
Afbeelding door OpenAI/ChatGPT.
Door Vijay Jayaraj.
De terugtrekking van de Verenigde Staten uit het Klimaatakkoord van Parijs door Donald Trump is een geopolitieke verschuiving die waarschijnlijk positieve gevolgen zal hebben in het buitenland. Het is ook een financiële verlichting voor Amerikaanse belastingbetalers.
De financiële implicaties van Trumps terugtrekking zijn substantieel: de Verenigde Staten hebben een buitensporig groot deel van het budget van het secretariaat van het Raamverdrag van de Verenigde Naties inzake klimaatverandering op zich genomen, en dragen ongeveer 22% bij aan de financiering ervan . Alleen al voor de cyclus 2024-2025 worden de operationele kosten van het secretariaat geraamd op meer dan $ 96 miljoen.
Bovendien is het Green Climate Fund (GCF), de financiële arm van het Akkoord van Parijs, al lang afhankelijk van Amerikaanse bijdragen. De recente toezegging van de regering-Biden van $ 3 miljard voor de tweede aanvulling van het GCF (2024-2027) onderstreept de aanzienlijke financiële toezeggingen.
Trumps uitvoerend bevel stelt dat internationale overeenkomsten zoals het Klimaatakkoord van Parijs “Amerikaanse belastingdollars naar landen sturen die geen financiële hulp nodig hebben of verdienen in het belang van het Amerikaanse volk.”
India en China ontvangen bijvoorbeeld miljarden aan “klimaat”-welzijn, terwijl ze hun gebruik van fossiele brandstoffen opvoeren om te voldoen aan de toenemende vraag naar energie, waarvan verwacht wordt dat dit tot minstens halverwege de eeuw zal aanhouden. Dus zelfs als het verminderen van de verbranding van koolwaterstoffen een zinvol doel zou zijn (dat is het niet), bereiken de enorme bedragen die eraan worden uitgegeven niets.
Voor de VS is dit in ieder geval voorbij. Volgens de order zal de Amerikaanse ambassadeur bij de VN, in samenwerking met de minister van Buitenlandse Zaken en de minister van Financiën,
“onmiddellijk elke vermeende financiële toezegging van de Verenigde Staten onder het Raamverdrag van de Verenigde Naties inzake klimaatverandering stopzetten of intrekken. … Het Amerikaanse internationale klimaatfinancieringsplan wordt onmiddellijk ingetrokken.”
Weg is de Amerikaanse verplichting om miljarden te steken in het in stand houden van de grootse fantasie van een VN-bureaucratie om de wereld te redden van een ingebeelde dystopische toekomst gebaseerd op pseudowetenschap en gemanipuleerde voorspellingen. Dankzij Trumps actie zal de geldstroom stoppen.
Het verzwakken van de klimaatagenda
Ontwikkelingslanden staan ambivalent tegenover het nastreven van de vermindering van de CO2-uitstoot in het kader van het Akkoord van Parijs: hoewel ze graag VN-uitkeringen accepteren om ‘groene’ energieprojecten te financieren, ergeren beleidsmakers in de Derde Wereld zich aan de druk van klimaatalarmisten om de fossiele brandstoffen die nodig zijn voor economische groei te verlaten. Klimaatmandaten worden in feite gezien als een vorm van neokolonialisme dat de economische groei van de ‘gekoloniseerden’ onderdrukt, terwijl de status quo voor rijkere landen behouden blijft.
Zonder Amerikaanse financiering is het vermogen van de VN om ontwikkelingslanden te dwingen een streng beleid te voeren op het gebied van ‘koolstofarmer maken’ aanzienlijk verminderd.
Het veelgeprezen morele gezag van het Klimaatakkoord van Parijs is al lang bezoedeld door de hypocrisie van westerse elites die het mondiale Zuiden oproepen om windturbines en zonnepanelen te omarmen, terwijl hun landen doorgaan met een levensstijl met een hoge CO2-uitstoot.
Het vertrek van de VS uit de klimaatclub ondermijnt de deugdelijkheid ervan nog verder en zal landen in het mondiale Zuiden waarschijnlijk aanmoedigen om hun eigen energiestrategieën te bepalen, met minder zorgen over diplomatieke en financiële vergelding – laat staan zich druk te maken over het ethisch tekortschieten.
Zoals het Internationaal Energie Agentschap (IEA) herhaaldelijk heeft opgemerkt, zal de wereldwijde vraag naar energie de komende decennia toenemen, voornamelijk gedreven door groei in ontwikkelingslanden. Om aan deze behoefte te voldoen, is een ongehinderd gebruik van olie, aardgas en steenkool nodig.
Omdat het losgekoppeld is van de realiteit van de natuurkunde en economie, is de anti-fossiele brandstofbenadering van het Akkoord van Parijs niet geschikt om de energie-uitdagingen van de toekomst aan te pakken. Door dit gebrekkige raamwerk te verwerpen, heeft Trump niet alleen geholpen de Amerikaanse schatkist te beschermen, maar ook de deur geopend naar pragmatischer energiebeleid voor anderen.
De terugtrekking van de VS is een geopolitieke gelijkmaker, die het speelveld gelijk trekt voor ontwikkelingslanden die al lang onder druk staan om prioriteit te geven aan westerse klimaatdoelen. Nu ligt de bal bij deze opkomende economieën. Zullen ze het moment grijpen en een nieuw pad uitstippelen? Alleen de toekomst zal het uitwijzen.
***
Dit commentaar werd voor het eerst gepubliceerd in Townhall op 4 februari 2025.
***
Fantastisch. Bas zal ook blij zijn.
Bas is ook blij met de vrede in Oekraïne.
Tegenwoordig begint elke dag met een jubelstemming, het Trump effect!
Bas is zeer realistisch als het gaat om de veroveringsdrift van Poetin. Dat is overigens niet zo moeilijk omdat Poetin meerdere malen heeft aangegeven dat hij droomt van het herstel van de USSR.
Echter, zodra hij een land aanvalt dat lid is van de NAVO zal artikel 5 van het verdrag in werking treden. Rusland is militair gezien in een zeer verzwakte toestand en niet in staat om dat ook maar een dag vol te houden. Zelfs een relatief zwak land als Oekraine levert al gigantische problemen op en de 5 dagen zijn er ondertussen toch echt al een paar meer om nog maar niet te spreken over de verhoudingsgewijs uiterst povere resultaten.
Mocht Poetin dan toch naar het atoomwapen willen grijpen, dan verwacht ik dat zijn bevelen op dit punt niet zullen worden opgevolgd; die generaals zijn niet helemaal gek.
Poetin begint steeds meer in de situatie van Hitler in april en mei 1945 te geraken. Massale desertie en vooral vluchten naar het westen om te voorkomen gevangen genomen te worden door de Russische horden.
Och, het wachten is natuurlijk weer op een of andere ‘deskundige’ die gaat roepen dat Oekraine die vuile oorlog is begonnen.
Ook dat hebben we eerder meegemaakt in het niet al te verre verleden nietwaar.
Hoe was het ook alweer in de loop van de ochtend van 1 september 1939?
Oh ja, ‘Seit 05:30 wird zuruck geschossen’.
Dat is overigens niet zo moeilijk omdat Poetin meerdere malen heeft aangegeven dat hij droomt van het herstel van de USSR.
Dat staat in onze media, alleen NIEMAND heeft het Poetin horen zeggen.
Ik denk dat de vrede die Trump nu voorstaat ons een volgende oorlog gaat opleveren waarbij Rusland zal proberen om heel Oekraïne en Moldavië in te lijven.
Als dat lukt dan komen de Baltische staten en Polen aan de beurt.
Het doel van Poetin is immers herstel van de USSR.
Dat betekent dat ook Dld op het lijstje staat.
Poetin vind dat Rusland eigenlijk het gebied tot de Atlantische oceaan moet omvatten.
Dus we kunnen dan nog een stevig aantal oorlogjes en oorlogen tegemoet zien.
Bas
Een duidelijke Rutte-fan. Méér wapenindustrie, méér kernwapens en minder kerncentrales. Je kunt jou ook overal mee verblijden.
Vergat nog Slowakije en Hongarije die Poetin steunen.
Dus dat worden weer meewerkende satelietstaten zoals ze na WW2 waren.
Gresnigt,
Jij en nog een paar anderen hadden eens goed moeten opletten dan had je nu eens duidelijk kunnen horen dat de Oekraïne gewoon aan het verliezen is ondanks alle hulp van het westen.
Ik hoor je nog zeggen nu de Oekraïne f16 krijgt is het zo gedaan met Rusland.
Wat je hoort is puur propaganda wat ik al steeds heb gezegd, maar uiteindelijk hoor je hoe het echt zit.
Ik laat het erbij want mij zijn wel meer dingen bekend hoe het een en ander zit.
Een ding nog, denken jullie nu echt dat Rusland het zich kan permitteren als ze er zo slecht voorstaan her en der wat militaire oefeningen erbij kunnen draaien?
Daarbij geen enkele oorlog kent winnaars aan bijde zijden worden velen begraven, er zijn dus alleen maar verliezers, en de aanstichters blijven buiten schot.
Rusland is makkelijk te verslaan wanneer de NAVO wat wapens aan Oekraïne levert ?
Als we dat niet doen verovert Rusland heel Europa?
Wat is het nou , zijn die Russen nou slap of sterk?
Volgens mij ben je sterk in slap gelul.
@Theo,
Je moet je eens oriënteren over oorlogsvoering.
Het is geen landje pik oorlog maar een uitputtingsoorlog.
En die is Oekraïne aan het winnen.
Ru moet nu al gewone consumenten voertuigen aan het front inzetten (die bieden geen enkele bescherming), enz.
UA heeft vorige zomer bij Kursk een gebied ter grootte van iets als de halve provincie Utrecht in RU veroverd en houdt het bezet ondanks deadlines van Poetin dat het dan terugveroverd moet zijn…
UA is nu steeds meer militaire fabrieken, vliegvelden, havens in RU aan het beschadigen-vernietigen terwijl RU niet verder komt dan woningen in steden….
“Ik hoor je nog zeggen nu de Oekraïne f16 krijgt is het zo gedaan met Rusland.”
Dat kan niet want dat heb ik nooit gedacht en dus zeker niet geschreven.
Heb het wel gelezen en toen gedacht wat dom.
“dat Rusland het zich kan permitteren als ze er zo slecht voorstaan her en der wat militaire oefeningen erbij kunnen draaien?”
Dat moet je doen als je wilt dat je soldaten kunnen vechten.
Mede omdat RU dat veel te weinig doet, verliezen ze zoveel soldaten.
Aldus Rusland en oorlog deskundige Gresnigt.
Als je gisteren opgelet had dan had je met je oortjes kunnen horen dat ondanks alles Oekraïne steeds meer terrein verliest, maar dat past niet in de oortjes van Gresnigt.
En over die F16 lieg je weer eens, natuurlijk bewust denk ik omdat het je nu niet uitkomt zoals je toen je verhaal verkondigde.
Ik merk steeds meer dat jij gewoon alles gelooft en aanneemt wat ze je voorschotelen, en je je eigen fantasie daar in laat spelen als waar wat je dan ook nog zelf gelooft.
Of wil je zeggen dat ze nu met de winkelwagentjes naar de front gaan? Jij met je consumenten voertuigen, mijn god lees je zelf wel wat je schrijft.
Als ik al die onzin van de media kanalen moest geloven waren ze al gewonnen van Rusland zoals dat netjes heet.
Maar van mij had het waar mogen zijn dan waren vele levens bespaart gebleven aan beide zijden.
In de wacht,
op zulk lulverhaal van jou moet ik wel reageren.
Peter e.a., zeker, wat kernenergie betreft is het met Bas slecht kersen eten. Maar dat betekent niet dat zijn visie op de oorlog in Oekraine dan ook maar helemaal bullshit is; integendeel.
Je gedraagt je nu net zo ongenuanceerd als Cornelia. Van haar kan je niet beter verwachten maar van jou valt dat me zwaar tegen.
@Theo,
Kun je wel lezen wat ik heb geschreven: dit is een uitputtingsoorlog en geen landje pik oorlog.
Overigens begint het landje pik van Poetin ook steeds meer te haperen:
– UA heeft afgelopen zomer een gebied in Rusland (in provincie Koersk, waar Dld een beslissende tank veldslag in WW2 heeft verloren althans niet heeft gewonnen) bezet ter grootte van de halve provincie Utrecht. Dat is na massale aanvallen (60.000 aanvallers waarvan 12.000 N.Koreanen) gekrompen tot de helft, en afgelopen maand weer wat uitgebreid.
Het is Poetin dus niet gelukt om het land voor de inauguratie van Trump terug te veroveren (wat zijn uiteindelijke doel was).
– UA heeft de Russische Zwarte zee vloot gedwongen te vluchten uit de Krim naar het uiterste oosten(waar UA ze met rust laat)….
Oftewel UA is de dominante partij in de strijd om de Zwarte zee. Dat blijkt ook uit het aantal en de grootte van de Russische schepen (o.a. hun vlaggeschip) die naar de zeebodem zijn verhuisd…
UA exporteert inmiddels weer al haar graan.
– UA heeft het Russische leger verjaagt uit haar belangrijke steden en omgeving (o.a. Kherson en Kharkiv).
– Waar RU maar weinig verder komt dan lukraak bommen te strooien op huizen, bombardeert UA fabrieken en laboratoria waar wapens worden gemaakt en ontwikkeld evenals olieraffinaderijen die brandstof voor het RU leger produceren….
UA is ook succesvol in het wegbombarderen van commando centra (veel RU generaa;ls dood) en guerilla aanvallen.
Maar sommigen hier blijken zich blind te staren op de km² boerenland met plat gebrande half verlaten stadjes die RU veroverd.
Leuk voor RU maar dat draagt nauwelijks bij aan hun overwinning want het ondermijnt de slagkracht van US niet….
Het ondermijnd de slagkracht van RU wel.
Want nu heeft hun leger langere aanvoer routes door land waar het UA leger waarschijnlijk (onbemande, gecamofleerde) waarnemingsposten heeft geïnstalleerd.
Zodat UA die trucks met soldaten, voedsel en wapens met hun drones goed kunnen opblazen….
.
Vergat nog te melden dat RU praktisch door zijn tanks heen is. Ze zijn aan modellen uit WW2 begonnen, ook al hebben die geen kans tegen de UA drones of tanks (die UA vooral van UK en Dld heeft gekregen, NL heeft er ook wat geschonken) of anti-tank hand vuurwapens..
Heel verstandig van de VS. Het zou mooi zijn als in (het rechtser wordende) Europa het verstand ook zou zegevieren.
Gezien de reacties van onze ongekozen leiders worden ze hoe langer hoe gekker.
Ze beginnen een soort van wild om zich heen te slaan.
‘Gezien de reacties van onze ongekozen leiders worden ze hoe langer hoe gekker’.
Wie bedoel je Cornelia? Poetin, Xi, Kim Jong Un, de Ayatollahs, Assad? Of wellicht de ‘leiders van Hams en Hezbollah?
Of toch gewoon de leden van de TK?
Trump moet trouwens wel gaan oppassen:
https://projects.fivethirtyeight.com/polls/favorability/donald-trump/
Misschien moet hij zich toch met hoofdzaken bezig houden en niet met het ‘probleem’ van papieren rietjes.
Hiermee verliest Trump (en de VS hopelijk niet teveel) veel invloed als president in de wereld.
Gaat weinig van overblijven.
Lijkt wat op zijn eerste ambtsperiode als president.
Over een jaar is er niets meer van over.
Zolang China en India onterecht (!) nog als ontwikkelingslanden worden aangemerkt is elke (‘klimaat’-) ontwikkelingshulp aan deze landen – ook door EU moet er mee stoppen – een gotspe.
Beide inmiddels gevorderde high-tec-landen hebben diverse honderden miljarden $ programma’s te besteden aan ruimtevaart en defensieuitbreidingen.
“Beide inmiddels gevorderde high-tec-landen hebben diverse honderden miljarden $ programma’s te besteden aan ruimtevaart en defensieuitbreidingen.”
En dat mag niet?
Volgens mij is de NAVO in totaal 8 x zo groot als Rusland en China samen.
Ga je nu ook zeuren over Amerika?
Die hele klimaatverandering is gewoon verzonnen, en ontwikkelingsgeld wordt alleen gebruikt om landen van binnenuit kapot te maken. Zo financieren ze de Oeigoeren om lekker dwars te liggen in China en ze geven geld en middelen aan de (westers georiënteerde) oppositie in landen rondom India.
Jij gaat uit van de krantenberichten over “ontwikkelingshulp” je begrijpt nog steeds niets van de wereld.
In die kranten staat bullshit, het ontwikkelingsgeld gaat nooit naar rijst en brood voor armen.
https://t.me/vmHumor/216892
Nog een stukje “ontwikkelingshulp” waar Trump een streep door heeft gezet.
Niemand is geholpen met dit soort ontwikkelingshulp, het wordt voornamelijk gebruikt en verdeeldheid en amok te trappen in de landen.
Als je je eens afvraagt hoe het kan dat een clubje “zwarten” wereldwijd protesten (BLM) kunnen optuigen, nou daar gaan gewoon honderden miljoenen in om, allemaal belastinggeld om zaken door te drukken waar totaal geen vraag naar is.
Die zaken zorgen dan voor onvrede en polarisatie, zo werkt het hele globalisme, ze betalen alles in hun eigen voordeel van JOUW geld.
De werkende burger is de dupe, en ze hebben het nog niet in de gaten ook.
‘En dat mag niet?’.
Dat zegt Scheffer toch ook niet troela. Begrijpend lezen weet je wel.
‘Volgens mij is de NAVO in totaal 8 x zo groot als Rusland en China samen’.
In welk opzicht dan? Landoppervlak, bewonersaantal, BNP enz?
Wel fijn voor die Oeigoeren dat jij het zo voor ze op neemt.
@SCheffer,
Reis eens rond door India.
Dan besef je dat het nog steeds een ontwikkelingsland is.
India. Een ontwikkelingsland met atoombommen en een uitgebreid ruimtevaartprogramma.
@Bas – wel een ontwikkelingsland dat een raket naar de zuidpool van de Maan stuurde
https://nos.nl/artikel/2482787-india-lanceert-raket-voor-landing-op-de-zuidpool-van-de-maan
Ja. Daar voelen ze zich toe gedwongen om te voorkomen dat China nog meer van hun gebied afpakt (China heeft al 2 stukken van hun land bezet)…
Qua aspiraties verschillen China en Rusland niet veel.
Johan, je vraag is terecht, maar de stelling van Bas ook.
Misschien moeten we een andere definitie van ‘ontwikkelingsland’ zien te vinden.
Voor mij is vooral het verschil tussen arm en rijk bepalend en dan kan je er niet onderuit dat dat verschil in China, India maar zeker ook in Rusland en uiteraard in het overgrote deel van de landen in Afrika ronduit schrijnend is.
En India is een atoomkernmacht, wordt veel vergeten….
Scheffer
Je vergeet er bij te vermelden dat Zuidoost Azië inmiddels een erg groot deel van zowel onze half-fabrikaten maakt (erg energie-slurpend) en het overgrote deel van “onze” producten. Zodat wij blijmoedig en deugdzaam het braafste jongetje/meisje van de klas kunnen uithangen. De westerse handelwijze hangt van hypocrisie aan elkaar.
Onze bijdrage bestaat tegenwoordig nog hooguit in het laten weten hoe het moet. Hetgeen neerkomt op leveren op voorschrift, specificatie en bestelling. We zouden zelf weer eens méér zelf moeten maken en dan zo goed én goedkoop dat importtarieven niet meer nodig zijn. Minder babbelaars en meer bedenkers en makers.
Peter; spijker.. kop.
Tegenwoordig rijden er iedere week 30 goederentreinen van de oostkust van China naar Rotterdam, vol met waardeloze meuk die voor een deel vervaardigd is met kinderarbeid onder erbarmelijke omstandigheden. Die treinrit duurt 15 dagen en gaat deels gewoon via Rusland!!!
En dan heb ik het nog maar even niet over de containerschepen die iedere dag naar West-Europa komen.
Maar ja, lekker goedkoop he?
De missionarissen van de toekomst zijn nu de technisch geschoolde specialisten, die kleine modulaire kerncentrales kunnen opzetten en onderhouden in Afrika. Honderden dorpjes daar per stuk kunnen ze voorzien van electriciteit en een welvaart brengen die zijn weerga niet kent.
Nog geen decennium geleden gingen onze ingenieurs erheen om een piepende waterpomp te installeren, gefinancierd door wat euro’s uit onze collectebussen waarvan de helft nog aan de strijkstok bleef hangen omdat onze Bobo’s er eerste klas heenvlogen om ze in bedrijf te stellen.
Zo zie ik de toekomst, laat de echte ‘out of the box’ denkers nu eens opstaan en de staalindustrie overwerk maken. ( Turbinepalen omsmelten)
Kleine modulaire kerncentrales zijn al >30jaar een grote belofte. Was 30jaar geleden al zo groot dat de IAEA er een paper aan besteedde:
https://www-pub.iaea.org/MTCD/Publications/PDF/te_881_web.pdf
Inmiddels dus hopeloos.
Logisch want kernreactoren zijn alsmaar groter geworden omdat groter tot goedkopere stroom leidt.
Nucleaire onderzeeboten werken met kleine modulaire reactoren. Sinds de jaren 1950. Idem ditto enkele vliegdekschepen van de VS en Chinese marine.
En Russische ijsbrekers Ed.
Wat betekent het woordje vermeende in het statement:
“elke vermeende financiële toezegging van de Verenigde Staten onder het Raamverdrag van de Verenigde Naties inzake klimaatverandering stopzetten of intrekken.
Het lijkt mij dat dat woordje die intrekking tot een loos gebaar maakt…
Wat een loos gebaar is….
De VS heeft 2000 miljard uitgegeven aan klimaatsubsidies.
Toen ze begonnen kwam 86% van de energie van kolen en gas, na die 2000 miljard is dat gezakt tot 84%.
En dat noemen ze vol trots “energietransitie”.
Het is te debiel om over te praten, zoveel geld over de balk voor 2 % energietransitie, dat is compleet gestoord.
Mensen die dat verdedigen zijn knettergek, ze dienen opgesloten te worden, want ze drijven de rest van de bevolking naar de armoede.
Waar haal je die 2000miljard vandaan?
Volgens mij zijn ze daar niet zo ruim.
Bas
Als het over defensie/oorlogvoeren gaat zijn ze heel ruim. Een kleine 1.000.000.000.000 per jaar.
700 á 800 bases en het bijbehorende wapentuig per jaar financieren is niet niks. Dat kun je beter besteden.
Peter,
Cornelia had het niet over oorlog voeren, en ik ook niet.
Peter, ben jij dan van mening dat er geen enkele dreiging is? Dankzij die defensie-inspanningen hebben we de Russische beer tot op heden in zijn kooi kunnen houden.
Te triest voor woorden maar daarom nog niet verkeerd.
Of heb jij geen woonhuisverzekering of een alarminstallatie?
Ken jij overigens de defensie uitgaven van China of Rusland?
https://en.wikipedia.org/wiki/Military_budget_of_China#:~:text=Every%20March%2C%20as%20part%20of,figure%20for%20national%20military%20expenditures.&text=As%20of%202024%2C%20the%20official,the%20world%20behind%20the%20US.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/12/01/rusland-oorlog-oekraine-defensie-budget-poetin-vladimir/
‘In 2025 zal Rusland een derde van zijn totale budget investeren in defensie’. 33% dus Peter.
2.000 miljard Cornelia?
Komt dat van ‘Ander Nieuws’ of van Baudet zelf?
En dan Bas verwijten dat hij liegt. Mijn hemel.
Die 2000 miljard komt van de nieuwe Amerikaanse minister van energie.
Hij vroeg zich ook af of de democraten hun verstand hadden verloren.
Er zijn zelfs elektrische tanks gebouwd.
Bas
Dat betekent dat alles, ook in het geval van twijfel, wordt geschrapt.
Dit is weer een stap om het grotere doel van de elite, deep state en WEF langzamerhand af te brokkelen. Dit is hetzelfde met Woke wat op zijn retour is. Het gevolg is dat er enorm veel organisaties en mensen hun verdienmodel verliezen en helaas naar een andere verdienmodel moeten overstappen. Ik weet nog wel 1 voor hun, ga over op fossiele brandstof voor energie daar valt enorm veel geld mee te verdienen.
Maar, het een en ander hangt wel af wat Trump/de macht gaan doen met de digitale identiteit en het CBDC.
Het kan dus zo maar zijn dat nu de teugels wat losser worden gehouden omdat ze weten dat we over twee jaar in een digitale gevangenis zitten.
Zolang die digitale identiteit en dat digitale geld niet van tafel is maak ik mij grote zorgen over onze vrijheid.
Ga je nou Trump afvallen Cornelia?
Jouw simpele gedachtegang is tekenend voor het niveau van je reacties.
Verreweg de meeste reacties van jou hebben enkel doel om anderen met andere opvattingen in de maling te nemen.
Nooit een inhoudelijke reactie of tenminste een poging daartoe.
Waarom zou dat zijn denk je?
“ga over op fossiele brandstof voor energie daar valt enorm veel geld mee te verdienen.”
Het is omgekeerd.
Mijn overgang op zonnepanelen heeft mij enorm veel geld bespaard!
Jouw overgang op zonnepanelen, Bas, heeft mij enorm veel belastinggeld gekost. Zonder die subsidies was mijn energierekening lager geweest. Net als mijn belastingaanslag. In mijn ogen zijn zonnepaneelbezitters asociale figuren.
Goed dat de regering van de VS een aantal zaken in de ware proporties is gaan zien. Al lukt dat onder druk van de lobby’s en hun grote geldschieters op een aantal punten nog niet zo goed.
USAID is zo’n voorbeeld van onder de dekmantel van hulp, interveniëren in het bestuur/politiek van andere landen. Ik mag hopen dat de EU nu ook eindelijk aan het handje van de grote broer, het licht gaat zien. De oranje-blauwe-groene bril van Ursula en consorten mag wel af wat mij betreft.
Bas
Wat verkoop je weer een onzin. Poetin wil alleen Rusland in zijn oude glorie herstellen en dat het Westen de toezeggingen gedaan bij het vallen van de muur gestand doet. Polen veroveren wat een onzin Polen heeft een geweldige moderne strijdmacht die met het jaar sterker wordt. Wij moeten ook zorgen dat ons leger weer op orde komt. Lubbers en zijn opvolgers waaronder praatjes voor de vaak verkoper Rutte hebben er alles aangedaan om ons leger de grond in te boren. Ik heb er destijds nog een hele discussie met Lubbers over gehad ik vond het oliedom.
Nee, geen oude glorie, volstrekte onzin, NERGENS heeft Poetin dat ooit gezegd. hij wil gewoon dat Rusland deel is van een multipolaire wereld en dat het westen, maar om het even welk ander land haar respecteert.
M.A.W. er moet een einde komen aan de oorlogszucht van het westen!
Hij hoeft geen groot Rusland, hij wil alleen dat de Amerikanen en de NAVO opsodemieteren aan haar grenzen.
Het westen heeft het altijd beloofd, niet uit te breiden naar het oosten, nu ze daar hun afspraken niet nakomen is de enige reden van de speciale militaire operatie in Oekraïne. Alle andere uitleg door oorlogshitsers en zogenaamde Ruslandkenners zijn wensdenken om een oorlog tegen de Russen te starten.
Rusland wil gewoon net als het westen met elk land kunnen handel drijven en heeft geen behoefte aan binnenlandse inmenging.
Daarbij hebben ze prachtige handelswaar, plutonium, metalen, goud, diamant, olie, gas ze houden in TEGENSTELLING tot de Europese Unie ZELF hun eigen broek op.
Dat zogenaamde globalisme is een doorn in het oog van veel landen, die moeten NIETS hebben van de westerse dwingerij.
Als klimaatwaanzin, multikul en transgender onzin. Het zijn allemaal bedachte “crisissen” om een wereldmacht uit te rollen.
Daar zitten al die landen niet op te wachten.
Poetin heeft gesteld dat Polen deel(s) van Rusland is….
“hij wil alleen dat de Amerikanen en de NAVO opsodemieteren aan haar grenzen.”
Zodat hij ongestoord kan binnenvallen zoals in UA.
“Het westen heeft het altijd beloofd, niet uit te breiden naar het oosten”
We zouden daar niet naar streven. En dat hebben we ook niet gedaan. De landen wilden zelf graag.
Er zijn in de Kaukasus nog een paar landen die graag NAVO lid willen worden….
Moeten wij blijven toekijken terwijl Rusland daar met een verschroeide aarde tactiek die landen onderwerpt???
@Hans,
De oude glorie van Rusland is de USSR t/m de grenzen tot in Dld.
Tijdens de ~1990 revolutie werkte Poetin als inlichtingen officier in Leipzig (voormalig Oost-Dld)…
Hij heeft toen aan het Kremlin gevraagd wat hij moest doen gegeven het binnenvallen van het gepeupel beneden in zijn kantoor, en kreeg geen antwoord…..
“Polen veroveren wat een onzin Polen heeft een geweldige moderne strijdmacht”
Dat is omdat Polen een Russische aanval serieus is gaan nemen…
Helaas is die strijdmacht nog zonder de bijna onmisbare oorlogservaring.
Hè ja, laten we ervoor zorgen dat er nog wat jonge mensen de gehaktmolen in gaan. Weet je wel dat elke gewelddadige dode een ziel met pijn is die bij de gemeenschap blijft tot de pijn is erkend en geheeld? Je moet nog heel veel leren, heel veel. Tipje van de sluier: materie is niet fundamenteel, dat is inmiddels gebleken dankzij wetenschappers die wat verder kijken dan de meesten.
Hans, Poetin wil wel degelijk de oude USSR herstellen en dat heeft hij meermaals ook gezegd.
Rationeel gezien heb je natuurlijk gelijk. Rusland is kansloos tegen de NAVO.
Maar….. Poetin is al lang niet meer rationeel bezig, als hij dat al ooit heeft gedaan overigens.
Vergelijk het maar met het Ardennenoffensief in december 1944. Volkomen kansloos, maar toch gewoon doen.
Poetin en Hitler, twee handen op een irrationele psychopatenbuik.
Kunnen we niet beter het geld voor de energietransitie in defensie stoppen ?
Kun je aangeven hoeveel geld we in de energietransitie stoppen?
Ik schat dat we met dat geld nergens komen qua versterking van onze defensie.
Later door Minister Wiebes samengevat als: De energietransitie gaat ons jaarlijks tussen de 1 en 3 procent van ons BBP kosten. Dit komt neer op zo ongeveer 14 miljard euro per jaar.
https://www.transitiepaden.nl/post/wat-kost-de-energietransitie
Goedkope windenergie:
https://www.pwc.nl/nl/perscentrum/toename-integrale-energierekening-nederland-in-2030.html
jee, nog een keer:
De totale uitgaven voor Defensie in 2024 zijn € 21.429.878.000 (€ 21,4 miljard).
Dan is 14 miljard extra een aardig aandeel.
Sorry ik ben een beelddenker dus volkomen ongestructueerd, van de ene gedachte komt de andere.
Nee Nico. Moet je niet doen… Bekijk de video, is maar een paar minuten. Het is Vietnam all over again.
Kijk jij ook even, Bas.
https://breadonthewater.co.za/2024/03/18/who-really-profits-from-the-war-in-oekraine/
Ik weet niet hoe het met jullie is maar mijn consumptie van rode wijn, kaasjes en noten is de laatste 4 weken flink toegenomen. Elke avond het nieuws bekijken op internet onder het genot van een hapje en drankje.
Ja, Chris, er is tegenwoordig leuk nieuws.
Zo klagen de globalisten steen en been, hoe dom Trump nu weer is en wat hij gezegd heeft wat helemaal niet kan volgens internationaal recht en rechten van de mens….
Ja het is weer leuk om naar die praatprogramma’s te kijken helemaal als Trump of een ander uit zijn regering voor beduusde gezichten zorgt.
Leuk ook die camera door het publiek, met van alle soorten en kleuren een, tot hoofddoek aan toe met hun lekkere linkse kringloop kleding en hun progressieve ronde boreale-uil-van-Minerva-brilletjes, er verslagen bij zitten.
Zo mooi die groepsdynamiek als ze allemaal tegelijk hun afkeer laten blijken.
Het ontbreekt er nog aan dat Trump live op het toneel verschijnt om het nog eens lekker in te wrijven. :))
Het is inderdaad grappig, ja. Elke dag iets nieuws. Ik geniet het ook enorm. Drink elke dag teveel brandewijn….
Er komt nog meer….morgen…..
https://wattsupwiththat.com/2025/02/13/the-epas-titanic-blunder-a-20-billion-betrayal-of-public-trust/
Vergeten zijn de afspraken bij de val van de muur. Vergeten is de Cuba crisis. Vergeten is de uitgestoken hand van Poetin inzake Europese samenwerking op economisch gebied. Het wantrouwen van het Westen tov. Rusland bleek te groot. NAVO uitbreiding naar het Oosten had nooit mogen plaatshebben, dan was de huidige oorlog wellicht nooit aan de orde geweest. Maar neen de oorlogstrom moest geroerd worden en nu? Blijven we wapens en munitie leveren opdat de gehaktmolen nog wat slachtoffers gaat maken, of geven we toe en met garanties opdat dit onnodig bloedvergieten tot een einde gaat komen. Van een eenvoudig wapen tot raketten en vliegtuigen. Is de volgende stap het leveren van soldaten van NAVO staten en kernwapen inzet? Zij die dit aanhangen geef ik het advies om een wapen op te pakken en mee te gaan strijden aan het front, kijken hoe geweldig je het dan nog gaat vinden.
Voor de meesten is dit een ver van mijn bed show en kunnen zich niet voorstellen hoe het werkelijk is. Het zien van op TV of Internet is anders dan het aan je lijf meemaken.