Van een onzer correspondenten.

Er is onrust op de markt voor elektrische auto’s. De verkoop lijkt te stagneren. Brancheorganisaties BOVAG en ANWB horen van autodealers dat er minder vraag is, meldt de NOS. ‘Mensen laten zich afschrikken door de onzekere vooruitzichten’, zegt Paul de Waal van de BOVAG. Nu hoeven elektrische rijders nog geen motorrijtuigenbelasting te betalen, maar na 2025 wel. Het is nog niet zeker hoe hoog die belasting wordt.

De prijzen voor batterijen dalen minder snel dan gedacht.

Maarten van der Biezen van de Vereniging Elektrische Rijders spreekt van een ‘optelsom’ in de stagnatie van de verkoop:

‘Je ziet dat de elektriciteitsprijzen best hoog zijn geweest de laatste tijd, de laadprijzen waren ook hoog. Ook heeft het kabinet aangekondigd de stimulering te stoppen voor elektrisch rijden na 2025. En het duurt ook best wel een tijd voordat de auto’s geleverd worden. De e-auto blijft duur in aanschaf, met name door de grote batterij. De prijzen voor batterijen dalen minder snel dan gedacht.’

Hij wijst er ook op dat aanschafprijzen voor veel mensen toch te hoog blijven en dat de lancering van goedkopere modellen langzamer gaat dan gedacht.

Vergelijkingssite Geld.nl meldde deze maand dat de verzekering van een elektrische auto gemiddeld bijna 16% duurder dan een verzekering voor een benzineauto met een vergelijkbare waarde.

Autokopers laten de subsidiepot voor elektrische auto’s dit jaar grotendeels links liggen.

Volgens van der Biezen is het ‘een gek verhaal om uit te leggen’ dat de motorrijtuigenbelasting voor juist elektrische auto’s omhoog zou moeten. Hij pleit voor een duidelijk perspectief voor de automobilist. Hij schat in dat de subsidiepot voor elektrische auto’s niet leeg zal zijn aan het eind van het jaar.

Waar de pot vorig jaar op 30 mei al leeg was, is er nu nog bijna 44 van de 67 miljoen euro over, ruim 65 procent. In de pot voor tweedehands elektrische auto’s zit nog meer dan 18 miljoen euro.

***

Bronnen o.a. hier en hier.

***