Door Stefan Spiegelsberger (videokanaal: Outdoor Chiemgau).
Vertaling: Tom Hoornstra.
Er zijn artikelen in de krant waarbij je denkt “dat moet ik nog maar een keer lezen”. Want dat kan niet waar zijn. Het vliegveld Heathrow in Londen moest onlangs dicht vanwege “net zero”. De Energietransitie was de hoofdschuldige van het feit dat het vliegveld buiten gebruik werd gesteld. Het is onvoorstelbaar dat dat gebeurd is en vermoedelijk zullen een aantal factoren tegelijkertijd een rol hebben gespeeld. Maar laten we er maar eens snel naar kijken. Vliegveld Heatrow wordt verweten forse fouten te hebben gemaakt die er de oorzaak van zijn dat een eenvoudige brand tot zo een drastisch gevolg kon leiden. En door deze vraag te durven stellen maak ik mezelf wel kwetsbaar voor commentaar. Hoe kon het zo maar gebeuren. Een eerste antwoord daarop krijgt u van mij.
Vliegveld Heathrow is eigendom van een bedrijvenconsortium, waaronder een Frans investeringsfonds, alsmede Saudi-Arabië en Quatar. En dat consortium is al meer dan 10 jaar de eigenaar. Maar hen wordt verweten dat ze minder in het vliegveld investeren dan nodig is. Nu staan sommige investeerders erom bekend dat ze streven naar minimale investeringen bij maximale winst. Het is daarom onvoorstelbaar dat men zulke kritische infrastructuur aan een dergelijk investeringsbedrijf heeft verkocht.
Waar zit dan je verstand ? Vergelijkbare vliegvelden in andere landen hebben wèl maatregelen getroffen om hun elektriciteitsvoorziening te diversificeren. Amsterdam heeft bijvoorbeeld een nieuw onderstation laten bouwen (voor een verbeterde aansluiting op het hoogspanningsnet). Vliegveld New York heeft een eigen gascentrale in bedrijf genomen met een vermogen van 110 MW. En daarmee zijn deze twee vliegvelden een stuk bedrijfszekerder dan Heathrow.
Thomas Woldbye, de directeur van Heathrow, verklaarde dat de noodstroomvoorziening weliswaar naar behoren had gefunctioneerd, maar dat die voorziening niet was ontworpen om het hele vliegveld in bedrijf te kunnen houden. Ze hoeven natuurlijk niet in zo’n geval allerlei bedrijven van stroom te kunnen voorzien, maar wèl dat de begageafhandeling het doet en dat de landingsbaan ijsvrij gehouden kan worden en dat de vliegtuigen kunnen landen en niet omgeleid hoeven te worden.
De industrie heeft al diverse keren gewaarschuwd dat het Engelse stroomnet onvoldoende bedrijfszeker zou zijn en dat dat deels te wijten was aan het net zero beleid van minister Miliband. Want Engeland kent hetzelfde energiebeleid als bij ons in Duitsland, namelijk netto nul CO2 (richting klimaatneutraal). En om die reden worden er elektrische centrales gesloten, met als gevolg dat de stabiliteit en de betrouwbaarheid van de elektriciteits-voorziening steeds gebrekkiger wordt.
Het komt me wel heel erg bekend voor. Ik dacht aanvankelijk dat alleen wij Duitsers zo dom waren, maar blijkbaar zijn de Engelsen ons nog een stap verder. Het North Hyde krachtverdeelstation dat in de brand is gevlogen was fors overbelast, het was flink overbelast. En dat is de voornaamste verklaring voor hetgeen er gebeurd is. De achterliggende oorzaak is natuurlijk de sluiting van de kolencentrales in de omgeving van Londen.
Ze hebben daar, net als bij ons, de kolencentrales gesloten, zonder ook maar voor enige vorm van compensatie daarvoor te zorgen. Een deel van de overgebleven elektriciteits-voorziening raakt dan overbelast en dan krijg je brand. Heel logisch eigenlijk. En wat deed de Engelse regering met dat feit?
Die stuurde er een anti-terreur commandogroep van Scotland Yard op af. Alsof een vijandelijke mogendheid of een milieugroepering hier voor verantwoordelijk voor zou zijn.
Om maar niet de werkelijkheid onder ogen te hoeven komen, namelijk dat Heathrow dicht moest vanwege het net zero beleid. Want nu komt het verwijt boven tafel dat de noodstroomvoorziening het grotendeels niet meer deed omdat men de dieselaggregaten door biomassa aggregaten had vervangen. Dat is toch niet voor te stellen.
Die biomassa aggregaten waren namelijk in een netto-nul uitvoering gemaakt.
Die biomassa aggregaten bleken helemaal niet geschikt om als noodgenerator te functioneren, ze konden alleen maar in bedrijf gesteld worden als de normale elektriciteitsvoorziening functioneerde. Ze konden dus totaal niet onafhankelijk van het stroomnet werken. Ze waren technisch gezegd niet geschikt voor ‘eilandbedrijf’.
(Wat een blunder). Men weet toch ook wel dat je een zonnepaneel niet zomaar op het net kan aansluiten, daar heb je ook een omvormer en een trafo voor nodig.
We hebben hier te maken met een investeringsconsortium die elke cent twee maal omdraait en dan krijg je dit. Maar dankzij de nieuwe biomassa aggregaten is men daar nu in staat om 25.000 ton ‘duurzame’ houtpellets per jaar in de buurt van Londen te gaan opstoken. Minister van Energiezekerheid en Net Zero, Ed Miliband, verklaarde onlangs dat de brand niet alleen het krachtverdeelstation had beschadigd, maar dat ook een noodstroomaggregaat was beschadig dat daar vlakbij stond.
Blijkbaar hebben ze die installatie zodanig in elkaar geflanst, dat als er een brand uitbreekt, dat werkelijk alles kapot moet gaan. Een tweede noodstroomaggregaat kapot en de tweede trafo ook kapot, alles krap op elkaar gezet, terwijl ze daar ruimte in overvloed hebben.
Tijdens een tv uitzending uit Beieren werd de vraag gesteld of er nog wel eens werd nagedacht. En diezelfde vraag doet zich bij dit geval voor. In het jaar 2022 verscheen er het “netto nul beleidsplan” van Heathrow.
Toentertijd had men nog diesel noodaggregaten. Maar die voorziening diende voornamelijk voor de baanverlichting die nodig was voor het landen van de vliegtuigen. Maar meer dan dat, daarin was niet voorzien.U begrijp me wel, ik sta versteld van zoveel onkunde.
En dat men dan later (wel) weet te verklaren dat bij een stroomonderbrekening van 1 seconde al tot grote gevolgen kan leiden. Zo simpel is het lieve Energietransitie-aanhangers, laat dat maar eens tot je doordringen.
Ik vat het nog even samen. We hebben een vliegveld dat aan een investeringsconsortium is verkocht, en dat consortium doet maar één ding: die let op de kleintjes. We hadden daar een dieselaggregaat dat vervangen is geworden door een netto-nul biomassa-aggregaat. En dat maakte deel uit van een installatie waarvan alles krap bij elkaar was gebouwd om kosten te besparen.
En door een brandje ging er van alles en nog wat kapot. En de ideologie van de energietransitie was véél belangrijker dan de veiligheid.
Ik groet u allen, tot de volgende keer. Stefan van Outdoor Chiemgau.
***
Door het afhaken van Eneco bij de aanbesteding van een nieuw windpark is de Nederlandse energievoorziening ook in gevaar. Het hele beleid is juist ook hier dat de centrales dicht gaan en windparken met waterstof buffering het overnemen. Dan moeten die windparken er wel komen en blijvend vernieuwd worden. Zelfs subsidie blijkt slecht te werken voornamelijk door gebrek aan garantie tot in den eeuwigheid. Rob Jetten kreeg beweging in de transitie door versnelde sluiting van de kolencentrale Amsterdam. Het is nog maar de vraag of Sophie de moed heeft om de kolencentrale op de Maasvlakte vervroegd te sluiten als antwoord hierop.
In 2015 heeft het VK aangekondigd alle kolencentrales te sluiten met een deadline van 2025. De allerlaatste operationele kolencentrale, Ratcliffe-on-Soar in Nottinghamshire, werd gesloten op 30 september 2024. De kolencentrales zouden door gascentrales vervangen worden maar de energiemix is diverser geworden en slechts 30-40% is gas, 25-30% hernieuwbaar en 15-20 is kernenergie
Sophie moet dan ook de moet hebben het prijskaartje bekend te maken wat daar aanhangt. Ik wil wel een poging wagen 0,50 euro wat we gaan betalen.
Ja dit vertellen er meer en ik ook alang, terug naar de steentijd met hun hernieuwbare netto 0.zooi.
De groenen sturen ons er letterlijk heden al naar toe.
Biomassa aggregaten, als het bio-diesel was geweest en de diesel wordt goed geconserveerd, dat betekent dat hij niet in staat is om te bederven dan had ook dit moeten werken.
Maar ze zullen wel geen regelmatige testen of onderhoud hebben gepleegd.
Bij een stroomstoring zouden ze moeten aanspringen, en de back-up accu’s voor het digitale netwerk had binnen een milliseconde stroom moeten leveren om het computer systeem staande te houden.
Ik denk dat daar heel veel dingen niet in orde waren.
Maar zoals gewoonlijk zal het lang duren voor het grote publiek de werkelijke oorzaak te horen krijgt.
Goede systeem testen hebben voorheen al gefaald dat staat als een paal boven water.
Dus, feitelijk beschouwd is het Heathrow als enige in de wereld gelukt daadwerkelijk ZERO te halen, wat een grap.
Wat mij altijd opvalt bij dit soort akkefietjes is de enorme stroom berichten waaraan je kunt zien dat ze allemaal de schuld van zich af proberen te schuiven, en het hele circuit komt langs, van energiemaatschappij tot het meteorologisch instituut aan toe.
Het gaat vaak ook om letterlijk miljoenen die “iemand” moet betalen, meestal een verzekeringsmaatschappij die daar weinig zin aan heeft.
“De industrie heeft al diverse keren gewaarschuwd dat het Engelse stroomnet onvoldoende bedrijfszeker zou zijn … Want Engeland kent hetzelfde energiebeleid als bij ons in Duitsland”
Dat is niet zo. Hoewel afkalvend levert kernenergie in UK nog steeds een belangrijk deel van de stroom.
Dus is hun stroomnet onbetrouwbaar, want kerncentrales vallen om de paar jaar zomaar à la seconde weg…
Althans als er geen erger situatie optreedt waardoor alle kerncentrales moeten sluiten zoals in Japan een paar maanden het geval was.
Bas
Ben je al klaar met het berekenen wat met aarde bedekken resp. afbreken van een kerncentrale kost omgerekend naar de baten in zowel belastingheffing en brandstofprijs per kWh? Olivat is er ook nog niet uit.
Het vervangen van de kerncentrale door wind+zon+aanvullingen verlaagt de kosten van stroom met >50% (waarschijnlijk 80%).
@ Bas
in tegenstelling tot uw bewering wordt de goedkoopste stroom geleverd ( in Australie) door bruinkoolcentrales aan 3 cent/KWh met daarbij de opmerking dat er geen subsudiering is en deze leveringen betrouwbaar zijn in tegenstelling tot zon en wind
Nee Bas, dat het stroomnet steeds onbetrouwbaarder wordt, ligt aan de hoge lonen van de medewerkers! LOL
Je wordt met de dag ongeloofwaardiger, het zijn nu niet alleen simpele leugens, je klets nu gewoon uit nek.
Misschien moet je met een handeltje op de huishoudbeurs gaan staan, iemand met jouw *kuch “overredingskracht” kan daar goed verkopen.
Cornelia het klopt wel wat Gresnigt zegt.
Een onbetrouwbare auto die niks meer waard is kost ook bijna niets.
Dus onbetrouwbare stroom kost ook bijna niets, wie geeft nu geld uit als je kookplaat het halverwege je kooksel het niet meer doet.
Komt de buurman vragen heb je nog stroom, ik roep nee hoor maar mijn gasfornuis doet het wel nog. :)
Bas,
geloof je dat zelf dat een kerncentrale à la seconde zonder oververhitte stoom zit? Kijk eens in je Mollier diagram.
Een Aatje B leren zeggen gaat nog wel. Maar B laten doen is totaal iets anders. In dat geval gebeuren er geheid ongelukken.
Met steeds meer doorgeefluikjes krijg je niets meer op orde.
“Met steeds meer doorgeefluikjes krijg je niets meer op orde.”
De cijfers laten zien dat het omgekeerde waar is!
“Vliegveld New York heeft een eigen gascentrale in bedrijf genomen”
??
Er is geen vliegveld New York. Er zijn drie verspreid liggende vliegvelden rond New York (Newark, Kennedy, La Guardia).
In de video staat JFK, Bas.
Niet bekeken?
De ideologisch gedreven 100% ‘hernieuwbare’ elektriciteitstransitie/ CO2-ban-vloek een indirecte schop verkopen door dit artikel kan geen kwaad.
Deze bedoelde vooral ideologisch gedreven ‘klimaat-transitie’ is gebleken bijvoorbaat ineffectief, en is een aanslag op de maatschappelijk belangrijke factoren zoals economische kracht, werkgelegenheid, besteedbaar inkomen, natuurdestructie en milieu vervuiling, ….
….We weten dit al lang, behalve VVD-minister Hermans, die dus snel weg moet uit het kabinet / de politiek anders kost het de VVD vele kiezers.
….bovendien enorme natuur- / milieuschade bij het delven van zeldzame mineralen en aardmetalen gelukkig ongezien en ‘ver weg van ons bed’ voor onze heilloze ‘klimaat’-elektriciteitstransistie.
Wat ik lees op Engelse opiniefora is dat er wel ook een ander belangrijke issue speelt,
Dat is het (on-)verantwoord uitbesteden van algemene nutsvoorzieningen aan (on-)verantwoordelijke commerciele partijen, ….
…. die de operationele ‘uptime’ en systeemveiligheid niet zo nauw nemen, ….
…..waarbij een ‘outage’ met vervolgens systeemketen / domino-effecten de drukste luchthaven van Europa kan lamleggen.
Ik was jaren terug professioneel betrokken bij het opstellen van dergelijke omvangrijke uitbesteding via ‘service-leveringscontracten” van nutsvoorzieningen, hun systemen en de gejoppelde risico-analyses…….
…. en een van de belangrijkste afgesloten uitbestedingscontractvoorwaarden waren de uitgebreide boeteclausules aangaande herstelreactietijd en ‘downtime, waardoor de contractnemers het wel uit hun hoofd haalden de operationele bedrijfszekerheid te verzwakken.
Dat laatste schijnt aan de hand te zijn geweest op Heathrow
https://www.ice.org.uk/news-views-insights/inside-infrastructure/heathrow-airport-electrical-substation-fire-faqs
….We weten dit al lang, behalve VVD-minister Hermans, die dus snel weg moet uit het kabinet / de politiek anders kost het de VVD vele kiezers…
Nou dat zou mooi zijn als de vvd nog minder kiezers krijgt, dan mag sophie van mij (nog veel) langer blijven totdat de laatste vvd-er het licht uit doet, maar dat gaat helaas niet gebeuren en ook de peilingen laten dit niet zien, kortom ik zie hierin het iq van de vvd-kiezer gereflecteert.
Geloof trouwens geen F* van het verhaal dat Heathrow een dag stilgelegen zou hebben . Er landen elke 60 seconden twee vliegtuigen ( heb er een paar weken naast gewoond )
Dat soort verhalen is nu exemplarisch voor de media waar we dagelijks worden gebombardeerd met volledig utter crap dat ons leven aantast.
In de wereld van klimaatgekkies weten mensen het niet maar , maar dat geldt ook voor de bestrijders ervan . je wordt letterlijk gek van alle leugens en smeerpijperij in de media waar je je vervolgens tegen moet verdedigen.
Dat soort verhalen is nu exemplarisch voor de media waar we dagelijks worden gebombardeerd met volledig utter crap dat ons leven aantast.
100%
Ik denk dat ze iets uitgevreten hebben, het kan ook maar zo zijn dat ze onderhoud moesten plegen waarbij de zaak spanningsloos moest en ze deze “smoes” bedacht hebben, misschien een test wat er gebeurd bij wegvallen van de spanning.
Het punt is…. in de MSM staat sowieso bullshit, en Heathrow gaat ONS nooit de waarheid vertellen, want de waarheid betekend een vergissing of fout van iemand en die mag voor de kosten opdraaien.
Nee Bert. Heathrow was echt tot ongeveer 9 uur ‘s avonds dicht. Op z’n gat. De honderden binnenkomende langeafstandsvluchten moesten uitwijken naar o.a. Glasgow, Manchester. Tot laat geen vertrekkende vluchten. Ook nadat de stroom was hersteld duurde het uren voor de zaak weer op gang was. De naweeen van de bagageverwerking heeft nog dagen geduurd.
ok . dan ben ik overtuigd. ongelofelijk .
“ok . dan ben ik overtuigd. ongelofelijk .”
Voor veel data van de gevolgen zien link.
https://www.flightradar24.com/blog/live/electrical-substation-fire-closes-london-heathrow/
“En om die reden worden er elektrische centrales gesloten, met als gevolg dat de stabiliteit en de betrouwbaarheid van de elektriciteits-voorziening steeds gebrekkiger wordt.”
Dat is natuurlijk ook niet waar. Die is, net als in France, aan het verbeteren omdat overgegaan wordt op veel meer (kleinere) bronnen.
UK scoorde in 2020 aanzienlijk beter met het aantal storingen per klant (=SAIDI cijfer)!
UK 0,3
NL 0,8
https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/waarom-durft-de-kamer-ons-recht-op-lukraak-stroomgebruik-niet-aan-te-tasten~b9af8d10/
Chemical nou zit ik hier lekken onder het genot van een fluitje 1,20 hier op het terras in Tenerife bij 24 graden op het terras te genieten en nou kom jij mijn humeur verpesten met een artikel uit die K krant van meester ideoloog cq leugenaar cq oplichter beoogd minister in het volgende kabinet Timmerfrans.
It’s a dirty job but someone’s gotta do it.
Gasunie steekt €12 miljard in versnellen energietransitie: ’Zo willen we de industrie in Nederland houden’
Gert van Harskamp
Rotterdam – Gasunie gaat miljarden extra investeren in versnelling van de energietransitie. Tot en met 2030 steekt het netwerkbedrijf €12 miljard in de energie-infrastructuur. Gasunie wil met de aanpassing van de strategische agenda dat de industrie volop mee kan met de verduurzaming en voor Nederland behouden blijft.
De aanpassing van de strategie komt na een volgens Gasunie ’turbulent jaar 2024’, waarin duidelijk werd dat het concurrentievermogen van Nederland en Europa krimpt en de toekomst van de industrie wordt bedreigd. De snelle overgang naar een duurzame energievoorziening staat onder druk door onzekere voorwaarden, hoge nettarieven en ellenlange vergunningstrajecten. Gasunie zegt met de extra miljarden de energietransitie versnellen en energie betaalbaar en beschikbaar te houden. Er wordt geïnvesteerd in de infrastructuur duurzame energie, waterstof en CO2-opslag
„Nederland staat momenteel op een kantelpunt of wij met of zonder industrie verduurzamen”, zegt Willemien Terpstra, ceo van Gasunie. „Gebeurt dat zónder, dan is dat desastreus voor Nederland en Europa. Voor onze welvaart, werkgelegenheid, duurzame autonomie en ook voor ons milieu. Verduurzamen en oplossingen bieden om de industrie in Nederland te houden, dat heeft voor Gasunie topprioriteit.”
Enegiezekerheid
Gasunie zet met de herziening van de strategische agenda in op versnelling van de energietransitie met behoud van energiezekerheid. Met de €12 miljard, waarvan twee derde naar infrastructuur voor duurzame gassen gaat, zegt de onderneming grote stappen te willen zetten richting een toekomst waarin duurzame gassen en groene stroom elkaar versterken.
Daarbij wil het bedrijf er alles aan doen om de industrie in Nederland te behouden. Via opslag van CO2, ofwel CCS, kan de CO2-uitstoot volgens Gasunie in 2030 halveren. Daarnaast wil het netwerkbedrijf zo snel mogelijk de infrastructuur voor waterstof aanleggen en stimuleert het de invoering van groen gas in zijn pijpleidingen.
Samenwerking
Terpstra benadrukt dat in de vernieuwde strategie ’duurzaamheid en economische veerkracht’ hand in hand moeten gaan. „Dat kunnen we niet alleen. Ik roep dan ook op tot samenwerking met industrie, overheden en samenleving om de energievoorziening voor de toekomst werkelijkheid te maken.”
Overigens zijn er afgelopen jaar al wel stappen gezet en hebben bedrijven meer duidelijkheid gekregen. Het eerste deel van het waterstofnetwerk in Rotterdam ligt op schema om volgend jaar de eerste waterstof te vervoeren. De industriële regio’s langs de kust vervolgens in 2030 en de verbindingen met Limburg, Duitsland en België moeten in 2032 klaar zijn.
Huizen verwarmd
Porthos, het CO2-opslagproject, staat in de bouwsteigers en het grootste deel van de dertig kilometer lange transportleiding is al aangelegd. Verder is de aanleg van WarmtelinQ, waarmee de Rotterdamse haven huizen in Zuid-Holland verwarmt, in volle gang.
Gasunie boekte in 2024 een onderliggende resultaat van €355 miljoen, een daling van €75 miljoen ten opzichte van 2023. De omzet daalde €174 miljoen tot €1,6 miljard. Dit komt vooral omdat Gasunie sinds eind 2023 nog maar voor de helft aandeelhouder is van EemsEnergyTerminal.
Iedereen wil meeprofiteren van de 1000 miljard die er ingepompt wordt.
Allemaal doen ze mee, deze economie draait volledig op geïnjecteerd geld, als het stopt, valt de hele handel in elkaar want er wordt NIETS mee verdiend anders dan de winst voor het “bouwen”.
Fundamentalisme: nooit de leer ter discussie stellen maar bij falen er nog een schep bovenop doen.
tja, ideologie voorop en niet rekenen….
Opbrengst Westmeerwind park
Maand gWh ..Normaal…….%
mrt ….27,5 …..51………….54%
feb …..34……..47………….72%
jan ….43……..60…………..72%
Geen wonder dat windparken geld tekort komen en geen toekomst meer zien zonder nieuwe subsidie.
Gelukkig is Schiphol niet afhankelijk van windstroom.
Zou de NS met 100% windstroom in mrt 54% van de tijd stilstaan, gelijk Heathrow op 21 mrt?
Nee, want dat is weer het gebruikelijke wind reclame bedrog.
Het heet niet voor niets “windhandel” (de windhandel m. zuiver speculatieve handel waarbij men zaken alleen maar koopt omdat men denkt dat ze later meer waard worden zonder dat de zaken nut hebben)
Hier op de Canarische eilanden altijd waait en er bijna altijd zon is kwam in 2023 maar 19% der energievoorziening uit duurzame bronnen. De doelstelling voor 2025 is 45%. Maar het is zeer de vraag of dit zal worden gehaald omdat de bottleneck ook hier het kabelnetwerk is. En let wel men heeft in de winter geen verwarming nodig. Overgaan op eclectisch rijden kan je hier om verschillende redenen vergeten. Voor mij het zoveelste bewijs hoe illusoir het voorgeschreven beleid uit Brussel is. Zo snel mogelijk kappen met die hele hap en terug naar een handelsunie.
Gemini windpark dit jaar.
941 vollast uren
941/90 dagen= 10,45 uur per dag.
10,45/24= 43% CF waarde i.p.v. de +60% CF op zee die sommige hier dromend poneren.
Van de 1,8 miljard bouwkosten heeft Gemini nog ruim 1 miljard aan subsidie kunnen opstrijken omdat ze nog onder de oude SDE subsidie regeling vielen.
Nieuwe parken willen dat nu ook, anders bouwen ze niet.
“Dat nu al beweren zonder enig detail te geven, schept de indruk van populisme en helpt niet om andere, terechte, kritiek op de energietransitie onder de aandacht te brengen.”
FG deze opmerking had je al veel eerder en vaker mogen uiten. Juist vanuit jouw verleden schiet je te kort in het corrigeren van al die technisch inhoudelijke onzin die hier doorlopend ten toon wordt gebracht. Echter als er iets met FvD te melden is kom je uit je hok. Jammer en zwak.
Kees
je hebt gelijk maar er zijn wel elementen die voor deze stelling pleiten.
De voorgeschiedenis gaat terug naar 2013 toen won Heathrow de Sustainability Leaders Award door het vervangen van het Diesel Back up park door een WKK van op houtsnippers gestookte installatie . maar deze WKK had een veel lagere elektrische generatie capaciteit, meer zelfs, deze was zelfs te laag om enkel de noodvraag in te vullen en enkel voldoende om de startbaan verlichting aan te houden. Hierdoor zat men op het tandvlees en dat wist men , zo bestaat er een technischt verslag van twee jaar geleden aan de burgemeester van Londen die wijst op de tekorten en de overbelasting van het onderstation en het feit dat er op korte tijd niet veel zal gebeuren want de investeringsplannen om het te verhelpen lopen tot 2037 . Bemerk daarbij dat sedert 2013 de generatiecapaciteit niet is verhoogd terwijl het stroomverbruik merkelijk gestegen is , volgens het rapport aan de burgemeester draaide zelf één unit op een belasting van 106,2% wat de overbelasting aangeeft;
Memo met betrekking tot Net Zero aan de Tweede Kamer, inclusief Vak K:
Jullie zijn knettergek.
Dat eindstation werd maandenlang op 106% tot 108% capaciteit gebruikt waardoor het constant op de rand van oververhitten draaide. De 35 ton olie die als koeling werd gebruikt was dus konstant op het randje van kaboem. Wat eerder verbaasde is dat het zo.lang geduurd heeft voordat het systeem bezweek onder de mishandeling.
Niet de echte Kees le Pair