Op maandag 26 mei neemt het St. Bonifatiuscollege (Boni) het landelijke klimaatexamen af.
Het Boni zet zich in om de negatieve impact op de leefwereld, dichtbij en verder van school, zo klein mogelijk te maken. De school besteedt aandacht aan duurzaamheid in de vaklessen en bij vakoverstijgende projecten. Leerlingen ontwikkelen daardoor handelingsperspectief voor een duurzame samenleving. Kennisdeling over klimaatverandering valt hier ook onder.
Het Boni is een Unesco-school en daarom is duurzaamheid een belangrijk thema.
Wetenschappelijke borging gegarandeerd
Met support van het KNMI, de Universiteit Utrecht en de Jonge Klimaat Beweging is de wetenschappelijke borging van het examen gegarandeerd. Het klimaatexamen is een schriftelijk examen van 60 minuten over de oorzaken, gevolgen van en mogelijke oplossingen voor klimaatverandering. Ook ouders, collegaโs en andere geรฏnteresseerden zijn welkom om klimaatexamen te doen.
Werkgroep Boni Duurzaam
Op www.klimaatexamen.nl staat de examenstof. Leren is niet verplicht en de uitslag wordt niet openbaar gemaakt. De werkgroep Boni Duurzaam grijpt het klimaatexamen aan om kennisdeling breder in te zetten: naast leerlingen worden ook ouders, collegaโs en anderen uitgenodigd om deel te nemen. Immers, ook zij hebben impact op een duurzame toekomst voor onze leerlingen.
Inschrijven
Aansluitend aan het examen is er een inspirerende borrel met gastspreker Sieger Sloot (acteur, cabaretier en klimaatactivist), muziek, kunst en klimaatvriendelijke hapjes die worden verzorgd door Boni-leerlingen. Iedereen is welkom om zich in te schrijven viaย klimaatexamen.nl/utrecht-boni.

Sieger Sloot.
Het programma ziet er als volgt uit:
o 15:00 โ 15:15: Inloop
o 15:15 โ 15:30: Examenzaal open en welkomstwoord rector Hanneke Schreuder
o 15:30 โ 16:30: Klimaatexamen maken
o 16:30 โ 17:30: Inspirerende borrel, met gastspreker Sieger Sloot (acteur en klimaatactivist) en muziek, kunst en klimaatvriendelijke hapjes door leerlingen
Het adres is Burgemeester Fockema Andreaelaan 9, 3582KA Utrecht
***
Kinderen moeten tot een kritische benadering van hun leefwereld worden onderwezen. Niet worden geรฏndoctrineerd. Als dat klimaatexamen dat tot doel heeft en onbevangen hoor en wederhoor toepast dan is dat een goede ontwikkeling. Maar gezien tal van uitlatingen over het onderwijs en hun onderwijsgevenden heb ik reden daar grote vraagtekens bij te plaatsen. Zie de gang van zaken bij de burgerraadpleging
Sieger Sloot ziet de bui al hangen. Of is het zijn hemelse blik en heeft ie het licht gezien?
Peter, zien we hier niet gewoon de stuiptrekkingen van een groen monster dat beseft dat het einde nabij is?
Nederland = deugland
…(acteur en klimaatactivist)… verklaart veel, hoeveel schuift het. Een Inspirerende borrel, voor de kids??
Examen gedaan en met vlag en wimpel GEZAKT. Gelukkig!
Je kunt er een grap over maken maar het lijkt mij belangrijk dat er een reactie komt op enkele van die in examen gestelde vragen en gekozen โjuisteโ antwoorden. Ik ben afgehaakt bij vragen over extremen over weer.
Hier ligt een taak voor CLINTEL.
Goed zo Frans. Kunnen wij elkaar de hand schudden.
De Jonge Klimaat Beweging. Is dat dichter bij de Padvinderij dan bij de Hetman Jugend?
En we worden vergast op Sieger, acteur en cabaretier en activist. Yum, dat wordt schuddebuiken. Maar leren is niet verplicht.
Onzinnig gedoe.
Indoctrineren maar.
Heb er geen goed woord voor over.
Die klimaatvriendelijke hapjes zullen wel geen bonen bevatten.
Een waardeloze geheel niet waardevrije test met allerlei suggestieve vragen en onjuistheden die zogenaamd wetenschappelijk zijn gefact-checked. Weg ermee. Besteed je kostbare tijd liever aan goed natuur- en scheikundeonderwijs en zorg voor kritische leerlingen, daar schieten we meer mee op dan met zulke indoctrinatiespelletjes.
FG zeer juist!
Bonifatius… Was dat niet die blanke boomer die tijdens de kerstening van de Friezen hun eikheiligdommen vernietigde? Lekker divers & inclusief personage dan.
Sint Bonifatius … in het jaar 754 of 755 (?) bij Dokkum vermoord
De eerste beschrijving van stormvloed in Nederland met schade en slachtoffers (meer dan 2400 doden) was in het jaar 838 – zou dat ook in het klimaatexamen staan?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stormvloed_van_838
Klimaatjugend of het groene boekje naar Chinees voorbeeld.
Vandaag in de Telegraaf ene Casper Burgering (sr. econoom bij het Economisch Bureau ABN AMRO, afdeling Sustainability Research):
“Want de droogte blijft een punt van zorg op de langere termijn.
En niet alleen in Nederland. Droogte is een gevolg van klimaatverandering en heeft ook nog eens een versterkend effect hierop. De droogte zorgt er namelijk voor dat het vermogen van de bodem om koolstof op te slaan sterker afneemt, aangezien het verlies aan vegetatie groter is. Dit kan de klimaatverandering op den duur alleen maar versnellen. Een negatieve klimaatspiraal dus.”
Van zo veel klimaatkunde staan ik dus effe te kaiken!
Een groot en niet meer te temmen probleem van onze tijd is de dictatuur van vermeende kennis als ook verbonden aan ten onrechte verkregen positie.
Schrijven we over een spiraal of zelfversterkend proces dan is dit er een met HOOFDLETTERS.
Johan
Van een wereldwijde vergroening van de aarde is de bank blijkbaar niet op de hoogte
Aha, een econoom!!
Tja, die zijn altijd goed geweest in het achteraf voorspellen van de toekomst.
Zowat heel Nederland ligt op zijn yogamatje zichzelf de hemel in te prijzen.
Wij hadden heel heel lang geleden op de mulo (soort mavo) een godsdienstexamen. Dit moest je doen wilde je op het echte examen gaan. Wat er gevraagd weet ik niet meer maar ik ben met vlag en wimpel geslaagd.
Als ik mijn jeugdfoto’s bekijk moet ik zeker een tien voor vroomkijken gehad hebben. Had een katholiek gebedenbekje, maar een snor gaf me weer kansen.
Helemaal niks mis met de mulo idd. Ik deed eind-examen in 1969, hoewel ikzelf aanvankelijk naar de lts wilde. De “bovenmeester” en mijn vader vonden dat niks en zeiden mulo. Je had niks in te brengen als lege briefjes en toen ik met diploma bij de “bovenmeester” langs ging vroeg hij wat ik nu ging doen. Ik heb me bij de HTS aangemeld zei ik, Eigenwijze vent was zijn antwoord.
Het online “klimaat-examen” heeft hoegenaamd niets met het klimaat van doen, zie het meer als een peiling in hoever je meegaat in de over ons uitgestrooide indoctrinatie/propaganda. Nou het heeft blijkbaar allemaal weinig indruk op mij gemaakt want haalde een (ws in hun ogen een bedroevende) score van maar 5%. Kortom allemaal verspilde moeite om mij te van de grondbeginselen der klimaat-religie te overtuigen.
Dat klimaat examen heb ik geprobeerd, maar het is geens test maar een indoctrinatie. Dus heb ik maar afgehaakt.
Zelf in 1968 eindexamen gedaan. Had eigenlijk naar het gym gewild, maar ja eenouder gezin in een klein dorpje in de Liemers !. Vervolgens naar de hbs gegaan, De mulo was een goede ondergrond. Moest wel scheikunde inhalen, maar daar smulde ik van. Leuke en goede scheikunde lerares gehad, met een hekel aan de dames in de klas. Leuk!