Van een onzer correspondenten.
Er is onrust op de markt voor elektrische auto’s. De verkoop lijkt te stagneren. Brancheorganisaties BOVAG en ANWB horen van autodealers dat er minder vraag is, meldt de NOS. ‘Mensen laten zich afschrikken door de onzekere vooruitzichten’, zegt Paul de Waal van de BOVAG. Nu hoeven elektrische rijders nog geen motorrijtuigenbelasting te betalen, maar na 2025 wel. Het is nog niet zeker hoe hoog die belasting wordt.
De prijzen voor batterijen dalen minder snel dan gedacht.
Maarten van der Biezen van de Vereniging Elektrische Rijders spreekt van een ‘optelsom’ in de stagnatie van de verkoop:
‘Je ziet dat de elektriciteitsprijzen best hoog zijn geweest de laatste tijd, de laadprijzen waren ook hoog. Ook heeft het kabinet aangekondigd de stimulering te stoppen voor elektrisch rijden na 2025. En het duurt ook best wel een tijd voordat de auto’s geleverd worden. De e-auto blijft duur in aanschaf, met name door de grote batterij. De prijzen voor batterijen dalen minder snel dan gedacht.’
Hij wijst er ook op dat aanschafprijzen voor veel mensen toch te hoog blijven en dat de lancering van goedkopere modellen langzamer gaat dan gedacht.
Vergelijkingssite Geld.nl meldde deze maand dat de verzekering van een elektrische auto gemiddeld bijna 16% duurder dan een verzekering voor een benzineauto met een vergelijkbare waarde.
Autokopers laten de subsidiepot voor elektrische auto’s dit jaar grotendeels links liggen.
Volgens van der Biezen is het ‘een gek verhaal om uit te leggen’ dat de motorrijtuigenbelasting voor juist elektrische auto’s omhoog zou moeten. Hij pleit voor een duidelijk perspectief voor de automobilist. Hij schat in dat de subsidiepot voor elektrische auto’s niet leeg zal zijn aan het eind van het jaar.
Waar de pot vorig jaar op 30 mei al leeg was, is er nu nog bijna 44 van de 67 miljoen euro over, ruim 65 procent. In de pot voor tweedehands elektrische auto’s zit nog meer dan 18 miljoen euro.
***
***
De nieuwste generatie dieselmotoren zijn het alternatief. Daarom is die hogere belasting ook absurd, maar het zal nog wel even duren tot dat is doorgedrongen bij de goegemeente.
Hoe dan ook, als de benodigde belasting niet op de ene plaats betaald wordt, dan wordt die op een andere plaats betaald.
Het subsidiëren zorgt er alleen maar voor dat een ander de rekening krijgt.
Tot de meerderheid die zich nog een auto kan permitteren er een heeft. En daarna is het gewoon betalen betalen. De staatsruif moet toch gevuld.
Zit ik met een diesel klasse 6. Met de Franse milieu sticker kom je dan pas op de derde plaats na elektra en benzine.
Grote station wagen. Verbruikt 1 op 19.
Neem nu de nieuwe porsche hybride suv. Een bakbeest van een auto op benzine. In de officiële test toch maar mooi 1 op 66 verbruik. Er bestaan alleen sjoemel diesels waarbij de verbruik cijfers rooskleuriger zijn.
Nog even en de kleine accu is genoeg voor de test. Dan wordt er helemaal geen benzine meer verbruikt in de test. Lekker goedkoop in de belasting en dan op naar de autobahn waar de porsche mag en kan 250 rijden.
Motorrijtuigen belasting betalen ja.
Er zijn met auto meerdere afzonderlijke zaken die betaald moeten worden.
Bezit, dat zit in de motorrijtuigen belasting
Rijden, dat is nu brandstof accijns. Er dat wordt kilometer heffing
Stilstaan, overal betaald parkeren ook voor eigen deur
CO2 uitstoot, is nu bpm en komt straks in brandstof.
Al deze aspecten kunnen afzonderlijk worden belast. Er blijven natuurlijk ruime mogelijkheden voor diegenen die zich geen auto kunnen permitteren zoals bestuurders die het moeten doen met een dienstauto of directeur eigenaren van een bedrijf die zichzelf een minimaal salaris geven en alles via de zaak moeten laten betalen.
Als je niet veel rijd dan moet je zo wie zo afblijven van die dingen, slilstaan is niet goed voor de accu.
Vorig jaar is zelfs een poos geweest dat de stroom per kilometer duurder was dan brandstof in het zelfde segment.
Al is benzine rijden duurder dan nog zou ik kiezen voor een brandstof auto, je kunt er overal mee naar toe, brandstof pompen bij de vleet, en vooral in het buitenland.
En hoe zijn de dingen als ze ouder zijn of de garantie is voorbij, een brandstof auto is vrijwel altijd te repareren en voldoende onder de verkrijgbaar.
Electrisch is wat voor lease rijders hier eigen in het land.
Wil je een caravan trekken en om de paar honderd kilometer laden kun je ieder keer de caravan los koppelen heb ik in een test gelezen, wat een gedoe met zo een wagen.
Een klein wagentje voor mensen in de stad zou kunnen, maar voor de rest, geen haar op mijn hoofd die ook maar denkt om zo een ding te kopen.
Dus straks worden de mensen gewoonweg verplicht om een electrische te kopen, dictatuur schrijdt voort.
Mijn hemel, ik kan me wel voor mijn kop slaan dat ik zo naief ben geweest om te denken dat al die mensen die een EV rijden dat doen voor het klimaat.
Blijkt het gewoon te gaan om goedkoop rijden op kosten van Jan Lul de belastingbetaler.
Afijn, ook hier weer een ervaring rijker en een illusie armer.
(Gewoon sarcasme hoor, niet schrikken dus).
LOL.
Om het er nog even goed in te wrijven: Energie ongeveer 100 €/mnd, diesel 1.60€/l en dalende en de inflatie is nagenoeg tot stilstand gekomen hier in Frankrijk.
Naar het schijnt komen er nieuwsoortige batterijen aan. Die werken met natrium-zwavel i.p.v. lithium en iets met grafeen. Duurt nog een paar jaar, maar men is positief. Afwachten…
Oh ja, dat soort verhalen hoor ik al 35 jaar.
Er komen altijd nieuwe accu’s, die kleiner zijn, goedkoper, meer lading kunnen hebben, en beter zijn voor het milieu.
Maar als je de geschiedenis van de accu bekijkt is er met uitzondering van andere elektroden en materialen weinig veranderd.
Ook die verhalen van elk jaar goedkoper komen zelden tot nooit uit, accu’s zijn duur, de productie moet behoorlijk nauwkeurig als je ze parallel wilt zetten en ze hebben allemaal een ingebouwde “sudden death”.
Het is dat onze kwaadaardige elite de ongelukken met accu’s onder de pet houdt, anders stonden de kranten er mee vol.
als je goed zoekt en de “fact check” sites overslaat kom je snel achter de nadelen van accu’s.
Helemaal mee eens. En dan hebben we het nog niet over het keiharde feit dat bij het ‘vullen’ van die accu er bijna altijd een link is met ‘fossiel’, direct of indirect.
Het begrip ‘sudden death’ ken ik niet in dit verband. Wat betekent dat?
EV’s is een tussenfase. De fossiele aangedreven auto is wereldwijd blijvertje. Er is voldoende fossiele energie voor meer dan 100 jaar. Natural hydrogen is coming up as replacement.
https://www.livescience.com/37469-fuel-endures.html
De kosten van accu’s zijn ‘na jaren van daling vorig jaar voor het eerst gestegen. Of die trend doorzet zal afhangen van de grondstoffenmarkt.
https://www.statista.com/statistics/883118/global-lithium-ion-battery-pack-costs/
Er zullen weinig kleine E-auto’s op de markt komen omdat die voor de producenten economisch niet interessant zijn c.q. niet tegen een redelijke prijs aan te bieden zijn.
https://www.thisismoney.co.uk/money/electriccars/article-11665917/Kia-boss-Cheap-small-electric-cars-economically-difficult-high-battery-costs.html