Foto: Shutterstock.

Van een onzer correspondenten.

Om de concurrentiepositie van de Europese auto-industrie te beschermen, gaat de Europese Comissie de gemaakte klimaatafspraken herzien. De doelen voor 2035 blijven hetzelfde, maar Von der Leyen wil de industrie ‘meer ademruimte’ geven. Later deze maand komt de Commissie met een voorstel om bedrijven niet jaarlijks, maar eens in de drie jaar te controleren op naleving van de strengere eisen, zodat autofabrikanten meer flexibiliteit krijgen om hun voertuigen aan de CO₂-doelen aan te passen. Von der Leyen hoopt dat het Europees Parlement ‘snel zal instemmen’ met de voorstellen.

De Commissie onderzoekt tevens hoe ze subsidies kan verstrekken aan bedrijven die batterijen voor elektrische auto’s produceren. Op dit moment zijn batterijen uit China een stuk goedkoper dan batterijen geproduceerd in Europa. Zonder een aanpassing van het huidige beleid zal China in 2027 de helft van de batterijen voor Europese elektrische auto’s produceren, waarschuwt het Europees Parlement.

Von der Leyen wil ook hier een koerswijziging doorvoeren. Zondag kondigde ze aan dat Europese autofabrikanten geleidelijk verplicht zullen worden om ten minste deels Europese batterijen te gebruiken.

Morgen, 5 maart, presenteert Von der Leyen haar volledige actieplan voor de Europese auto-industrie.

***

Bron hier.

***