Van een onzer correspondenten.
Wie journalistiek klimaatalarmisme wil meemaken moet zich vooral abonneren op weekblad Knack.be. Het Vlaamse weekblad zit volledig in het frame van de klimaatcrisis en is voor de elektrische auto. Het moet flink schrikken zijn geweest voor de factchecker van dienst dat er bij de brand op het schip gesproken werd dat deze zou kunnen zijn ontstaan door een elektrische auto. Knack.be meldt in de check van 27/7:
‘Verschillende media hebben gemeld dat de zware brand op een schip voor de kust van de Nederlandse Waddeneilanden zou zijn ontstaan door een elektrische auto. Die conclusie blijkt voorbarig en is waarschijnlijk gebaseerd op de verkeerde interpretatie van een uitspraak van een woordvoerster van de Nederlandse kustwacht. De oorzaak van de brand is op dit moment nog niet bekend.’
Kort voor middernacht van 25 juli was de brand gemeld, zo meldt inderdaad de kustwacht. En een aantal uren daarna, in de vroege ochtend van 26 juli (4:14 uur) was er nog geen oorzaak bekend.
Later op die dag om 10.14 uur meldt o.a. Automotive Online:
‘Het schip Fremantle Highway drijft stuurloos rond en staat in brand in de Noordzee. De kustwacht vermoedt dat de brand ontstond door een van de 25 EV’s die aan boord waren, meldt de NOS. Volgens een woordvoerder van de kustwacht is het een opgave om de brand te blussen juist vanwege de EV’s.’
Knack.be publiceert de factcheck dat er geen aanwijzing was van een elektrische auto als oorzaak 27/7 om 22:21 uur. Maar andere bronnen kwamen wel met serieuze analyses.
RTL4 publiceert op diezelfde 27/7 eerder al om 7.55 uur een opgepikte audioquote van de hulpdiensten:
‘De brand is begonnen in de batterij van een elektrische auto…’
Bron hier.
De factchecker heeft dit kennelijk over het hoofd gezien, maar selectief omgaan met data past kennelijk in het patroon. Kom niet aan de elektrische auto. Eerder ontkrachtte het blad een bericht dat moest bewijzen dat de batterijen van elektrische auto’s ‘onblusbaar’ zouden zijn, en bracht men een factcheck over een bericht over een eerdere scheepsbrand die zonder bewijs aan een elektrisch voertuig werd gelinkt.
‘Onder meer bij klimaatsceptici circuleren wel vaker valse of minstens onbewezen claims over elektrische voertuigen die vuur zouden vatten’, aldus Knack.be.
De factchecker raakt in haar eigen check geheel verknoopt in zelf opgeroepen vooronderstellingen waar ze tijden door elkaar haalt om toch maar tot een conclusie te komen: ze houdt vast aan het eerste kustwachtbericht en eigen interpretaties, terwijl er andere berichten volgen die wel wijzen op een mogelijke brand in een elektrische auto.
En dan komt de kunstgreep. Knack.be heeft op 28 juli om 11.20 uur de tekst bijgewerkt en de kop zomaar veranderd:
‘We vervingen in de titel ‘geen aanwijzingen’ naar ‘geen bewijs’, omdat die conclusie correcter lijkt, op basis van de op dit moment beschikbare informatie.’
Zo lang er inderdaad geen grondige inspectie heeft plaatsgehad kun je dit blijven beweren, maar er waren genoeg serieuze bronnen die melding maakten van een elektrische auto als mogelijke oorzaak. Die had men moeten citeren.
Toen de nijvere factchecker de kop van het artikel veranderde was trouwens ook bekend dat er veel meer dan 25 elektrische auto’s zich op het schip bevonden. Op 28 juli om 9.42 uur meldde de NOS op basis van het ANP dat er geen 25 maar liefst 498 elektrische auto’s door de Freemantle werden vervoerd. Geen woord daarover bij Knack.be toen men de facktcheck die zelfde dag om 11:20 uur bijwerkte. Het mocht niet mogelijk zijn.
Lees de factcheck hier en wordt snel abonnee, nu het nog kan.
***
Ik moet zeggen dan Knack ook de nodige leuke, goede en zeer informatieve artikelen heeft.
Zelf een aantal jaren op de Quest geabonneerd geweest. Maar helaas. Op een gegeven moment vallen dit soort bladen in herhaling.
Hoe dan ook, voor alle ‘gelovigen’: Ga zelf eens een goede studie van de klimaatcijfers maken. Een ieder met gezond verstand zal tot de zelfde conclusie komen:
‘De aarde warmt niet of nauwelijks op en elektrische auto’s rijden op steenkool’.
Stomverbaasd was ik vanmorgen:
de VOLKSKRANT heeft zomaar een klimaatkritische ingezondenbrief van Jaap Plaisier (geograaf) geplaatst!
Zouden ze begonnen zijn héél voorzichtig de koers te verleggen, of ben ik nu te optimistisch?
Misschien kan iemand het hier kopiëren?
bij dezen, Paul
Ook leuk dat men stelt dat de e auto’s met een lege accu aan boord moeten komen. Er staat niet bij hoe men dat wil doen.
Liegen of het gedrukt staat is zo’n beetje de standaard reactie van de globalistische media.
Ze hebben het gedrukt….
Theoretisch moet je de autobatterij kunnen bypassen met een andere voedingsbron. Ik zou me kunnen voorstellen dat je ergens een connector maakt waar je eenbackupunit op aan kan sluiten.
Overigens is ook een lege lithium ion accu niet helemaal leeg en ik denk dat de benodigde restlading genoeg is om de wagen in brand te zetten.
peter, ze bedoelen waarschijnlijk dat de batterijen er pas bij de dealer in aangebracht worden. Het is trouwens niet de eerste keer dat er een boot met ev’s in de fik vliegt. Ze moeten ook in parkeergarages verboden worden, ook in tunnels.
https://m.youtube.com/watch?v=pszDTh4WDZ4
Is er ooit een vrachtschip met nieuwe brandstof auto’s spontaan in de brand gevlogen?
Is er ooit een nieuwe auto spontaan in de brand gevlogen in de showroom?
Ik heb er nog nooit van gehoord.
Is er al eens een vliegtuig geladen met lithium accu’s in de brand gevlogen? Ja.
Zijn al opslagloodsen met fiets accu’s in brand gevlogen? Ja
Zijn er al gsm’s en tablet’s in de fik gevlogen? Ja.
Dus ik hoef niet lang na te denken waar dat onblusbaar vervoersmiddel toevallig in de brand is gevlogen.
De prijs ervan is nu gigantische verzekeringskosten voor de rederijen en de exporteurs van EV’s.
Valt enigszins tegen van deze fake checkers. Een beetje knecht checker zou direct hebben gesuggereerd dat koken op gas waarschijnlijk de oorzaak van de brand is geweest.
Er kan een nieuw scheepstype nodig zijn om elektrische voertuigen te vervoeren, dat oppert de verzekeringswereld.
Lithium-ionbatterijen kunnen in geval van brand in een oncontroleerbare staat van zelfopwarming terechtkomen, waarschuwt een specialist in bescherming en schadeverzekeringen.
Het betreft vooral autotransportschepen en car ferries maar de tunnels zoals de treintunnel onder het Kanaal kanaal komen in het vizier van de verzekeraars.
https://lloydslist.maritimeintelligence.informa.com/LL1141339/New-vessel-type-could-be-needed-to-carry-electric-vehicles
Belangrijk om te weten. Waren het nu 25 e-cars of rond de 500.
Ik denk dat het aantal is verhoogd om de kans met ongeveer factor 20 te verkleinen dat er brand uitbreekt met dit soort auto’s.
Maar 1 zo’n ontstekende kar is al zeer gevaarlijk. Blijkt moeilijk te blussen. Vraag me af hoe ze dat op een veerboot doen. Gewoon de zee induwen?
Taco
De Ingenieur (blad) weet te melden dat het er ca 500 zijn.
https://www.deingenieur.nl/artikel/zeven-vragen-over-brandgevaar-bij-elektrische-autos
Het is toch apart dat er discussie moet zijn over het aantal. Het lijkt mij logisch dat op het manifest het aantal en type van de lading moet staan. De verzekering zal ook niet accoord gaan met een schatting die een factor 20 afwijkt van het werkelijke aantal.
Accu’s en spontaan in de brand vliegen zijn ONLOSMAKELIJK met elkaar verbonden.
https://duckduckgo.com/?q=battery+spontaneously+on+fire&t=&ia=web
Op ferry’s gaan zeer brandbare ladingen op het voordek buiten. Dat is in ieder geval op de route Calais Dover.
Ja. Ja. In Arnhem ging er al een hele straat in de fik. Ik wed dat er lithium batterijen op de vlieringen stonden.
Ik raak er niet aan hoor, die EV’s.
Er werd gezegd dat het een keukenbrand was die uit de hand gelopen was en dat de zonnepanelen het blussen bemoeilijkte.
Klinkt een beetje raar omdat de keuken op de begane grond ligt en de brand doorsloeg naar de zolderverdieping.. Wat echter nog weleens gebeurt is dat de asbestpijp voor de afzuigkap vervangen wordt en als je datdoet met een pijp die niet brandbestendig is zou het maar zo kunnen.
Overigens moet je zeker geen accu‘s op je zolder willen. Doorgaans is dat de meest brandbare plek met al dat hout. En helemaal moet je geen oude autoaccu‘s gebruiken wat nog weleens wordt gesuggereerd. Die dingen zijn zwaar mishandeld in de auto‘s en geven nog meer risico.
Het is jammer dat er nog steeds geen duidelijkheid is over de oorzaak van de brand, want dit kan gevolgen hebben voor de veiligheid van zeetransport, veerboten, garages, tunnels.
Het radio fragment is inderdaad een aanwijzing, maar dat zou nog bevestigd moeten worden door bijvoorbeeld de reder. Maar er is heel veel geheimzinnigheid, die waarschijnlijk vooral van de autofabrikanten komt. Daardoor was niet eens duidelijk hoeveel EV’s er aan boord waren, of welke merken. Je mag hopen dat de bemanning wel wist op welke plekken in het ruim er EV’s stonden.
Omdat EV‘s doorgaans zwaarder zijn dan brandstofauto‘s zou je verwachten dat de EV‘s lager in het schip geladen zijn om het schip stabieler te houden. Eventueel kunnen ze wat compenseren met ballasttanks, maar een eerste begin is om de zwaarste last onderin te leggen. Sowieso moet je weten waar de grootste massa is, maar ook bij gevaarlijke stoffen moet je weten waar dat geladen is. Het feit dat ze dat niet meteen weten is een reden voor zorg.
Kijk zo werkt dat met die dingen, ik ben benieuwd wat ze straks voor smoesjes hebben.
Elektrische auto brandt uit bij autodealer in Velserbroek
https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20220118_16210563?utm_source=google&utm_medium=organic
Nog niet zo lang geleden.
Auto aan oplader bij Walibi vat vlam: zes elektrische auto’s afgebrand en in speciale dompelbakken gezet
https://www.ad.nl/dronten/auto-aan-oplader-bij-walibi-vat-vlam-zes-elektrische-auto-s-afgebrand-en-in-speciale-dompelbakken-gezet~ab74cf75/
Of deze, ook leuk.
Twee elektrische auto’s vliegen in brand bij kantoorpand BrabantZorg in Oss
https://www.bd.nl/oss/twee-elektrische-autos-vliegen-in-brand-bij-kantoorpand-brabantzorg-in-oss~ae1db842/
Bij mij op het werk hebben ze honderden laadplekken gemaakt onderin de parkeergarage voor deze levensgevaarlijke vehicelen. Waarom niet boven op het dek???
leuk bericht van Roy Spencer via facebook in dit kader
https://eu.detroitnews.com/story/business/autos/2023/08/03/uaw-demands-46-percent-pay-hike-in-talks-with-detroit-three-automakers/70525605007/
Climate Fact Checker:
1 Scientifically illiterate Arts graduate who believes knowing better than genuine scientists or engineers.
2 Censor who deals in half truths and lies on behalf of vested interest.
3 Enemy of free speech and liberty.
In dit geval 1 en 2 zijn van toepassing.
Op journaal batterijen in een vuilniswagen. In Rotterdam gaat eenmaal per maand een vuilniswagen in de brand. Ze rijden dan naar een rustige plek en lossen de brandende inhoud op straat
Leonardo en Paul
“Deze week toevallig waarschuwde de nieuwe baas van het IPCC, Jim Skea, voor overdreven alarmisme en doemdenken, dat men inderdaad in kranten als de Volkskrant al te vaak aantreft. Het jaagt de stuipen op het lijf van de minder geïnformeerde en klimaat-depressieve lezer, en het zou goed zijn als de Volkskrant ermee ophield.
Jaap Plaisier, geograaf, Amsterdam”
https://www.geenstijl.nl/5171819/doe-normaal/?fbclid=IwAR1gUubE4ji6jr837b4lhqvflExi53hvJtSIDUGP_8lPwtL2nejsbsI4e70
De oplossing is zo eenvoudig. Zet uw Tesla niet in de garage maar in een dompelbak. Hang er een duidelijk bord naast:
“Bij brand kraan opendraaien”.
“Bij brand kraan opendraaien”.
Dan ben je al te laat Troubadour.
Moet zijn:
‘Na het sluiten van de dompelbak direct de kraan opendraaien’. :)
Het is grappig bedoeld. Maar zo gek is dat niet. Ontwrrp de parkergarage zodanig dat het mogelijk is de etage waar de EV‘s staan eenvoudig onder water kan worden gezet. Splits het desnoods op in aparte delen zodat je niet alle EV‘s in één keer verknalt.
De huidige parkeergarages zijn open om de uitlaatgassen af te kunnen voeren maar bij EV‘s is dat niet nodig, dus kan je de indeling anders maken.
Hoelang duurt het nog voor EV’s niet meer in parkeergarages mogen parkeren?
Bij EV’s moet je wel de verbrandingsgassen kunnen afvoeren, dus toch ‘open’ garage :)
https://www.youtube.com/watch?v=Jt1k2U3TO1Q&ab_channel=TichysEinblick
Ook hier een zeer interessante aanvulling op de gevaren van EV’s en hoe de auto industrie in Duitsland onderuit gaat omdat ze alleen nog EV’s mogen bouwen terwijl China en Chili auto’s met benzinemotoren produceren met de fijnste technieken uit…., uit Duitsland.
Waar het dus om gaat is dat de industrie in Europa kapot moet.
https://www.youtube.com/watch?v=Jt1k2U3TO1Q&ab_channel=TichysEinblick
Ook hier een zeer interessante aanvulling op de gevaren van EV’s en hoe de auto industrie in Duitsland onderuit gaat omdat ze alleen nog EV’s mogen bouwen terwijl China en Chili auto’s met benzinemotoren produceren met de fijnste technieken uit…., uit Duitsland.
Waar het dus om gaat is dat de industrie in Europa kapot moet.