
Barry Madlener, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Van een onzer correspondenten.
De boodschap was vrij simpel: we verwachten dat er straks minder tankstations nodig zijn, dus laten we dat maar groot aanpakken met laadpalen. Of om de letterlijke woorden van minister Madlener te gebruiken: ‘Op basis van de huidige prognoses voor de behoeftes van weggebruikers, lijkt er straks niet op iedere verzorgingsplaats de noodzaak te zijn voor een tankstation” waardoor er ”grootschalige infrastructurele aanpassingen’ moeten komen. En toch hebben we de boodschap verkeerd begrepen, vindt de overheid.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft zojuist een nieuw bericht de wereld in gestuurd, schreef Autoblog.nl gisteren. Hierin opent het ministerie als volgt:
‘Deze week is het beeld ontstaan dat er in de komende jaren tankstations zullen verdwijnen. Dat is niet het geval.;
De beleidsmakers erkennen hoe belangrijk benzinepompen de komende tijd blijven. Ze schrijven:
‘Tankstations blijven voorzien in een essentiële behoefte voor de Nederlandse weggebruiker en zullen niet verdwijnen. De behoefte aan benzinepompen en laadpalen zal de komende decennia naast elkaar blijven bestaan.’
Sterker nog, Nederlanders blijven gewoon met benzineauto’s rijden, is nu de prognose.
‘Het overgrote deel van de Nederlandse automobilisten rijdt nog vele jaren op fossiele brandstof. Het is daarom vanzelfsprekend dat er genoeg plekken zijn en blijven om te tanken. Van het afbouwen van het aantal benzinepompen is dan ook geen sprake’, valt er te lezen.
De Telegraaf:
‘….volgens minister Barry Madlener is er ’onduidelijk gecommuniceerd’: ‘Ik probeer juist ook de fossiele rijder te bedienen’, aldus Madlener, die ook een communiqué laat verspreiden. ‘Tankstations blijven voorzien in een essentiële behoefte voor de Nederlandse weggebruiker en zullen niet verdwijnen. De behoefte aan benzinepompen en laadpalen zal de komende decennia naast elkaar blijven bestaan. Het overgrote deel van de Nederlandse automobilisten rijdt nog vele jaren op fossiele brandstof. Het is daarom vanzelfsprekend dat er genoeg plekken zijn en blijven om te tanken. Van het afbouwen van het aantal benzinepompen is dan ook geen sprake.’
Als een ondernemer ziet dat de behoefte van de weggebruiker verandert, kan hij ervoor kiezen om bijvoorbeeld minder tankzuilen aan te bieden, en in plaats daarvan zich op laadpalen te richten. Maar dat is dan een keuze van de ondernemer zelf’, schrijft de overheid.
***
***
Wat ligt hij dan te lullen en nu de keutel intrekken.
Natuurlijk willen de meesten niet rijden op deze manier.
Als er goede accu’s zijn en niet te zwaar, bestand tegen kou en hitte, en net zo snel te laden als een brandstofauto dan kun je verder praten, en zo lang dat niet is zal het gros de EV links laten liggen.
Alleen al door dat gesleep met die laadkabel wil ik er geen.
Het antwoord is zijn ambtenaren / voorlichters (GL/D66) zij vinden benzine tanken niet nodig. De minister grijp nu in. PS.Er gaat wel gezorgd worden voor meer vegetarisch/halal assortiment in de broodjes hoek.
Toch is sluiten van tankstations de snelste manier om de transitie naar fossielvtij rijden voor elkaar te krijgen. Als er geen brandstof meer te koop is wordt de ice auto vanzelf een museumstuk. Daar heb je dan zelfs geen milieuzone voor nodig.
Tja EaB, daar zeg je wat. Kan ik misschien voor mijn dikke diesel uit 2006 nog heel veel geld vangen. Straks even contact opnemen met Tussen Kunst en Kitsch om de waarde te laten bepalen:)
Maar nu even serieus; die man is toch gewoon compleet geschift:
https://businessam.be/trump-verdubbelt-importtarief-canadees-staal/
Hitler en Stalin draaien zich om in hun graf; hebben ze daar al die (vergeefse) moeite voor gedaan terwijl het zo gemakkelijk is om er wat bij te pikken. Wellicht een tip voor Poetin? :)
Logisch toch,……. en Shell net zolang door de ‘klimaat’-kneuzen voor de rechter slepen totdat ze zijn vertrokken naar LaLaLand…..
Gisteren op de kwelbuis was er een GroenLinks ‘energie’-professor die het een goede zaak vond de ‘klimaat’-/ subsidies voor de hoge inkomens / rijke zonnepaneelbezitters in Nederland te stoppen.
De vraag aan hem gesteld was of hij nu nog wel mocht komen op het GroenLinks partijcongres?
De GroenLinks ‘energie’-professor vond van wel….
Inderdaad!
En zeker wanneer men de mogelijkheid om diesel te tanken wegneemt dan zullen we gauw van die klimaatverwoestende vrachtwagens af zijn. Die dingen rijden 1 op 3 en verzieken het klimaat voor ons.
Ik zou zeggen: geen vrachtwagens meer! Kan gewoon in deze tijd niet meer.
als je een beetje van de ontwikkelingen op de hoogte zou zijn dan wist je dat de huidige generatie motoren eerder werken al luchtreiniger(filter) dan als vervuiler. de uitstoot is schoner dan de ingeademde lucht min de zuurstof.
@EaB, Heel kort, wat een stompzinnig antwoord!
De transitie kan geen dag langer wachten Ron, we zien het elke dag aan het weer buiten.
Dus er moet snel gehandeld worden. Halve maatregelen hebben geen zin; we moeten helemaal van die rotzooi (CO2 en ander gifgas) af z.s.m.
Sarcasme is ook niet jouw ding he Ron :)
Onder druk enz.
Een minister die een fout durft toe te geven kan bij mij niet meer kapot. Hulde Barry.
En er is nog meer goed nieuws. Zeker, even doorbijten:
https://www.edf.fr/sites/groupe/files/2025-03/annual-results-edf-2024-presentation-2025-03-07.pdf
Vooral de relatief geringe groei van wind en zon tegenover de enorme groei van kernenergie is hoopgevend (pagina 33).
Voor verder ‘goed’ nieuws; zie:
https://blackout-news.de/
En:
https://www.lesechos.fr/industrie-services/automobile/batterie-northvolt-annonce-sa-faillite-2153455
En weer miljarden door de plee gespoeld.
Het lijkt de Dow Jones wel zeg:
https://www.boursorama.com/bourse/indices/cours/%24INDU/
Nog “goed” nieuws, om de COP30 in Brazilië worden tienduizenden hectaren Amazonewoud omgekapt, om er een “duurzame” snelweg te bouwen voor de meer dan 50.000 deelnemers. https://www.bbc.com/news/articles/c9vy191rgn1o
Tja en die deelnemers gaan natuurlijk allemaal met de waterfiets naar Brazilië.
Met een benzine- of dieselwagen wil je een tankstation in je dorp of wijk. Maar met een EV hoef je geen laadstation in je buurt te hebben. Je laadt immers gewoon thuis (of op je werk) op.
‘Dirk Visser
Elke lantaarnpaal een laadstation? Het blijft wel de vraag wie dan zo’n brandgevaarlijke zone voor de deur wil hebben.
Beetje doelpalen verplaatst, Peter?
Dirk maakt een terecht punt.
Het zal op de duur wel doordringen. In Zuid-Korea weren ze EV uit ondergrondse parkings of parkingtorens.
Als het niet zo zielig zou zijn, zou je erom kunnen lachen hoe EV-bezitters na elk ritje onmiddellijk gaan laden. Als ze naar de supermarkt gaan, aan de sporthal of aan het zwembad, na een ritje in de stad, na een paar honderd km op de snelweg, na een ritje naar het werk, na een ritje terug naar huis… voortdurend zijn ze bezig met die kabeltjes. Het lijkt dwangmatig, een neurose…
Na een paar ernstige branden zal hier ook wel een regel komen ivm waar er wel en waar niet kan geparkeerd worden door EV’s. Om zo een brandend voertuig te blussen, moet je het kunnen optillen en in een container water steken. In een parkeergarage gaat dit niet en moet je afwachten tot alle auto’s zijn uitgebrand.
https://www.chosun.com/english/national-en/2024/08/25/MACXAHVGENBHHNOGU7J4UEEIOM/
https://www.straitstimes.com/asia/seoul-moves-to-ban-overcharged-evs-from-underground-parking
AnthonyF
Doelpalen? Ik schreef lantarenpalen. Toch net iets veiliger dan tegen je eigen gevel. Voorlopig ben ik niet toe aan een EV. Jij wel? Volgens mij had je toch een dikke diesel?
G.dver, ben ik niet op 17:29. Jammer joh van je verspilde moeite.
Even een doordenkertje.
Hoe zou het toch komen dat dit jou en Cornelia nooit overkomt?
Ik bedoel dus dat er nooit iemand op jullie wil lijken?
Als de PVV met deze onzin aankomt weet je haast zeker dat er verkiezingen aan komen.
De vraag is of de Nederlanders zich voor de xx keer weer door deze kliek in de maling laat nemen.
Gelet op de peilingen is de kans op verkiezingen nagenoeg nihil Cornelia.
Maar ja, jij zult al weer dromen van MP Baudet neem ik aan?
Ook wel heel erg “apart” : https://www.dagelijksestandaard.nl/buitenland/amazone-gekapt-voor-cop30-snelweg-sloopt-regenwoud-voor-klimaattop
NOS Teletekst 125 Zweedse accumaker Northvolt valt om
Het Zweedse bedrijf Northvolt heeft
faillissement aangevraagd in Zweden.Het
bedrijf maakt accu’s voor automerken
als Volvo,Scania en BMW.Stijgende
kosten en geopolitieke instabiliteit
worden door Northvolt aangevoerd als
redenen voor het faillissement.
Europa hoopte door Northvolt minder
afhankelijk te zijn van China.De EU
investeerde in 2020 320 miljoen in
Northvolt.Een tweede investering van
bijna een miljard ging uiteindelijk
niet door.Ook andere partijen staken
veel geld in Northvolt.
Northvolt is hoopvol over een mogelijke
doorstart.De Amerikaanse en de Duitse
tak van het bedrijf zijn niet failliet.
https://ejbron.wordpress.com/2025/03/12/video-abp-en-northvolt/
Hiep hiep hoera.
Direct stoppen met deze gekheid van elektrische voertuigen. Het zijn energie en grondstoffen vreeters ook zijn ze zeer vervuilender bij de productie dan benzine of dieselmotoren, en niet te vergeten dat er gebruik wordt gemaakt van kinderarbeid in de mijnen waar grondstoffen worden gewonnen voor de zeer brandgevaarlijke accu’s. Waterstof, daar moet op in worden gezet, automotoren die draaien op waterstof en deze waterstof zelf produceren door elektrolyse in het voertuig zelf. Dan kan je gewoon water tanken, en water geeft geen uitstoot -ja wel water- en kost bijna niets. Deze techniek is al bekend maar dat levert de schatkist niets op, dus houden ze deze optie onder de pet.