Van een onzer correspondenten.
Laadpalen met een eigen accu maken snelladen mogelijk op plekken waar geen ruimte is op het stroomnet. Het Duitse Jolt Energy zet snelladers met een vermogen van 300 kilowatt neer op plekken waar de stroombehoefte eigenlijk te groot is om dat te kunnen doen. De oplossing: een accu in de laadpaal.
Wie normaliter zijn auto laadt met 300 kW aan een Fastnedlader bijvoorbeeld, gebruikt op dat moment even veel stroom als 100 keramische kookplaten tegelijk. Als er weinig ruimte is op het stroomnet, zal dat niet gaan. Maar snelladers staan nooit 24 uur per dag die 300 kilowatt te pompen. Daarom heeft Jolt ervoor gekozen om een accu tussen het stroomnet en de lader te plaatsen.
De accu wordt geladen met stroom op het moment dat het beschikbaar is. In de nacht kan de accu dus op hoge snelheid geladen worden en als om 18:00 ’s middags gekookt wordt door iedereen worden de accu’s trager geladen. De output van het systeem kan dan altijd hoog blijven, zonder dat het stroomnet belast wordt. Sterker nog, het stroomnet kan actief ontlast worden door bij piekstroom de accu’s te laden, volgens Bright.nl. Behalve met Tamoil wil Jolt ook bij winkelketens en fast food restaurants aankloppen om laders te plaatsen.
***
Bron hier.
***
Ja en zo schepen we ons nageslacht op met bergen accu’s en andere hernieuwbare troep.
Niemand hoor ik over milieu vervuiling, niemand hoor ik meer over kinderarbeid, ze zijn allen totaal van de pot gerukt.
Geld is wat telt, en co2 is de hefboom.
Rendement x rendement x rendement x rendement….
Juistem, maar de doorsnee knuppel weet dat niet. Politici ook niet. Dus snel andermans geld zuigen.
Theo. omdat je regelmatig de gevaren van batterijen noemt en interesse in zweefvliegen hebt vroeg ik me af of je de brand en dodelijk ongeval in Nieuw-Zeeland in 2017 had gezien.
Hier het rapport van de brand op 16 nov 2017.
https://www.aviation.govt.nz/assets/publications/fatal-accident-reports/ZK-GEL-Final-Report-7-December-2020.pdf
Lo,
Een zweefvliegtuig behoeft in principe geen enkele motor maar vanwege de eigen onkunde wil men alsnog een motor hebben om in sommige gevallen terug te keren naar het vertrekpunt. Risico beperking begint al voordat je een vlucht maakt en met een motor neemt men meer risico dan noodzakelijk is.
“Een zweefvliegtuig behoeft in principe geen enkele motor maar vanwege de eigen onkunde wil men alsnog een motor hebben om in sommige gevallen terug te keren naar het vertrekpunt.”
“Onkunde” is echt te kort door de bocht.
De tijd van slechts een “thuisbrengertje” om geen ophaalploeg nodig te hebben voor buitenlandingen is al lang voorbij.
Er zijn zeker 25 jaar vele zelfstartende zweefvliegtuigen, omdat een lier of sleepvliegtuig niet altijd beschikbaar is.
Zelfstarters op batterij zijn van meer recenter datum zoals dit exemplaar in Nieuw Zeeland.
Lo,
Inderdaad een zweefvliegtuig met hulpmotor oftewel een moror-zwever, moet je trouwens ook een motor vliegbrevet voor hebben.
Het is een klapsysteem wat vroeger gewoon aangedreven werd door een benzine motor.
Maar ze willen zo graag stil vliegen of weer stil naar boven gaan en nieuwe thermiek bellen zoeken, gevonden en je klapt de klapprop weer naar binnen.
Ze hadden die dingen gewoon met een brandstof motor moeten laten zo als het oorspronkelijk was.
Er zullen nog meer elektrische aangrdreven vliegtuigen gaan branden in de toekomst.
Tamoil is volgens wikipedia van Libische eigenaren.
Oorspronkelijk via Oilinvest van Kadaffi.
‘Gelukkig” gaat het geld, dankzij GL, niet naar SHELL en ook niet naar de Nederlandse belastingdienst.
Ik denk dat ik maar even verder rij.
Her en der in Europa komen er/staan er inmiddels grote accufabrieken. Er wordt ook steeds meer lithium gevonden dicht bij huis. Met die accu’s, de prijzen en de recycling komt het wel goed.
Dat heb je in de krant gelezen zeker. Of van Bas gehoord?
Waar haal jij je informatie vandaan dan?
Ik heb off-the grid panelen op het dak, backup voor 2 vriezers en een koelkast. Second priority laden ze de boiler op. In de zomer overcapaciteit. Ik zou dan ook accus op kunnen laden en later een EV daarmee bijtanken. Terugverdientijd van deze accus 67 jaar. Reken maar na op Jeroen.nl.
Batterijopslag en brandgevaar:
https://www.youtube.com/watch?v=-L2LAgVGmZs
Ook in Nederland dus.
Bedankt, “leuk” filmpje.
Ter vergelijk: bij een benzinestation levert een pomp 30 MW, dat is honderd keer sneller dan die snellader.
Op zich positief.
Eenheden, eenheden. Vermogen wordt gemeten in KiloWatt. Het vertelt ons dat per seconde maximaal 300 KW aan energie kan worden geleverd. Hoeveel oempf in de auto wordt opgenomen hangt af van hoe lang die laadpaal, de accu, dat kan volhouden. Dat wordt gemeten in KWH, kilowatt-uur. Een typische EV verbruikt zo’n 20 KWH per 100 km. Om die car op te laden voor , zeg, 400 km moet je er dus 80 KWH instoppen. Met een 300KW lader duurt dat 80/300 uur,
16 minuten.
Dat 300KW vermogen zeg niets over die accu. Wat wel wat zegt is hoeveel KWH die accu kan opslaan. Voor een veelvoud van 80 KWH voor meerdere autos moet dat een flinke kast zijn.
Laten we niet vergeten dat dit een verlies van zo’n 40 a 45% van de energie betekent die anders gebruikt had kunnen worden.