
Door Roy Spencer.
Op 7 maart meldde de Washington Post dat de EPA-beheerder overweegt om het Witte Huis aan te bevelen de CO2 Endangerment Finding van de EPA uit 2009 in te trekken. Laten we eens kijken naar een paar redenen waarom dit een goed idee zou kunnen zijn.
De wetenschap
De wetenschap van door de mens veroorzaakte klimaatverandering is veel onzekerder dan u is voorgehouden. De wereldwijd gemiddelde oppervlaktetemperatuur van de aarde lijkt in de afgelopen eeuw met ongeveer 1 graad Celsius te zijn gestegen. De omvang van de opwarming blijft onzeker met een bereik van 30% in verschillende op thermometers gebaseerde datasets, en aanzienlijk zwakkere opwarming in wereldwijde “heranalyse”-datasets met alle beschikbare datatypen. Maar wat de mate van opwarming ook is, het zou best wel eens grotendeels door de mens veroorzaakt kunnen zijn.
Maar dat weten we eigenlijk niet .
Zoals ik blijf benadrukken, is de wereldwijde energie-onbalans die wordt veroorzaakt door toenemende door de mens veroorzaakte CO2-uitstoot (ja, ik geloof dat wij de oorzaak zijn) kleiner dan de nauwkeurigheid waarmee we de natuurlijke energiestromen in het klimaatsysteem kennen. Dit betekent dat de recente opwarming grotendeels natuurlijk zou kunnen zijn en dat we het nooit zouden weten.
Ik beweer niet dat dit het geval is, alleen dat er onzekerheden zijn in de klimaatwetenschap die zelden of nooit worden besproken. De klimaatmodellen die de basis vormen voor toekomstige projecties van klimaatverandering worden aangepast (gemanipuleerd?) zodat toenemende CO2 de enige oorzaak is van opwarming. De modellen zelf hebben niet alle benodigde fysica (voornamelijk vanwege onzekerheden in het wolkenproces) om te bepalen of ons klimaatsysteem in een evenwichtstoestand was voordat CO2 toenam. (En nee, ik geloof niet dat de opwarming ervoor zorgde dat de oceanen meer CO2 uitgassen — dat effect is erg klein vergeleken met de omvang van de menselijke bron).
Zoals de meeste lezers hier weten, zeg ik al jaren dat de wetenschap van “klimaatverandering” is gecorrumpeerd door grote overheidsbudgetten voor wetenschap, ideologische wereldbeeldbias en groepsdenken. Zelfs mijn carrière is afhankelijk geweest van het feit dat het Congres ervan overtuigd is dat het probleem grote budgetten waard is.
Het is bijna onmogelijk dat er nieuwe wetenschappelijke publicaties in de peer-reviewed literatuur verschijnen die op enigerlei wijze in strijd zijn met het huidige verhaal dat stelt dat mensen een “klimaatcrisis” veroorzaken door onze CO2-uitstoot, een natuurlijk gevolg van het verbranden van fossiele brandstoffen. Die “peer review” is nu in handen van klimaatwetenschappers wiens onderzoekscarrières afhankelijk zijn van voortdurende overheidsfinanciering. Als het “probleem” van de opwarming van de aarde veel minder zou zijn dan eerder werd gedacht, zou de financiering voor dat onderzoek kunnen opdrogen.
De meest alarmistische wetenschappelijke artikelen zijn de artikelen die alle aandacht krijgen, die vervolgens worden overdreven en verkeerd worden weergegeven door de nieuwsmedia. Als gevolg hiervan heeft het publiek een zeer vertekend beeld van wat wetenschappers echt weten.
Zoals Roger Pielke, Jr. al jaren aangeeft, beweren zelfs de officiële rapporten van het IPCC niet dat onze uitstoot van broeikasgassen veranderingen in extreem weer heeft veroorzaakt. Elk extreem weer in het nieuws is nu op een of andere manier gelinkt aan menselijke oorzaak, maar nu de publieke opinie over reguliere nieuwsbronnen op een historisch dieptepunt staat, nemen steeds minder mensen die nieuwsberichten serieus. Extreem weer heeft altijd bestaan en zal altijd bestaan. Stormschade is alleen maar toegenomen door de toenemende infrastructuur en doordat iedereen aan de kust wil wonen.
En de enige duidelijke verandering op de lange termijn waarvan ik op de hoogte ben, is een afname van 50% in zware tot hevige tornado’s sinds de jaren 50.
Maar je komt nooit op de hoogte van goed klimaatnieuws als je belangrijkste informatiebron de boeken van Al Gore, je favoriete milieudenktank (waar je bijdragen aan levert zodat je hun jaarlijkse kalender kunt ontvangen) of de reguliere media zijn.
Kosten versus voordelen
Als het niet zou kosten om fossiele brandstoffen te vervangen door hernieuwbare energiebronnen, zou ik misschien wat meer voorstander zijn van regelgeving die winnaars en verliezers kiest, in plaats van de markt te laten beslissen. Maar alles wat mensen doen vereist energie, en dus is menselijke bloei afhankelijk van overvloedige en betaalbare energie. Wij in de ontwikkelde wereld hebben misschien overtollige rijkdom om uit te geven aan dure nieuwe vormen van energie (hoewel onze snel groeiende staatsschuld aantoont dat we geen overtollige rijkdom hebben om te verspillen), maar de meeste armen in de wereld blijven worstelen om te betalen voor energie die we in relatieve overvloed hebben… als ze er al toegang toe hebben.
De bevinding van het gevaar van 2009
Het Hooggerechtshof heeft bepaald dat CO2 onder de Clean Air Act van de EPA valt, en dat de EPA het dus zou moeten reguleren als het als een bedreiging voor de menselijke gezondheid en welzijn werd beschouwd. Dat deed het in 2009.
Maar deze ‘bedreiging voor de menselijke gezondheid en het welzijn’-business werkt twee kanten op.
Ik zou bijvoorbeeld kunnen stellen dat de meeste vroegtijdige menselijke sterfgevallen indirect worden veroorzaakt door wat we eten (of niet eten). De incidentie van obesitas en gerelateerde ziekten blijft stijgen. Dus, gezien de bedreiging van voedsel voor mens en welzijn, waarom voedsel niet gewoon verbieden? Voedsel is ook een bedreiging voor de gezondheid en het welzijn van de mens .
Dat doen we duidelijk niet omdat voedsel noodzakelijk is voor het leven. Maar CO2 ook.
CO2 is nodig voor fotosynthese, wat op zijn beurt weer nodig is voor de voedselketen op het land en in de oceanen. NASA-gebaseerde satellietmetingen sinds de jaren 80 hebben wereldwijde vergroening gedocumenteerd door toenemende CO2. Geschat wordt dat de wereldwijde landbouwproductiviteit met biljoenen dollars is toegenomen doordat gewassen beter groeien, met meer droogteresistentie, in een CO2-verrijkte atmosfeer.
Ik heb het technische ondersteuningsdocument voor de EF van 2009 gelezen. Het staat vol met somberheid en onheil. Alle voordelen van meer CO2 worden gebagatelliseerd, terwijl de kosten worden opgehemeld. Het auteurschap lijkt zwaar te zijn beïnvloed door milieuactivisten, waarvan de meesten hun eigen agenda’s hebben. Veel van de wetenschap erin klinkt nu meer als Al Gore’s oorspronkelijke alarmistische boek Earth In The Balance (waarin naar mij werd verwezen, maar mijn wetenschappelijke bijdragen niet goed konden worden weergegeven) dan als een evenwichtige beoordeling van de wetenschap van klimaatverandering.

Roy Spencer.
Vijftien jaar na de Endangerment Finding van 2009 weten we nu veel meer. Geen van de oorspronkelijk voorspelde angstaanjagende scenario’s is daadwerkelijk uitgekomen, of ze waren op zijn minst enorm overdreven. De deadlines van tien jaar om “iets te doen” aan de “klimaatcrisis” zijn gekomen en gegaan sinds deze puinhoop begon in de jaren 80… een paar keer. Zelfs het IPCC (dat alleen wetenschappers met een alarmistische inslag toelaat om deel te nemen) heeft toegegeven dat het onwaarschijnlijk is dat we tegen het jaar 2100 significante veranderingen in extreem weer zullen ervaren die kunnen worden gekoppeld aan de toename van CO2.
Het is zinvol om de Endangerment Finding nu te heroverwegen. Laat de vrije markt (inclusief consumentenvoorkeuren) bepalen welke vormen van energie we gebruiken.
***
Dit artikel is een bewerking van een artikel dat voor het eerst verscheen op 26 februari 2025 op de blog van de auteur op DrRoySpencer.com en wordt hier met toestemming opnieuw afgedrukt.
***
Bron hier.
***





Reeds jaren genegeerd in de MSM….
Elk extreem weer in het nieuws is nu op een of andere manier gelinkt aan menselijke oorzaak, maar nu de publieke opinie over reguliere nieuwsbronnen op een historisch dieptepunt staat, nemen steeds minder mensen die nieuwsberichten serieus. Extreem weer heeft altijd bestaan en zal altijd bestaan. Stormschade is alleen maar toegenomen door de toenemende infrastructuur en doordat iedereen aan de kust wil wonen.
Stormschade is alleen maar toegenomen door de toenemende infrastructuur en doordat iedereen aan de kust wil wonen.
Dit is NIET genegeerd door de MSM, DIT is EXACT wat de MSM jou verteld.
WIJ komen die schadebedragen nooit te weten, het wordt gebruikt om de premies op te drijven, dit is dus een eigen economie geworden.
Met die schades wordt een flink deel van de mensen aan het werk gehouden en veel geld verdiend. (net als klimaat, migratie, etc.)
Ik betwijfel ten zeerste dat er meer schade is omdat “iedereen” aan de kust wil wonen.
Schade door stormen zal er altijd zijn, dat zie je ook door de eeuwen heen, koste vroeger een dak vervangen 20.000 euro, nu is alles vele malen duurder, er moeten wegen afgezet worden, een heel circus van bedrijven duikt er bovenop om geld te verdienen, en de verzekering (is wij) betaald.
Ook hier zou het mij niets verbazen dat de “schade” toeneemt omdat het geld oplevert.
Vroeger verdiende men geld door iets te maken, nu door regels te volgen… en wie bedenkt de regels?
Zo moeilijk is het toch niet.
Tussen helemaal niet en rampzalig veel kan ‘het schuifje’ naar behoefte heen en weer worden geschoven.
Zeker als je ‘wetenschappers’ die eigenlijk ook in het ‘duister’ tasten gaat betalen om ons te vertellen dat er iets heel ernstigs aan de hand is… nou, dan lukt het wel.
In de politiek is er immers heel vaak sprake van overdrijven. Zonder bang maken geen geld voor de dijken.
En laten we wel wezen… het heeft even geduurd… maar… in technische zin… voor de tuinbouw functioneert deze installatie goed:
https://www.triaswestland.nl
Dat mag dan nu in de usa aan de hand zijn tijdens Trump. De Chinese vertaling is duidelijk nooit gelezen. In Europa hebben de beleidsmakers het wel begrepen en er op gehandeld. Dank zij de energie revolutie hebben we in Europa een bron van onbeperkte goedkope energie ontdekt waardoor deze eeuw een geweldige groene groei laat zien. Ja sprookjes boeken zijn een Europese specialiteit.
Hoi EaB
Wat is die
:bron van onbeperkte goedkope energie” ?
Wind en zon!
Die produceren nu al ~ de helft van onze elektriciteit, middels windmolens en zonnepanelen!
Nu nog de levensduur verbeteren zodat ze niet 50jaar maar >300jaar meegaan…
Ook jij verdient toch jouw geld door mee te lopen in de RoodGroene colonne?
Als jij een afwijkende mening zou hebben dan schopten ze je er toch uit?
En ook jij beseft toch inmiddels wel dat de hele meute wordt betaald om te overdrijven?
Is datgene wat jij doet anders dan iedereen willen laten geloven dat Poetin de pijpleiding heeft opgeblazen terwijl het in werkelijkheid het werk van Biden/Zelensky is?
‘Is datgene wat jij doet anders dan iedereen willen laten geloven dat Poetin de pijpleiding heeft opgeblazen terwijl het in werkelijkheid het werk van Biden/Zelensky is’.
https://nos.nl/artikel/2533338-zelensky-stemde-in-met-opblazen-gaspijplijn-verbood-het-later
Dit wil overigens niet zeggen da er geen Oekrainers achter de aanslag zaten.
Sterker nog; dat is zelfs hoogstwaarschijnlijk omdat zowel de VS als Rusland daar geen belang bij hadden.
…. zelfde het geval met wereldwijde bosbranden en overstromingen in zich immer uitbreidende bewoonde gebieden.
….. alleen maar toegenomen door de toenemende infrastructuur en doordat iedereen op goedkope grond en in de natuur wil wonen.
Ook het IPCC en verzekeraars zijn op de hoogte van deze ‘maatschappelijke’ ontwikkeling die niks met het klimaat / CO2 te maken heeft.
Maar is ideaal bruikbaar als klimaatalarmisme voor groen en links ideologische en politieke doelstellingen, beleid en wetgeving.
…. zelfde het geval met wereldwijde bosbranden en overstromingen in zich immer uitbreidende bewoonde gebieden.
….. alleen maar toegenomen door de toenemende infrastructuur en doordat iedereen op goedkope grond en in de natuur wil wonen.
Bewijs? Hoe kom je bij deze mening?
De meeste branden zijn AANGESTOKEN!
Het weigeren van overheden om brandgangen en onderste vegetatie weg te halen zorgt voor snelle uitbreiding en uit de hand lopen.
M.A.W. de branden ontstaan doordat de GLOBAISLTISCHE overheid aldaar GEEN MAATREGELEN neemt tegen die branden.
Hetzelfde zie je her met de overstromingen. Ze laten het EXPRES uit de hand lopen.
Het zijn allemaal manieren om de bevolking te dwingen naar de steden te trekken.
Er staan heden teveel verkeerde mensen aan het roer.
Neem Lidewij de Vos wat ze verteld over de stikstof normen hier in ons land, ja inderdaad waar zijn ze hier mee bezig, het is verstikt in de burocrati.
Als ik haar opleidingen zie waar ze in is afgestudeerd mag je met recht zeggen, geen domme meid.
Aangezien ze ook nog biochemicus is zal zei toch zeker weten hoe het een en ander functioneert.
Nu laat ze ook nog afgestudeerd zijn in de neuro‐wetenschap waar ook psychologie in gebakken zit zal ze zeker een goede kijk hebben op hoe mensen reageren in de kamer en of liegen er bovenop ligt.
Oftewel dit soort mensen kijken anders naar personen over het algemeen.
Dus wat ze verteld over de stikstof normen hier vertrouw ik haar meer dan de rest van het gepeupel.
En in die metingen wat ze gedaan hebben daar heb ik heel veel vraagtekens bij.
Misschien gaat het meer om boeren uitroeien waarbij ze zich zelf gekloot hebben met de normen in de bouwwereld, want dat niet bouwen en zelfs niet de dijken verhogen wegens stikstof normen dan ben je toch aardig de weg kwijt.
Ik denk dat in haar boek Niemand in de Cockpit heel wat te lezen valt.
Inderdaad Theo, ik heb het boek gelezen van Lidewiij en ik raad iedereen aan die graag meer diepgang wil hebben over deze gecreerde crisis om het boek te lezen.
Mooi om te horen Cor.
@Theo,
We zijn het helemaal eens dat NL waanzinnig dure en onnodige stikstofnormen heeft bedacht.
Onder het mom van de leugen dat het zou moeten van de EU of dat de natuur anders in elkaar zou storten.
In Denemarken is die norm dan ook 10.000 keer ruimer…
In Dld ~4.000 keer ruimer.
Die norm veranderen is echter moeilijk omdat onze bedenkers (D’66, e.a.) ook beseften dat ze raar bezig waren en dus allerlei hebben ingericht om te voorkomen dat die norm zou versoepelen.
Komt niet vaak voor Gresnigt dat we het eens zijn, maar nu dus wel een keer.
Hij kan het wel nu nog met de CO2 :-)
Het aantal slachtoffers van natuurgeweld is DRAMATISCH gedaald.
Door vroege waarschuwingen weten mensen dat het onderweg is, ze nemen maatregelen, en er komen NAUWELIJKS nog mensen om door natuurrampen.
Er sterven echt veel meer mensen in het verkeer.
vervolg… Scheffer 17 mrt 2025 om 08:38
…. zelfde het geval met wereldwijde overstromingen in zich immer uitbreidende bewoonde gebieden….
…. bewoonde natuurgebieden hebben te lijden aan zogenaamd ideologisch gedreven ‘natuurherstel’, de natuur terug te willen geven van rivieren hun oorspronkelijke natuurlijke verloop en het weghalen van dijken, afwateringen en waterkeringen (….het is het Credo van de milieuactivisten….) die de beheersing van de overstromingen in huidige en vorige eeuw grotendeels garandeerden.
…. een ander ‘vergeten’ aspect is, dat in het verleden van honderd of meer jaren deze overstromingen (daardoor!) vaker en turbulenter hebben plaastgevonden, veelal nog steeds te zien aan de hoogtemerktekens met jaartallen aangebracht op de muren van gebouwen en sluizen.
“Zo’n loze beschuldigingen gaan er in als zoete koek bij populisten, maar stroken niet met de werkelijkheid.” beweert Bart Vreeken.
Dat is tevens een zware verdachtmaking en een boude stelling. Maar heeft Bart Vreeken hier enig bewijs voor?
Waar gaat dit over?
Heeft iemand mijn naam weer misbruikt? Wat een achterlijke gek. Ik word daar heel verdrietig van. Wat moeten we nou met zo’n fraudeur?
Ik probeer juist op een selectieve en evenwichtige manier te reageren. Belangrijkste is dat de informatie moet kloppen. Ik heb niet eens een heel uitgesproken mening over klimaatbeleid, wel dat er zuinig moeten zijn op de aarde en dat de maatregelen behapbaar, nuttig en in proportie moeten zijn.
vervolg …. Scheffer 17 mrt 2025 om 10:00
……soms is een betrouwbaar linkje met bronvermelding meer overtuigend dan geschreeuw…
……zelfde het geval met wereldwijde natuurbranden in zich immer uitbreidende bewoonde gebieden…
‘From unattended campfires to arson or sparks from power lines, over 84% of the wildfires affecting communities are human-ignited.’
https://www.scientificamerican.com/article/wildfires-started-by-human-activities-are-often-more-destructive/
wildfires-started-by-human-activities-are-often-more-destructive
“Started”, als in AANGESTOKEN zijn NATUURLIJK destructiever dan per ongeluk ontstane branden, de OPZET bepaald de schade.
Als ik een huis in de brand steek zorg ik er wel voor dat blussen zinloos is.
Mensen hebben een aantal rare eigenschappen die dieren niet hebben, mensen kunnen uit onvrede hun hele omgeving vernietigen.
Dieren zullen dat nooit doen.
Wat een onzin weer Cornelia.
Branden die per ongeluk door menselijk handelen zijn ontstaan, auto met het katalysator parkeren in gortdroog gras langs de kant van de weg, zijn ook destructief en leveren ook veel schade op.
De enig juiste constatering is dat bosbranden altijd enorme gevolgen kunnen hebben ongeacht het ontstaan er van.
De omvang van de schade kan beperkt worden gehouden door vroege detectie, passende maatregelen zoals goed onderhouden brandgangen en het hebben van voldoende bestrijdingsmiddelen.
Goed artikel dat grotendeels ook mijn standpunten onderschrijft.
Een citaat:
“Zoals ik blijf benadrukken, is de wereldwijde energie-onbalans die wordt veroorzaakt door toenemende door de mens veroorzaakte CO2-uitstoot (ja, ik geloof dat wij de oorzaak zijn) kleiner dan de nauwkeurigheid waarmee we de natuurlijke energiestromen in het klimaatsysteem kennen. Dit betekent dat de recente opwarming grotendeels natuurlijk zou kunnen zijn en dat we het nooit zouden weten.”
FG kortom de mens in aantal en bezigheden ( energieverbruik, landgebruik enz) heeft een invloed op temperatuur echter hoe precies tevens de mate van invloed en onbekendheid met invloed van natuurlijke processen is nog onduidelijk.
Anders dan op het klimaat dus heeft de mensheid wel een desastreuse en meetbare invloed op het milieu cq de natuur en daar is het echte probleem van onze tijd dat niet juist wordt geattaqueerd door weer vol in te zetten op groei.
De exceptioneel hoge snelheid van de stijging van de oppervlakte temperatuur, is nog nooit eerder waargenomen.
De enige plausibele verklaring ervoor is de toename van het gehalte aan CO2 in de lucht.
In de laatste 800.000jaar was de hoogste concentratie 300ppm (parts per million) ~300.000 jaar geleden.
We zitten nu op ~420ppm met een enorme stijgingssnelheid!
https://www.climate.gov/news-features/understanding-climate/climate-change-atmospheric-carbon-dioxide
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zeespiegelstijging
Tussen 20 duizend jaar geleden en het einde van de laatste ijstijd (die het Holoceen inluidde) is een sterke stijging tot wel 10 mm per jaar zichtbaar.
Hoe kan dat, als temperatuur ‘constant’ is gebleven
Je link: “Zeespiegelstijgingschattingen met behulp van satelliethoogtemeting sinds 1993 zijn in het bereik van 2,9-3,4 mm / jaar”
Waar haal je vandaan dat de temperatuur constant is gebleven terwijl duidelijk is dat we vroeger periodes hadden met veel kouder weer.
Bijv. De Veluwe is ontstaan door stuwing van gletschers…
En de temperatuur blijft met een rotgang maar stijgen…
https://en.wikipedia.org/wiki/Global_surface_temperature#/media/File:Common_Era_Temperature.svg
De enige verklaring daarvoor is het toenemende CO2 gehalte…
En natuurlijk meet Deltares ook een versnelling van de zeespiegelstijging.
Met een zeespiegel die een paar meter hoger is dan nu wordt het al heel duur om het westen van het land draaiend te houden…
Immers ook de kades in de steden worden overstroomd en je krijgt ondergrondse watergangen onder de dijken door….
je krijgt ondergrondse watergangen onder de dijken door….
Whahahaha, beste man, voel eens aan je voorhoofd.
“En de temperatuur blijft met een rotgang maar stijgen…”
We hebben nu al weer de afkoelende La Nina kant verlaten en zijn in de warme +0,14°C El Nino kant aangekomen.
http://www.bom.gov.au/climate/enso/indices.shtml
Iedereen deze zomer maar binnen blijven om te overleven.
Bas, er is geen versnelling in de zeespiegelstijging. Het meeste wat jij hier verkondigd zijn leugens of zijn al achterhaalde dingen. Lees je eens bij en verander eens van geitewollen sokken.
@Rudi,
Ik herhaal wat het enige wetenschappelijke instituut dat de stand van de zeespiegel al sinds 1890 monitored aangeeft!
https://www.deltares.nl/nieuws/zeespiegel-nederlandse-kust-verder-gestegen-in-2022
Heb geen betere info kunnen vinden?
@Lo,
Australië is op de zuidelijke helft van onze aarde. Onze aarde kent vanaf de streken rond de evenaar opstijgende lucht waarbij een deel naar het zuiden afbuigt en een deel naar het noorden. Daardoor is hun weersysteem redelijk gescheiden van dat van ons, en hebben ze vooralsnog veel minder last van de opwarming zoals ik in Nieuw Zeeland ook heb mogen concluderen.
@Cornelia,
Dat heb ik niet bedacht maar de deskundigen betrokken bij ons dijkensysteem.
Het is de reden dat je langs de rivieren nogal een plassen ziet achter de winterdijk.
https://www.deltares.nl/nieuws/zeespiegel-nederlandse-kust-verder-gestegen-in-2022
@Cornelia,
Daarom wordt bij de versterking van onze kustverdediging, die vooral verbreed en minder verhoogd!
Goed te zien bij de bekende hondsbossche zeewering nabij Petten..
De dijk is daar helemaal verdwenen onder een zich sterk zeewaartse uitbreiding (=eerst niet bestaande) van duinen.
“Australië is op de zuidelijke helft van onze aarde.”
Er wonen mensen zuid van de evenaar en noord van de evenaar.
Toch mogen wij onderzoek doen op Antarctica en mag de Australische meteorologische dienst, BOM, gegevens verzamelen over El Niño en La Niña, wat juist op de evenaar plaatsvind.
Misschien is het je ontgaan maar El Nino en La Niña heeft een effect op de gemiddelde temperatuur van de hele aarde.
Dus als er een El Niño (+0,14°C) weer op gang komt wordt het extra warm op aarde.
Frans met milieu ben ik helemaal met je eens, de mens moet uitkijken dat ze daar niet te ver in doorschieten, en teveel grondstoffen verbruiken.
Maar het ergste is chemie waar men de uitwerking nog niet van begrijpt.
Wie had ooit gedacht dat de slijtage van autobanden zoveel microplastics in de wereld strooit door de synthetische stoffen die er aan toegevoegd worden.
Fabrikanten hebben het misschien wel geweten.
Bas , volgens mij loopt het jouw dun door de broek van angst. Gewoon de Volkskrant opzeggen en weer Donald Duck gaan lezen zoals vroeger toen je nog gelukkig was.
Gresnigt je bent nu nog erger als de propaganda kanalen.
En de temperatuur blijft met een rotgang maar stijgen…
Mijn god niet te filmen wat jij vaak schrijft.
Heb je dan een andere verklaring voor de exceptioneel snelle, nog nooit vertoonde:
– stijging van het CO2 gehalte in onze atmosfeer?
– stijging van de temperatuur?
En de versnelling van de zeespiegelstijging gemeten door Deltares?
Publicatie in Eike met fragment:
https://eike-klima-energie.eu/2025/02/04/die-nasa-loescht-temperaturdaten-der-vergangenheit/
” Wie von Dr. Roy Spencer schon lange vermutet, scheint die „globale Erwärmung“ ein ausschließlich städtisches Phänomen zu sein. Sich ausdehnende Städte mit ihrem Asphalt, Beton und anderen Wärme speichernden Strukturen halten mit der Zeit immer mehr Wärme zurück.”
Dat lijkt overeen te komen met mijn reactie van tijdje terug.
“Met of zonder correctie, het warmt op. Dat is geen ‘alarmisme. dat is de realiteit.”
FG geheel mee eens echter zonder correctie dan gemeten en via interpretatie van die temperatuurdata dan de juiste verklaring of oorzaak daaraan geven.
Met correcties wordt toegewerkt naar een vooraf verlangde uitkomst cq een bevestiging gezocht van een reeds aangenomen oorzaak.
De gemeten en berekende (zonder correcties) verhoging van temperatuur zou zijn oorzaak kunnen vinden in zaken als multi UHI effecten, toegenomen energiegebruik, ander gebruik land en idd en deels ACO2. Nu nog even onderzoeken hoe die verdeling is.
Verder klimaatverandering is niet het probleem maar milieuverandering is dat wel door te veel mensen en hun activiteiten.
Met toevoeging laten we nu niet te snel over afkoeling gaan schrijven want ook daarvoor is onze kennis nog ontoereikend.
Ook nog eens afkoeling met één meetststion, fragment:
“
Die Januartemperaturen dieser ländlichen Wetterstation sind sogar fallend, und wir haben den Betrachtungszeitraum genügend lang gewählt, so dass eventuelle einmalig auftretende Wetterbesonderheiten als Ursachen ausscheiden.
“
https://eike-klima-energie.eu/2025/02/12/eine-station-in-virginia-zerlegt-den-co%E2%82%82-treibhauseffekt/
Wij kunnen prima leven met al die mensen!
Ook met een verdubbeling van de bevolking in de wereld als we stoppen met fossiel en kern, wat gemakkelijk kan.
Voordeel is dat we dan ook nog gezonder blijven en dus gemiddeld langer leven.
Ongelooflijk die talloze dwalingen om de waarheid maar niet onder ogen te hoeven zien.
Het verklaart waarom wij om de zoveel tijd een watersnood ramp hebben….
https://www.deltares.nl/nieuws/zeespiegel-nederlandse-kust-verder-gestegen-in-2022
Zoveel is er niet aan de hand:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zeespiegelstijging
Tussen 20 duizend jaar geleden en het einde van de laatste ijstijd (die het Holoceen inluidde) is een sterke stijging tot wel 10 mm per jaar zichtbaar.
Hoe kan dat, als temperatuur ‘constant’ is was
Precies de conclusie die werd getrokken in de jaren voor de 1953 watersnoodramp….