
Foto: Shutterstock.
Van een onzer correspondenten.
De wachtlijst met bedrijven die wachten op een stroomaansluiting is met duizenden bedrijven gestegen. op een aansluiting op het stroomnet. Dat blijkt uit cijfers van het Landelijk Actieprogramma Netcongestie. Inmiddels zijn er ongeveer twaalfduizend ondernemers die stroom willen afnemen, maar daar nog geen toegang tot hebben. Vorig jaar in februari was de wachtlijst van netbeheerders nog gevuld met ruim negenduizend bedrijven. In twee jaar tijd is er zelfs sprake van een verdubbeling. ‘Ondernemers zijn het echt spuugzat’, zegt Erik Ziengs, voorzitter van ondernemersorganisatie ONL.
Met name kleine ondernemers zijn de dupe van de problemen op het stroomnet.
‘Denk bijvoorbeeld aan bakkerijen’, zegt Ziengs. Hij stipt daarbij aan dat de problematiek juist de gewenste energietransitie in de weg zit. ‘We hebben een voorbeeld van een bakker die over wil van gas naar elektra, dat is tenslotte de wens van de overheid. Hij heeft gelukkig nog niets aangepast, want hij kreeg geen aansluiting, dus hij bakt nog steeds op gas.’
Het is zelfs zo ernstig dat bedrijven in sommige gevallen dieselaggregaten inzetten om zo voorzien te zijn van stroom.
‘Dat gebeurt veel vaker dan gedacht’, geeft Ziengs aan, die het voorbeeld geeft van tankstations langs de snelweg die laadpalen voorzien van energie uit dieselaggregaten. ‘Dat is te zot voor woorden, ondernemers zijn het echt spuugzat.’
Voor ondernemers zit er niet meer op dan simpelweg geduld hebben en wachten tot ze worden aangesloten door de netbeheerder. Ziengs richt zijn onvrede daarom met name op de landelijke en lokale overheden.
‘In gemeentes wordt er gesproken over zero-emissiezones, maar vervolgens kunnen ze niet voldoen aan de behoefte om elektriciteit te leveren. Dat is een paard achter de wagen spannen’, zegt de ondernemersvoorman.
Naast de twaalfduizend wachtende bedrijven op een aansluiting, zijn er ook nog eens achtduizend bedrijven die stroom willen terugleveren. Daar is de groei bijna een derde. Voor netbeheerders is het een enorme uitdaging om het stroomnet uit te breiden. Zo zijn er honderden nieuwe elektriciteitsstations nodig en moeten er tienduizenden transformatorhuisjes in woonwijken nodig.
***
Bron: hier
***
De strijd tegen het klimaat zit vol met hindernissen. Er wordt wel geroepen om aanpassing. Dat kan steeds minder. Tegen zespiegelstijging is het antwoord : dijkverhoging Over een jaar kan dat niet meer. De dijken bouwers slaan alarm. Er was altijd 1 regie organisatie Rijks waterstaat. Dat is nu versnippert over 22 waterschappen met allen hun eigen regels en procedures. Daarnaast komt er nieuwe wetgeving over een jaar om water kwaliteit te borgen. Het ziet er naar uit dat de papieren kosten gaan oplopen. Nu is het zo dat van een dijkverzwaring 75% van de kosten zitten in het papieren traject voor dat er ook maar iets gedaan is. Met de nieuwe wetgeving zal dat boven de 100% komen zodat voor de daadwerkelijke dijk versteviging gen geld meer overblijft. Het gaat naar juristen, ecologen, en consultants. Dan rest alleen het investeren in elektra in de hoop dat dit de co2 uitstoot verlaagt, in de hoop dat dit de temperatuur verlaagt, in de hoop dat dit het water verlaagt. Wat men vroeger deed was een hoop klei op de dijk gooien en schapen er op laten lopen die de boel goed aanstampen. Maar ja, dat was vroeger en dat doen we niet meer.
we verzinnen dus van alles om te voorkomen dat we moeten zeggen: “We hebben ons vergist. Het was net even anders”.
JA, we blijven aanklooien omdat we denken hierdoor ook maar iets te kunnen beïnvloeden. Het enigste dat we doen is onszelf voor paal zetten en zelfs dat begrijpen we nog niet eens.
Loisch dat er geen schapen meer op de dijk mogen lopen. Schapen poepen namelijk en dat levert 20 km verderop stikstofmatig omvallende Natrura2000 gebieden op. Dat willen we niet!
Ons uitzonderlijke stikstof beleid is inderdaad schandalig.
Helemaal omdat het niet is gebaseerd om metingen maar op een model van de RUW dat daarvoor niet is bedoeld en dat voor dit doel niet is gevalideerd.
De normen zijn in DK 10.000 keer ruimer, in Dld 4.000 keer ruimer.
Het statement dat het zou moeten van de EU is een leugen.
Ik meen dat D’66 voor dat wanbeleid verantwoordelijk is…
Dergelijke hobbisten-leugenaars moeten we afvoeren.
Niet zo pessimistisch. Ze zijn goed bezig.
De ooit machtige Hondsbossche Zeewering bij Petten is bedolven onder een duinlandschap middels opgespoten zand (uit de Noordzee)…
Misschien niet snel en omvangrijk genoeg, maar ik heb nog geen verontrustend geluid gehoord vanuit Rijkswaterstaat.
En die geluiden waren er wel ruim voor de Watersnoodramp van 1953…
Het is niet te zot voor woorden. Het is godgeklaagd. Intussen gaan de beunhazen die ons regeren rustig door met het maken van zinloze regeltjes bedacht door al even onnozele ambtenaren. Is het echt waar dat een land de bestuurders krijgt die het verdient? Arm land, mijn arme vaderland.
Een transitie is een overgang van de ene gedefinieerde situatie naar de volgende. Daar is hier geen sprake van.
Dus, de huidige “transitie” is tussen wal en schip raken…
“Dat is een paard voor de wagen spannen’,”
Achter de wagen toch ?
Overheden ten top waar ze goed in zijn, het creeeren van crisissen door vooral angst te promoten voor meestal iets onzichtsbaar zoals CO2, Stikstof, Virus enz. Iets zichtbaars kun je oplossen door mitigerende maatregelen te nemen en dan bedoel ik niet een discutabel model te maken waar gewenste antwoorden uit komen.
Wat de overheden absoluut niet kunnen is crisissen oplossen als voorbeeld de toeslagenaffaire wat ze zelf hebben gecreerd kunnen ze simpelweg niet oplossen dit komt door onwil en onkunde. er zitten mensen op posities bij de overheid die nog nooit een slag werk hebben geleverd in een Profit organisatie waar het schering en inslag is om crisissen te verhelpen. En deze crisissen worden bedacht en opgelegd door de overheid.
De overheid is overbevolkt door mensen met geen kennis, wil, persoonlijk belang, macht, controle en ga zo maar door.
Het zijn in feite zielige mensen die hersenloos zijn en geen empathies vermogen hebben, en daar ze aangestuurd worden door hogere machten en zelf geen eigen wil hebben. Arme donders
Kap er maar mee… de ‘klimaat’-transitie ….. zonder aanhoudende subsidie is de ‘hernieuwbare’ energietransitie als een dood paard dat zich niet laat voortrekken.
Zodra de ‘klimaat’-subsidies wegvallen stort het ‘hernieuwbare’ kaartenhuis in.
De rijksoverheid kan niet blijvend de extra ‘eco’-taxen en ‘klimaat’-opslagen en verder beperkende CO2-emissie regels boven op de reeds bestaande te hoge energiebelastingen toepassen, …..
….. de burgers en ondernemers zijn het spuug zat….
….. en wachten tot 50.000 benodigde transformator huisjes in 2050 en de ca. 200 € miljard benodigd is besteed aan het ‘hernieuwbare’-grid en ook inderdaad zijn geplaatst…. ondanks de stikstoflimieten…
…. dan zijn inmiddels de meeste ondernemers vertrokken of failliet en burgers hebben een dieselaggregaat voor het opladen van hun mobieltjes in de tuin of portiek …..
…..om de voorspelde wisselende afschakeling van de stroom te overkomen .
Scheidt er mee uit minister Hermans ….. lever je opdracht / portefeuille in.
https://www.google.nl/search?q=honda+dieselaggregaat
Vandaag naast bestelbus gepakeerd van 100% elektriciteit aangedreven EV, … stond als wervende reclame…. te lezen op de zijkant…. echter duidelijk hoorbaar een draaiend fossiel aangedreven …. aggregaat … in de laadruimte? Toen ik terug kwam nog steeds hoorbaar draaiend. Lekker 100% elektrisch
. de nieuwe realiteit. Je zal.toch een EV bezitten … dan ben je toenemend de klos, ….nog afgezien van de immer dalende inruilwaarde van EV’s
de directeur van een installatiebedrijf vervangt alle dieselbusjes door e-busjes. Bereik van die e-busjes is max 200 km, als het niet vriest. Monteurs kunnen vaak met moeite hun opdrachten van een dag afwerken, doordat er regelmatig onderweg opgeladen moet worden. Bij storingsmeldingen buiten werktijd moeten de klanten vaak uren langer wachten alvorens er hulp komt opdagen. “Sorry, ik moet eerst mijn bus opladen!”
(Kijk Bas, dit is een voorbeeld uit de alledaagse werkelijkheid.)
Maar wie betaald al die uren dat er opgeladen moet worden i.p.v. dat er gewerkt wordt? Drie maal raden…
Das wird Herrn Schwab nicht gefallen, wenn die Finanzierung seiner Machtübernahmepläne mehr und mehr ins Wanken gerät. Verschiedene Nachrichtenquellen berichteten am vergangenen Samstag darüber, dass das Amt für Regierungseffizienz die Überweisung von 52 Millionen Dollar an das WEF gestoppt hat. Elon Musk habe den Vorgang mit den Worten “Es ist wahr, gern geschehen” kommentiert. Die Vereinigten Staaten hätten das WEF mindestens seit 2013 mit Steuergeldern unterstützt.
https://report24.news/elon-musks-doge-stoppt-52-millionen-us-dollar-zahlung-der-us-regierung-an-wef/
Dat precies dit zou gebeuren schreven we 15 á 20 jaar geleden al op allerlei fora. Leuk om zo enorm gelijk te krijgen maar dit is feitelijk zo treurig. Ondernemers laten hun werknemers kilometers omrijden om ergens een stopcontact te vinden, vertelde een DHL-medewerker me pas. En nu moet het feest van de warmtepompjes nog beginnen!
De vermeende oplossing, het voor honderden miljarden verzwaren van het stroomnet, gaat weinig soelaas bieden. Er moet gewoon meer betrouwbare opwekkingscapaciteit komen. Nu wordt in die betrouwbare opwekkingscapaciteit voorzien door overal dieselaggregaten neer te zetten. In woonwijken zie je ze vaak staan achter elektriciteitshuisjes.
En ondertussen neemt de afzet van stroom niet toe!!
Ra ra hoe kan dat?
Netto verbruik in NL (CBS cijfers):
114 TWh in 2011
114 TWh in 2019
114 TWh in 2021
108 TWh in 2023
111 TWh in 2024
Opmerkelijk: Vattenfall tekent bezwaar aan tegen eigen windpark op Noordzee
Amsterdam – Vattenfall probeert, vrij uniek, bezwaar te maken tegen een door het Zweedse energieconcern zélf aangevraagde vergunning. „We hebben meer tijd nodig”, zo verklaart een Vattenfall-woordvoerder voor wat in Nederland een unicum lijkt.
Turbines op zee van Vattenfall. De vergunning voor het nieuwe windpark komt iets te snel, aldus het energieconcern.
Normaal strijden energiebedrijven om zoveel mogelijk tempo in de uitvoering en vragen zij om snelle afhandeling van hun aanvraag. Nederland heeft vanwege klimaatafspraken grote behoefte aan duurzaam opgewekte energie, zoals van windmolens op zee. Maar Vattenfall, dat op de Noordzee samenwerkt met Copenhagen Infrastructure Partners, vlucht in een juridisch bezwaar tegen de eigen aangevraagde vergunning voor het te bouwen windpark IJmuiden Ver Bèta met 2 gigawatt aan capaciteit.
Te krap
„We weten niet of we het park op tijd kunnen aansluiten”, zegt de woordvoerder over de ook voor Vattenfall ongebruikelijke stap. „In de periode dat de tender werd uitgeschreven waarop we hebben geboden, hebben wij al meermalen aangegeven dat het allemaal wel heel erg krap wordt in de tijd. We hebben vijf maanden de tijd gekregen, en denken een jaar nodig te hebben. Het is gewoon te krap gebleken.”
Torenhoge boete
De juridische noodoplossing voor het park naast het project IJmuiden Ver Alpha is niet licht genomen, benadrukt de zegsman van Vattenfall. Maar de boete voor het niet aansluiten van de kabels vanuit het veld met windturbines op die van hoofdnetbeheerder TenneT kunnen gigantisch hoog uitpakken als dat niet op tijd gebeurt: uiteindelijk bij elkaar €200 miljoen. „De vergunningverstrekking biedt de mogelijkheid om binnen zes weken bezwaar aan te tekenen. Dat leek ons in dit geval wel heel wijs toen bleek dat we geen uitstel konden krijgen.”
Volgens het concern is het vanwege de complexiteit ’veel realistischer’ om uit te gaan van een aansluittermijn van rond de twaalf maanden. Vattenfall levert elektriciteit aan ongeveer twee miljoen huishoudens in Nederland en bedient de industrie met groene stroom.
Hebben ze waarschijnlijk al bedacht toen ze de offerte instuurden…
Een leermoment voor ons ministerie.