen vergelijk van appels en peren. Verwarming van gebouwen kun je dus eigenlijk niet meetellen. De beschikbaarheid van kernenergie en waterkracht dus ook niet.
      Evenmin de beschikbaarheid van hout als brandstof voor verwarming.

      2
      3
      • Peter van Beurden 28 mei 2023 om 23:13

        Willem Jan
        En wat scheelt dat vervolgens in temperatuur. Vraag het Detlev eens.

        1
        3
      • Willem Jan 29 mei 2023 om 07:01

        Deze manier van denken is de basis achter het SSP3-7.0 scenario: “Ja er is (ernstige) klimaatverandering, maar waarom zou ik er als eerste iets aan doen?”.

        2
        4
      • Peter van Beurden 29 mei 2023 om 09:07

        Welke manier van denken?

        Er is steeds klimaatverandering. Dat is van alle tijden. Ook in het vorige interglaciaal toen fossiele brandstoffen geen enkele rol speelden.

        Wat is ernstig, wat kun je er aan doen?

        Denk je nog steeds aan de thermostaatknop CO2?

        1
        3
      • Willem Jan 29 mei 2023 om 12:10

        “Mijn CO2 uitstoot is kleiner dan zijn CO2 uitstoot, dus ik doe niets” + “hij doet (vast) niets tegen AGW, dus ik wacht ook nog even met maatregelen”.

        Ernstig is IMHO >2C, en natuurlijk denk ik aan de broeikasgassen.

        1
        1

Geef een reactie Reactie annuleren

Alle inhoud van Climategate.nl is in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding-Niet Commercieel-Geen Afgeleide Werken 3.0 Unported Licentie
Privacy | RSS | Sitemap | ScienceTalks | ECR Network
VOLG ONS A.U.B.
RssFacebookTwitterLinkedIn
Page load link
Translate »