Van een onzer correspondenten.
Personenauto’s worden steeds zwaarder, zo blijkt. De afgelopen tien jaar namen ze zelfs 94 kilo in omvang toe. Dat is een stijging van ruim 8 procent.
Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag op basis van cijfers over het motorvoertuigenpark. De reden voor deze stijging is deels dat er ieder jaar meer auto’s met een accu bijkomen. Dat weegt natuurlijk het een en ander. Een andere oorzaak is dat auto’s überhaupt steeds langer en breder zijn geworden.
De gemiddelde Nederlandse auto woog begin dit jaar 1.254 kilogram. Dat is een stijging van 94 kilo ten opzichte van wat ze begin 2015 wogen. Auto’s in zakelijk gebruik wogen gemiddeld 1.517 kilo, zo’n 300 kilo meer dan bolides van particulieren.
Hieronder zie je hoeveel de auto’s door de jaren zijn toegenomen in gewicht.
Toename gewicht Nederlandse personenauto’s door de jaren heen.© CBS
Hoe nieuwer auto’s zijn, des te meer te wegen. Auto’s die in 2024 zijn gebouwd, blijken gemiddeld 1.554 kilo te wegen, terwijl auto’s met bouwjaar 2016 gemiddeld 1.224 kilo wegen. Deels is dit toe te schrijven aan het toenemende aandeel elektrische en plug-in hybride auto’s. Zij wegen vaak meer vanwege de inbouw van de accu. Stekkerauto’s uit 2024 wegen gemiddeld 1.875 kilo, tegenover 1.217 kilo voor reguliere wagens.
***
Bron hier.
***
Uit ‘ energie besparen voor dummies” . ( nooit gepubliceerd bij gebrek aan dummies. Iedereen wist het beter )
”’ Het concept van een EV is volledig tegengesteld aan het streven naar efficiëntie, zoals dat opgeld deed vanaf het begin van de automobielindustrie.
Altijd was het streven van ontwerpers en ingenieurs geweest om van auto ’s – en verder alle voertuigen en vliegtuigen -het gewicht te verminderen, teneinde te besparen op brandstof ( minder CO2-uitstoot ). Met het ontwerp van elektrische voertuigen wordt, voor het eerst sinds de automobielindustrie opkwam, tegen deze basale ontwerp -eis gezondigd, waarmee het bewijs is geleverd dat er sprake is van verspilling van energie. Niet enkel voor wat betreft het rijden zelf, maar vooral als keten van industrieën. ( inclusief vele extra centrales die nodig zouden zijn )
Verder als oorzaak van uitputting van grondstoffen en toekomstige afvalbergen vol met irreversibele en milieu-vervuilende stoffen. ”
men spreekt over ‘effectief vermogen ” Uitgelegd ; een brommermotortje in een tank van 30 ton heeft een laag effectief vermogen; een Kawasaki met een 1000 pk- motor heeft een hoog effectief vermogen )
Bert
“uitputting van grondstoffen”
Als je de grondstoffen hergebruikt kun je er langer mee doen. Maar dan moet je wel kerncentrales gaan gebruiken anders is je fossiele brandstof nog sneller op. Fossiel moet je zo spoedig mogelijk als grondstof gebruiken, dan gaat het veel langer mee voor het uiteindelijk wellicht toch verbrand wordt en als CO2 voor planten beschikbaar komt. Je moet doen aan trajectverlenging. Dat past prima bij je entropie-probleem
Hoe lang
Hebben we die auto’s
Eigenlijk nog nodig?
Kijk vanaf 26:58
https://beforeitsnews.com/prophecy/2025/05/magnetic-pole-shift-europes-blackout-is-just-the-beginning-90-earth-flip-coming-2025-2574838.html
Gewicht hoeft geen enkel probleem te zijn. Dank zij efficiënte motoren is de acceleratie van een elektrische auto en stuk beter dan de brandstof variant. Daar kan geen pienter pookje tegenop. Maar de echte winst is de veiligheid. Bij een elastische botsing wint de zwaarste. Het kleine koekblik is geen match voor een moderne accubak. Er is nog een ander onderbelicht aspect. De onderkant. Met al die fietsers voor je is er een gerede kans dat er ook een onder de auto komt. Je hebt tenslotte een suv en daar zit ruimte onder. Dank zij het hoge gewicht is de auto beter in staat de fiets of fietser plat te drukken zodat er minder beschadigingen aan de onderkant optreden. In dit licht gezien is de tesla cybertruck een gids voor de nieuwe autos. Een stevige rvs front wat zo snel mogelijk het probleem onder de auto werkt en dan ruim drie ton om het plat te drukken.
Dat “Pieter pookje” komt van Daf, maar werd ook in een sketch gebruikt en ik weet niet meer van wie. Ik dacht van André Van Duin?
Ik snap al niet dat mensen een auto kopen die ze steeds aan een infuus moeten hangen voor een stukje weer te kunnen rijden.
Sorry ik moet altijd lachen als ik ze ergens zie staan te klooien met hun kabel bij een laapaal.
Ik heb ze eens gezien bij zo een punt waar veel van die palen staan.
Ze zijn wat om die auto aan het lopen weer eens instappen en weer er uit en wat op die gsm kijken en dan weer eens om die auto, je kijgt het compleet aan de zenuwen als je het ziet maar het werkt ook op de lachspieren.
Maar goed ieder zijn ding.
Ze rijden tegenwoordig, geholpen door elektriciteit, ook een stuk comfortabeler!!!!
Bas
Áls ze rijden misschien wel. Maar het duurt vaak lang om ze weer aan het rijden te krijgen. En inmiddels zijn er klachten dat de horeca tijdens het wachten zo duur is geworden. Koffie meenemen dus.
Laatst reed ik een dagje in een splinternieuwe vol-elektrische Toyota C-HR. Die reed net zo comfortabel als mijn eigen benzine Toyo. Maar mijn voorkeur gaat toch echt uit naar mijn andere auto, een 3,2 l diesel. Trekt zonder moeite een aanhanger van dik 2 ton. Doeg e-auto!!
Bas, wat heeft electriciteit met comfortabel rijden te maken. Ik zat in een trein die op stoom reed ook zeer comfortabel.
Ach en wee,…auto’s worden steeds zwaarder. Mijn Volvo xc 90 met een fijne V8 vooronder is dan toch een pionier geweest. Wat een visionair waren die Zweden! Weegt maar liefst 2250 kg schoon aan de haak. Mijn Zweedse schone is toch al 20 jaar jong. Nog steeds een pracht van meid. Gaat nog zeker jaren mee. Deze traditie wordt dan fijn doorgezet door de nieuwere xc90 en de E- variant.
https://deingenieur.nl/artikelen/zoektocht-naar-oorzaak-stroomstoring-in-spanje-en-portugal
Ongunstig ontwikkeling is grotere oplaad parkeerplaatsen voor EV’S voorkeur te geven, en overall ten.koste van parkeergelegenheden te minderen. Mijn AWD SUV op benzine wordt negatief gediscrimineerd door ‘groene’ politiek in linkse gemeenten. EV ontwikkelingen zijn van meet af aan slecht geweest voor het wereldmilieu en gevaarlijk door zelfontbranding van de accu’s voor de veiligheid in.parkeergarages en de bewoning erboven. Wanneer valt het muntje… dat het helemaal niks bijdraagt aan het stoppen van klimaatverandering….
Ander nadeel is bovendien dat zwaardere auto’s grotere slijtage aan de banden geven waardoor er meer fijnstof ontstaat. Zelfde model auto is electrisch dus niet schoner maar vuiler door het extra gewicht van de accu.
Scheffer, onze parkeergarages zijn ook niet op zulke zware autoos berekend. Sommige 250-500 kg zwaarder.
Mooie reactie van ‘de ingenieur’ waaruit mag blijken dat ingenieurs niet eens meer weten hoe een optimale energievoorziening gebouwd moet worden . Anders gezegd: de ingenieurs – afdeling van het KIVI, werd volledig gewokiseerd, een en ander bekrachtigd met het toekennen van een eredoctoraat aan professor doctor ingenieurs en talen kenner Frans Timmermans die nog geen schilderijtje kan ophangen en de ongekende populariteit van Zusanne kröger en de dwaze vrouwen in de Tweede kamer. Bij het KNAW zijn ook alleen nog woke wetenschappers aangesloten met de -ongekend populaire – Robbert Dijkgraaf als anchorman .
Ziehier, het ‘ einde van de vooruitgang” in uitvoering. In de Volkskrant noemden ze techneuten onlangs ook al ‘vreemd volk’ . De eveneens ongekend populaire Nienke Homan ( statenlid van Groningen met de portefeuille energie , opleiding sociale academie ) zei het wel goed : ”’energievoorziening is een sociaal gebeuren en heeft niets te maken met wetenschap of techniek ”. ( Nienke Homan is inmiddels voorzitter van de De Koninklijke Vereniging van de Nederlandse Chemische Industrie (VNCI) )
Gaat u maar rustig slapen .
Openbaar vervoer is niet meer wat het was.
https://www.gbnews.com/news/london-bus-fire-flames-smoke-north-london
Lijn 232 rijdt voornamelijk met electrische bussen.
Hé, leuk! Eindelijk ben ik ook eens gehacked door een trol. Stel ik toch nog iets voor.
Of er moet hier nog iemand actief zijn met exact de zelfde naam. Die bestaan weldegelijk – probeer het maar. Of probeer het met je eigen naam.
Vervelend alleen, dat ik absoluut niets van automodellen weet.
De betrokken reactie werd door mij verwijderd.