
Frank Selten, KNMI,
Van een onzer correspondenten.
Deze maart was de droogste sinds het begin van de metingen in 1906. Met gemiddeld 247 zonuren was het ook de zonnigste maart sinds 1965. In hoeverre zijn zulke uitzonderlijkheden een gevolg van klimaatverandering? Dat is het vakgebied van de ‘klimaatattributie’.
In maart viel gemiddeld over het land ongeveer 6 millimeter neerslag tegen normaal 53 millimeter. De kans op zulke periodes van droogte en zon is zeker toegenomen door klimaatverandering. Om te bepalen hoeveel is toe te wijzen aan klimaatverandering, bestaat het vakgebied ‘klimaatattributie’. KNMI-onderzoeker Frank Selten legt uit.
Selten:
‘We zien de opwarming toch gewoon met eigen ogen terug? Hogere temperaturen, hogere luchtvochtigheid, extremere buien, vaker droogtes, zeespiegelstijging en smeltend ijs. En voor die opwarming sinds het einde van de vorige eeuw is geen enkele andere wetenschappelijke verklaring dan de toename van broeikasgassen.’
***
Zie het gehele artikel in Het Dagblad van het Noorden, hier
***
klimaatattributie…. je moet er maar op komen.
Al vond ik de gevoelssneeuw ook geweldig.
(Gevoelssneeuw is geen echte sneeuw, maar een temperatuur die aanvoelt zoals in een sneeuwbui.)
Het KNMI behoort tot de globalistische organisaties die gebruikt worden om het “overheidsnarratief” om te zetten in “wetenschappelijk” bewijs.
Kennelijk wreekt zich hier weer ons inmiddels wrakke schoolsysteem. !/3 van de bevolking kan niet meer begrijpend lezen. Na de vijfjes- en zesjescultuur en “iedereen een diploma” kan iemand met droge ogen beweren dat bij evenveel CO2 de temperatuur In Nederland 2x zo hard stijgt dan elders.
Zou hij met de thermometer langs de grens gewandeld hebben? Als je tegenwoordig natuurkunde studeert krijg je bij de afronding van je studie een diploma wishfull thinking.
“…. kan iemand met droge ogen beweren dat bij evenveel CO2 de temperatuur In Nederland 2x zo hard stijgt dan elders.”
Je kunt zelf niet lezen, Peter van Beurden. Er staat niet “dan elders”, maar “dan het wereldgemiddelde”.
En dat is niet zo gek. Het wereldgemiddelde wordt voor een groot deel bepaald door de oceanen, en die warmen veel langzamer op. Bijna alle landen warmen dus sneller op dan het gemiddelde. In West Europa komt daar nog een schepje bovenop door verandering van luchtstromen. Meer zuiden- en westenwind.
Het wereldgemiddelde is dus héél véél elders hé Bart. En waarom zou het dan uitgerekend in Nederland harder stijgen bij dezelfde hoeveelheid CO2.
Leg dat eens even uit, Ik heb het dus over wat er bij komt. Dat de temperatuur op alle plaatsen anders is was me al eerder duidelijk.
Het zou dus reeler zijn geweest om de vergelijking met de rondom ons liggende landen te maken die onder soortgelijke invloed staan van heersende winden. Maar dan is het vast niet alarmistisch genoeg. Zo doet men dat op de klimaatkerkkansel. Hel en verdoemenis, maar dan net even anders.
KNMI heeft het ook over korrelhagel, alsof hagel er ook is in vlokken? Ik neem ze weer een boterham korrelhagelslag met aardbeienjampastasmurrie.
‘Temperatuur stijgt in Nederland ongeveer twee keer zo hard als het wereldgemiddelde’
Waarom Nederland sneller opwarmt dan naburige regio’s kan het KNMI wel uitleggen …. maar doet het niet en verplaatste de meetkasten
Urban Heat Islan effect: https://nl.wikipedia.org/wiki/Hitte-eilandeffect
Maar waarom Nederland twee keer zo hard opwarnt als het wereldgemiddelde, ….
…. dat is heel vreemd als het alleen aan CO2-broeikas als oorzaak is toe te wijzen, …..
…. want dat is 420 ppm CO2 in de aardse atmosfeer en ook wereldwijd hetzelfde?
UHI effect over overbevolkt Nederland, …… verplaatsen van KNMI oude meetkasten naar buiten Utrecht / de Bilt …… industriële en stedelijke klimaat invloeden …… en de alom bekende ‘harmonisatie’ ….
… (= statistical smoothing) van De Bilt haar historisch temperatuuur 19e eeuwseNederlandse hitte records temperatuur data series.
Lees maar : https://klimaatgek.nl/wordpress/de-bilt/
Klimaatgek.nl is al jaren een betrouwbare bron van informatie over klimaatverandering. Aardrijkskundeleraar Rob de Vos onderhoud de website om iedereen te helpen Fabels en feiten over het klimaat te onderscheiden.
En dat die straalstromen zich hebben verlegd, zodat wij nu met een beetje veel hogedrukgebieden zitten, kan natuurlijk alleen maar aan CO2 liggen (sorry, of aan de stikstof natuurlijk!).
“En dat die straalstromen zich hebben verlegd”
Wel prettig dat daardoor de stuwmeren in Spanje nu 74% vulling hebben
In 2024 was dat in april 66% , in 2023 51% en in 2022 46%.
Zo “redden” we het klimaat en de natuur in zuid Europa.
Onze waterschappen en natuurbeheerders wisten in begin mrt al dat we neerslag tekort kwamen en konden dus veel water vasthouden.
Ai, zijn ze vergeten.
Op 7 mrt 2025 07:41 schreef ik het volgende over de KNMI landelijke neerslag voorspelling:
“Hun klimaatdashboard jaarneerslag prognose is nu 881 mm, 30 mm boven “normaal”.
Prognose met de veel logischer klimaatnormaal is 804 mm, 46 mm beneden “normaal”
We liggen nu al 47 mm/ 25% achter met de neerslag t/m midden mrt.
Waterschappen en Deltacomissaris en Staatsbosbeheer:
Waarschuwing!!
Laat geen water weglopen uit de hogere gebieden want HET KOMT NIET MEER TERUG!!!!”
https://www.climategate.nl/2025/03/clintel-hekelt-klimaatalarmisme-van-het-knmi/
Heeft helaas niet geholpen.
Ter verduidelijking van de “foute” neerslag prognoses van het KNMI.
Ze maken een trendlijn inclusief de extreem hoge neerslag in 2023 en 2024 i.p.v. het 30 jarige klimaatgemiddelde 1991-2020.
Daarom is hun lenteprognose nog steeds ruim 20 mm te hoog en hun jaar prognose nu 55 mm te hoog.
Vandaar mijn waarschuwing op 7 mrt omdat ook toen de lente prognose, ondanks droogte voorspelling t/m 21 mrt nog steeds 30 mm te hoog was en de jaarlijkse 75 mm te hoog.
Hopelijk maakt niemand grondwater/drinkwater beleid op basis van de “wetenschap” van het KNMI.
Het KNMI denkt kennelijk dat de regen van laatste twee jaar dit jaar statistisch opnieuw gaat vallen.
Tja.
Inderdaad vreemd dat de dezelfde concentratie CO2 alleen in Nederland voor 2x meer opwarming zorgt. Ik denk dan ook dat de Nederlandse CO2 moleculen ander gedrag vertonen in de infrarode absorptiebanden. .ischie is er een businessmodel voor.
Hallo Ronnie, ik denkt dat dit komt door al die draaipalen voor de kust, die trekken de CO2 en het weer allemaal aan!
Heel bijzonder is ook dat de boeren weggepest worden i.v.m. stikstof terwijl de oorlogsindustrie vrij spel gaat krijgen en al heeft. De hei in de fik steken met oefengranaten wordt nuttig genoemd voor de natuur (als wij maar niet roken in de heivelden natuurlijk, dan krijg je een boete)
Je zou denken dat de boeren net zo belangrijk zijn als de oorlogsindustrie, immers je kan geen vreten meer importeren als de grenzen dicht gaan of vliegtuigen en schepen gebombardeerd worden of bepaalde routes niet meer kan gebruiken wat ook geldt voor vracht- en treinverkeer.
En voor de verandering van het magnetisch veld de laatste paar honderd jaar is ook geen verklaring behalve dan wat ik niet durf uit te spreken.
“…behalve dan wat ik niet durf uit te spreken.”
FG mij maak je nieuwsgierig.
Misschien moeten we de Friezen verbieden om met Carbied te schieten in melkbussen met Oud en Nieuw.
Ja we moeten toch proberen om de onzin hoog te houden !
Deze zogenaamde KNMI onderzoeker, Frank Selten, is afgestudeerd in Natuurkunde ik denk dat hij een paar lessen gemist heeft tijdens zijn studie en dat hij het hemellichaam ‘de Zon’ hierbij heeft gemist. Met daarbij de cyclussen hoe de hemellichamen ten opzichte van elkaar draaien.
Wat hij wel goed heeft geleerd en wat hem dan ook goed lukt is het papegaaien van het narratief, o my god, de broeikasgassen zijn toch echt de veroorzakers van de klimaatverandering. En ja waterdamp heeft de grootste invloed als broeikasgas, maar we pakken toch maar het doodsgevaarlijke gas CO2 als de grootste veroorzaker.
Deze mensen bij de KNMI worden geselecteerd op toneelkunsten en napraten voor eigen gewin en belang.
Helaas zit de wereld vol met dit soort mensen en de schapen geloven hem ook nog.
“KNMI-onderzoeker: Temperatuur stijgt in Nederland ongeveer twee keer zo hard als het wereldgemiddelde door de klimaatverandering.”
FG een gemiddelde wordt bepaald over vele plekken op onze planeet. Dan kunnen er plekken zijn met hogere temperaturen dan gemiddelde maar dus volgens de logica van een gemiddelde plekken waar er een lagere temperatuur wordt gemeten dan het gemiddelde. Hetzelfde verhaal kan worden losgelaten over veranderingen van die verschillende temperaturen.
Door klimaatverandering dat is een eenvoudige aanname. Er zijn andere mogelijkheden zoals UHI effecten en sterk stijgend gebruik van energie.
Het is al vaker aangegeven maar steeds weer opnieuw iets van deze onzin aankaarten wekt de indruk dat we geen spat verder komen. Te vaak herhalen werkt ook contraproductief gelijk steeds te wijzen op die MSM of globalisten.
Ik blijf het herhalen, want jouw redenering klopt niet met de waarnemingen?
Je moet deze grafiek bekijken en een verklaring geevn waarom de opwarming van noord naar zuid afneemt?
https://breadonthewater.co.za/wp-content/uploads/2024/02/UAH-trend-per-latitude.png
FG Heel simpel en al vaker gemeld en niet alleen door mij.
NH heeft meer land en meer activiteiten in betrekking tot UHI effecten en energieverbruik dan op ZH. Meer water op ZH warmt wat langzamer op.
“Ik blijf het herhalen, want jouw redenering klopt niet met de waarnemingen?”
FG dus er is niets mis met redenering.
Ja. ja. Je begrijpt dus nog steeds niet hoe ideale gassen zich gedragen.
“Ja. ja. Je begrijpt dus nog steeds niet hoe ideale gassen zich gedragen.”
FG in ieder geval weet ik hoe jij je gedraagt. Dom en gefrustreerd en nu weer het beledigde slachtoffer gaan uithangen.
Ja. Ja. Getuige het aantal duimpjes ben ik dom en gefrustreerd…..
I love you all!!
“Ja. ja. Je begrijpt dus nog steeds niet hoe ideale gassen zich gedragen.”
Jij begrijpt niet waarom de vegetatie niet overal gelijkmatig toeneemt ondanks gelijkmatige toename van CO2
“Getuige het aantal duimpjes ben ik dom en gefrustreerd…..
Duimpjes ik doe er niet aan en het verandert ook niets aan deze mening.
Volgens mij is het een signaal of men je mag of een hekel aan je hebt. Nu men zal een hekel aan mij hebben maar dat weet ik wel en gezien mijn doel charlatans te ontmaskeren maak je hier zeker geen vrienden. Soit of het zij zo.
Frans, je reactie is van 13:17 en Cornelia heeft nog steeds niet gereageerd op je laatste zin.
Conclusie: ze heeft de sneer totaal niet begrepen (hetgeen niet echt verbazingwekkend is).
Of zou ze toch iets door beginnen te krijgen?
https://www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nieuws/handelsadviseur-trump-dommer-dan-een-zak-stenen-volgens-elon-musk/ar-AA1CxniH?ocid=hpmsn&cvid=994e44730ec748c684c6b6e212e228df&ei=48
https://www.washingtonpost.com/politics/2025/04/08/trump-tariffs-greer-hearing-republican-lawmakers/
Met zulke vrienden heeft Trump geen vijanden meer nodig.
https://video.twimg.com/ext_tw_video/1803117247990259712/pu/vid/avc1/576×1024/Jo7Zdy-X8la_8qDT.mp4?tag=12
Zeezeilers ervaren dat weerberichten soms desastreus niet deugen.
Lezers van klimaatberichten weten dat die allemaal niet deugen.
Nu ja uitgezonderd fundamenteel gelovigen natuurlijk.
Zeezeilers gebruiken niet de KNMI weerkaarten.
https://www.passageweather.com/ en anderen zoals
https://www.buoyweather.com/#6/55/4/SWELL
Als hij in zijn computer kijkt ziet hij dat er in 1965 in De Bilt 109 W/m2 aan energie van de zon kwam.
In 2025 denkt het KNMI dat er in De Bilt 130 W/m2 zal zijn.
Dat is 19,3 % meer.
Zou dat enig effect hebben op de temperatuur?
P.s.
Als hij in dezelfde computer kijkt ziet hij dat het KNMI dit jaar 861 mm in De Bilt verwacht i.p.v. 911 mm.
Dus 50 mm te kort.
We komen nu al 105 mm tekort t/m 20 april
Hij kan beter hun neerslag voorspellingen/statistiek gaan verbeteren.
https://www.knmi.nl/klimaat
“Als hij in zijn computer kijkt ziet hij dat er in 1965 in De Bilt 109 W/m2 aan energie van de zon kwam.
In 2025 denkt het KNMI dat er in De Bilt 130 W/m2 zal zijn.”
Ja de zonkracht die het aardoppervlak bereikt is in Nederland flink toegenomen. Dat komt niet door de zon zelf, maar door de veranderde bewolking en het schoner worden van de lucht. De veranderde bewolking komt deels ook door klimaatverandering; ook de afname van SO2 kan een rol spelen.
Bart Vreeken
Is dat een pleidooi om de lucht weer vuiler te maken en minder bosbranden te blussen? Enig idee hoeveel bosbranden aan roet en zwavel in de lucht brengen. Volgens mij is dat één van de natuurlijke “mechanismen” die de aarde gebruikt om oprispingen van ander invloeden weer te compenseren.
Het is de tweede week van april. Ergens heeft iemand met balken en sterren op zijn schouders bedacht dat het een goed idee was om mij en nog meer schoolverlaters ergens op een vage oefenhei te laten klappertanden in zijn reeds 20 keer gewassen veel te dunne groene slaapzak. Let wel, zónder isolatiematje. Wanneer om half zes in de ochtend de pelotonswekker gaat in de vorm van een granaatnabootser blijkt de wereld wit te zijn. Er ligt een flink pak sneeuw. En de sneeuw blijft gewoon liggen, ook de volgende dag nog. Het jaar was 1978.
Nu is het 2025 en de zon schijnt vrolijk. 14 graden geeft mijn auto aan.
Zo op het eerste oog kan het wel kloppen dat het in 47 jaar tijd toch wat warmer is geworden. Ik wil het best geloven. Toch heb ik wat vragen bij de constatering van die KNMI meneer:
1. Als het hier twee keer zo hard stijgt dan moet er ergens een gebied zijn waar het minder dan één keer zo hard stijgt. Waar dan?
2. Waarom stijgt het in Nederland twee keer harder? De science is settled, dus moet er een verklaring voor klaarliggen.
3. Houdt de opwarming op bij onze rijksgrenzen? Nederland is qua vorm best wel een beetje raar.
Johan, je begrijpt er niet veel van he?
En het is toch zo simpel man en de Filosoof des Vaderlands zei het lang geleden al: ‘Je gaat het pas zien als je het door hebt’.
De grenzen van Nederland zijn nl. uniek in de wereld als het gaat over het afbakenen van de troposfeer. Neem nou bijvoorbeeld stikstof. Moet ik nog meer zeggen of snap je het nu?
Sorry, sarcasme om 22:17.
Ja, ik snapte meteen al dat jouw reactie ‘sarc’ was!
Bij een serieuze reactie mijnerzijds had ik niet de contaminatie ‘op het eerste oog’ geschreven. ;)
De geachte heer Le Pair is vast geen zeezeiler… maar het klinkt wel leuk. Cornelia vast ook niet,,, beetje pootje baaien aan het strand bij eb
Hij zegt het met de onnozelheid van iemand die nog nooit in de bergen is geweest ens telt dat het wel meevalt met het wegsmelten van de gletschers.
Zeezeilers weten zeker dat het klimaat opwarmt\ met alle gevolgen van dien.
Niet omdat ze grafieken bestuderen of VN-rapporten doorploegen, maar omdat ze het voelen in de huid van het water. De wind komt vaker uit onverwachte hoeken, stormen bouwen sneller op, de seizoenen schuiven. Wat vroeger betrouwbaar was — de passaat, de thermiek bij zonsondergang, de timing van de moesson — is nu grillig geworden.
Hun kennis is geen abstracte wetenschap maar een analytische ervaring: gevormd door observatie, herhaling, afstemming op patronen die langzaam verdwijnen. Het kompas blijft werken, maar de wereld waar het op wijst is in beweging geraakt. Ze weten het zeker. Zoals boeren aan de rand van hun akkers, en herders op de hellingen van verdroogde bergweiden het ook weten.
Maar ja Le Pair is geen zeezeiler en Cornelia geen bergbeklimmer…. ze zeggen zo maar wat omdat het leuk klinkt
https://www.zeilen.nl/op_reis/klimaatverandering-oceaanzeilers/
Olivat???
Als je een trol was zou ik je dat geloven. Ik wacht nog op je antwoord. Je stelde toch een vraag?
Voor het geval je toch de enige echte bent, Met ups en downs gaat de temperatuur in elk interglaciaal naar een nieuw optimum. Zoals bekend is, hebben we er minimaal drie gehad in het huidige interglaciaal. De Minoische, de Romeinse (denk even aan Hannibal en je gletsjers) en de Middeleeuwse. Het is nu tijd voor de volgende. Die zullen de alarmistische mafkezen wel de antropocene warmtetijd dopen
“De geachte heer Le Pair is vast geen zeezeiler…”
Oops Gerard d’OLivat, niet je meest wijze opmerking.
Beter onderzoek doen.
Of, je zegt zo maar wat omdat het leuk klinkt?
Cornelia is geen bergbeklimmer, maar wèl een zeezeiler, Engeland, Frankrijk, België, Nederland, Denemarken, Zweden, Duitsland en Oost Duitsland allemaal met een 9 meter zeiljacht.
Ouwe zeur
Cornelia, ik neem aan dat je je in de dictatuur Oost-Duitsland het meest op je gemak hebt gevoeld?
Overigens noem ik dat geen echt zeezeilen, zo lekker dicht langs de kust.
Nou dat zul je en :e Pair natuurlijk het vast weleens zijn met de beschrijving in de link. Leuk trouwens dat je tot het elite gezelschap van de zeezeilers behoort met je negen meter jacht… kwestie van doorsparen
En thermiek bij zonsondergang, helemaal geen slimme opmerking.
Ervaring, ja ja.
En zo lullen we nog wel even interessant door.
Hoe weet Gerard zo zeker dat Kees le Pair geen zeezeiler is? Gerard heeft nu wel heel duidelijk gedemonstreerd dat hij niet bang is om maar wat te roepen dat nergens op gebaseerd is.
Yvonne, niet zo’n vreemd gedrag hoor hier op CG. Net zo stompzinnig als voortdurend blijven roepen dat het FvD de enige partij is die het allemaal snapt of dat Poetin een vriendelijke democraat is, Covid een onschuldig griepje enz.
Denker der Nederlanden, David van Reybrouck, vindt dat er een standbeeld moet komen voor hitte=slachtoffers……
Hier op Eelde vroor het nog 4 graden vannacht. Ik maak dan grapjes dat de klimaat gekkies niet zo hard moeten duwen tegen het klimaaat. Omdat ander misschien de ijstijd er vervroegd aan komt..
En ik zag net al zappend een dame op tv met een grote oorbel met ZERO eruit gesneden……
(Mutant weather (documentaire) op National Geographic)
“Denker der Nederlanden, David van Reybrouck,..”
FG volgens mij een Belg maar we hebben denkers genoeg. We moeten eens doeners gaan worden (en dan wel het juiste doen).
“Denker der Nederlanden, David van Reybrouck, vindt dat er een standbeeld moet komen voor hitte=slachtoffers……”
Ik hoorde hem op de radio.
In Gilze-Rijen wil hij dat, vanwege de 40°C in 2019.
Onder 80+ bevolking is 85% van de sterfte bij warmte in instituten die onder 100% controle staan van de overheid.
Mensen in de Wet Langdurige Zorg zijn dat
In die week in 2019 met 40°C overleden 350 80+ in de WLZ en 50 niet in de WLZ. 87,5%
CBS:” De extra sterfte deed zich voornamelijk voor bij personen van 80 jaar en ouder”
Waarom wil men geen koeling aanbrengen in die omgebouwde oude kloosters en andere gebouwen uit de jaren 50 ?
1) Te duur.
2) Een fan in de gang is het maximale.
3) Extra sterfte is geen vergader puntje, wegens wachtlijsten.
4) Koeling wordt alleen in de kantoren aangebracht van bestuurders en personeel, vanwege arbo of klachten van de werknemers.
David van Reybrouck heeft weinig kritisch denken opgedaan bij zijn vele opleidingen.
Een feitenvrije denker.
Lo
Ook als schrijver moet je in the picture blijven. Hoe maakt niet uit. Als je maar gevraagd wordt.
NL warmt 2 keer zo snel op als de rest van de wereld.
Dat is goed te begrijpen met het volgende denkmodel.
2/3 deel van de wereld is zee; stel landoppervlak is 1 m2 en zeeoppervlakte is 2 m2.
De temperatuur van de zee verandert langzaam omdat de zonnestralen grotendeels worden teruggekaatst ; dit in tegenstelling met landoppervlak.
Stel opwarming aardoppervlak is 3 graad en opwarming zeeoppervlak is 1 graad,
Dan is de gemiddelde opwarming wereldwijd
(1 m2 x 3 + 2 m2 x 1 graad)/(1 m2 +2 m2)
= 5/3 graad.
Elk deel van het vaste land is dan
3/(5/3) = 9/5 keer zo warm als het gemiddelde van de wereldwijde opwarming.
Het wordt wellicht nog versterkt omdat de zon nu wat dichter bij de aarde staat en waar het Noordelijk halfrond tikkeltje meer van ondervindt.
Dan mis ik nog de verschillen tussen het NH en het ZH op grond van verhoudingen land/zee voor NH en ZH.
Overigens zijn er meer verschillen aan te geven voor verschillend opwarmen tussen beide halfronden..
Ter aanvulling op ‘verdwenen’ reactie:
Het noordelijk halfrond bestaat op dit moment voor 39 procent uit land, terwijl dat voor het zuidelijk halfrond maar 19 procent is. Als we echter 200 miljoen jaar terugkijken, vormde bijna al het land op aarde één groot continent, Pangea, dat voornamelijk op het zuidelijk halfrond lag.
NH land 39% zee 61%
ZH land 19%. zee 81%
Wereld 29% zee 71%
Het dagelijkse weer kunnen ze bij het KNMI nog niet eens goed voorspellen! Laat staan sta ze echte kennis hebben ober het weer over een periode van meer dan 30 jaar (klimaat)! En nu weer voor de zoveelste keer zo’n idiote uitspraak van een “kenner”!
Waarom hechten toch zoveel mensen (zeker die al een paar generaties hebben meegemaakt) toch zoveel vertrouwen in dit soort pseudo wetenschappers?
Ron, het is inderdaad ongelooflijk. In het weerbericht op de Franse TF1 geven ze ook verwachtingen voor de komende 7 dagen maar zetten daar wel heel slim een betrouwbaarheidspercentage bij en al bij de derde dag zakt dat behoorlijk.
Goh, dat nou niemand dat heeft zien aankomen he:
https://blackout-news.de/aktuelles/tausende-neue-windraeder-und-doch-fast-kein-strom-schwaechster-maerz-seit-neun-jahren/
Vooral als je deze er maar weer eens bij pakt wordt het steeds duidelijker:
https://www.energy-charts.info/charts/import_export/chart.htm?l=de&c=DE&year=2025&flow=physical_flows_de
https://blackout-news.de/aktuelles/umfrage-mehrheit-der-deutschen-fuer-rueckkehr-zur-atomkraft/
Kwestie van de meetkasten tactisch neerzetten.
Hoe dan ook er zijn er hier die het verschil niet weten tussen gratis en voor niets.
De thermometer hangt bij mij in de schaduw van het huis, waardoor er nooit direct zonlicht op valt, de afgelopen 5 jaar heb ik de volgende gemiddelde temperatuur over het 1e kwartaal gemeten:
2021 4,75 graden
2022 5,05 graden
2023 5,20 graden
2024 6,07 graden
2025 3,93 graden
De cijfers spreken voor zich.
“De cijfers spreken voor zich.”
De cijfers tonen aan dat je een rare thermometer hebt, of dat je zelf wat verzint. Buitentemperatuur meten met twee decimalen heeft helemaal geen zin, dat doet niemand. Met één decimaal heeft het alleen zin met een heel goede meetopstling.
Noordzee, Atlantic, N.IJszee, Oostzee, Middellandse zee N. O. Z. en W. Australië, Salomons, Vanuatu, N. Zeeland, Caraïbische, Zwarte Zee, Adriatische, Indische Oceaan. Meneer van Olivat is een lulkous, denk daaraan, al hij over energie of klimaat schrijft.
Een lulkous, zelfs als hij over zeilen schrijft.
Cornelia
Ik vraag me elke keer weer af wie de naam van d’ Olivat gekaapt heeft. Zou hij het nog steeds zelf zijn? Hij is zo stellig geworden. Hij wilde ooit een windmolen. Er zal toch niks ernstigs gebeurd zijn?
Langs de kust om Denenmarken heen 48 uur zeilen!
Nee, volgen onze Anthony is dat geen zeezeilen.
Glimlachend weet ik dat meneer Anthony geen idee heeft wat dat 48 uur zeilen met twee mensen inhoudt.
Hij denkt vast dat als je gaat slapen dat je gewoon even onderweg een anker uit gooit.
“Glimlachend weet ik dat meneer Anthony geen idee heeft wat dat 48 uur zeilen met twee mensen inhoudt.”
FG dat moet met jou aan boord een hel zijn geweest. Van mij had je een zeemansgraf gekregen of was door de giek per ongeluk overboord geslagen. Bij wijze van grap natuurlijk.
Dat zeilen maakt trouwens wel wat bij mij los.
Zeilen, een heerlijke bezigheid met zoete herinneringen. Zeilschool Trije Hûs in Grou (later restaurant en afgebrand) met Tytske en Judit in 1971. Ik net 14 jaar jong – diploma gehaald en nog wat meer.
Later vaker in Friesland gezeild in de Akkrumer Jol 5m een snelle en mooie boot en prima om mee te varen in je uppie of innig met zijn tweetjes.
Mijn eerste ervaringen in Friesland en ben zwaar verliefd geworden op land en volk en dat is altijd zo gebleven.
Zo zo, meneer Anthony nog wel.
Cornelia, eindelijk begin je je plaats te kennen en dat werd tijd ook hoor.
Over dat ‘glimlachend’ heb ik toch zo mijn twijfels hoor; zal toch meer iets van ‘schuimbekkend’ zijn geweest.
Frans Galjee, hou effe op man, de oceanen zijn al genoeg vervuild.
Baas boven baas. Kees! :)
Jammer dat het artikel achter een paywall zit. Ik heb vele jaren geleden besloten geen geld meer te geven aan de klassieke media kranten en TV, wegens hun propaganda agenda en valse eenzijdigheid. Ik kan het artikel dus niet lezen. Ze krijgen geen cent van me. Dus moet ik aan de commentaren zien wat er in het artikel staat. OK , het zijn zeer goede commentaren. De commentaren maken deze site nog interessanter dan de vaak ook al goede hoofdtekst of links.