Van een onzer correspondenten.
Het aantal elektrische auto’s dat in de brand vliegt, is de afgelopen jaren fors toegenomen. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV). Het gebeurde ook bij de auto van Thomas Povel.
‘Er was niks meer van over.’
Vorig jaar werden er 219 elektrische autobranden geregistreerd. In 2022 waren het er nog 104, zien ze bij het NIPV. Die toename komt vooral doordat meer mensen een elektrische auto hebben. Het is niet zo dat elektrische auto’s sneller in de brand vliegen dan benzine- of dieselauto’s. Er is wel een groot verschil in hoe je een brand moet blussen, vertelt Tom Hessels van het NIPV.
Rijmond.nl meldde gisteren:
‘Een elektrische auto is zondagmiddag op de Oostdijk in Rotterdam in brand gevlogen. Vermoedelijk gebeurde dit tijdens het rijden. De bestuurder is niet gewond geraakt. De brandweer was met spoed ter plaatste en had het vuur snel onder controle. De brand bleef hierdoor beperkt tot het motorcompartiment
Het is onbekend hoe de brand is ontstaan. Een berger heeft de auto meegenomen.’
Thomas had zijn auto iets verderop aan een laadpaal gezet. Toen hij daar aankwam, zag hij al snel dat er van zijn auto nog maar weinig over was.
Hessels:
‘De batterij van een elektrische auto is gemaakt om water buiten te houden. Terwijl, als die bij de brand betrokken is, dan wil de brandweer daar zo snel mogelijk water inkrijgen. Dat is dus een probleem. Dat zorgt ervoor dat een elektrische autobrand erg lastig te blussen is. Met als gevolg dat het lang kan duren voordat de brandweer de brand onder controle heeft. ‘Zo’n brand kan enkele uren duren, daar waar een gewone autobrand misschien maximaal een half uur tot een uur zal duren.’
Thomas Povel weet daar alles van. Het was een uur of 4 ’s nachts toen hij ruw uit zijn slaap werd gewekt door geklop op het raam.
‘Ik dacht eerst: dat zijn een paar spelende kinderen. Maar toen zag ik buiten allemaal politie.’
Eenmaal bij de voordeur kreeg hij de mededeling dat zijn elektrische auto in vlammen was opgegaan.
‘Dan ben je wel in shock. Je gaat in één keer van de slaapstand naar: ‘Mijn auto is in brand gevlogen!’ Dat is heftig.’
‘Geen redden meer aan’
‘Ik rook het meteen. Het moet één grote vuurzee zijn geweest. Alleen van de achterkant van de auto was nog iets over. Ik kon nog net het model zien. Er was geen redden meer aan. De brandweer vroeg of ik nog iets uit mijn auto wilde halen, maar er was gewoon niks meer van over.’
Brandveilig.com:
10 procent meer incidenten met elektrische en hybride voortuigen
Het NIPV en de Teams Brandonderzoek van de veiligheidsregio’s hebben onderzocht hoe vaak de brandweer in 2024 moest uitrukken voor incidenten met alternatief aangedreven voertuigen, zoals elektrische auto’s of voertuigen op waterstof. De rapportage laat een toename van 10 procent zien van incidenten met elektrische en hybride voertuigen ten opzichte van 2023.In totaal waren er in 2024 356 incidenten met alternatief aangedreven voertuigen.’ waarbij de brandweer ter plaatse kwam. Dat ging om 135 ongevallen en 221 voertuigbranden. Bij die 135 ongevallen waren 141 alternatief aangedreven voertuigen betrokken. Ruim 46 procent van de bij ongevallen betrokken voertuigen was volledig elektrisch en iets meer dan 51 procent had een (plug-in) hybride aandrijving. Bij 7 ongevallen vloog het voertuig in brand, waarbij in 2 gevallen de accu zelf de boosdoener was.’
OmroepGelderland.nl begin mei:
‘Dode bij ongeval met elektrische auto
‘Op de Lawickse Allee (N225), ter hoogte van het Huppelpad, reed een auto eerst een lantaarnpaal omver en botste daarna frontaal tegen een boom. De bestuurder zat nog in de auto en overleefde de klap niet, zo bevestigde de politie aan onze 112-verslaggever ter plaatse. Volgens getuigen vloog de elektrische auto direct in brand. De brandweer probeerde het vuur te blussen, maar de auto vatte steeds opnieuw vlam. Een dompelbak komt ter plaatse om de auto volledig onder water te zetten.’
Thomas weet nog altijd niet wat de oorzaak van de brand is geweest.
‘Er was nooit iets mis met die auto. Ik heb nog steeds geen idee. En de verzekeringsmaatschappij weet het ook niet, die doen nu onderzoek. Het enige wat ik weet is dat de accu nog intact was. Dus daar zal het waarschijnlijk niet aan gelegen hebben.’
Moeilijk te blussen
Doorgaans zijn het vooral accubranden die tot problemen leiden bij het blussen, zegt Hessels van de NIPV.
‘Er ontstaat een chemische reactie in de batterij op het moment dat die in brand vliegt. Die reactie stopt pas als alle energie uit de batterij is. Of op het moment dat de brandweer erin slaagt om water in de batterij te krijgen.’
Daarvoor maakt de brandweer gebruik van zogenoemde waterdompelcontainers, of een speciaal systeem dat met ultrahoge druk blust. En dat is nu net het probleem, zegt voorzitter Marcel Dokter van de Vakvereniging van Brandweervrijwilligers (VBV). De brandweer beschikt zelf niet over deze technieken, waardoor het volgens hem vaak lang duurt voordat een elektrische autobrand onder controle is.
Er zijn meer elektrische auto’s in omloop, waardoor er ook meer in de brand vliegen. En die branden zijn moeilijk blusbaar.
‘Beter voorbereiden’
‘Het is niet mogelijk om op elke straathoek een dompelbad of zo’n speciaal blussysteem paraat te hebben staan. Dat kost te veel geld, dat snap ik ook’, zegt Dokter.
Maar het duurt nu wel heel lang voordat zo’n systeem ter plaatste is, vindt de voorzitter. ‘Als er meer elektrische auto’s komen en het aantal incidenten toeneemt, zullen we ons hier beter op voor moeten bereiden.’
Tunnels en parkeergarages
Dokter waarschuwt met name voor elektrische autobranden in tunnels of parkeergarages.
‘Als zo’n brand niet geblust kan worden, kan die zich verder ontwikkelen en overslaan op de omgeving.’
‘Zo zijn er branden geweest in parkeergarages waarbij hele appartementencomplexen ontruimd moesten worden’, weet hij. ‘Hetzelfde geldt voor tunnels. Dan kan de giftige rook zich daar verspreiden. Op die plekken wil je echt geen onbeheersbare accubranden hebben.’
***
***
Deze verassing is geen verrassing. ※\(^o^)/※
Cornelia, leuk dat je er weer bent.
Nou, ik lach me kapot. (sarc).
Met de verplichting de EV’s buiten de stad en ver van de bebouwing buiten te stallen/parkeren en in de onmiddellijke omgeving van een dompelbak en automatisch brandmelder naar de brandweer, is er weinig aan de hand. Alleen jammer als het je overkomt. Waarschijnlijk drijft het ook de verzekeringspremie op. Vanwege een gegarandeerd tolal loss.
Ja ja het is allemaal troep als het niet goed gemaakt is.
Een kennis van mij had een electrische bromscooter die in de fik ging nachts, zijn vrouw merkte het op, maar de berging brande al, hij heeft het ding naar buiten gewerk maar liep behoorlijke chemische verbranding op aan gezicht en armen.
De berging had grote schade en de aangrezende keuken ook, de brandweer had het trouwens snel uit, behalve de scooter die heeft nog lang liggen te dampen buiten.
Maar omdat het ook om een chemische brand ging moest een speciaal bedrijf alles komen schoonmaken en weggooien voor dat de echte herstel bedrijven mochten komen.
De verzekering dekt de schade.
Nu een paar jaar later heeft hij toch maar een nieuwe brandstof bromscooter gekocht.
Na schade en schande wordt men wijs.
En geluk dat zijn vrouw brandlucht rook.
Hoe zit het met al die electrische fietsen? Statistisch en qua impact?
Of zijn dat andere batterijen?
Er zouden overal balancers in moeten zitten dan is de kans klein dat dit gebeurt.
Veel accus die nu in een goede fiets zitten hebben om iedere cell een extra huls die beter tegen hitte kan en tevens zorgt dat de kans op brand bijna nihil is.
Kost wel wat maar dan heb je ook wat.
Ook de curve is vrij recht voor die omlaag valt.
Maar over het algemeen vliegen fietsen ook vaak in de brand.
En de afvalberg groeit gestaag, maar dat mag van Brussel omdat het in hun straatje past.
Vaandaag ook een artikel in solarmagazine dat panelen helemaal niet milieu vriendelijk en co2 neutraal zijn.
Langzaam komt de aap uit de mouw.
Erg vervelend maar die accu’s zullen steeds betrouwbaarder worden. Geldt voor elke nieuwe techniek dat er opstartproblemen zijn, soms decennia lang. Het zijn mooie accu’s, die Lifepo’s. Wegen 1/3 van de aloude loodaccu, je duwt er heel veel energie in en je houd volledige spanning tot vlak voor dat hij leeg is. Kan grote op- en ontlaadstromen aan en als je er een bluetooth in hebzitten kun je hem helemaal monitorren. Een zeiler wordt er blij van. Moet je geen fik krijgen natuurlijk maar ‘vake bin ie te bange’ zeggen ze hier in Gelderland.
Ja. Opstart problemen voor elke nieuwe techniek.
Maar meestal heeft die nieuwe techniek ook een positief aanvullend doel.
Neem b.v. de trein. Veel ongelukken en rampen maar het heeft ongelofelijk veel welvaart gebracht.
Ik vrees dat de elektrische auto en sowieso al die vreemde elektrische zaken als Windmolens, Warmtepompen, Zonnepanelen enz. precies het omgekeerde gaan doen.
We worden in armoede gegooid. En dat is het doel, o.a..
Helaas bestaan er geen “opstartproblemen” meer voor batterijtechnolgie. Batterijtechnolgie is reeds ver dooronwikkeld, Echter, de inherent potentiele onveiligheid ervan is en blijft z’n achilleshiel en maakt dat grootschalig gebruik ervan eigenlijk onverantwoord is.
Wanneer komt ie nou, die wonderbatterij??
Binnenkort! Techneuten werken er al 150 jaar aan.
Ach ach, alles word uit de kast gehaald voor te manipuleren.
Grootste Nederlandse klimaatexamen ooit in volle gang.
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i40654/grootste-nederlandse-klimaatexamen-ooit-in-volle-gang
Lees inhaal slag vandaag…
.
Suggestieve klimaatvragen voor suggestieve klimaatantwoorden.
1 accu brand geeft volgens mij meer milieu vervuiling dan 10 auto’s die 10 jaar op benzine rijden
Je zal er maar in zitten dan is het een crematorium op wielen.
Nderlands Klimaat examen !
Toegankelijk voor iedereen
Scholen, overheden, organisaties en individuen kunnen allemaal meedoen aan het klimaatexamen. Het principe ‘maken is al slagen’ zorgt ervoor dat deelname laagdrempelig blijft. Keihard blokken hoeft niet, maar mag wel, benadrukt de organisatie.
Duidelijk weer een stap verder in de [postkolniale wetenschap, denk dat het mij wel lukt om ervoor te zakken.
Als dan toch iedereen mee kan doen lijkt het me prima als een aantal tegendraadse deskundigen het klimaatexamen eens stevig door de mangel halen.