
Lourens van Bruchem.
Van een onzer correspondenten.
De Statenfracties van de SGP en BBB in Provincie Gelderland hebben een gezamenlijk initiatiefvoorstel ingediend om zowel de uitvoerbaarheid van de Regionale Energiestrategieën (RES) te vergroten als de zorgen van inwoners over windturbines serieus te nemen. Het voorstel, dat op 28 mei 2025 in de Statenvergadering wordt behandeld, vraagt om twee concrete maatregelen: een realistische regionale energieaanpak én een duidelijke, tijdelijke afstandsnorm van minimaal twee keer de tiphoogte tussen windturbines en geluidsgevoelige objecten.
‘We moeten eerlijk zijn: alleen met zon en wind gaan we het RES-doel van 55% CO₂-reductie in 2030 niet halen,’ zegt Lourens van Bruchem, initiatiefnemer namens de SGP. ‘Daarom willen wij dat Gedeputeerde Staten binnen zes maanden per regio een plan maken waarin ook andere vormen van energieopwekking en energiebesparing een plek krijgen. Denk aan geothermie, aquathermie, energieopslag, monovergisting en kernenergie.’
Bredere blik op energie: meer dan zon en wind.
De indieners constateren dat de huidige RES-aanpak vastloopt op draagvlak, netcongestie en beperkte ruimte. Door de blik te verruimen, ontstaat volgens hen nieuw perspectief.
We willen geen papieren doelen najagen, maar kijken naar wat in de praktijk wél kan,’ aldus Van Bruchem. ‘Dit voorstel is geen pas op de plaats, maar juist een versnelling richting 2030. Realistisch, verantwoord en mét oog voor de leefomgeving.’
Rik Loeters, fractievoorzitter van de BBB, onderstreept dat punt:
‘We moeten af van het idee dat er maar één route is. De technologische ontwikkelingen gaan snel, zeker op het gebied van kernenergie, zoals SMR’s. Als provincie moeten we die ruimte benutten in plaats van blind te varen op een beperkte energiemix.’
Tijdelijke afstandsnorm: duidelijkheid en bescherming.
Het voorstel bevat ook een duidelijke, tijdelijke afstandsnorm van minimaal twee keer de tiphoogte tussen windturbines en geluidsgevoelige objecten. De landelijke norm laat op zich wachten, terwijl zorgen onder inwoners toenemen.
‘We nemen het voorzorgsbeginsel serieus,’ zegt Van Bruchem. ‘Als overheid zijn we verplicht om te handelen bij twijfel over mogelijke gezondheidseffecten. Inwoners willen nu duidelijkheid, geen afwachtend beleid.’
Loeters vult aan:
‘Met deze norm bieden we bewoners bescherming én geven we richting. Het is een concreet signaal dat draagvlak serieus genomen wordt.’
Van Bruchem benadrukt daarbij:
‘We geven Gedeputeerde Staten ook de opdracht om te onderzoeken of deze norm voldoende is. We willen niet alleen luisteren naar zorgen, maar die ook objectief onderbouwen.’
De norm geldt niet voor erfmolens, lopende projecten die al vergevorderd zijn, of objecten binnen industrieterreinen.
De initiatiefnemers streven ernaar dat Provinciale Staten in 2025 besluiten over zowel de nieuwe afstandsnorm als de bredere energieaanpak. De resultaten van het gevraagde onderzoek worden gedeeld met de Staten.
Voor ontwikkelingen in de provincie Utrecht zie hier.
***
Bron hier.
***
Met deze norm geven we de bewoners bescherming en geven we richting, uit welk wetenschappelijk onderzoek wordt bevestigd dat 2 maal de tiphoogte qua afstand bescherming bied?
Ik kan dit onderzoek nergens vinden, kan iemand mij een link hiervan sturen.
Of is dit niet onderbouwde argument bedoeld om de bewoners in slaap te sussen en te bedriegen enz.
Infra geluid en laag freqeunt geluid kan 30 km lang dragen, maar ja daar zijn geen normen voor omdat dit iedere windturbine in de weg zit.
Mooie praatjes van deze 23 heren die betaald worden door ons als belastingbetaler en daarbij nog wat steekpenningen opdoen van de windturbine industrie.
Het is een verdienmodel met als tool het schuiven van geld van de belastingbetalers naar de groot verdieners.
Mensen trap er niet in.
Inderdaad. Gewoon bedrog. Door dit gekonkel wordt de eerder bestaande norm onderuitgehaald. Hier is maar één woord voor,. Bestuurlijke wanprestatie.
De RES legt iedere regio productie cijfers op voor duurzame industrie. Dit zorgt voor een soortgelijk momentum als in China met de grote sprong voorwaarts toen er opgelegde staal productie cijfers kwamen. Er werd productie geleverd door het hergebruik van bestaande ijzeren producten als potten en pannen, en de productie van inferieure kwaliteit. Nu krijgen we overal stroom vandaan in een niet stabiele productie en op niet gewenste tijden. Alleen daar gaat het niet om. kilo of tere watt uren moeten er geleverd worden. Kwaliteit en tijdstip is niet van belang. Mag wat kosten. Volgens de klimaat wetenschap ( uit de klimaat examen lesstof ) wordt 6 maal de kosten hiervan als besparing geboekt door het voorkomen klimaat rampen. Het uitblijven van de klimaat rampen in Nederland ( Amersfoort ligt nog niet aan zee ) is nu het bewijs geworden dat het werkt voor het klimaat. Het zelfde geldt trouwens voor de bidgroep “gelovigen voor het klimaat”. Hun gebeden hebben het zelfde correlatie effect gehad.
Alleen tegen minder kosten.
Het verhaal gaat dat er ergens in de Sovjet Unie een fabriek was die spijkers maakte. De productieresultaten werden afgerekend in kilogrammen. Om het makkelijk te maken, maakte de fabriek enkel nog spijkers van 1 kilo.
Aansluitend bij mijn commentaar bij het vorige artikel zou ik haast zeggen ; stem op de SGP . Toch maar niet als ik deze Lourens van Bruchem zie .
Kreeg zojuist een brief van Stedin: “De wijkbestrating gaat open want het gasnetwerk is aan vervanging toe.
Uiteindelijk gaan we van het gas af maar het gasnetwerk moet wel betrouwbaar blijven.”
Grappig.
Het heeft niets met dit onderwerp te maken , maar alles met het onderwerp energie namelijk de prijs van de Brent olie is nu zo’n 63 dollar. Nog een paar rmaanden geleden toen ik voor het laatst erna keek was dit zo rond de 83 dollar.
Best een interessant feit op energiegebied.
Mooi! Dan kunnen de belastingen op fossiel weer omhoog.
Lourens van Bruchem past mooi als bewoner in de groep van Loenatik: https://www.youtube.com/watch?v=CetPHCD9YBM
Weer het bekende bla bla.
“We moeten eerlijk zijn: alleen met zon en wind gaan we het RES-doel van 55% CO₂-reductie in 2030 niet halen,’”
FG zijn we echt eerlijk dan is dat RES-doel gewoon waanzin.
“De indieners constateren dat de huidige RES-aanpak vastloopt op draagvlak, netcongestie en beperkte ruimte.”
FG maar wat punten te noemen die met een beetje gezond verstand al ver van tevoren konden worden voorzien.
“Als provincie moeten we die ruimte benutten in plaats van blind te varen op een beperkte energiemix.’”
FG die Rik Loeters toch – beperkte ruimte – en nu ook beperkte energiemix. Wat dachten de heren van beperkte kennis van zaken? Ambities zijn echter niet beperkt.
En voor de rest heb ik geen zin om nog op deze onzin verder te gaan reageren met uitzondering van slechts een opmerking: “Stop onmiddellijk met wind op land en spoel die RES-norm door het toilet.”
Ik hoop dat ik fatsoenlijk genoeg ben geweest.
Zeer fatsoenlijk Frans :)
Ja dank ik kan het wel maar wil het zelden.