Foto Shutterstock.
Van een onzer correspondenten.
Opladende elektrische auto brandt uit in Blerick (11/4)
Een elektrische auto is in de nacht van donderdag op vrijdag uitgebrand in Blerick. De auto hing op dat moment aan een laadpaal.ย De eerste meldingen kwamen binnen rond 3:30 uur.ย De auto stond geparkeerd aan de Goethelaan. De politie en brandweer waren snel ter plaatse. Een waterwagen en een tankautospuit waren nodig om de brand onder controle te krijgen. Brandweerlieden hadden het vuur redelijk snel onder controle, maar de wagen raakte toch volledig beschadigd. De tankautospuit bleef nog enige tijd ter plaatse, omdat de brand mogelijk opnieuw kon oplaaien.ย De precieze oorzaak van de brand is niet bekend.
Elektrische auto brandt uit op Rijksweg A4 bij Zoeterwoude-Dorp (11/4)
Een elektrische BMW is vrijdagmiddag op Rijksweg A4 bij Zoeterwoude-Dorp – in de richting van Amsterdam – volledig uitgebrand. De bestuurder wist de auto veilig op de vluchtstrook te parkeren en op tijd te verlaten. Van de auto is weinig overgebleven. Het wrak is met een grijper opgetild en in een waterbak geplaatst. De brand veroorzaakte enige verkeershinder op de snelweg richting Amsterdam.
Winkelcentrum ontruimd in Enschede na brand in parkeergarage: โIneens explodeerde die autoโ (5/4)
De Jumbo-supermarkt aan de Noorderhagen in Enschede is zaterdagavond ontruimd, na een explosie in de bovenliggende parkeergarage. Een elektrische auto ontploft. Jumbo-medewerker Cas ziet het gebeuren. Zijn collega’s staan te trillen op hun benen. Veel andere mensen rennen weg van schrik, na de harde knal.
โWe kwamen vanuit de winkel boven en zagen alleen maar rook, je zag geen hand voor ogenโ, vertelt Jumbo-medewerker Cas, terwijl de brandweer aan het blussen is. โEen paar seconden later hoorden we een enorme knal, en ineens explodeerde die auto.โ
De winkel is gevestigd op de begane grond van het winkelcentrum en pal onder de Irenegarage.
Fiets in huis vliegt in brand (5/4)
In een huis aan de Aleidastraat in Schiedam heeft vrijdagavond korte tijd brand gewoed. Er kwam flink wat zwarte rook bij vrij. Volgens een 112-correspondent was een elektrische fiets vermoedelijk de oorzaak. De bewoners en de buren konden zichzelf op tijd in veiligheid brengen. Wel is een iemand nagekeken door ambulancepersoneel. De brandweer had de vlammen snel onder controle.
Elektrische bestelbus vliegt tijdens rijden in brand bij Rossum, bestuurder haalt snel gasfles uit voertuig (4/4)
Een elektrische bestelbus is vrijdagochtend tijdens het rijden in brand gevlogen bij Rossum. Toen de bestuurder merkte dat de temperatuur onder zijn voeten wel erg heet werd, zette hij de wagen langs de kant van de Van Heemstraweg (N322), waarna het busje begon te branden.
Elektrische auto brandt uit op Dollardstraat in Amersfoort (25/3)
Een elektrische auto is in de nacht van maandag op dinsdag uitgebrand in de Dollardstraat in Amersfoort. Hoe de brand is ontstaan, is niet duidelijk. De politie opent een onderzoek. Niemand raakte gewond. De brand werd om 0.45 uur gemeld. Toen de brandweer aankwam op de Dollarstraat, stond de auto al in lichterlaaie. De wagen is volledig uitgebrand. De auto die ernaast geparkeerd stond, is beschadigd geraakt door de hitte van de vlammen.
Brand in fietsenwinkel op het Marktplein Hoofddorp (22/3)
Op het Marktplein heeft vrijdagavond brand gewoed in een fietsenwinkel. De brandweer werd rond 21.00 uur gealarmeerd door een automatische brandmelding. Bij aankomst bleek een accu van een elektrische fiets in de brand te staan. De brandweer heeft de accu geblust en de fiets uit het pand gehaald.
Opnieuw autobrand in Haarlem bij laadpaal aan de Martin Luther Kinglaan (11/3)
Afgelopen nacht vond er omstreeks 23.40 uur weer een autobrand plaats op de Martin Luther Kinglaan in Haarlem. In september 2022 ging op dezelfde plek ook een auto in vlammen op. Brandstichting wordt niet uitgesloten.ย De brand vond plaats op de kruising met de Erasmuslaan. De elektrische auto was aangesloten op een laadpaal. Volgens de politie is het nog niet duidelijk of het om brandstichting gaat. De Forensische Opsporing is momenteel bezig met onderzoek naar de oorzaak van de brand. Opvallend is datย in september 2022ย op precies dezelfde plek ook een auto in brand is gevlogen, door een laadpaal. Destijds vermoedde de brandweer een โtechnisch mankementโ. Het is onbekend of er een verband is tussen deze twee autobranden.
E-bike accu zet schuur in brand in Baarn (9/3)
De accu van een e-bike heeft gezorgd voor brand in een schuur in Baarn. Zondag om 10.50 uur werd de Baarnse brandweer gealarmeerd voor een schuurbrand aan de Westerstraat. De accu van een elektrische fiets was spontaan in brand gevlogen, waarna de vlammen de schuur in brand zette. De snelle komst van de brandweer zorgde ervoor dat de vlammen vlot gedoofd konden worden. De brandweer stelde een gasfles veilig samen met de accu (in een emmer met water). De bewoners verklaarden dat de accu niet aan de oplader stond om opgeladen te worden. De schuur liep enige brand- en braakschade op.
Metershoge vlammen slaan uit elektrische auto (8/3)
Aan de Meyenhage in Rotterdam-Zuidwijk is in de nacht van vrijdag op zaterdag een Tesla helemaal uitgebrand. De vlammen sloeg een tijdje metershoog uit het voertuig. De brandweer had de brand snel onder controle. Volgens een 112-correspondent stond de elektrische auto net aan de oplader toen omstanders knallen hoorden. De precieze oorzaak is onbekend, maar het lijkt om een technisch mankement te gaan.
Elektrische fiets in brand (2/3)
In een appartementencomplex aan de Professor Jan Bronnerlaan in Leidsche Rijn is vanmiddag brand uitgebroken. Het bleek te gaan om een elektrische fiets. Deze is na de blusactie uit het appartement naar buiten gehaald. Het is niet duidelijk of er veel schade binnen is, wel is erger voorkomen door het snelle optreden van bewoners. Veel omwonenden kwamen kijken waar de brandweer voor kwam.
Algemeen Dagblad (11/4):
Zorgen over fik met elektrische autoโs in garage: โKleine aanpassing kan wezenlijk verschil makenโ
โEr komt veel rook vrij, het wordt erg heet en vuur kan steeds oplaaien. Fik in een parkeergarage met elektrische autoโs kan heel uitdagend zijn voor de brandweer, die oefent daarom in Alphen met het bestrijden van zoโn calamiteit. โZeer complex en risicovolโ. Zo noemt een expert van het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV) het aanpakken van branden met elektrische voertuigen in parkeergarages. Zowel het aantal stekkerautoโs als garages neemt in ons land toe en daarom luiddeย NIPV recent de noodklok. Er dreigt een onbeheersbare situatie als dit zo doorgaat en eigenaren van garages niet de juiste maatregelen nemen.
***
Zie ook hier.
***
Tsja, wat te zeggen? Bas! Bas! Help eens even.
Je kunt het alleen in het juiste perspectief zien als je het in verhouding tot andere voertuigen bekijkt. Alleen de heftigheid van de branden maakt plaatsen in een parkeergarage nogal een probleem lijkt me.
En meteen in een bak zetten die volloopt als de temperatuur te hoog wordt zal de parkeerkosten nogal opdrijven. Buiten de stad parkeren is misschien de enige optie. Met tenminste 20 meter afstand van en ander object.
Dat worden dan wel erg grote parkeerplaatsen, en prijzig natuurlijk. Als je een EV rijdt is dat natuurlijk geen probleem;-))
Bij de fietsenmakers gaan ’s nachts alle 100 fietsen van de lader…
Opdracht van de verzekering, ’s nachts geen fietsen aan de lader!
Accu’s zijn onstabiele chemische constructen, je moet ze alleen gebruiken als er geen andere oplossing voorhanden is, geografische onbereikbare gebieden, etc.
Hm…Cornelia. Alle auto’s zijn in het bezit van een accu. Camper dat off grit kan ook. Ik zie geen enkel probleem. Alleen uitdagingen.
De accu’s in auto’s zijn lood accus. Die zijn goedkoop en betrouwbaar, kunnen in Eurpoa geprodiceerd en gerecycled worden. De accu’s die in brand vliegen komen zonder uitzoondering uit China (niet van Northvolt) en kunnen (dus) niet gerecycled worden.
Dutch newspapers 23-10-2024: Last year (2023), such (Li-Ion) batteries were the suspected cause of 5 percent of the total number of house fires, compared to 3 percent the year before. Jeroen.nl heeft een thuisbatterij van 20kWh met die Chinese dingen, terugverdientijd 67 jaar.
Ik zie het probleem wel degelijk.
Er is wel verschil in de meeste/alle brandstof-autos zitten lood-accu’s (het elektrochemische systeem bestaat slechts uit water, zwavelzuur en lood). In e-auto’s lithium-ion accu’s (Lithium is zeer reactief, waardoor het ontvlambaar is. Lithium verandert tijdens het opladen van structuur. Dendriet-vorming kan leiden tot kortsluiting door schade aan te brengen aan de separator. Om dit probleem op te lossen wordt lithium-intercalatie gebruikt. Intercalatie betekent dat moleculen (of ionen) worden ingebracht in een materiaal met een gelaagde structuur. Dit wil zeggen dat lithium-ionen worden gelaagd in bijvoorbeeld grafiet. De structuur van het grafiet blijft hetzelfde, maar de lithium-ionen kunnen vrij door het gastmateriaal bewegen)
Het gaat om het woord “accu” beste reageerders. Maar dank voor jullie uitleg!
Dieter, ook jij kan niet ongestraft de wet overtreden die leden van het FvD beschermd tegen kritische opmerkingen die hun IQ te boven gaan. Duimpjes omlaag en ongefundeerde hoon zijn dan je deel.
Maar, welkom in de club van normale mensen. Het worden er steeds meer.
Een anomalie binnen de groep van FvD’ers is overigens het fenomeen BPvdAA. Een blinde, kritiekloze aanhanger van het FvD, maar toch buitengewoon kritisch op de hersenspinsels van Cornelia.
Zou dat een vorm van schizofrenie kunnen zijn?
Zelfs ongebruikte hoogspanningskabels zijn gevaarlijk…
https://nos.nl/artikel/2563295-energiebedrijf-natuurbrand-la-waarschijnlijk-door-ongebruikte-stroomlijn
Wat een onzin staat daar, en zoiets plaatst de NOS, mesjokke.
Nou, ze hebben eindelijk het bewijs van vrije energie, mooi hoor!
Ongebruikt?? Zijn ze dan spanningloos of niet? Als er spanning op staat kan er nog steeds vonkvorming ontstaan. Fiets maar eens op een ietwat mistige ochtend (zoals de afgelopen dagen) langs hoogspanningsmasten. Dan kun je vaak vonkvorming over de isolatoren zien “lopen”
In de buurt van spanning voerende hoogspanningsleiding neer zet moet je hem aarden, anders wordt hij opgeladen.
Om die reden is elke metalen onderdeel in een HS installatie geaard.
Die lijn kan wel degelijk spanning krijgen als hij in een onderstation naast een spanning voerende leiding loopt, zelfs zoveel dat er elders brand kan ontstaan.
Voor niet ingewijden klinkt dit ongeloofwaardig, maar mensen die gewerkt hebben in de HS lijnen weten dit allemaal.
Als een leiding vrij geschakeld wordt moet hij voordat je er aan gaat werken eerst een aarde aangebracht worden, de spanning blijft na afschakelen namelijk lange tijd op die kabels staan.
Idd induktieve (afhankelijk vd stroomgrootte in de “aktieve” geleider) en capacitieve koppeling (spanning cq lading vd “aktieve” geleider)
Het blijft altijd opletten met lithium accus.
Vooral goedkope dingen uit China.
Het probleem ligt ook vaak aan het weglaten van een balancer, dat is een elektronische schakeling die zorgt bij het laden dat iedere cell tot 1/100 volt gelijk geladen of ontladen word.
Hierdoor is de kans kleiner dat een cell te heet word in brand vliegt en de andere cellen meeneemt, de bekende kettingreactie.
De balancer probeert dus de zwakke schakel in de ketting te helpen sterk te blijven.
Een goed systeem maar ook niet waterproof.
De nieuwe cellen zouden meer brandwerend worden, in de thuisaccu’s worden ze al gebruikt zover ik weet.
Maar al deze accu’s hebben wel al veel leed veroorzaakt.
En het rare, overal grijpt Brussel op in, en juist in deze dingen niet, geen land zover ik weet heeft er een wet van gemaakt met eisen dat ze niet brandgevaarlijk mogen zijn.
Auto met brandstof motor kan ook in de fik vliegen. Niks nieuws onder de zon. Sla ik dit item plat?
Electrische auto ’s vliegen bijna uitsluitend in stilstaand in brand: in garage, aan laadpaal, etc. Brandstof auto’s vrijwel altijd rijdend op de weg en zijn veel eenvoudiger te blussen.
Yvonne, zeker waar. Maar hoe vaak gebeurt dat nou eigenlijk bij een brandstofauto? En dan bedoel ik uiteraard een spontane ontbranding. Vaak is er dan sprake van een botsing.
Iemand een link?
AnthonyF
14% van de auto’s in Nederland is elektrisch blijkbaar. Dat is dus ongeveer 1/7 van het totaal. Er zijn gemiddeld 5000 autobranden. waarvan ruim 200 EV’s betreft. In verhouding valt dat dan ogenschijnlijk erg gunstig uit voor die elektrische auto. Over verschillende types (Hybride of volledig elektrisch),de heftigheid van de branden, het lastig blussen en de schade laat men zich “begrijpelijkerwijze” niet uit.
https://www.wattisduurzaam.nl/48233/energie-besparen/transport/meer-autobranden-met-oud-nieuw-dan-na-heel-jaar-aan-laadpaal/#:~:text=In%20het%20totale%20aantal%20autobranden,elektrische%20auto's%20is%20niet%20gek.
Peter, aangestoken branden en spontaan ontstane branden op een hoop gooien lijkt me geen bijdrage aan een discussie over het gevaar van electrische auto’s. Die laatsten lijken me toch echt gevaarlijker als je reist op een auto Ferry boot of als je in een appartement boven een garage woont.
Ivonne.
Misschien moet je niet alleen op de kop afgaan. Die 5000 autobranden zijn niet allemaal nieuwjaarsbranden. Overigens zijn bij die 200 vast ook elektrische auto’s
Peter, dank voor je link.
Jij en Yvonne dank voor het aanvullend commentaar.
Mijn voorzichtige conclusie is dat spontaan ontbranden bij EV’s vaker gebeurt dan bij pure brandstofauto’s.
Ik zie dat niet zo vaak gebeuren, tenzij er ’s nachts zoals heden ten dagen gebruikelijk malloten op stap gaan die auto’s in brand steken!
Ach dat zijn “minderjarige kinderen” vlgs de nos. Niks ad hand mensen gewoon doorlopen/sarc off
NOS 23 okt 2024:
“Woningbranden vaker veroorzaakt door brandende accu’s”
“Vorig jaar waren zulke batterijen de vermoedelijke oorzaak van 5 procent van het totale aantal woningbranden”
https://nos.nl/artikel/2541783-woningbranden-vaker-veroorzaakt-door-brandende-accu-s
10! Het gaat om 10! 10 x zo hoge energiedichtheid, 10 x zo grote actieradius, 10 x 10 x zo veilig. Dan zal ik er eens over denken om een batterijautootje te kopen.
Ik net mijn laatste projectje afgerond : ‘ We bouwen een berg afval ” waarin uiteraard ook de EV als rijdende afvalberg voorkomt .
Het naschrift luidt als volgt en zal door de de meeste lezers alhier vast met instemming worden ontvangen:
” U begrijpt al dat dit rapport een weergave was van een illusie. Mocht het werkelijk gepubliceerd worden, dan zou het binnen de kortste keren ‘gedebunked’ worden door ‘wetenschappers’ van prestigieuze instituten in opdracht van de machtige industrie en de politiek. De resultaten daarvan zouden verschijnen in de media en het zou nog onmogelijk worden mensen te overtuigen. Veel mensen zouden hardop lachen over zoveel onnozelheid en de vraag stellen of we weer naar de Middeleeuwen terug moeten gaan. Het antwoord daarop overigens is ja. Als de mensheid in dit tempo grondstoffen blijft omzetten in afval dan zullen de Middeleeuwen snel terug zijn ”
bestellen hoeft niet .
Bert
Een elektrische auto is prima. Je moet hem alleen aanschaffen als de andere versleten is of de reparatiekosten te hoog zijn geworden.
Alleen die accu’s zijn nog een probleem. Het mijnen loopt niet vlekkeloos en je vervoert tenminste 4 extra virtuele verstekelingen en je vreet het wegdek op en maakt 1/3e meer fijnstof en stoot minder gezond CO2 uit.
EV,s en CV,s worden beiden gewoon gerecycled. Of zou je die ook onder de grond willen stoppen? Net als die batterijen.
Ben gewoon gelukkig met je oude Fongersfiets, je volledig metalen knijpkat of waxinelichtje en de ton van Diogenes.
https://www.youtube.com/watch?v=lNBhOVyJwMk&t=25s
“Een electrische auto is prima…… Alleen die accu’s zijn nog een probleem.”. Accu’s zijn toch wel en essentieel onderdeel van een electrische auto’s. Dan lijkt me de conclusie “prima” nogal discutabel.
Yvonne
Daarom juist. Met betere accu’s of op waterstof en met een brandstofcel is ook mogelijk en dat is dan ook met electrootoren. Het is dan wel handig om van de tijdelijk niet gebruikte energie van kerncentrales gebruik te maken. Helaas gooien sommigen dat heel ver van zich af.