Van een onzer verslaggevers.
De brandveiligheid van parkeergarages komt in gevaar als garages niet beter worden ingericht op elektrische auto’s. Daarvoor waarschuwt het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV).
Branden waarbij elektrische auto’s betrokken zijn, zijn lastig te blussen. Als zo’n brand in een parkeergarage uitbreekt, dreigt er extra gevaar. De brandweer kan er vaak lastig bij, er komen veel schadelijke stoffen vrij, de brand kan overspringen naar andere auto’s of de constructie van een parkeergarage kan in gevaar komen.
Brandveiligheidsmaatregelen als sprinklerinstallaties werken niet bij brandende elektrische auto’s.
Steeds vaker weert de brandweer daarom elektrische auto’s uit parkeergarages, zoals bij de TU Delft al is gebeurd. Ze moeten dan buiten parkeren, in de open lucht waar hulpdiensten er in geval van nood makkelijk bij kunnen.
Nu er meer en oudere elektrische auto’s rijden in Nederland, stijgt het risico op zo’n brand in een parkeergarage. ‘Als over tien jaar 50 procent van ons wagenpark elektrisch is, is de manier waarop parkeergarages nu zijn ingericht niet meer uitvoerbaar’, zegt Nils Rosmuller, lector energie- en transportveiligheid bij het NIPV. Dit kennisinstituut adviseert de Rijksoverheid en veiligheidsregio’s over crisisbeheersing en brandweerzorg.
In vier jaar tijd is het aantal elektrische autobranden gestegen van 58 in 2021 naar 201 in 2024, blijkt uit voorlopige cijfers van het NIPV.
In Nederland rijden nu 9,4 miljoen auto’s. Daarvan zijn er 1,3 miljoen hybride of elektrisch. Dat is bijna 14 procent. Vijf jaar geleden was dat nog 3,7 procent.
Cijfers van branden met elektrische auto’s in parkeergarages zijn er niet. Garages moeten wat het NIPV betreft wel maatregelen nemen.
‘Zeker in de wetenschap dat het aandeel elektrische auto’s nog sterk zal toenemen en brandbestrijding van elektrische voertuigen in parkeergarages zeer complex en risicovol is’, zegt Rosmuller.
Forse stijging: in totaal zijn er in 2024 ongeveer 1,5 keer meer voertuigen met een accupakket ontbrand dan in 2021.
Brandveiligheidsmaatregelen als sprinklerinstallaties werken niet bij brandende elektrische auto’s.
‘Als zo’n auto in brand vliegt, is dat niet te blussen en al helemaal niet in een parkeergarage’, zegt ook hoogleraar civiele techniek aan de TU Delft Rob Nijsse.
Hij noemt de brandveiligheid in parkeergarages ‘een groot probleem’. Nijsse: ‘En dan druk ik mij nog voorzichtig uit’.
In veel parkeergarages zijn plekken ingericht voor elektrische auto’s bij de in- of uitgang, zodat ze bij een brand er makkelijker uitgesleept kunnen worden. Brandweerauto’s zijn in veel gevallen te hoog voor parkeergarages. Daar iets aan doen, is niet de oplossing, zegt Nijsse, die spreekt van ‘een druppel op een gloeiende plaat en een onzingedachte’.
Er zijn veel meer zaken waar rekening mee gehouden moet worden. Bij brandende accu’s van elektrische auto’s is er bijvoorbeeld voortdurend kans op herontbranding, waardoor een brand soms wel maandenlang kan doorgaan. Elektrische auto’s moeten daarom worden geplaatst in een zogeheten dompelbak, waarin de auto onder water komt te staan. Het duurt dan nog vijf dagen voordat de brand helemaal gedoofd is.
Voor een overzicht van recente branden met een elektrische auto, zie hier
Vaak wordt gedacht dat de meeste elektrische autobranden worden veroorzaakt doordat de auto’s aan een laadpaal staan, waarna vervolgens het accupakket ontvlamt. De cijfers tonen iets anders: in het afgelopen jaar zijn er aan de laadpaal evenveel voertuigen met een accupakket ontbrand als in 2021. Toen waren er aanzienlijk minder branden met elektrische auto’s.
In totaal zijn er in 2024 ongeveer 1,5 keer meer voertuigen met een accupakket ontbrand dan in 2021. In de meeste gevallen was onduidelijk waardoor de brand ontstond.
‘Ook een kleine botsing kan later al voor een ontbranding in het batterijpakket zorgen’, legt NIPV-onderzoeker Rosmuller uit.
Door het groeiend aantal elektrische auto’s op de weg, groeit ook de kans op het ontstaan van zo’n soort brand.
Definitieve richtlijnen voor het bouwen van parkeergarages die ook rekening houden met elektrische auto’s zijn er nog niet. De gemeente geeft een bouwvergunning af. Daarnaast controleert de brandweer de garage op brandveiligheid.
‘Maar veel gemeenten zijn er wat lakser op. Zij onttrekken zich aan de plicht om te handhaven, waardoor parkeergarages alsnog onveilig zijn’, zegt Nijsse. En dat terwijl de risico’s groot zijn.
‘Zo’n brand kan ook de constructie van het gebouw aantasten.’
***
Bron hier.
***
EV’s verbieden in garages zou een zeer logische stap zijn.
Maar oei, dan komen de klimaatwaanzinnigen in de knoei met zichzelf.
Dus zullen we het zien, ik denk dat de NOS alles bij elkaar gaat liegen om de plooien glad te strijken.
Net als bij Poetin, Trump, China, klimaat, CO2, stikstof, migratie, CBDC, digitale identiteit, agenda 2030 etc. etc.
NOS is een onderdaan van de “politiek” je weet wel, de niet gekozen niet-volksvertegenwoordigers die aan de, meestal vrij debiele, volksvertegenwoordigers vertellen wat ze moeten doen. Ze geven het zelfs toe! Als het dan nog niet duidelijk is……..
Het probleem is niet de autobrand, maar het feit daten het zo lang blijft branden en al het andere ook aansteekt.
Het ligt dus eigenlijk wel aan de autobrand…
Off topic
Maar zeker zo explosief
Sinds wanneer
Is nato de baas
Over ons parlement???????????
Heeft die rat
Alweer Landverraad gepleegd?
Ferry companies zijn de volgende die beperkende regels gaan opstellen voor EV’s
Veerbootmaatschappijen worstelen met toenemende dreiging van elektrische autobranden
https://rina.org.uk/publications/the-naval-architect/ferry-companies-grapple-with-rising-threat-of-ev-fires/
Verzekeringsmaatschappijen voor containervervoer zijn de volgende die restrictieve regels voor elektrische voertuigen gaan opleggen
https://www.lloydslist.com/LL1147267/Burning-questions-remain-on-EVs-and-ship-fires-Insurers
Zouden die parkeergarages brandveilig te maken zijn zónder gebruik te maken van fossiele grondstoffen en brandstoffen? Hoeveel energie uit windmolens en zonnepanelen is er nodig om 1 parkeergarage brandveilig te maken? Met welke fossiele olie-vrije grondstoffen worden brandvertragende middelen gemaakt?
Misschien hebben de niksnutten van XR antwoorden?
Johan D.
XR doet niet in antwoorden. Alleen in dogma’s en aflaten.
Aflaten alleen voor anderen! Want ze gaan niet in hun blote kont op de weg zitten.
Geen enkele verslaggever ( misschien m.u.v. GeenStijl) vraagt die gasten hoeveel fossiel ze dagelijks gebruiken in hun leven. Ze hebben overigens geen idee.
Vreemd genoeg is er geen APK gericht op EV’s. Controle op kleine beschadigingen e.d. zou al veel verschil maken. Ook kan de status van de batterij worden uitgelezen.
Laadpalen moet men natuurlijk ook regelmatig controleren op hun functioneren. De EV brand onlangs in Aerdt, zou te maken hebben gehad met de laadpaal.
Wellicht kan met het monteren van infrarood sensoren een brand eerder ontdekt worden.
Ik denk niet dat je een kleine, interne beschadiging kunt constateren. Niet van buiten af en niet elektronisch. Zo’n batterijpakket is afgesloten en zit onderin het chassis, daar kom je niet bij. En zolang de kleine beschadiging geen kortsluiting maakt zie je daar elektronisch ook niks van.Maar als die kortsluiting eenmaal optreedt (door het zoveelste hobbeltje in de weg) komt een kettingreactie op gang en is er geen houden meer aan.
Veiligheid voor alles. Ook na een kleine aanrijding de auto compleet demonteren om de accu te inspecteren. Laadpalen iedere maand laten keuren. Elektrische auto’s dienen verplicht op de onderste etage van de parkeergarage gestald te worden. Bij brand kan deze etage volledig onder water gezet worden. ( een moderne variant van de waterlinie)
Albert, bedoel je letterlijk dat EV’s geen APK plicht hebben of bedoel je dat er geen APK is speciaal gericht op EV’s.
@Anthony, er wordt tijdens de keuring geen onderscheid gemaakt tussen een EV of BEV. Er is dus geen enkele controle aangaande het accupakket tijdens de APK
Dank Albert. Inderdaad vreemd want het zijn toch echt wel zeer verschillende technieken.
https://www.nzz.ch/international/neue-studie-kernkraft-koennte-die-kosten-der-deutschen-energiewende-deutlich-senken-ld.1865290
https://www.larep.fr/dampierre-en-burly-45570/actualites/vingt-deux-milliards-de-kwh-d-electricite-recruter-plus-de-100-salaries-la-centrale-de-dampierre-en-burly-presente-ses-objectifs-2025_14623073/
https://media24.fr/2025/01/09/ce-pays-europeen-peu-accoutume-au-nucleaire-va-travailler-avec-la-france-pour-developper-le-premier-petit-reacteur-modulaire-au-sel-fondu-en-europe/
Nee, het wordt helemaal niets met die kernenergie; niemand durft er nog in te investeren.
Mijn hemel, sarcasme hoor om 13:15.
Lees en huiver. Als reflectie op een eerder hier gepubliceerd artikel : https://www.wyniasweek.nl/lucas-bergkamp-met-het-nationaal-burgerberaad-klimaat-misleidt-de-overheid-de-burger-niet-1-niet-2-maar-3-keer/?utm_source=mailchimp&utm_medium=email&utm_campaign=2025-01-11&utm_source=Wynia%27s+Week&utm_campaign=33102a76e3-RSS_EMAIL_CAMPAIGN_MAILCHIMP&utm_medium=email&utm_term=0_f2337c4ac4-33102a76e3-335580995
Jetten regeert hiermee over de limiet van zijn geëindigde ‘Klimaat’-ministeriele verantwoordelijkheid…. een Gotspe dus.
Dit hoort in het parlement politiek te worden gedebatteerd door de wettig gekozen volksvertegenwoordigers, niet een door een geheim selectief burger beraad.
Na (1) de bewust selectieve en gepolitiseerde klimaattafels van Ed Nijpels, (2) opvolgend door een ingeperkte volksraadpleging via internet zonder nationaal brede bekendstelling door het ‘klimaat’-ministerie (3) nu weer een inbreuk op de representatieve democratie door instelling van een buitenparlementaire en geheime commissie ‘Nationaal Burgerberaad Klimaat’.
Laten we van hier uit nu nog eens duidelijk onderstrepen, dat de duizende jaren dominant natuurlijk gedreven klimaatverandering niet kan worden gestopt door de schadelijke politieke sociaal-maatschappelijk en economisch destructieve klimaatmitigatie-wetten / – doelstellingen …
Het voormalige ministeriële besluit van ‘klimaat’-minister Jetten kan door huidige “klimaat’-minister worden aangepast / tegengehouden.
Of ‘klimaat’-minister Hermans voldoende onder druk gezet kan worden door de tegenwerkende kamermoties vanuit oppositie, die vooral de parlementaire democratie voorstaan, dat is de vraag na zoveel jaren gesubsidieerde ‘klimaatángst’-propaganda via adviezen vanuit PBL/SCP/CPB gericht aan de onbewust incompente parlementariers..
@ ‘klimaat’-minister Hermans: Opheffen (!) dat voorgeslecteerde geheime en ‘democratisch’-subversieve ‘Klimaat Burger Beraad’,..
https://www.wyniasweek.nl/eduard-bomhoff-waterstof-is-duur-gevaarlijk-en-niet-nodig/?utm_source=mailchimp&utm_medium=email&utm_campaign=2025-01-11&utm_source=Wynia%27s+Week&utm_campaign=33102a76e3-RSS_EMAIL_CAMPAIGN_MAILCHIMP&utm_medium=email&utm_term=0_f2337c4ac4-33102a76e3-335580995
Veel parkeergarages zijn niet eens berekend op het gewicht van EV voertuigen.
Hoe ouder de accu, hoe groter de kans op inwendige kortsluiting las ik. In de loop der jaren groeien er allerlei uitsteeksels binnenin zo’n Lithiumbatterij, als die elkaar uiteindelijk raken is het mis naar het schijnt. Een verouderend elektrisch wagenpark, dat kan nog wat worden!
Dat groeien van “uitsteeksels” is een veel voorkomend euvel bij accu’s de zgn dendrieten. Een aardige “oplossing” is even een kortdurende hoge stroomstoot door de accu te jagen om deze weg te branden. Don’t try this at home!!!
Het gaat dus nooit wat worden met die accu”s in auto’s, je bevind je letterlijk en figuurlijk op een doodlopende weg
https://www.agconnect.nl/tech-en-toekomst/automatisering-gids/wetenschap-kan-nu-zien-waar-het-misgaat-in-een-accu
Wegbranden, dan gaat de rest van zo’n cel niet mee denk je?
Nee Gerard de rest van de cel gaat niet mee is mijn ervaring. Recent nog mijn Parkside (LIDL-)accu weer terug tot leven gewekt. De celspanning is dan sterk afwijkend vd andere en dus een indicatie van dendrieten. Ik noem deze procedure het laten schrikken vd accu. Hetzelfde effect doet zich ook voor bij elco’s met een hogere werkspanning. Daar wordt door de dendrieten door het dunne dielektrikum (chemische laagje) heen geprikt. Die dunne chemische laag geeft zo’n elco zijn/haar hoge capaciteit, immers capaciteit = constante x oppervlakte/dikte vh dielektikum. Ook defecte elco’s zijn weer langzaam tot leven te wekken door ze proberen opnieuw te formeren. Ook dat gaat niet altijd naar wens en dan ontploft de elco en is veel gore smurrie en stank het resulaat.
Dan weet ik dat ook weer. Wat ik ook weet is dat formeren van elco’s erg langzaam dient te gebeuren.
Hoe gaat dat wegbranden? Kort sluiting maken om hoge stroom te creeren?
@Jan je meet de celspanning en kijk dan hoeveel dat afwijkt van nominaal. Stel je labvoeding in op een waarde van 3 tot 5x de nominale celspanning. Stel de stroombegrenzing in eerste instantie in op op een waarde van bijv 0.5C. C is de capaciteit vd cel in Ah, dus bijvoorbeeld een 1800mAh cel een max stroomsterkte van 0.9A. Sluit nu de betreffende cel kort (een sec of 10) aan op de voeding en hou de stroom in de gaten. Kijk dan hoeveel de celspanning ten goede is veranderd. Weinig of geen verandering, probeer dan een grotere max stroom. Zelf hou ik er mee op als er geen reactie is bij een stroom van 2 a 3 xC. Hou ook de temp vd cel (natte vinger) in de gaten die mag niet merkbaar warmer worden. Een cel kortsluiten is niet aan te raden en vaak is de stroom die dan gaat lopen relatief laag, die grootte is wel een maat voor de resterende kwaliteit vd accu maar kan wel het einde betekenen van je stroommeter of (hopelijk) diens zekering
Ben ik straks wel verzekerd tegen brandschade aan mijn auto als naast mij op de parkeerplaats een EV staat en in brand vliegt. Zegt de verzekering dan niet tegen mij dat ik onnodig en een bewust risico heb opgezocht waardoor mijn schade niet meer vergoed gaat worden? Of maak ik nu slapende honden wakker?
Als het op uitbetalen aankomt waren ze al wakker, de honden.
Ik ga er van uit dat er in de accubatterijen (dat is de juiste term) wel cellen worden toegepast van hoge kwaliteit. Echter, in de Tesla 3 zit / zat een accubatterij met maar liefst 8000 cellen! Er hoeft er maar één te gaan branden en ze gaan allemaal. Ik vind een duizendklapper met oud- en nieuw toch een stuk minder gevaarlijk.
Helaas achter betaalmuur maar in de Liberation stond een overzichtje dat ik u niet wil onthouden.
Op een smartphone is het wel gewoon te lezen
Frankrijk heeft in 2024 89TWh uitgevoerd op een totale productie van 535 TWh.
Het overgrote deel van die productie was, uiteraard, kernenergie met waterkracht op de tweede plaats.
Het aandeel wind was 9%( spreek uit; NEGEN PROCENT) en het aandeel zon was 4,5% ( spreek uit: viereneenhalf procent) een relatief kleine groei maar praktisch gezien dus gewoon stilstand.
Vreemd he, zoveel atoomstroom en dan toch zo goedkoop, terwijl stroom uit wind en zon gewoon gratis is om over de betrouwbaarheid nog maar even niet te spreken. Sarcasme hoor.
Ik denk dat je een foutje geschreven hebt.
Gerard, hoe bedoel je?
Ik heb letterlijk de tekst uit de Liberation overgenomen maar nogmaals, ik kan er niet meer bij komen wegems betaalmuur.
Wellicht heb je hier wat aan:
https://www.edf.fr/sites/groupe/files/2024-07/2024-07-26-half-year-results-pr.pdf
Het gaat over de eerste helft van 2024 met een verwachting voor het hele jaar.
Merk op dat men het heeft over 315 – 345 TWh kernenergie voor heel 2024 en 15,5 TWh voor wind en zon over heel 2024, verwachting dus.
Meer kan ik er nu nog niet van maken.
AnthonyF
voor de mensen die er een goed gevoel aan overhouden zijn zonnepanelen op je dak nog steeds een dijk van een oplossing. Als je de energieeruit zelf gebruikt natuurlijk en op het moment dat de zon schijnt. Behalve ’s winters, want dan kom je in Nederland opeen gemiddeld dak niet verder dan 50 kWh per maand terwijl je in een even gemiddeld huis, al electric, 300 tot 400 kWH per maand nodig hebt. Als je tenminste niet bibberend van de kou, (aanbeveling van Bert) dicht bij een straalkacheltje wilt zitten.
Peter, ik zie ook hier in het zuiden van Frankrijk op veel huizen zonnepanelen verschijnen. Ja, wat wil je met gemiddeld 300 dagen met zonneschijn per jaar en bovendien is het laatste deel van het transport van stroom, dus naar de huizen toe, hier best nog wel primitief met al die kabels boven de grond aan houten palen. Daar komt maar langzaam verandering in.
Nee, ik ben absoluut geen tegenstander van zonnepanelen. Wel tegen de valse voorlichting daarover zoals dat in Nederland gebeurt.
En bibberen bij een straalkacheltje is nooit mijn ding geweest. ’s nachts de warmtepomp op 21 C en overdag op 23 – 25 C en dat voor 117 €/ mnd.
De gezamenlijke veerbootondernemingen overleggen over het zelfde.
Een elektrische auto aan boord is nu eenmaal niet te blussen, en als je dan ook nog 1000 passagiers hebt?
Waarom zou het eerst gruwelijk fout moeten gaan voordat er maatregelen worden genomen?
PS: Weet iemand waarom http://www.wintergek.nl nu alleen voor bezoekers met een inlog bruikbaar is?
Waarschijnlijk werd de beheerder gek van al die klimaatzanikers en kan nu de echte geinteresseerden eruit filteren, heel verstandig
Ik krijg melding website onbereikbaar. Een geslaagde cancel-actie door XR-c.s.??
Rien,
Ik heb geen problemen.
Opnieuw opstarten wil wel eens helpen.
Laat het me weten.
WH,
Ik had het nog niet gezien maar dat is merkwaardig. Sinds enige tijd (een jaar?) is er reclame op de site. Dat rijmt niet met nu een inlogprocedure. Ik ben nog niet achter hoe een account te creëren. Als dat jou lukt, laat het hier weten hoe dat gaat.
Er staat tijdelijk.
Dit is een aanrader: Listen to the Friday news roundup with Victor Davis Hanson and cohost Sami Winc as they discuss the Palisades fire in LA and the issues of water, insurance, DEI, Newsom, Mayor Bass, fire Chief Kristin Crowley, and other news from the week–Zuckerberger, Trudeau, Greenland and Panama.
https://youtu.be/_tWN20bR5QI?si=fRyjNVXVDBHdgMU9