
Voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen met Zweedse milieuactiviste Greta Thunberg op een bijeenkomst op het EU-hoofdkantoor in Brussel op 4 maart 2020.
Interview Atlantico met Samuel Furfari.
Samuel Furfari publiceerde “Energie, de Staat liegt. de vernietiging van het concurrentievermogen van de EU”, uitgegeven door L’Artilleur. In dit boek, laat Samuel Furfari zien dat de energiecrisis het gevolg is directe irrationele politieke beslissingen genomen door Europese leiders. Samuel Furfari: “Zo hebben milieuactivisten Europa aangezet tot het opofferen van economische ontwikkeling ten gunste van dubieuze duurzaamheidscriteria.”
Atlantico: Wat zijn volgens u de belangrijkste factoren die de EU hebben gebracht tot een energiebeleid dat u als irrationeel beschreef?
Samuel Furfari: In 1955, op de Conferentie van Messina, verklaarden de oprichters van de EU dat er geen toekomst was voor de Gemeenschap zonder overvloedige en betaalbare energie. Deze visie was 60 jaar lang richtinggevend voor het energiebeleid, totdat deze ongeveer vijftien jaar geleden werd verlaten. Ik beschrijf deze evolutie in het eerste deel van mijn boek.
Met de val van het communisme is de afkeer van de markteconomie onder sommigen niet verdwenen. Het nam een nieuwe vorm aan: het milieuactivisme verwierp de pijlers van het economisch en maatschappelijk succes van het Westen, namelijk fossiele brandstoffen en nucleaire energie.
De groene ideologie was verleidelijk en trok nonchalante en naïeve geesten aan. Echter, moderne hernieuwbare energieën zijn niet concurrerend – anders zou het niet noodzakelijk zijn geweest om ze op te leggen door Europese richtlijnen die nog steeds van kracht zijn — hun ontwikkeling moest met subsidies worden ondersteund. Helaas, waar overheidssteun is, zijn er profiteurs. Deze laatsten werken nog steeds aan het in stand houden van hun lucratief systeem.
Na de uitbreiding van de EU zocht de EU naar een nieuwe reden van bestaan. Duurzame ontwikkeling zou de nieuwe ‘metafoor’ worden. Echter, de milieuactivisten hebben ‘duurzame ontwikkeling’ omgezet in ‘duurzaamheid’ om de economische ontwikkeling, groei en levenskwaliteit die desondanks de basis van de EU vormden ondergeschikt te maken.
Hoe verklaart u de groeiende invloed van milieuorganisaties op beslissingen?
Toen de EU de nieuwe doctrine introduceerde, hadden milieuorganisaties een sterke positie. Al in de jaren zestig ontwikkelden politieke ecologiedenkers als Hans Jonas en Lynn White Jr. een gestructureerde en planmatige aanpak van deze kwesties. Deze theoretici, die een mooie, schone en goedkope toekomst beloofden, verleidden veel naïeve geesten. Zo konden ze hun ideeën opleggen, daarbij gesteund door ‘nuttige idioten’ die hun taak gemakkelijker maakten. De industrie heeft zich haastig als groen gepresenteerd, zelden uit overtuiging, maar vaak uit angst voor kritiek van de pers die zich vooral richt op de ecologische zaak. Denk aan BP, dat zelfs de slogan Beyond Petroleum bedacht en zichzelf nu belachelijk heeft gemaakt door toe te geven dat zijn toekomst in fossiele brandstoffen ligt. Jarenlang heb ik industriëlen eraan herinnerd dat zij medeplichtig zijn aan “de georganiseerde vernietiging van het Europese concurrentievermogen”; Dit is ook de ondertitel van mijn boek.
Wat waren de belangrijkste staatsleugens die ten grondslag lagen aan het EU-beleid en die leidden tot de georganiseerde vernietiging van het concurrentievermogen van de landen van de Europese Unie? Wat zijn de concrete effecten van dit beleid op het concurrentievermogen van de Europese industrie vergeleken met de Verenigde Staten en China?
Het meest zorgwekkende onderwerp, dat Atlantico al aankaartte, is de vernietiging van onze nucleaire industrie, georkestreerd door Duitsland, met de steun van François Hollande en Emmanuel Macron. Tegelijkertijd lieten ze mensen geloven dat moderne, hernieuwbare energiebronnen een universele oplossing boden waarmee ze goedkope elektriciteit konden opwekken. Deze leugen is overduidelijk, want de evolutie van de elektriciteitsrekeningen toont aan dat deze onjuist is.
Een andere mythe is dat we het zonder fossiele brandstoffen kunnen stellen. Fossiele brandstoffen zijn nog steeds goed voor 75% van ons energieverbruik en wereldwijd voor 83%. Deze illusie wordt versterkt door de verwarring tussen energie en elektriciteit, terwijl elektriciteit slechts 22% van het totale energieverbruik uitmaakt. De rest is gebaseerd op toepassingen waarbij vlammen nodig zijn, waarvoor fossiele brandstoffen essentieel blijven.
De stelling “de beste energie is de energie die we niet gebruiken” is een oversimplificatie. Energie is leven, en het is een illusie om te denken dat de mensheid het zonder energie kan stellen, tenzij we in een degrowth-model willen leven, dat wil zeggen, terug willen keren naar de manier van leven van vroeger.
Energiebesparing presenteren als een economische oplossing is bovendien misleidend: niets is gratis, want elke activiteit vereist energieverbruik, zelfs isolatie. Bovendien is sinds de jaren zeventig gedaan wat gemakkelijk was; Er is nu weinig ruimte meer voor grote besparingen. Ik heb dit aangetoond met gegevens over het concept energie-intensiteit.
Het hoogtepunt is decarbonisatie. Onder leiding van François Hollande slaagde de EU erin om het Klimaatakkoord van Parijs tijdens de COP21 te laten aannemen. De Unie is dus een meedogenloze en onrealistische race begonnen door te beweren dat ze tegen 2050 volledig koolstofvrij wil zijn. In deze logica bereidt de Commissie zich voor om een vermindering van de CO₂-uitstoot met 90% voor te stellen tegen 2040 ten opzichte van 1990. Deze doelstelling zal leiden tot het opofferen van het weinige dat nog rest van de Europese industrie. Verschillende lidstaten, waaronder Frankrijk, hebben zich al uitgesproken tegen deze koerswijziging, die schadelijk is voor de economische voorspoed. De Commissie blijft echter bij haar standpunt.
Ondanks de ambitieuze toespraken is het duidelijk dat de wereldwijde CO₂-uitstoot, ondanks de 29 COP’s, met 65% is toegenomen. Atlantico legt uit dat de COP’s de afgelopen drie jaar op een mislukking zijn uitgelopen, omdat veel landen buiten de EU nu maatregelen afwijzen die hun economische welvaart in gevaar zouden kunnen brengen. De EU moet zichzelf herpakken om te voorkomen dat ze gemarginaliseerd wordt.
In hoeverre heeft de oorlog in Oekraïne de tekortkomingen van de Europese energiestrategie blootgelegd?
De energieprijzen begonnen in 2010 te stijgen vanwege de verplichting om dure hernieuwbare energie te produceren, niet vanwege Rusland of Oekraïne. De oorlog in Oekraïne heeft vooral de strategische fout van Duitsland aan het licht gebracht. Door zijn kerncentrales te sluiten en te veel afhankelijk te zijn van Russisch gas, heeft Duitsland een fundamenteel principe van energiezekerheid genegeerd: diversificatie van hulpbronnen. Daarmee is de hele EU in de crisis gestort. Ook zonder het conflict in Oekraïne zou de huidige situatie vergelijkbaar zijn, omdat de structurele problemen die aan deze crisis ten grondslag liggen niet aan Rusland te wijten zijn. Ze komen voort uit de zogenaamde energietransitie. Kernenergie was al lang een essentieel onderdeel van de energievoorziening in Europa.
Waarom denkt u dat deze geleidelijk aan gemarginaliseerd werd?
In de eerste plaats werd kernenergie ontwikkeld om, zoals artikel 1 van het Euratom-Verdrag stelt, “de verhoging van de levensstandaard in de lidstaten” te waarborgen. Vandaag de dag verdedig ik deze energie om dezelfde reden. Het duurde 50 jaar voordat we over klimaatverandering begonnen te praten.
Het afschaffen van kernenergie in Duitsland vindt zijn oorsprong in de invloed van vredesbewegingen, die op handige wijze de publieke opinie hebben gemanipuleerd door een valse koppeling te creëren tussen de atoombom en kerncentrales. Daarnaast was er verzet van milieuactivisten, die zich realiseerden dat kernenergie vrijwel onbeperkte mogelijkheden bood. Ze wisten dat deze energiebron voor duurzame economische groei zou zorgen, maar dat vonden ze onaanvaardbaar, omdat dit betekende dat de natuurlijke hulpbronnen nog steeds geëxploiteerd moesten worden.
Bovendien hebben deze milieuactivisten de utopie bedacht dat windturbines en zonnepanelen kerncentrales zouden kunnen vervangen.
Waterstof wordt gepresenteerd als een belangrijk alternatief voor de toekomst. Wat zijn volgens u de beperkingen van deze technologie?
De grootste energiehoax is het idee dat het mogelijk zou zijn om waterstof op industriële en economische wijze uit water te produceren door middel van elektrolyse. Toen ik in 1982 bij de Commissie kwam, was ik betrokken bij onderzoek naar waterstofproductie, een gebied dat al sinds de jaren zestig werd onderzocht. Het Euratom-Verdrag bracht onderzoekers van de Commissie ertoe om een toekomst voor ogen te houden waarin kernenergie zo ruimschoots aanwezig zou zijn dat deze de energiebehoefte zou overtreffen. Vanuit dit perspectief leek het logisch om dit overschot te gebruiken om waterstof te produceren door elektrolyse van water.
Het duurde echter niet lang voordat men zich realiseerde dat deze visie veel complexer en duurder was dan verwacht. Uit chemische thermodynamica blijkt dat deze methode ongeveer zeven keer meer energie verbruikt dan de conventionele waterstofproductie uit aardgas. Subsidies en beleid zullen deze relatie nooit veranderen.
Het idee was niet nieuw. Al in 1923 stelde John Haldane, hoogleraar aan de Universiteit van Cambridge, voor om waterstof te produceren met behulp van windturbines. In de jaren dertig probeerde het naziregime dit idee in de praktijk te brengen om brandstoffen te produceren, omdat die in Duitsland niet beschikbaar waren. Maar ook zij realiseerden zich dat deze aanpak onrealistisch en economisch niet houdbaar was. Deze mislukkingen laten zien dat waterstof als energiebron, ongeacht de productiemethode, een technologische en economische utopie is die de beperkingen van de natuurkunde en de energiekosten negeert.
Bovendien verbranden we geen enkel molecuul, dat de basis vormt van de gehele chemische industrie, zoals we dat met gewone energie zouden doen. Het verbranden van waterstof is te vergelijken met het verbranden van een Louis Vuitton-tas om warm te blijven. Ik leg dit alles gedetailleerd uit in mijn boek The Hydrogen Utopia.
Wat zou de ideale strategie zijn om in Europa een overvloed aan concurrerende energie te garanderen en tegelijkertijd de uitdagingen op milieugebied aan te gaan?
Het zou voldoende zijn om terug te keren naar het energiebeleid van vóór de komst van de ecologie. Destijds werd de taak toevertrouwd aan ambtenaren die experts waren op het gebied van energie. Zij lieten zich bij hun keuzes leiden door technische en economische overwegingen, in het belang van iedereen. Vandaag is ze is in handen van politieke ideologen en zelfs consultants.
Net als de rest van de wereld zouden wij fossiele brandstoffen en kernenergie moeten gebruiken. Aangezien de EU niet over voldoende natuurlijke hulpbronnen beschikt om in haar behoeften te voorzien, is het van groot belang om de strategie voor energiezekerheid die de Commissie in 2000 met het Groenboek over dit onderwerp heeft ontwikkeld, nieuw leven in te blazen.
Het was gebaseerd op drie principes: het diversifiëren van de energiesoorten door ze allemaal zonder taboes te accepteren; diversifiëren van de toeleveringslanden om te grote afhankelijkheid van één enkele leverancier, zoals Rusland, te voorkomen; en diversifiëren van aanvoerroutes en -methoden door in te stemmen met de bouw van de benodigde infrastructuur. De huidige drift wordt geïllustreerd door absurde beslissingen, zoals die van de voormalige Europees Parlement dat de voltooiing van het onderling verbonden gasnetwerk wilde verbieden.
Mario Draghi beweert in zijn rapport op dwaze wijze dat we in 2030 nauwelijks nog aardgas zullen gebruiken. Deze excessen tonen aan in hoeverre ideologische prioriteiten belangrijker zijn geworden dan economische en strategische logica en zelfs het gezond verstand.

Samuel Furfari.
Een terugkeer naar een rationeel en evenwichtig energiebeleid zou niet alleen de leveringszekerheid versterken, maar ook het economische concurrentievermogen van de EU herstellen en tegelijk tegemoetkomen aan de reële behoeften van burgers en industrieën.
Donald Trump heeft niets uitgevonden op het gebied van energie, maar hij begreep dat de wereld zou blijven functioneren dankzij fossiele brandstoffen; Hij gaf hen weer trots. Een lezer vertelde mij zelfs gekscherend dat Trump mijn boek had gelezen…
***
Samuel Furfari publiceerde ‘Energie, mensonges d’état, la destruction organisée de la compétitivité de l’UE’, bij uitgeverij L’Artilleur.
Link naar de webwinkel hier.
***
Bron hier.
***
Het is duidelijk dat de boeren en industrie kapot moeten. Geen eten en kennis, wel armoede en achterlijkheid. Importeer daarnaast nog massa’s islamitische haat en het succes om een continent ten gronde te richten is een feit.
Als we geen komaf maken aan het verjagen van Brussel en haat is het afgelopen. Europa wordt een shithole.
Furfari leeft al jaren in het verleden.
Gelukkig hebben we nu goedkope wind & zon samen met opslag (H2 in zoutkoepels, enz)!
Dus is het aandeel van fossiel+kern (beide duur) bij de opwek van stroom ook hier gestaag aan het afnemen:
Van 87% in 2017 naar 54% in 2024.
Kijkend naar de verbruikscijfers is de afname nog groter!
Niet raar want ze kunnen niet concurreren!
Bas
Ik zeg het nog maar eens, goedkope wind en zon is niets zonder dure waterstof. Dat vergeet je steeds. Net als je sommetjes en het landschaps- en leefmilieubederf op grote schaal.
https://x.com/orwell2022/status/1907089279848681897
Nog een leuke. Hockey stick???
Een stukje informatief leesvoer voor al diegenen die nog in de “koude oorlog” fase verkeren, enjoy
https://www.wyniasweek.nl/roelof-bouwman-de-linkse-militaristen-van-nu-zijn-net-zo-mal-als-de-linkse-pacifisten-van-toen/?
Ik begin steeds meer te denken dat politieke partijen het grote geld volgen….
Wie met dat spel meespeelt wordt goed betaald, in de EU viert corruptie en vriendjespolitiek hoogtij, het zou verklaren waarom zowel links als rechts niet meer hun politieke filosofie volgen maar allemaal in de maat van de EU dansen.
Ze zijn daarvoor op jacht naar UW spaargeld.
Bezit is diefstal, zo noemde Samsom de diefstal van ons spaargeld “herkapitalisering van spaartegoeden” en afgelopen woensdag heeft von der Lying, het ook over een Europese Kapitaal Unie, zogenaamd om spaarders een beter rendement te bieden.
Maar zoals alles van globalisten verdraaien ze alles, wat ze eigenlijk bedoelen is dat ze UW spaargeld gaan aanwenden voor de investeringen die ze willen en waar de EU geen geld voor heeft..
Als die spaargelden door de EU beheerd gaan worden (CBDC!) is EU-belasting slechts een klein stapje.
Door geldgebrek van de EU zal je zien dat er snel regels en wetten gaan komen in de jacht op uw bezit.
Meer over de jacht naar UW geld in de volgende uitzending van BLCKBX.TV
https://rumble.com/v6rgkad-blckbx-today-uitkoopspijt-boeren-geld-pensioenen-naar-defensie-groenland-in.html?e9s=src_v1_upp
Rumble??
Tja, als ik het niet dacht he:
https://fr.wikipedia.org/wiki/Rumble_(entreprise)
Nou Cornelia, dat hoeft je niet te denken, want het is gewoon zo. Bewijs zie je iedere dag. Tegenstanders die het tot het podium schoppen worden weggekocht.
AnthonyF
Vooral nooit buiten je eigen bubbel kijken. Je zou zomaar van je geloof af kunnen vallen. Alleen AGW is fake in de MSM en de rest natuurlijk niet?
Wel vreemd eigenlijk.
Peter, de MSM is niet fake zoals de CAGW, maar wel behoorlijk gekleurd op zijn tijd, tenminste als er ruimte is voor ‘kleuren’.
Die ruimte is er niet altijd. De recente aardbeving in het verre oosten valt niet te kleuren. Daar zijn gewoon heel veel mensen dood gegaan.
Je mag zelf verder aanvullen met voorbeelden.
PS.
Onder MSM vallen uiteraard niet de door Cornelia verheerlijkte roddelkrantjes.
AntthonyF
We zijn het er dus over eens dat de MSM gekleurd is en dat de pluriformiteit re wensen over laat. En dat dan juist op de heikele punten die we allebei uitgebreid kennen. Buiten de heikele punten waarmee de overheid niet werkelijk van doen heeft geven minder aanleiding tot Kritiek als wordt CO2 en duurzaamheid etc. te pas en te onpas in de berichtgeving en sluipenderwijze meegenomen. Dat is indoctrinatie. Net als het bewust weglaten van andere inzichten.
Mijn waarneming is dat de MSM veel te veel aan de leiband loopt van de overheid en diens wensen. Terwijl de taak van de journalistiek objectieve berichtgeving is. Als de constatering is dat objectieve berichtgeving niet bestaat omdat iedereen er zijn eigen kleur en keuze in bepaald dan is pluriforme berichtgeving en hoor en wederhoor noodzaak. Daaraan ontbreekt het dus aantoonbaar.
Peter, ik begin het bijna met je eens te worden en wellicht zitten we meer op een lijn dan we zelf denken.
Wat ik bedoel is dit. Je schrijft: ‘Mijn waarneming is dat de MSM veel te veel aan de leiband loopt van de overheid en diens wensen’.
ALLE media, MSM en de zgn. alternatieve media zoals de bagger van Telegram, Ninefornews enz. schrijven vanuit een bepaalde visie, wereldbeeld. Dat is bij de MSM niet de visie van de overheid, want dat is geen constante maar een steeds wisselende entiteit op basis van, gelukkig zeer democratische, verkiezingen. Het is de visie van bepaalde stromingen in de maatschappij, vroeger ‘verzuiling’ genoemd.
En soms komt daar een opvallende wending in voor, zoals bij de VK, vroeger bij uitstek de krant van RK Nederland en nu ‘progressief’.
Is dat dan erg? Nee, want die media doen wat iedereen doet; een mening verkondigen vanuit een visie/overtuiging.
En daarom is het goed om zo veel mogelijk kennis te nemen van allerlei media om een eigen oordeel te kunnen vormen.
Het alleen maar lezen van media die het helemaal eens zijn met jouw beperkte en soms zieke gedachtekronkels is iets voor angsthazen en diep gefrustreerden.
Helaas moeten we iedere dag de schrijnende voorbeelden daarvan weer aantreffen op CG.
https://ejbron.wordpress.com/2025/03/31/hoe-word-je-een-goede-klimaatactivist/
Jaren geleden elektrotechniek gestudeerd. Als je bedrading voor elektriciteit nodig hebt is de dikte gedimensioneerd op de maximale stroom. In het 50 Hz netwerk voor het elektriciteits netwerk zijn er zoveel gebruikers dat de piekstromen niet te veel afwijken van wat je kunt verwachten op grond van het gemiddeld gebruik op een moment. Omdat wie waar wanneer wat gebruikt onvoorspelbaar is heb je een levering vermogen nodig wat de piek kan leveren. Al jaren blijkt het totale afgenomen energie in kwh niet toe te nemen door betere efficiëntie. In de energietransitie moet nu het netwerk verzwaard te worden dat de piekstromen minimaal 5 tot 10 maal zo groot mogen worden. Aangezien het totale verbruik nauwelijks toeneemt zal de stroom in steeds kortere tijd door de leiding lopen. Omdat het moment nog steeds niet bekend is moet het levering vermogen nog steeds gebaseerd zijn op de piekstroom. Bijvoorbeeld dat iedereen zijn elektrische auto om 19 uur in het stopcontact steekt net als de televisie. Dat moet je maar kunnen leveren. Als je dat uit centrales haalt wordt het hoogst inefficiënt en zonnepanelen en windmolens zijn niet altijd beschikbaar. De backup wat nu gas centrales zijn zal dan steeds groter moeten worden om de piek te kunnen leveren terwijl de praktijk is dat die centrales weg moeten. Overheden en de groene pleiters hebben het alleen maar over Terra watt uren. Zoals de Haarlemmermeer die data centers binnenhaalt die continue megawatts verbruiken en inwoners binnenhaalt die een elektrische auto moeten hebben en tegelijkertijd de boekhouding kloppend maakt met zonneparken op het overige land. Daarom is nu al de helft van de totale energie duurzaam. Dit terwijl er nul backup bijkomt. Het salderen in de energiesector lukt prima. Dit moet toch op langere tijd finaal spaak lopen tenzij de fysica ook in transitie gaat. Ik merk daar nog niets van.
Dispireert niet! Er zullen enorme technische doorbraken gaan plaatsvinden, misschien wel natuurkundige revoluties. Quantum gestuurde energienetwerken om maar eens wat te noemen (en zelf verzonnen). De jeugd heeft de toekomst. De jonge technici zullen ons versteld doen staan. Op de foto zien we een geestelijk onderontwikkeld klein meisje. Maar deze jonge vrouw heeft in haar korte bestaan al veel meer invloed op de gebeurtenissen gehad dan wij als volwassen mensen, die niet verder boven het niveau van ervaringsdeskundige uitkwamen.
Sarc…
“veel meer invloed”
Kwam niet uit haar zelf
Gewiekste handlers
Persen er de laatste euro’s uit
De oplossing verplicht een dynamisch stroom contract. Stroom om 7:00 en om 19:00 veel duurder maken de vraag is toch groot. De mensen thuisbatterijen laten kopen (idee subsidie?) Kan je de EV weer opladen uit de thuisbatterij. Ik heb ze nog niet bij de Action gezien maar dat komt vast wel. Brandweer verbieden elektrische bluswagens te laten kopen.
Het zou overigens best kunnen dat Sophie en Schoofje toch nog door de pomp gaan, gewoon iedereen 10 cent terugleververgoeding die lintjes voor de COA vrijwilligers komen er toch ook.
Dat is het mooie van deze regering daadkracht!
Jeroen.nl heeft 20kWh aan thuisbatterijen. De terugverdientijd daarvan is 67 jaar. TU Delft heeft berekend dat ze in geen enkele configuratie binnen 15 jaar teugverdienen (dat 67 jaar tot de mogelijkheden behoort staat NATUURLIJK niet in het rapport). Die zien we voorlopig echt niet bij de Action hoor
Henk van der Veen
En dat is dan zeker berekend voor een Tiny-house/Iglo van piepschuim met een hard trespa-laagje aan binnen en buitenkant. Of en dat kan ook, voor een flatje met buren rondom die zich arm stoken en hun centrale medehuurder/bezitter laten meegenieten.
En, niet te vergeten een winterslaap in de winter of een wandelvakantie naar de subtropen.
De ultieme oplossing is dus wonen ín een warmtepomp, aan de warme kant dan wel. Zelfs om met een warmtepomp uit te komen heb je in onze koudere perioden en in een gewoon huis na volledige elektrificatie tenminste 20 tot 25 kWh per dag nodig en daar helpt noch zonnepaneel, noch thuisbatterij bij. Aangezien de toevoer in die periode vanuit een dak met zonnepanelen op dat standaardhuis niet verder komt dan 1,5 kWh per dag. De thuisbatterij is dan dus na 1 dag leeg.
De oplossing is gewoon een 20kW aggregaat op je achtererf.
F.J. Mosch
Op waxinelichtjes?
Peter je moet natuurlijk wel zorgen voor een aantal jerrycans met diesel of benzine, afhankelijk wat voor motortje er in je aggregaat staat.
Hoogspanningskabels als gloeidraden, mooi gezicht in de nacht.
En dan rokende hsp trafo’s in de transformatorhuisjes. Weten die bestuurskundige veel, die wachten op een technisch wonder bv supergeleiding en dilithium reactoren.
Supergeleiding bestaat wel, je moet wel extreem koelen tot vlakbij 0 K, wordt ook wel toegepast voor extreem lage ruisgetallen in voorversterkers alhoewel moderne transistoren hun mannetje(vrouwtje?) staan. Dilithium vooralsnog alleen bij startrek
Je kun al super geleiding bereiken bij temperaturen 190grC onder nul, maar
supergeleiding is moeilijk in sterkstroom kabels omdat de grote stromen sterke magnetische velden genereren.
Ook moderne transistoren helpen niet….
Ik weet wel zeker dat het zonder fossiele brandstoffen arme troef word.
Ook hier schrijven geregeld personen dat het zonder kan, maar ik heb nooit van hun gelezen hoe dan, behalve wat paneeltjes, molens en wat waterstof.
Nou dat is geen antwoord of een werkend systeem.
Wat ik nu zie is een bord spaghetti daar zitten de uiteinden ook los van elkaar.
Allemaal de schreeuwers het kan zonder hebben nog nooit bewezen dat het zonder kan.
De mensheid kan nog niet eens van voedsel voorzien worden, behalve zoals ik gisteren al beschreef terug naar de oertijd.
En zouden we werkelijk terug moeten keren dan zijn we met te velen en slachten elkaar af voor het verkrijgen van leefbare spullen die nog over zijn.
En de groente tuin wordt al geplunderd voor er iets op staat.
Kernenergie kan de boel iets verzachten, maar net zo goed heb je ruwe olie nodig voor de verschillende processen doorgang te verlenen tot medicijnen toe.
@Theo,
Van de landen in onze omgeving doen N, DK, Dld, Italië, Oostenrijk alle stroom zonder kernenergie, en ze gaan ook geen kernenergie gebruiken.
Spanje, Zwitserland, België hebben besloten te stoppen met alle kernenergie.
Het overgrote merendeel van de landen in de wereld doet het zonder kernenergie.
Die landen laten zien dat het kan zonder kernenergie.
Sterker, zonder kernenergie hebben ze goedkopere stroom zoals onze im- en exportcijfers ook laten zien.
Ook het aandeel van fossiel wordt alsmaar kleiner (van 85% in 2017 naar 51% nu)! Hoofdreden relatief duur!
Bas
Elektrische stroom,
En de rest? Daarbij is voor al die landen met hun fjorden en bergmeren, of het ruilen van waterstroom met elektriciteit in het geval van Denemarken wel het nodige af te dingen. Je blijft een kei in het vergelijken van appels met peren. Maar bedrog blijft het.
Vergeet de ratio, het is allemaal geopolitiek.
De Duits-Russische as, lees succesvolle economische samenwerking, waarin kennis, productietechniek en (goedkope) grondstoffen samenkomen, is ongewenst. Analyseer zelf wie daar belang bij hebben.
Kerncentrales dicht, gas uit US, landschap verwoest voor bruinkool zijn nog peanuts.
Veel erger, onmenselijk, is het dat de bevolking van Oekraïne (lees 1 miljoen doden: kinderen zonder vader, vrouwen zonder man, ouders zonder zoon) gewetenloos daarvoor wordt opgeofferd.
Leen, vergeet alsjeblieft de doden aan Russische kant niet. Ook die hebben het niet verdiend om gewetenloos te worden opgeofferd door de psychopaat in het Kremlin.
He’s the Universal Soldier and he really is to blame
His orders come from far away no more
They come from here and there and you and me
And brothers, can’t you see?
This is not the way we put the end to war
AnthonyF
Nog maar eens een poging tot het geluid van de andere kant.
https://www.youtube.com/watch?v=Bdj0fui7k3c
De link naar het artikel in de New York Times staat erbij.
Johan D.
Ook fan? En na ruim 60 jaren nog actueel. Streven naar pacifisme is zo gek nog niet. En dat begint met zelfreflectie.
Afschuwelijke foto van drie onwetende propagandisten.
Het “zaag iedere EU burger de poten onder zijn stoel vandaan plan” blijven deze idioten promoten zolang ze zich mogen wentelen in weelde en aandacht.
“Afschuwelijke foto van drie onwetende propagandisten.”
FG onbenul gevangen in een foto.
Helemaal met je eens Galjee,
Zum Kotzen.
Sorry, alleen Gretha is onwetend in de ware zin van het woord. Die andere twee weten verdomd goed wat ze doen en van die twee durft alleen Timmerfrans dat nog niet toe te geven.
Ursula is al aardig gedraaid; helaas.
T.a.v. Gretha ben ik nog niet overtuigd van haar autisme, hetgeen niet wil zeggen dat er niets met haar aan de hand is; integendeel.
Ik vind het wel meevallen, Moeder van zeven geeft advies aan een autistisch vegetarisch meisje, Frans lacht als een boer met kiespijn, maar hij is toch ook nog goed terecht gekomen in de tweede kamer net als het meisje als hamas activist.
Het trieste van dit geval is dat hele volksstammen geloof hechten aan dit soort lieden en hun uitspraken. De wakkeren werden verguisd en verketterd. Groen denken werkt armoede in de hand.
Het kernprobleem is subsidies , het speeltje van politici die daarmee de natuurlijke ontwikkelingen dwarsbomen en de burgers zand in de ogen kunnen stooien en fantasieen als realiteit laten uitschijnen.
Het is de hoogste tijd om subsidies eerder te verbieden in plaats van die als fictieve oplossing van problemen aan te geven.
Het kernprobleem is de Europese Unie, dat heden niet meer dan een tot op het bot corrupte bestuursvorm voor landen is.
Marionetten als Starmer, Macron, een heel riedeltje Duitse paljassen spelen voor ons in ruil een toneelspel.
Werkelijke beslissingen zijn in feite economische rampen (migratie, klimaat, oorlogen, EU-leger) en daar mogen de burgers voor opdraaien.
De EU is in die optiek een construct om het Europese volk kaal te plukken ter faveure van “het grote geld” (het is verboden het grote geld te benoemen)
zoals u weet spreek ik altijd over ‘ de economie van de energietransitie ” in plaats van de energietransitie. Het onderschrift bij mijn essay luidt : van engineering naar financial engineering.
Het verhaal achter de energietransitie is een tegenstelling . Enerzijds een formidabele nieuwe economische entiteit die voor veel werkgelegenheid zou zorgen, anderzijds gebaseerd op ultieme verspilling van energie en grondstoffen en een CO2- uitstoot die de pan uit zou rijzen. Die tegenstelling werd overbrugd met ‘communicatie ‘ , zodanig dat iedereen ging geloven in het verhaal zoals we dat nu kennen en gingen verdedigen . Daarvoor werden de media ingeschakeld . Niet alleen hadden die tot taak de burgers te hersenspoelen met de hierboven genoemde leugens, maar tevens verdeeldheid te zaaien tussen groepen mensen , zodat de waarheid nooit aan het licht zou komen. De Babylonische spraakverwarring die ontstond rond de klimaathoax duurde 10 tallen jaren totdat, met de komst van Trump in het witte huis, daaraan een eind kwam. Een voorbeeld uit het verleden was de zogenoemde Pilt Down hoax die 50 jaar lang stand hield .
Beschikbaarheid van fossiele brandstoffen om de maatregelen inzake de energietransitie te realiseren was niet ‘overvloedig’ maar de overtreffende trap daarvan;
opgestookt aan de bouw van volkomen waardeloze productie middelen die energievoorziening weer afbraken, gelijk iemand die in één nacht al zijn spaargeld verspeelt in het casino. Verspilling en destructie zijn de kernwoorden van de energietransitie, maar dat zijn woorden waar CEO’s van Corporate bedrijven niet gevoelig voor zijn : de club van AL Gore & Bloomberg die we aan het werk kunnen zien in de film Planet of the Humans . ( ja , wel een leuke film schreef iemand hier )
Stelt u zich voor als Sophietje morgen in een historische toespraak op TV zal aankondigen dat: 1) per direct ook hier de klimaathoax ten einde is verklaard en alle activiteiten inzake de energietransitie worden gestopt . 2 ) dat per direct alle subsidies en overheidsgaranties worden gestopt en de energievoorziening weer een NUTs – voorziening zal worden en derhalve energie weer tegen kostende prijzen wordt geleverd aan burgers en bedrijven opdat die respectievelijk -weer- kunnen floreren en concurreren 3) dat het primaat van van energievoorziening en alles wat te maken heeft met het streven naar (brandstof) efficiëntie weer in handen komt van ingenieurs die op school hadden geleerd over de carnot cyclus 5 ) dat het principe of de Christelijke waarde van rentmeesterschap weer leidend wordt , ofwel dat het economisch handelen gebaseerd zal zijn op het streven naar het behoud van de planeet voor volgende generaties 6) daaruit volgend , dat de principes van goed koopmanschap worden heringevoerd en oplichting weer in het wetboek van strafrecht wordt opgenomen . 7) daaruit volgend dat veroorzakers van deze misdaad tegen de mensheid worden aangeklaagd en berecht .
Net zoals Trump dat deed. Stelt u zich voor wat er dan zou gebeuren .
Het zou een goede zaak zijn!
Gezond verstand en realisme!
Helaas is sofietje geselecteerd op domheid en vasthoudendheid, ze moet het plan afdraaien. (Agenda 2030) net als de rest van de toneelgroep.
Ik weet nog een toneelgroep serie van de tv, “o moeder wat is het heet”. Lijkt er heel erg op.
Gelukkig kom jij steeds met nieuwe dingen he Cornelia?
Agenda 2030, WEF, Global Elite, Oekraine is de oorlog begonnen enz.
Rentmeesterschap is net als duurzaamheid en het voorzorgsbeginsel in tal van handen hét middel bij uitstek om de onwillige hond te slaan.
Het enige wat er toe doet zijn feiten. En op die feiten adapteer je. Niet op slogans die door usefull idiots, aangestuurd door lobbyisten, worden gebruikt voor propaganda en indoctrinatie.
Wat moet er beheerd worden als rentmeester. De huidige toestand of die van 6000 jaar geleden toen de eerste ons bekende culturen opkwamen? Of de periode vér daarvoor toen de mensheid zich nog niet had aangediend. Net als de “ideale gemiddelde wereldtemperatuur” zijn het allemaal verzinsels uit wat de mens voor zichzelf als ideaal beschouwt. Adapteren is voor die mens dus noodzaak. Overdrijvingen en dogma’s zijn ongewenst.
@Peter van beurden, u kent, net als Henry Bontenbal maar een soort rentmeesterschap en dat is in de betekenis van bankdirecteur die het geld van zijn klanten beheerd. In de context van de green scam mensen Als Gore, Larry Fink van Blackrock , JP Morgan en Bloomberg.
Voor de duidelijkheid , mijn verwijzing naar het rentmeesterschap heeft betrekking op de laatste twee alinea’s .
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rentmeester_(beroep)
U weet ; u bent niet een onverbeterlijke meestribbelaar, maar tevens opportunist . U moet solliciteren bij Greenpeace voor de functie van woordvoerder. Kunt u in éen zin windparken op zee koppelen aan duurzaamheid en rentmeesterschap .
Bert
Jouw jij-bakken ken ik intussen net als het door jou om de hete brij meebewegen. Verder dan wat dogma”s en geneuzel over Carnot en entropie kom je niet. Al gebruik je wel veel woorden die je het liefst betaald aan de man wilt brengen.
Je slaat weer eens door en als een wildeman om je heen. Kennelijk heb ik een gevoelige snaar geraakt of ben ik op je tere teentjes gaan staan. Ik doe er nog even een schapje bovenop.
Windparken op zee, zou ik die willen koppelen? Dan kun je niet lezen, je bent zeer kort van memorie of van kwade trouw. Door mij iets in de mond te leggen waarvan ik dagelijks het tegendeel beweer en dat ook oprecht vind. Met Greenpeace heb ik niets van doen en na hun fratsen heb ik al sinds jaar en dag afscheid genomen van die baantjesmachine. Ook dat weet je als je kortetermijngeheugen nog een beetje spoort.
Je predikt alleen je in beton gegoten evangelie. En rentmeesterschap is voor jou het zelfde als niets veranderen op straffe van excommunicatie. En als je door jou als entropiepaus wordt geëxcommuniceerd en behangen met de term “meestribbelaar”, dan heb jij je “argument” weer geleverd.
Uiteindelijk komt de mensheid in jouw geloofsbelijdenis na het opsouperen van alle fossiele brandstof over, naar jouw schatting ca. 350 jaar, aan haar einde en overleven slechts diegenen (max 500 miljoen) die alleen op een bescheiden manier houtsprokkelen en jagen en verzamelen. Model Timmermans (houtige biomassa) maar dan net even anders.
En dat noem jij rentmeesterschap. Ja, ik ken het beroep van nabij. Jij ook?
Maak dan op zijn minst even duidelijk wat jij onder rentmeesterschap verstaat anders blijft het net zo’n holle frase als duurzaamheid. Zet er maar eens een boompje over op. Dan zie ik wel hoe ver je komt,
Bert
In de wacht.
Bert
Jouw jij-bakken ken ik intussen net als het door jou om de hete brij meebewegen. Verder dan wat dogma”s en geneuzel over Carnot en entropie kom je niet. Al gebruik je wel veel woorden die je het liefst betaald aan de man wilt brengen.
Je slaat weer eens door en als een wildeman om je heen. Kennelijk heb ik een gevoelige snaar geraakt of ben ik op je tere teentjes gaan staan. Ik doe er nog even een schapje bovenop.
Windparken op zee, zou ik die willen koppelen? Dan kun je niet lezen, je bent zeer kort van memorie of van kwade trouw. Door mij iets in de mond te leggen waarvan ik dagelijks het tegendeel beweer en dat ook oprecht vind. Met Greenpeace heb ik niets van doen en na hun fratsen heb ik al sinds jaar en dag afscheid genomen van die baantjesmachine. Ook dat weet je als je kortetermijngeheugen nog een beetje spoort.
Je predikt alleen je in beton gegoten evangelie. En rentmeesterschap is voor jou het zelfde als niets veranderen op straffe van excommunicatie. En als je door jou als entropiepaus wordt geëxcommuniceerd en behangen met de term “meestribbelaar”, dan heb jij je “argument” weer geleverd.
Uiteindelijk komt de mensheid in jouw geloofsbelijdenis na het opsouperen van alle fossiele brandstof over, naar jouw schatting ca. 350 jaar, aan haar einde en overleven slechts diegenen (max 500 miljoen) die alleen op een bescheiden manier houtsprokkelen en jagen en verzamelen. Model Timmermans (houtige biomassa) maar dan net even anders.
En dat noem jij rentmeesterschap. Ja, ik ken het beroep van nabij. Jij ook?
Maak dan op zijn minst even duidelijk wat jij onder rentmeesterschap verstaat anders blijft het net zo’n holle frase als duurzaamheid. Zet er maar eens een boompje over op. Dan zie ik wel hoe ver je komt,
Bert
na meerdere pogingen nog steeds in de wacht Hoe zou dat nu toch komen?
ik zal het antwoord geven ; dan zouden 100.000den mensen werkloos worden bij bedrijven die betrokken zijn bij de uitvoering ; 10.000 den zo niet 100. duizenden in het bestuur en 10.000 mensen zo niet 100 duizenden bij universiteiten en instituten zoals TNO en last but not least NGO ’s . 110 duizenden studenten zouden een waardeloze studie volgen .
Daar tegenover zou staan dat de maakindustrie weer concurrerend zou worden, de belastingdruk verlaagd en ondernemerschap aangemoedigd, maar vooral dat de aanslag op energie- en grondstoffen voorraden verlicht zou worden en de afvalberg aanzienlijk minder snel zou groeien ( ook in die sector zouden massa ontslagen vallen ) . Tenslotte dat natuur gespaard zou worden en het milieu er wel bij zou varen.
Ik begrijp uit de antwoorden dat u allen het er niet mee eens bent . Ofwel dat u allen kiest voor prolongatie van de klimaathoax en energietransitie.
Dan niet meer zeuren over de hoge energierekening en wat nog komen gaat .
“een formidabele nieuwe economische entiteit die voor veel werkgelegenheid zou zorgen,”
Fout.
Wind en zon maken zo’n gigantische opmars wereldwijd omdat ze elektriciteit zo goedkoop produceren. Veel goedkoper dan kernenergie en goedkoper dan fossiel kan!
Denk kostenverschillen van meer dan 100%!
“waardeloze productie middelen die energievoorziening weer afbraken”
Fout.
Windmolens en zonnepanelen gaan tegenwoordig 40jaar en langer mee en produceren uitstekende winsten voor de exploitanten omdat ze goedkoper produceren dan fossiel en kern!
Ze produceren nu al 50% van onze stroom!
Er zijn landen waar ze >90% produceren (Schotland, Denemarken, e.a.).
Bas
Weer halve waarheden = hele leugens. Alleen goedkoper in de zomer en andere zonnige dagen in lente en vroeg najaar. Waardeloos als het niet waait en de zon niet schijnt.
Christelijke waarden Bert?
Wat stond er ook alweer op de gesp van de Duitse soldaten tijdens WOII?:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gott_mit_uns
Kruistochten? Inquisitie?
Laat maar wil je?
PS.
1. Dank Bert, dat wist ik nog niet man, dat artikel 326 van het WvS was geschrapt. Sinds wanneer eigenlijk?
2. Peter van Beurden, zo man, die kan je in je zak steken; meestribbelaar, opportunist . Toe maar.
AnthonyF
Bert kan niet anders, dat zagen we al eerder. Hij vraagt binnenkort excommunicatie aan bij Hans voor allen die niet meegaan in zijn dogma waarop hij een mooi woord heeft geplakt. Nee, niet de 10 geboden, maar ENTROPIE.
Zou Bert in de gaten hebben dat alles in de natuur om entropie en verval gaat. Gelukkig hebben we de zon die zo langzaam opbrand dat we er voorlopig geen last van hebben. Bert kijkt allen kleine plaatjes. De grote zijn veel te onoverzichtelijk en misschien ook wel te angstaanjagend.
hahaha, van Beurden Zoekt hulp bij zijn vriendje Anthony F. Net twee schooljongens op het schoolplein die samen de nerd te lijf gaan.
En dan trappen als ie al op de grond ligt . De Helden.
het lijkt de Tweede kleuterkamer wel hier .
Mijn hemel Peter.
Het wordt steeds erger man; meestribbelaar, opportunist en nu ben je ook nog een vriendje van me.:)
Wel mooi eigenlijk van Bert, die zelfkennis::
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nerd
Bert
Duidelijk dat je zoals overigens gebruikelijk geen inhoudelijk weerwoord hebt. Maar dat wisten we al heel veel langer. Ben jij de nerd? ik wist niet dat jij je zo snel liet vloeren.
Één karaktertrek heb je er wel van. Maar dat wist je vast al langer.
“Stelt u zich voor wat er dan zou gebeuren .”
FG Je zal er zeker wel weer een essay over schrijven in een stijl alsof je kleuters wat probeert te leren maar waar volwassenen al lang een gewogen oordeel over hebben. Je blijft hangen en komt geen stap verder.
inderdaad ben ik geen stap verder gekomen na 15 jaar. Klopt .
Bert, normale mensen vragen zich dan af hoe dat komt.
Zo zouden sommigen zich eens kunnen afvragen waarom het FvD maar niet verder komt dan ongeveer 2% van de kiezers, maar ja, ik zei het al he; normale mensen.
AnthonyF
Ik denk dat ik het weet. De zuiverheid van de leer zit hen in de weg. Hun analyses zijn uitstekend en goed doordacht als hoef je het er niet mee eens te zijn. Het ontbreekt hen aan pragmatisme.
En helaas komt FvD ook voort uit het zeer brede ongenoegen van vele kiezers en een groeiende groep niet meer kiezers. Alle grote partijen zijn geslonken door de doofheid die zij aan de dag leggen voor de grieven van de burgers.
Als er debat is binnen en partij is het gevolg een splinterpartij die geen deuk in een pakje boter kan slaan en hun spreektijd moeten gebruiken om zich te profileren.
AnthonyF
In de wacht.
Timmermans op de foto in het hoofdartikel is dan nog breed stralend van ‘groene’ blijdschap, achter Greta en Ursula…..
…..in de 2e kamer wil Timmermans alleen nog fusie van het overgebleven ‘groene’ restje PvdA met het ex-communistische GroenLinks ….
…. thans minder om te lachen door Timmermans met fusie-tegenstanders onder PvdA-coryfeeeën zoals Ad Melkert, Hans Spekman, Rob Oudkerk, Jan Boelhouwer en Lutz Jacobi… (en een halve partij oud-PvdA-ers die dat ook niet willen)
https://www.welingelichtekringen.nl/politiek/deze-pvda-coryfee-wil-fusie-met-groenlinks-tegenhouden-dit-is-de-grootste-fout
https://www.ad.nl/opinie/opinie-in-fusiewoede-sjoemelt-de-pvda-met-democratie~a3c24694/
….coryfeeeën zoals Ad Melkert, Hans Spekman, Rob Oudkerk, Jan Boelhouwer en Lutz Jacobi…..
nou nou een lijstje waar iedere nederlander meteen van onder de indruk is LOL, over paljassen gesproken en sinds wanneer is gl ex-communistisch ? merk er weinig van.
Rien, het zijn en blijven coryfeeeën in de ogen van veel PvdA’ers:).
Kern van het betoog van Scheffer is, dat nu op zijn Rotterdams de pleuris is uitgebroken binnen de PvdA en die kan wat mij betreft niet groot genoeg zijn.
Over die grijns van Timmerfrans zeggen ze in Rotterdam: ‘Als die lacht, dan worden zijn oren nat’.
Ach, de oudgedienden, die allemaal een vorstelijk salaris en dito pensioen hebben opgebouwd met de verkwanseling van ons land laten weer een scheet.
Stofwolken voor het domme stemvee.
Zoiets lees je al niet eens meer, onbeduidende prietpraat, waar linkse haters zich van in de handen wrijven, onderbroekenlol voor “rechts”.
Ze hebben allemaal niet eens door dat het spel op een veel hoger niveau gespeeld wordt dan het PVDA/GL kliekje.
Links en rechts hebben geen enkele betekenis meer, links en rechts, ze volgens allemaal het grote geld.
Op slechts één kleine partij na, het FvD, dat steeds opnieuw het falen van de huidige ingezette weg bloot legt.
De burger maakt zich liever druk om dit soort infantiele verzonnen verhaaltjes in de MSM dan dat ze een keer ZELF gaan nadenken.
Wanneer valt het kwartje?
Aan de soms tenenkrommende reacties alhier te zien denk ik NOOIT.
Als dolle stieren volgen ze allemaal de rode lap die de MSM presenteert.
2%
Dat kan inderdaad niet korter Scheffer. Bravo. Blijven drukken waar het pijn doet zal ik maar zeggen:)
“2%”
FG nu vooruit voor de moeite dan.
De keuze is: Ten ondergaan aan de klimaatsverandering of aan de energietransitie.
Aan de eerste optie twijfel ik sterk, maar van de tweede ben ik zeker.
Johan D.
Klimaatverandering, energietransitie dienen slechts één doel. Het grote geld en haar machthebbers. Het ultieme doel popt nu op. Het gaande houden van het militair industrieel complex. Degenen die aan de touwtjes bungelen, De usefull idiots, proberen nu met de massale aanschaf van wapentuig, gefinancierd met spaar- en pensioengelden, gezichtsverlies te voorkomen.
Verwijzing naar de Draghi-miljarden verwijzen dan ook meteen naar dé Draghi die als eerste de geldpersen aanzette. Inmiddels is een-derde van de Euro’s ongedekt bijgedrukt. CBDC zal als programmeerbaar geld en ter voorkoming van een bank-run, de zaak voltooien.
Wanneer leert Europa, zonder oorlogstuig en met onderhandelen en diplomatie, op eigen benen te staan
@Peter,
Als wij geen goed oorlogstuig hebben dan staat Poetin binnen de korst keren (een paar jaar) met zijn leger in Rotterdam, enz…
Peter, wel eens onderhandeld met een psychopaat?
Zo ja, en is het je bevallen?
Zoek nog eens even op Chamberlain wil je.
Het Duitse leger stelde in 1938 nog niet veel voor en had gemakkelijk verdreven kunnen worden uit Sudetenland. Einde Hitler en geen verdere uitbreiding Stalindictatuur naar de omvang zoals die tot 1989 heeft bestaan.
Alles hangt af van door wei je je laat informeren. Als je informatie steeds van gelijkgestemden komt blijf je in je eigen eventuele wanen rondwaren.
Allen van opponenten kun je leren waar hun verschil van mening of hun grieven zitten.
Velen denken er totaal anders over dan jij en kennen de persoon van nabij. Vind je het voor je eigen geloofwaardigheid te riskant om daar kennis van te nemen? Ik reikte je er al vellen aan en ook op menig respectabele site hoor je andere inzichten. Ook die heb ik je al vaak aangereikt.
Natuurlijk kunnen ook die er volledig naast zitten, maar zelfs dan kom je of bij diezelfde “psychopaat” of zijn opvolger uit om een deal te maken.
Europa heeft een lange geschiedenis van oorlog voeren. Duidelijk is wel dat je vijanden maakt. Die worden steeds opnieuw gecreëerd op de de voorgaande. Kennelijk hebben we er weinig van geleerd.
steeds opnieuw gecreëerd op de de voorgaande = steeds opnieuw gecreëerd op de de voorgaande oorlog.
Bas
Wanneer neem je en enkeltje front? Je mag je waterpistool meenemen. En Rutte natuurlijk. Voor dat die over zijn neus struikelt.
Peter, de geschiedenis, en zeker die van Europa, hangt aan elkaar van oorlogen. Maar na mei 1945 is het heel lang rustig gebleven totdat een idioot in het Kremlin met de instemming van idioten
die Baudet geweldig vinden zo nodig weer moest beginnen met een bloedbad waar geen enkele aanleiding voor was.
En bespaar me je gelul over de dreiging van de NAVO.
Er was geen enkele aanleiding voor Rusland om Oekraïne aan te vallen. Zo was er ook geen enkele aanleiding om de NATO uit te breiden tot aan de Russische grens, maar ze deden het toch.
Sorry Johan:
https://www.historischnieuwsblad.nl/brak-de-navo-een-belofte-aan-rusland/
Die aanleiding was en is er wel degelijk gelet op de grootheidswaanzin van die psychopaat in het Kremlin die ondanks het feit dat het duidelijk is dat hij de oorlog in Oekraine nooit zal kunnen winnen toch gewoon doorgaat met het verspillen van mensenlevens:
https://www.msn.com/nl-nl/entertainment/nieuws/160-000-russen-opgeroepen-voor-leger-grootste-mobilisatie-sinds-2011/ar-AA1C6HwZ?ocid=hpmsn&cvid=f5468d05d4e14dbeacf558a81fc8124d&ei=21
Bovendien zijn de uitbreidingen van de NAVO gedaan door landen die waren bevrijd van de communistische dictatuur en die vervolgens in een democratie waren omgevormd en die dus zelf gingen over een verzoek om te kunnen aansluiten bij de NAVO.
In Europa is het rustig gebleven omdat men inzag dat er met herstelbetalingen door Duitsland weer geen eer an te behalen zou zijn en men dus geleerd had van de voorgeschiedenis van de 2e wereldoorlog.
Het Marshalplan was én voor de VS met zijn sterk gegroeide economie i.v.m. de oorlog en het volledig in puin liggende Europa een goed plan. Zowel voor de VS als voor Europa. Het maakte Europa overigens wel te afhankelijk van de VS en Europa heeft dus nog steeds niet op eigen benen leren staan.
De Europese gemeenschap voor kolen en staal en vervolgens de E.E.G. maakte van Frankrijk en Duitsland handelspartners i.p.v gezworen vijanden.’
Ook een goeie zet. Onze oorlogen én onze belangen lagen intussen in andere landen met gewilde grondstoffen die nodig waren voor verdere expansie.
Daarom waren er hier tijdelijk geen oorlogen. Elders in de koloniën des te meer. Wie onderdrukt krijgt vroeg of laat de rekening.
AnthonyF 2 apr 2025 om 12:21
Sachs was erbij en kan het echt aantonen. Zegt hi en hij laat ook de papieren van het verslag van het gesprek zien. Dat kan fake zijn, maar dat moet dan worden uitgezocht. Misschien moet je het hem eens vragen. Mearsheimer ook.
Als je de vele links die ik je stuurde hebt beluisterd heb je echt iets gemist. Ik hecht meer geloof aan Sachs dan een een kleine Nederlandse journalist. Het artikel waar je naar verwijst ken ik en heb ik al vaker gelezen. Ik lees het als een pleidooi voor de bekende boerenslimheid of handje klap, ofwel het gedrag van een onbetrouwbare autoverkoper zoals dat opnieuw het geval was met de Minsk akkoorden
Uiteraard wordt het door de NAVO en het westen anders bekeken. Er staat zogenaamd niets op papier en over intenties valt niet te praten en daarom is het géén harde afspraak.
Dan rijst de vraag, ga je met mondeling afspraken en met de onhandigheid van Gorbatsjov om, zoals gedaan is, er vervolgens zelf garen bij te spinnen en je niets gelegen te laten liggen aan het gevoel bedreigt te zijn van de andere partij. Door de inkapseling van Rusland toen het er economisch zeer slecht aan toe was. Lees de vele VS doctrines er maar op na.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Doctrine#:~:text=Een%20doctrine%20is%20in%20het,doctrine%20in%20het%20internationaal%20recht.
Rest de vraag: Wat zou De VS doen als er kernraketten en machtsconcentraties van Rusland in Mexico werden gestationeerd? In die zin is het gekissebis over de afspraken tissen baker en Gorbatsjov irrelevant. Wat gij niet wilt dat u geschied doet dat ook een ander niet. Ik wens je géén pyromaan als buurman.
Voorafgaand aan de Twee-plus-Vier onderhandelingen had Genscher een gesprek met Gorbatsjov. Hierover zei Genscher in februari 1990:
“Wir waren uns einig, dass nicht die Absicht besteht, das NATO-Verteidigungsgebiet auszudehnen nach Osten. Das gilt übrigens nicht nur in Bezug auf die DDR, die wir nicht einverleiben wollen, sondern das gilt ganz generell.”
Gesprek tussen Gorbatsjov en James Baker in Moskou februari 1990:
Baker: “NATO is the mechanism for securing the U.S. presence in Europe. If NATO is liquidated, there will be no such mechanism in Europe. We understand that not only for the Soviet Union but for other European countries as well it is important to have guarantees that if the United States keeps its presence in Germany within the framework of NATO, not an inch of NATO’s present military jurisdiction will spread in an eastern direction. We believe that consultations and discussions within the framework of the “two + four” mechanism should guarantee that Germany’s unification will not lead to NATO’s military organization spreading to the east.”
Niks beloofd, niks afgesproken, maar wel de indruk gewekt.
„Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten.” DDR staatsopperhoofd Walter Ulbricht op 15 juni 1961.
Het klimaat is over en uit, de nieuwe “crisis” heet ̶W̶W̶3̶ . EU-leger.
Starmer met zijn Franse onderkruiper doen hun stinkende best om een oorlog uit te lokken voor de gewenste noodzaak.
Het zou een hoop problemen oplossen in de EU, ineens kunnen alle noodwetten in werking worden gesteld…
Dat zal een hard gelag worden voor lieden die hun vermogen aan de overheid hebben toevertrouwd.
Tja heb blijkbaar iets onbehoorlijks geplaatst?
Johan D.
In de wacht
Nog steeds. B.nkr.n problematisch?
Mogelijk, ook de financieel experts hoor je er nooit over, een bank om laten vallen is niet zo heel moeilijk, als de overheid het wil is het in een paar uur gebeurd.
300 miljard verdwijnt er jaarlijks al van de Europese spaartegoeden naar het buitenland.
Bedrijven stoppen alles in hun BV en vertrekken…
De Europese Unie maakt haast, want ze zien de ratten het zinkende schip verlaten.
In onze tweede slaapkamer een spoeddebat over lintjes en dat de EU niet buigt voor Trump…goudprijs naar een record, 100.000 euro van de bank halen zal onmogelijk worden, maar 1 kg goud stop je als een telefoon in je broekzak, en niemand die het weet….
Tijd voor een noodplan.
Die tuinkabouter in de foto is onze Fransje in betere tijden?
De invalstategie van Putin in Ukraine en zijn grootRusland ambitie lijkt verdomd veel op die van Hitler, de vereniging van Duitstaligen vanaf 1935.
Voorbeeld : invallen en machtsovernames achtereenvolgende jaren in Duitsprekend gebieden te beginnen in Saarland, daarna Sudetenland en Oostenrijk.
Het leidde tot WOII…. toen Duitstalige gebieden in Polen werd binnengevallen met toestemming van Stalin.
Ken je historie .. het herhaalt zich in een nieuwe vorm.
Scheffer
Heb je ook ooit kennis genomen van andere inzichten? Sachs, Mearsheimer, McGovern, Macgregor en nog heel veel anderen en ook veel niet Amerikanen.
Zo niet, dan blijft elke oorlogszuchtige houding met vuur spelen. Nu nog nadrukkelijker dan in de lange oorlogsgeschiedenis die Europa heeft.
Peter, even recht op de man af.
Ben jij van mening dat Poetin niet oorlogszuchtig is? En zo ja, wat is hij dan wel?
Mijn vrienden Bert en Cornelia zullen dit ook wel willen horen van je.
Scheffer
Hier een ander geluid. Omwille van he evenwicht.
https://www.youtube.com/watch?v=Bdj0fui7k3c
AnthonyF
Net als bij gewone mensen worden regeringsleiders oorlogszuchtig of zo je wilt kwaad als zij in de hoek worden gedreven. Je kunt er zelf de geschiedenis op naslaan.
Vijanden maak je, of dat nu in de Arabische landen is, in Afrika, Zuid-Amerika, Azié of in welk land dan ook. De VS heeft er zo’n 70 interventies op zitten met als enige doel anderen hún wet voor te schrijven. Wie wind zaait, zal storm oogsten.
Als je de Cuba crisis nog even in gedachte neemt weet je zelf waar het mis ging en gaat.
Zou de VS kernraketten op haar stoep bijv. in Mexico toestaan?
AnthonyF
Heb je de visie van Sachs en Mearsheimer ooit voorbij zien komen in de MSM? Dat noem ik m.b.t. de vrije nieuwsgaring toch op zijn minst opmerkelijk.
En wat vind jij van hun opvatting. en van die van vele anderen met hen.
Als ik Poetin oorlogszuchtig noem is dat vanuit een bepaald perspectief. Vanuit datzelfde perspectief vind ik Biden en vele presidenten met hem, ook oorlogszuchtig. Alleen, mooi verpakt in een ander jasje, noemen zij het vaak humane interventie. Of, hun invloedsfeer.
En met humaan bedoelt men dan: Vanuit ónze politieke visie en uitgaande van de hegemonie van de VS, Het westen. With God on our side.
AnthonyF
Hoewel ik het sereus omgaan met de gevoelens en het zich bedreigd voelen van anderen humaner vindt dan en vastgelegde afspraak war heel vaak met tal van slimmigheidjes iets op af te dingen is, papier heet niet voor niets geduldig te zijn, hier toch de link naar het gesprek met Sachs.
https://www.youtube.com/watch?v=RiK6DijNLGE